Voksen jentunge har startet på MC lappen
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - "Prøvekjørt" en ER-
Sier som Globe: KLIN TIL, Carpa!!
Ække uten grunn at nettopp denne modellen og tvillingbroren (søsteren?) har vært en av de mest solgte syklene i Sverige de seineste åra.
Selger også veldig bra ute i Europa.
Bare her i kubikkhysteriske Norge har den meldt sitt fravær høyt oppe på salgstatistikkene...
Jeg har prøvekjørt en sånn for et par år siden og var på nippet til å kjøpe en. Men helte litt kalt vann i blodet siden jeg kjører mye med passasjer og bagasje for to. Til det er den nok litt liten. I hvert fall på lengre turer.
Lykke til med godt valg og kjøp av fiiin sykkel!
Og jada! Du kledde den - ingen tvil om det
Ække uten grunn at nettopp denne modellen og tvillingbroren (søsteren?) har vært en av de mest solgte syklene i Sverige de seineste åra.
Selger også veldig bra ute i Europa.
Bare her i kubikkhysteriske Norge har den meldt sitt fravær høyt oppe på salgstatistikkene...
Jeg har prøvekjørt en sånn for et par år siden og var på nippet til å kjøpe en. Men helte litt kalt vann i blodet siden jeg kjører mye med passasjer og bagasje for to. Til det er den nok litt liten. I hvert fall på lengre turer.
Lykke til med godt valg og kjøp av fiiin sykkel!
Og jada! Du kledde den - ingen tvil om det
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - Se på en ER-6F
Å stole blindt på KM stand er vel kanskje det dummeste man gjør ved et kjøp av brukt MC/bil...Duville skrev:hm - når man har en mc som er gått 15 000 km så lurer jeg hvor mye slakk og slark og oljelekkasjer man kan oppdage på en mc.
Uansett merke, unntatt H***A da, for det kjøper jeg ikke.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - "Prøvekjørt" en ER-
Nå må du forte deg Carpa
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - Se på en ER-6F
Kan selger legge fram servicehefte hvor verksted har stemplet og undertegnet ved hver gjennomført service bør man vel kunne være rimelig sikker på km.standen som oppgis stemmer. Hvis det er i samsvar mellom hva som framkommer i serviceheftet og km.stand på salgstidspunktet, selvfølgelig.KrankenWagen skrev:Å stole blindt på KM stand er vel kanskje det dummeste man gjør ved et kjøp av brukt MC/bil...Duville skrev:hm - når man har en mc som er gått 15 000 km så lurer jeg hvor mye slakk og slark og oljelekkasjer man kan oppdage på en mc.
Uansett merke, unntatt H***A da, for det kjøper jeg ikke.
Intet servicehefte og det hele blir betraktelig mer usikkert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - "Prøvekjørt" en ER-
Nå hadde jeg i grunn tenkt til å slå til men kom på at jeg glemte å spørre etter serviceheftet i går. Sendte han derfor en melding i dag og fikk til svar at det hadde han ikke og hadde ikke fått det av forrige eier.
Bør jeg bli skeptisk nå
Bør jeg bli skeptisk nå
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Sted: Buskerud
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - "Prøvekjørt" en ER-
Jeg fikk beskjed om at folk er flnike til å rote bort service hefter, og har han hatt service på et sted kan du ringe dit å høre om dette. så kan de lage et nytt til deg om du event går for denne :)Carpa skrev:Nå hadde jeg i grunn tenkt til å slå til men kom på at jeg glemte å spørre etter serviceheftet i går. Sendte han derfor en melding i dag og fikk til svar at det hadde han ikke og hadde ikke fått det av forrige eier.
Bør jeg bli skeptisk nå
Det er en god sykkel
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Sjekk med merkeforhandler, på regnr. til sykkelen. De burde vel ha en viss oversikt om det er benyttet merkeverksted.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Etter det jeg vet har alle merkeverksted et sentralt register (hos produsent) på hvilke servicer man har utført (på merkeverksted).
Hos f.eks. KTM er dette tilgjengelig for alle så sant du har chassisnr på sykkelen, og man kan da søke opp alle service gjort på den aktuelle sykkelen (litt begrenset).
Selv om dette ikke er tilgjengelig for alle hos andre merker, er det mest sannsynlig et slikt samleregister verkstedene har tilgang på!
Hos f.eks. KTM er dette tilgjengelig for alle så sant du har chassisnr på sykkelen, og man kan da søke opp alle service gjort på den aktuelle sykkelen (litt begrenset).
Selv om dette ikke er tilgjengelig for alle hos andre merker, er det mest sannsynlig et slikt samleregister verkstedene har tilgang på!
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Med så liten km.stand synes ikke jeg du skal bekymre deg så mye.
Vet ikke hvor ofte Kawasaki skal ha service, men det er som regel kun snakk om olje/filter og en del sjekkpunkter med den km.standen den har nå.
Vil nok tro at den har hatt service pga garanti/reklamasjon.
Dette er en bagatell på så ny sykkel, skaff deg ett nytt servicehefte og begynn på nytt i fra du eventuelt overtar.
Mener nå jeg da.......
Vet ikke hvor ofte Kawasaki skal ha service, men det er som regel kun snakk om olje/filter og en del sjekkpunkter med den km.standen den har nå.
Vil nok tro at den har hatt service pga garanti/reklamasjon.
Dette er en bagatell på så ny sykkel, skaff deg ett nytt servicehefte og begynn på nytt i fra du eventuelt overtar.
Mener nå jeg da.......
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Man kan sjekke verksted ift regnr som nevnt.
At dekkene er modne for bytte kan stemme med km-stand - dvs første dekkbytte - isåfall er det bare små-service (oljeskift hver 6000km, bremsevæske og kjølevæske annethvert år og sjekk) før stor service med ventiljustering som kanskje ikke er før 24 000 km på denne modellen.
Ellers er det div slanger som evt byttes hvert 4.de år. (Bremseslanger osv) Det er sikkert ikke gjort på denne, men noe den som kjøper må regne med å ta på neste service. (18000 km)
Er km-stand tuklet veldig med, f.eks. at det er det dobbelte, triple (dvs at det er dekk-sett nr 2/3 som er slitt ut) - det får man nesten ta på magefølelsen ift selgeren. De fleste er heldigvis ærlige.
Km stand 15K på 4-5 år er ganske normalt i forhold til det mange kjører.
Hvis jeg solgte en MC uten servicehefte eller noen kvitteringer fra verksted ville jeg ikke hatt problem med å legge inn klausul om at kjøpet kan heves dersom verksted finner at MC'en har kjørt vesentlig lenger enn km-stand indikerer.
At dekkene er modne for bytte kan stemme med km-stand - dvs første dekkbytte - isåfall er det bare små-service (oljeskift hver 6000km, bremsevæske og kjølevæske annethvert år og sjekk) før stor service med ventiljustering som kanskje ikke er før 24 000 km på denne modellen.
Ellers er det div slanger som evt byttes hvert 4.de år. (Bremseslanger osv) Det er sikkert ikke gjort på denne, men noe den som kjøper må regne med å ta på neste service. (18000 km)
Er km-stand tuklet veldig med, f.eks. at det er det dobbelte, triple (dvs at det er dekk-sett nr 2/3 som er slitt ut) - det får man nesten ta på magefølelsen ift selgeren. De fleste er heldigvis ærlige.
Km stand 15K på 4-5 år er ganske normalt i forhold til det mange kjører.
Hvis jeg solgte en MC uten servicehefte eller noen kvitteringer fra verksted ville jeg ikke hatt problem med å legge inn klausul om at kjøpet kan heves dersom verksted finner at MC'en har kjørt vesentlig lenger enn km-stand indikerer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Det var snakk om hvor mange kubikk man "trenger".
I dag var jeg ute med min Honda Transalp 650. Den går som et skudd. I norske hastigheter kan det da umulig være mer kjøreglede å hente.
Og, jeg som kjører en flere hundre kilo tyngre BMW var det fantastisk å svinge rundt på en lett sykkel. Jeg burde kjøre mer med den 650'en.
[TaSK]
I dag var jeg ute med min Honda Transalp 650. Den går som et skudd. I norske hastigheter kan det da umulig være mer kjøreglede å hente.
Og, jeg som kjører en flere hundre kilo tyngre BMW var det fantastisk å svinge rundt på en lett sykkel. Jeg burde kjøre mer med den 650'en.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Ok, da skal jeg få ordnet serviceheftet på denne.
Eieren har hatt en service på den ved 12000 km hvor det ble skiftet bremsevæske, kjølevæske og andre flytende væsker.
Dekket bærer preg av å ha sittet på sykkelen en stund, gummien begynner å bli hard.
Vel, nå skal jeg reise og skrive kontrakt med han
Eieren har hatt en service på den ved 12000 km hvor det ble skiftet bremsevæske, kjølevæske og andre flytende væsker.
Dekket bærer preg av å ha sittet på sykkelen en stund, gummien begynner å bli hard.
Vel, nå skal jeg reise og skrive kontrakt med han
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Grattlere med ny sykkel Carpa, kjempemorro
Sist redigert av ArcticTiger den 05 sep 2012, 17:30, redigert 1 gang totalt.
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Sted: Buskerud
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Service hefte er ikke noe problem, har kjøpt to sykkler uten og dte har gått helt fint :) Det blir spennende, bilder ønskes, lykke til med handlen
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen - skeptisk
Nå er den min og den skal hentes og prøvekjøres (av meg) i kveldSnill Vaffel skrev:Service hefte er ikke noe problem, har kjøpt to sykkler uten og dte har gått helt fint :) Det blir spennende, bilder ønskes, lykke til med handlen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)