Må vel til å spørre litt igjen jeg
Fikk tak i en GPZ 750 som sveiv greit. Men etter et par dager koplet silynder 2 fra venstre ut ved lavt turtall. Kan tvinge den i gang igjen (med litt smell og putring) på 4-5000 omdreining.
Bytta plugg/hette/ledninger/bensinfilter.
Når ikke det funka så kikker jeg på forgasserene.....Og der er det stopp Satser på at jeg er god til å lære
Noen som har noen tips på noe kjempelurt og fantastisk enkel så blir jeg glad.
Takker
GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
http://www.750turbo.com/faqs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gå inn på denne sida.
Der finner du Verkstedhandboka for 750. Base manual som pdf format
må vel gjøre ren forgasseren
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6976
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Det kan være morken innsugsgummi.
Spray startgass på et og et innsug, mellom forgassere og toppen, og se om sykkelen endrer turtall.
Jeg har tilfeldigvis fire nye gummier liggende, om du trenger.
Spray startgass på et og et innsug, mellom forgassere og toppen, og se om sykkelen endrer turtall.
Jeg har tilfeldigvis fire nye gummier liggende, om du trenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Sjekk ventilklaringene.
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Prøvde meg med startgass uten at det skjedde noe.Jompa skrev:Det kan være morken innsugsgummi.
Spray startgass på et og et innsug, mellom forgassere og toppen, og se om sykkelen endrer turtall.
Jeg har tilfeldigvis fire nye gummier liggende, om du trenger.
Får prøve å få av bunnen av forgasseren og sjekke den dysa som hvistnok skal sitte inni der. Har noen bøker jeg må studere litt først. Blir nok bra dette
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Vulgata skrev:Får prøve å få av bunnen av forgasseren og sjekke den dysa som hvistnok skal sitte inni der. Har noen bøker jeg må studere litt først. Blir nok bra dette
Sikkert ikke dumt å rengjøre forgasserne,men ville gjort det skikkelig isåfall. Sjekk av ventiler som krankenw foreslår er heller ikke av veien.
ikkebike.norwegianforum.net
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Hvis den IKKE fyrer med startgass på siste sylinderen, styrker det mistanken at ventilene er for lite klaring på.
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
KrankenWagen skrev:Hvis den IKKE fyrer med startgass på siste sylinderen, styrker det mistanken at ventilene er for lite klaring på.
Han prøvde nok bare med startgass rundt innsugsgummiene,tenker jeg
edit: men det kunne vært interessant å høre om motoren går på alle 4 når den er kald,og om problemet kommer når den er blitt varm. =ventiler.
ikkebike.norwegianforum.net
- Kjellrf
- Innlegg: 1600
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Har vært borti flere GPZ750 der manglende ventiljustering har ført til at ventilene legger seg på. Da går de fint når de er kalde, men ikke varm.
Edit: Hvis du har vacuumkran og denne får sug fra 2'ern, kan det være hull i membranet i krana, og ekstra bensin blir sugd inn der. Da går sykkelen dårlig til vanlig, og bra på full gass. Gjett hvordan jeg veit....
Edit: Hvis du har vacuumkran og denne får sug fra 2'ern, kan det være hull i membranet i krana, og ekstra bensin blir sugd inn der. Da går sykkelen dårlig til vanlig, og bra på full gass. Gjett hvordan jeg veit....
Sist redigert av Kjellrf den 18 aug 2012, 22:44, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Ettersom den kommer når du gasser litt, tror jeg mest på forgasser som flommer over. Flottørventil stenger ikke helt og nivået stiger når motoren ikke tar unna nok. Nivået i kammeret stiger og derfor blir blanding for feit. Når du gasser på litt synker nivået, blanding blir magrere og når den tenner smeller det å putrer litt i uforbrent bensin.
Typisk er også at den gjerne fusker i nedover bakker, mens den går jevnere oppover.
Typisk er også at den gjerne fusker i nedover bakker, mens den går jevnere oppover.
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Takk for alle svar
Tror jeg er på sporet nå. Jeg kan som sagt ingenting om dette. Men.....
Var iallefall noen slanger som hang i løse luften under tanken. Foruten "hovedbensinslangen" er det festet en ekstra slange til bensinkrana. Det hang også en slange mellom forgasser 3 og 4 som gikk rett ut i ingenting. Festa andre enden av denne mellom forgasser 2 og 3. Da sveiv sykkelen fint på problemsilynderen, men fikk samme problemet på silynder 1 (Alt fra høyre mot venstre)
Så problemet må være å få koplet disse slangene riktig. Har mye å gjøre i dag, men tar tak i morra igjen.
(fikk en Honda Shadow 1100 i hus i går, så nok å ta tak i her )
Tror jeg er på sporet nå. Jeg kan som sagt ingenting om dette. Men.....
Var iallefall noen slanger som hang i løse luften under tanken. Foruten "hovedbensinslangen" er det festet en ekstra slange til bensinkrana. Det hang også en slange mellom forgasser 3 og 4 som gikk rett ut i ingenting. Festa andre enden av denne mellom forgasser 2 og 3. Da sveiv sykkelen fint på problemsilynderen, men fikk samme problemet på silynder 1 (Alt fra høyre mot venstre)
Så problemet må være å få koplet disse slangene riktig. Har mye å gjøre i dag, men tar tak i morra igjen.
(fikk en Honda Shadow 1100 i hus i går, så nok å ta tak i her )
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: GPZ 750, 1982 - sviver på 3 på lavt turtall.
Kan bare svare for 1983 modellen,men regner med at din er lik.
Det er ett messingrør som stikker opp foran hver forgasser.Disse brukes for synkronisering + at det ene er for den vakumstyrte bensinkrana.Så 3 skal være blendet igjen,(gummi hette)og en koblet til den tynne slangen fra bensinkrana.
Sylinder nr 1 er den som er nærmest girpedalen.
If it ain't broke, I'll break it.