MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor ikke bare bytte filteret også? Er det vanskelig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 07 okt 2023, 21:18 Hvorfor ikke bare bytte filteret også? Er det vanskelig?
Ikke vanskelig, nei.
Kun fordi jeg mener at filteret fint gjør jobben det skal gjøre i noen tusen km. til.
At jeg sparer noen kroner skader heller ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Omdal »

Dette må være innafor og vell så det. Og det er ingen tvil om at olje å filter skift er viktig, og jo oftere jo bedre.

Men man skal og ha i bakhodet at alt som skal skiftes av alle typer filter, er nåkk og kanskje litt skremsel fra leverandør og forhandlere/selgere såm og gjerne tjener penger på dette. Dette er vertfall mine erfaringer når jeg ser alt mulig av maskiner såm går i årevis med omtrent null vedlikehold. Så med litt fornuft kan man nåkk spare litt penger.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 08 okt 2023, 00:51 Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.
Det er akkurat det. Du tar levetid fra motoren "i andre enden" og det merker du ikke før det er for seint...

Skiftintervall fra produsent er satt for å være sikker på levetid ut garantitiden med god margin og viskositet lavest mulig for å hindre friksjon slik at forbrukstallene blir lavest mulig. Ingen av disse er satt for motorens beste... Samme med "evighetssmurte" girkasser, de holder til de ryker men med et oljeskift i ny og ne kan de vare både 2 og 3 ganger lengre...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Blir uansett nytt olje- og filterbytte ikke så lang tid etter sesongstart neste år.
Så synes jeg det er greit å ha ny olje på motoren nå når sykkelen snart skal vinterlagres og samtig fortsatt ha fersk olje på motoren når neste sesong er i gang.

Gjorde et kupp nå nettopp da jeg bestilte en ny 4 liters kane Castrol 10w 60 Titanium Supercar fra Skruvat til fullt akseptable 830-. Inkl. porto :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ikke mye annet for meg å gjøre med motorsyklene før sesongen er over nå annet enn å påse at tanken toppes opp med 98 slik at de til enhver tid er vinterlagrtingsklare.
Så da ble det en Guzzi-tur i dag med dette som mål for turen.
Var innom den lokale Shellstasjonen hvor dette ble gkoprt og da jeg dro derfra så jeg at det kommet en el-motorsykkel inn på stasjonsområdet.
Første gang jeg har sett en slik i 'levanes live' :crazy: .
Så slett ikke verst ut og var utrustet som en adventuresykkelen med topp- og sidevesker.

Ellers bytta jeg til nytt visir på min snart 5år gamle Premier Touran carbon hjelmen i dag. Dermed en den klar for 5 nye år, kanskje?
Å bytte til nytt visir på hjelmen er nesten å sammenligne med å få på nye dekk på motorsykkelen :crazy: .
premvis 1.JPG
premvis 2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

SveinHa skrev: 08 okt 2023, 09:51
FredrikE24 skrev: 08 okt 2023, 00:51 Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.
Det er akkurat det. Du tar levetid fra motoren "i andre enden" og det merker du ikke før det er for seint...

Skiftintervall fra produsent er satt for å være sikker på levetid ut garantitiden med god margin og viskositet lavest mulig for å hindre friksjon slik at forbrukstallene blir lavest mulig. Ingen av disse er satt for motorens beste... Samme med "evighetssmurte" girkasser, de holder til de ryker men med et oljeskift i ny og ne kan de vare både 2 og 3 ganger lengre...
Jeg kjører en BMW 525i E61, og der har det nok gått langt mellom skiftene inntil jeg overtok den. Er den "gode gamle" M54 motoren i den. En svært holdbar og velprøvd motor til veibruk. Jeg har kjørt på bilen 60 000km helt problemfritt(runder vel 280kkm i disse dager), men jeg liker ikke lyden i bunndelen på den. I tillegg blir det lavt oljetrykk i toppen på den når jeg kjører inspirert(er særlig en ventilløfter som begynner å tikke..). Tok av toppdekselet ved forebyggende vedlikehold da jeg overtok den(Vanos-overhaling etc.) og det var mye drit liggende rundt vippestellet. Andre motorer av denne typen har sett tydelig slitasje på rådelagre, og enkelte har fått rådebank uten å ha blitt herjet med. Garantert et resultat av lange skifteintervaller.

Automaten fra ZF har såkalt liftetime olje. Har sannsynligvis aldri vært skiftet, nå har jeg "shuddering" ved del-last innimellom. BMW selger ikke olje og filter til den, men ZF, altså produsenten selger ferdig kit for service til dem.

Nå var det en billig bil for min del. Den går for lut og kaldt vann, erstattes med en ny bruktbil når den pådrar seg noe alvorlig kostbart.

på sykkelen bytter jeg hver 10 000km eller midtveis i sesongen(midten av Juni ca.). Avhengig av hva som kommer først. Så avslutter jeg alltid sesongen med å skifte olje og varmkjører motoren en gang med splitter ny olje og filter(litt som på båt). Så starter man også sesongen med helt ny olje.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ja, da er denne sesongens siste "kjøretur" unnagjort.
Til og fra vaskeplassen her hjemme...:
SAM_9638.JPG
Og en god dose FluidFilm konservering, kan man vel kunne si, på drivlinja:
SAM_9640.JPG
Så burde det meste være klart for en ny sesong igjen om noen få måneder.
Dog litt spent på batteriet... :-k . Var litt nøling i startinga i dag etter at sykkelen hadde stått i ro siden siste tur tidligere nå i oktober.
Får se det an i løpet av vinteren, om det tar til seg lading eller ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Motorsyklene står på vinterstallen fortsatt...

Men litt annet MCrelatert kan man jo pusle med.
Som å feste en tilårskommen Sena kommunikasjonsenhet, som fortsatt virker upåklagelig, på den nye Agriushjelmen.
Først og fremst for tlf. og GPS. Og til det bruker fungerer Senaenheten helt utmerket.

Letteste montering på de hjelmene jeg har hatt så langt.
"Penest" også siden ledningene mye lettere lot seg skjule under kinnputene og hjelminnredningen for øvrig.
Og hjelmen har dype og romslige utsparinger/lommer til høytalerne. Best av hjelmene jeg har hatt så langt.
20240313_165948.jpg
20240313_170006.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

roaralve
Innlegg: 5
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av roaralve »

Ikke akkrurat i dag, men puslet litt gjennom vinteren. En liten ansiktsløftning på Sportsteren.
før.jpg
Var ikke fornøyd med det gamle styret. Fikk det for nærme meg på grunn av for pullback og høyde på raiser. Sportster i utgangspunktet ganske liten og når du da får styret rett i fanget blir det smått. Byttet derfor til dette.
drag bar.jpg
Fikk også tak i ny fairing som skjuler litt av alle kabler som da ble for lange. Muligens jeg bytter disse etterhvert.
fairing.jpg
Ganske fornøyd med resultatet bort sett fra at kablingen ikke er helt i 100.
Grei hverdagsykkel for meg!
etter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av dypen »

@roaralve ser mye bedre ut med det nye styre og styrekåpa var skikkelig snerten :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

roaralve
Innlegg: 5
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av roaralve »

dypen skrev: 14 mar 2024, 12:49 @roaralve ser mye bedre ut med det nye styre og styrekåpa var skikkelig snerten :thumleft
Takker! Synes også den ser bedre ut! Sittestilling og komfort er også mye bedre. Dessuten lettere å håndtere.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Nomade »

roaralve skrev: 14 mar 2024, 12:53
dypen skrev: 14 mar 2024, 12:49 @roaralve ser mye bedre ut med det nye styre og styrekåpa var skikkelig snerten :thumleft
Takker! Synes også den ser bedre ut! Sittestilling og komfort er også mye bedre. Dessuten lettere å håndtere.
Men hva men vindblåst på den nye løsningen? Ikke fått testa det ut ennå kanskje ;)

roaralve
Innlegg: 5
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av roaralve »

Nomade skrev: 14 mar 2024, 13:14
roaralve skrev: 14 mar 2024, 12:53
dypen skrev: 14 mar 2024, 12:49 @roaralve ser mye bedre ut med det nye styre og styrekåpa var skikkelig snerten :thumleft
Takker! Synes også den ser bedre ut! Sittestilling og komfort er også mye bedre. Dessuten lettere å håndtere.
Men hva men vindblåst på den nye løsningen? Ikke fått testa det ut ennå kanskje ;)
@Nomade ikke fått testa skikkelig ut enda. Hatt en liten tur i helgen som var og til jobb i dag. Ikke vært over 70 :D

Svar