Olje til 91' ZZR-1100

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av AndreasB »

Sykkelen har vært litt tungstarta i det siste, og mens jeg så på noe annet der nede så jeg at måleøyet var tomt, MENS sykkelen bikket mot den siden der måleøyet er..

Problemet er at jeg skal ut nå, og får da bare stikke innom nærmeste bensinstasjon og finne olje. Men hva slags?

EDIT! PS! Første svar er beste svar, skal ut asap : P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har kjøpt motorolje hos Shell. Pass bare på at det er til 4 takts og at det står motorsykkel på den. 2 takts olje har de også, og det er vel sånn som vi blandet i bensinen i gamle dager.. Det skal du ikke ha..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av JohnnyTh »

Kawasaki anbefaler castrol til zzr. Husk å styre unna syntetisk olje det e ikke clutchen glad i.
Husk og på at det er helt spesiell fremgangsmåte for å peile oljen på zzr'en
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av Kawasaki »

JohnnyTh skrev: Husk å styre unna syntetisk olje det e ikke clutchen glad i.

=; Har kjørt helsyntetisk 10-40 på min helt siden jeg kjøpte den for endel år siden. Ingen problemer med clutch'en jeg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av JohnnyTh »

Mine slureproblemer kom jo ikke av oljen, men når jeg prøvde å finne ut hva det kunne være fant jeg mange som sa syntetisk kunne være et problem og Kawasaki forhandleren anbefalte mineral olje.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av MrPitlane »

JohnnyTh skrev:Mine slureproblemer kom jo ikke av oljen, men når jeg prøvde å finne ut hva det kunne være fant jeg mange som sa syntetisk kunne være et problem og Kawasaki forhandleren anbefalte mineral olje.
Anbefaler de mineral til alle?

Kjører en 03 zx12r og får anbefalt semisyntetisk olje av min forhandler. :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av JohnnyTh »

Det vet jeg ikke. kun at den gamle ZZr min kunne slure med syntetisk olje siden denne oljen var så glatt at det ikke ble nok friksjon mellom clutch lamellene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av pelsen »

AndreasB skrev:Sykkelen har vært litt tungstarta i det siste, og mens jeg så på noe annet der nede så jeg at måleøyet var tomt, MENS sykkelen bikket mot den siden der måleøyet er..

Problemet er at jeg skal ut nå, og får da bare stikke innom nærmeste bensinstasjon og finne olje. Men hva slags?

EDIT! PS! Første svar er beste svar, skal ut asap : P
Finn en motosykkelolje som det står JASO MA i spesifikasjonene så er det ok for clutchen, en bilolje kan medføre sluring

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av Kjellrf »

Bare piss at syntetisk er dårlig for en vanlig clutsj, medmindre du kjøper en syntetisk olje som ikke er beregnet for clutsj (bilolje).
Unntak: Har du derimot en ganske sliten clutsj, kan det hende den slurer litt tidligere, fordi syntetisk tross alt har mindre friksjon og tåler vesentlig mer juling. Ellers kommer mye clutsjsluring av dårlig clutsjwire. Sjekk at den går lett
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av JohnnyTh »

Kjellrf skrev:Bare piss at syntetisk er dårlig for en vanlig clutsj, medmindre du kjøper en syntetisk olje som ikke er beregnet for clutsj (bilolje).
Unntak: Har du derimot en ganske sliten clutsj, kan det hende den slurer litt tidligere, fordi syntetisk tross alt har mindre friksjon og tåler vesentlig mer juling. Ellers kommer mye clutsjsluring av dårlig clutsjwire. Sjekk at den går lett
Clutsjwire hva er det? :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av Kjellrf »

JohnnyTh skrev:
Kjellrf skrev:Bare piss at syntetisk er dårlig for en vanlig clutsj, medmindre du kjøper en syntetisk olje som ikke er beregnet for clutsj (bilolje).
Unntak: Har du derimot en ganske sliten clutsj, kan det hende den slurer litt tidligere, fordi syntetisk tross alt har mindre friksjon og tåler vesentlig mer juling. Ellers kommer mye clutsjsluring av dårlig clutsjwire. Sjekk at den går lett
Clutsjwire hva er det? :D
Beklager, var en generell setning. På veteransykler (som min Z1000) og simplere motorsykler, har man det :-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av Kawasaki »

Kjellrf skrev:
JohnnyTh skrev:
Kjellrf skrev:Bare piss at syntetisk er dårlig for en vanlig clutsj, medmindre du kjøper en syntetisk olje som ikke er beregnet for clutsj (bilolje).
Unntak: Har du derimot en ganske sliten clutsj, kan det hende den slurer litt tidligere, fordi syntetisk tross alt har mindre friksjon og tåler vesentlig mer juling. Ellers kommer mye clutsjsluring av dårlig clutsjwire. Sjekk at den går lett
Clutsjwire hva er det? :D
Beklager, var en generell setning. På veteransykler (som min Z1000) og simplere motorsykler, har man det :-k
En Hollender jeg var i kontakt med på et Zzr forum hadde en 1100 som han brukte til jobbkjøring,og ikke var så nøye med.Den hadde dårlig oljetrykk,og han bare ventet på at motor skulle havarere. Han kjørte på billig bilolje,og fanskapet nektet å gi seg. Husker ikke hvor mange tusen kilometer han hadde kjørt den gang,men det var mange :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av fikse »

Kjellrf skrev:Bare piss at syntetisk er dårlig for en vanlig clutsj, medmindre du kjøper en syntetisk olje som ikke er beregnet for clutsj (bilolje).
Unntak: Har du derimot en ganske sliten clutsj, kan det hende den slurer litt tidligere, fordi syntetisk tross alt har mindre friksjon og tåler vesentlig mer juling. Ellers kommer mye clutsjsluring av dårlig clutsjwire. Sjekk at den går lett
Det er jeg i utgangspunktet helt enig med. "Alle" motorer kan fint kjøre på syntetisk, men der finnes unntak. En av unntakene er enkelte Kawa-motorer, som har en kløtsj som er ganske grinete på oljen. Har en bekjent med en chopper-køstomm-sak fra Kawa, og i mitt sedvanlige overmot fikk jeg eieren til å fylle på en høykvalitets syntet-sak jeg har brukt med stor suksess på flere sykler, men da ble det sluring på kløtsjen gitt. Byttet tilbake til en mineralsk sak, da funket den som den skulle igjen. Såvidt jeg klarte å finne ut, burde den "akseptere" syntet-oljen fint, kløtsjen virket til å være av nokså normal våtkløtsj-design (5-6 plater), men ikke pogger.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av JohnnyTh »

På min GSX1100f fra 1988 har jeg biltemas syntetiske mc olje og den fungerer bedre enn sndre oljer jeg har forøkt. Men her er problemet motsatt. Clutchen her frir ikke skikkelig og det har hjulpet med "glattere" olje. Men fikk litt oljeforbruk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Olje til 91' ZZR-1100

Legg inn av mekkern »

Bruker oftest Biltemas syntetiske oljer på mc og bil.
men på 600XLn så sitter clutchen bedre med motul sin 300v comp...selv om den er tykkere..
Lukter tyggis og er grønn... :lol men 3xpris da...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar