Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Voksen jentunge har startet på MC lappen

Legg inn av Carpa »

Hei Alle sammen

Nå kjenner jeg at jeg er litt lei av å være eksosrype og lurer på om jeg skal ta mc lappen selv.

Jeg er 45 år og har aldri kjørt sykkel (med motor) før. Har kjørt bil siden jeg var 18 så jeg kan jo ferdes i trafikken og lese trafikkbildet.
Men, finnes det noen andre voksne damer og menn som vil dele litt av sin erfaring med å ta mc lappen i voksen alder?
Sist redigert av Carpa den 07 sep 2012, 11:35, redigert 5 ganger totalt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av AJ »

Hei, Carpa - og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Er en godt voksen guttunge selv og har hatt A-lappen siden fylte 18, men tok den ikke i bruk for alvor før en kort sesong i 1991 og deretter i 2006. Siden har mye dreid seg om MC, ja... ;-)

Av voksne 'jentunger' her inne nevner jeg de jeg husker sånn i full fart: SheDevil, evike, Bimma, SoloTwin, KawaSonja, Plomme, Lis... Men hvor godt voksne de var da de tok lappen,vet jeg ikke...

Regner med at jentene her inne gir lyd fra seg etter hvert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Takk for det Admin, da venter jeg spent på svar :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ArcticTiger »

:vs og velkommen ja!
Når det gjelder å ta mc-lappen speller det ikke noen rolle om du er gammal eller ung, eller om du er jentunge eller guttonge. Det som teller er at du ha løst å kjøre Mottorsykkel :knegg :thumleft
Det er mange her inne som har tatt mc-lappen som "voksen", du er ikke alene om det.
Stå på, og Lykke til :prop:

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Nikka »

Jeg er snart 40, tok lappen i fjor høst og kan bare si at det ikke er noe å lure på - bare gjør det! :thumleft
Du har jo mange fordeler siden du har kjørt bil lenge, med å lese trafikkbildet osv., jeg synes det er kjekt å lære noe nytt og jeg har fått så mange positive tilbakemeldinger at det ikke har dukket opp noe negativt noe sted!

Go girl :prf
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av evike »

Carpa skrev:Hei Alle sammen

Nå kjenner jeg at jeg er litt lei av å være eksosrype og lurer på om jeg skal ta mc lappen selv.

Jeg er 45 år og har aldri kjørt sykkel (med motor) før. Har kjørt bil siden jeg var 18 så jeg kan jo ferdes i trafikken og lese trafikkbildet.
Men, finnes det noen andre voksne damer og menn som vil dele litt av sin erfaring med å ta mc lappen i voksen alder?
Etter en svært kort periode som "eksos-rype", så skjønte jeg fort at jeg ville ha kontrollen selv.
Var 41 da jeg begynte. 42 da jeg fikk lappen og har nå kjørt sjøl i straks 5 fulle sesonger. Brukte forøvrig opptil flere forsøk og MANGE timer, men kom såvidt over målstreken til slutt.
Jeg er en pysete motorsyklist og innrømmer det glatt!! MEN: jeg stortrives i min komfortsone og bruker nå sykkelen istedet for bil hele sesongen, nesten uansett hva jeg skal.. Nesten...

Velkommen hit!!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Tusen takk for motiverende tilbakemeldinger :thumleft

Evike, kan jeg få spørre deg hva som var den største utfordringen (hva du slet mest med)?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Globe »

Hei Carpa :vs og velkommen til oss her på MCsiden.no :=D> :=D>

Jeg kjørte også opp i voksen alder (om jeg følger fødselsattestens datopåskrift :knegg ) For min del startet det hele med at jeg skulle bestille time for mopedlappen til min eldste sønn og fokuset på hans muligheter ble fort også et fokus på mine muligheter.

Å eie og å kjøre motorsykkel tilfredsstiller behovet for å lære noe nytt, behovet for å kunne konsentrere seg om stort sett en ting, behovet for nye opplevelser, behovet for litt adrenalinkikk, behovet for samhold og tilhørighet med likesinnede, behovet for å komme seg litt ut, behovet for litt tid for en selv, behovet for å ha noe å glede seg til, behovet for å dele noe med andre, behovet for å kunne kjenne på følelser en utsetter seg for ved egne valg og gjennomføringer, behovet for spenning, behovet for å kjenne at en lever, behovet for å nyte øyeblikkene, behovet for å se seg rundt, behovet for å treffe nye mennesker, behovet for mestring...og dette var bare noen av de behovene jeg kan ramse opp, før jeg kommer inn på selve eiergleden av det å ha motorsykkel, kleskodeksen som du kommer inn under, ting og tang som følger mer...og masse annet :) Det beste med dette, er at det er ingen aldersbegrensning, oppad, på dette :thumleft

Så, det er bare å hive seg på, lær, kjør, opplev og del. Vi ser frem til å kunne følge deg hele veien til lappen, og få delta sammen med deg når opplevelser skal deles :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Takk for det Globe. Kjenner meg igjen i mange av dine behov :D
Utfordringrer må man ha og eventyrlysten må man aldri miste :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av evike »

Svar på direkte spørsmål:
Jeg slet aller mest med kjøregården og det å håndtere en sykkel jeg i utgangspunktet syntes var høy og vaglete. Det ble alldeles ikke bedre av å sette den fysakken av en 2 meter høy sensor bakpå der, som insisterte på at jeg skulle snu med han bakpå, på et gruslagt område, i ganghastighet...
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Globe »

"Når gjorde du sist noe....for første gang"....er et greit spørsmål å stille seg selv...også så kaste seg inn i det!! :knegg

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av SheDevil »

Hei Carpa :D

Så godt å høre at det er flere jenter som har lyst til å være mer en "bare" påsitter....

Er ikke noe galt i å være påsitter men må innrømme at jeg trives best å kjøre selv, i den farten jeg liker best, når jeg vil, dit jeg vil, sammen med andre når det passer meg....

Jeg valgte å kjøre opp i ung alder (18 år) men som mange andre, så ble det barn og familie som ble fokuset i de påfølgende årene og pengene gikk til.... Drømmen om motorsykkel forble en drøm i mange år.

På en måte ble det ny "oppkjøring" og nye gleder for noen år tilbake og som Globe beskriver så veldig godt....

Du har virkelig noe å glede deg til, om du (selvfølgelig!!) velger å kjøre opp til tung motorsykkel...

Meld deg på kurs, ta lappen, kos deg på tur, enten alene eller sammen med andre likesinnede...

Du kommer ikke til å angre :[-(
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Dexter »

Hei Carpa!

Jeg har inspirert, hjulpet og fulgt opp en kollega på jobb som faktisk kjørte opp til A i dag! Han er på din alder og hadde ikke en gang kjørt moped som ungdom da han begynte på tung motorsykkel nå. Kan jo spørre om han vil skrive litt om det? Det skal jeg spørre han om :)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Ter »

Hei.
Tok lappen i vår etter noen sesonger som eksosrype. Startet omentrent eksosrypekarrieren med "vil ikke/tørr ikke" holdning og streng beskjed til elsklingen om å kjøre sakte og rolig og TRYGT.. men ble fort vant til eksosrype tilværelsen og syntes det var topp å bare sitte der og fryse tett inntil elsklinge å la tankene vandre.. Endelig noe jeg ikke trengte å ha kontroll på.

Men siden jeg har holdning på at man helst skal lære noe nytt hvert år og etter betydelig mas fra elsklingen (og en del argumenter om overlast på sykkel under tur) kastet jeg meg ut i det i vår.
Jeg gikk fra "kjempeskummelt å sitte i førersete og vri om nøkkelen" (og angst for at asfalten og veikanten var skumle og veldig harde (dårlig erfaring fra tennårene og velt på moped og trøsykkel)) til "ops :-) .. redusere farten litt her ja"... og ”bare nyte å selv bestemme flyten" :thumleft

Erfaringene fra det kan du lese i bloggen min her.. http://nyttogbedreliv.blogspot.no/ Du må gå i arkivet og se under juni og juli og lese innleggene i motsatt rekkefølge for å få det kronologisk.

Nå etter noen korte uker i en ellers hustrig sommersesong kan jeg bare si at jeg elsker det!!
Så rådet mitt er :Gjør det.. :thumleft
Du kommer til å svette, banne, irritere deg og betale dyrt (til kjøreskolen) men det er verd det :-)
Gleder meg allerede til neste sommer..

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

evike, tror jeg får lete etter en nett liten mann på en kjøreskole da. Det blir i så fall første gang hehe.
Men uff, han hørtes jo veldig kjip ut da, er vel mer vanlig at passasjerene går av i slike situasjoner. :scratch

Shedevil, ja jeg synes også det er greit å kunne kjøre når man vil og hvor man vil og disse tingene her. Dessuten blir utsikten også mye bedre når man slipper å kikke over skuldra til den foran. Jeg kommer nok helt sikkert ikke til å angre nei :thumleft

Dexter, ja spør han gjerne. Da er vel jeg på hans alder også og jeg har heller aldri kjørt moped. Kjørt trail en gang da, for 16 år siden.... :prop:

Ter, kjenner meg igjen i den der vil ikke, tør ikke og jeg var super skeptisk de første par turene men nå elsker jeg det. Ingen elskling som presser meg til å gjøre dette her, det ønsket kommer fra mitt indre :D
Bloggen din skal jeg lese på senga i kveld, takk :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar