GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Vulgata »

Må vel til å spørre litt igjen jeg :eh

Fikk tak i en GPZ 750 som sveiv greit. Men etter et par dager koplet silynder 2 fra venstre ut ved lavt turtall. Kan tvinge den i gang igjen (med litt smell og putring) på 4-5000 omdreining.
Bytta plugg/hette/ledninger/bensinfilter.

Når ikke det funka så kikker jeg på forgasserene.....Og der er det stopp :scratch Satser på at jeg er god til å lære :lol

Noen som har noen tips på noe kjempelurt og fantastisk enkel så blir jeg glad.

Takker :thumleft

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av ejs »

:thumleft


http://www.750turbo.com/faqs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gå inn på denne sida.
Der finner du Verkstedhandboka for 750. Base manual som pdf format

må vel gjøre ren forgasseren
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Jompa »

Det kan være morken innsugsgummi.
Spray startgass på et og et innsug, mellom forgassere og toppen, og se om sykkelen endrer turtall.
Jeg har tilfeldigvis fire nye gummier liggende, om du trenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av KrankenWagen »

Sjekk ventilklaringene.

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Vulgata »

Jompa skrev:Det kan være morken innsugsgummi.
Spray startgass på et og et innsug, mellom forgassere og toppen, og se om sykkelen endrer turtall.
Jeg har tilfeldigvis fire nye gummier liggende, om du trenger.
Prøvde meg med startgass uten at det skjedde noe.

Får prøve å få av bunnen av forgasseren og sjekke den dysa som hvistnok skal sitte inni der. Har noen bøker jeg må studere litt først. Blir nok bra dette :roll

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Kawasaki »

Vulgata skrev:Får prøve å få av bunnen av forgasseren og sjekke den dysa som hvistnok skal sitte inni der. Har noen bøker jeg må studere litt først. Blir nok bra dette :roll

Sikkert ikke dumt å rengjøre forgasserne,men ville gjort det skikkelig isåfall. Sjekk av ventiler som krankenw foreslår er heller ikke av veien.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av KrankenWagen »

Hvis den IKKE fyrer med startgass på siste sylinderen, styrker det mistanken at ventilene er for lite klaring på.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Kawasaki »

KrankenWagen skrev:Hvis den IKKE fyrer med startgass på siste sylinderen, styrker det mistanken at ventilene er for lite klaring på.

Han prøvde nok bare med startgass rundt innsugsgummiene,tenker jeg


edit: men det kunne vært interessant å høre om motoren går på alle 4 når den er kald,og om problemet kommer når den er blitt varm. =ventiler.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1600
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Kjellrf »

Har vært borti flere GPZ750 der manglende ventiljustering har ført til at ventilene legger seg på. Da går de fint når de er kalde, men ikke varm.

Edit: Hvis du har vacuumkran og denne får sug fra 2'ern, kan det være hull i membranet i krana, og ekstra bensin blir sugd inn der. Da går sykkelen dårlig til vanlig, og bra på full gass. Gjett hvordan jeg veit....

:-k
Sist redigert av Kjellrf den 18 aug 2012, 22:44, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av FJZZR »

Ettersom den kommer når du gasser litt, tror jeg mest på forgasser som flommer over. Flottørventil stenger ikke helt og nivået stiger når motoren ikke tar unna nok. Nivået i kammeret stiger og derfor blir blanding for feit. Når du gasser på litt synker nivået, blanding blir magrere og når den tenner smeller det å putrer litt i uforbrent bensin.
Typisk er også at den gjerne fusker i nedover bakker, mens den går jevnere oppover.

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av Vulgata »

Takk for alle svar :thumleft

Tror jeg er på sporet nå. Jeg kan som sagt ingenting om dette. Men.....

Var iallefall noen slanger som hang i løse luften under tanken. Foruten "hovedbensinslangen" er det festet en ekstra slange til bensinkrana. Det hang også en slange mellom forgasser 3 og 4 som gikk rett ut i ingenting. Festa andre enden av denne mellom forgasser 2 og 3. Da sveiv sykkelen fint på problemsilynderen, men fikk samme problemet på silynder 1 :-k (Alt fra høyre mot venstre)

Så problemet må være å få koplet disse slangene riktig. Har mye å gjøre i dag, men tar tak i morra igjen.

(fikk en Honda Shadow 1100 i hus i går, så nok å ta tak i her :lol )

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Kan bare svare for 1983 modellen,men regner med at din er lik.
Det er ett messingrør som stikker opp foran hver forgasser.Disse brukes for synkronisering + at det ene er for den vakumstyrte bensinkrana.Så 3 skal være blendet igjen,(gummi hette)og en koblet til den tynne slangen fra bensinkrana.
Sylinder nr 1 er den som er nærmest girpedalen.
If it ain't broke, I'll break it.

Svar