MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Honda var riktignok først med " firesylindrede japser". Sykler med høy effekt som folk flest, les ungdommer, hadde råd å kjøpe.
Men det var Kawasaki som satte standarden for de neste 20 årene, da Z 900 ble lansert i 1972.
Z1- motoren hadde 4 cylindre, doble overliggende kamaksler med skimsjustering av ventilene, kamkjeden i midten, generator og
tenning i hver sin ende av veiva, rullelager på veiv og råder. Rullelagrene er en veldig solid løsning, ulempene er at de støyer mer
enn glidelager og at en veivoverhaling ikke er noe man gjør hjemme i garasjen.

Z 900 ble produsert frem til 1976, da Z1000 overtok. Det ble også laget flere 1100-versoner av samme motor fra 1981. Fremdeles med 2
ventiler pr cylinder og også med kardang fra samme år.
GPz 1100 kom også i -81 og ble produsert i to år til det kom en ny verson i -83.

Alle USA-modellene het KZ. Regner med at det var en betegnelse som ikke kunne brukes i Europa.
Den modellen som levde lengst, var KZ 1000 P. P står for police og sykkelen ble solgt over nesten hele verden, selv om den er
best kjent fra USA. Denne sykkelen ble produsert frem til 2002.

Kawasaki%20Z1%20900%2074.jpg




https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... php?pId=29" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2075.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

Det meste er gjort før...


Bilde
http://www.motorcycleclassics.com/class ... plica.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av mekkern »

joo skrev:vektfordeling under bremsing
tja... bremser jo dyrisk når en får vekt på forhjulet da...øker friksjonen så en kan bremse enda hardere uten at det slipper.. faktisk så er det tilnermet umulig å blokkere forhjulet på en del sykler.. men kan jo slå rundt hvis en ikke doserer riktig...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

Harley Davidson KRTT.
Denne drev på å slo Engelske sykler oppgjennom 50 og 60 tallet da sideventilsmotorer som denne fikk ha 750 ccm mot 500 ccm på toppventilerte.
Da reglene ble gjort om etter press fra bl.a. Triumph og Norton, tok like så godt Cal Rayborn å slo dem likevel på Daytona i 1970 tror jeg det var.
Uansett var sideventilenes tid over, men hvilken sorti.
Bilde

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37881
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

norseXL skrev:Det meste er gjort før...
Nyyydelig :yeyeye

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av pelsen »

norseXL skrev:Harley Davidson KRTT.
Denne drev på å slo Engelske sykler oppgjennom 50 og 60 tallet da sideventilsmotorer som denne fikk ha 750 ccm mot 500 ccm på toppventilerte.
Da reglene ble gjort om etter press fra bl.a. Triumph og Norton, tok like så godt Cal Rayborn å slo dem likevel på Daytona i 1970 tror jeg det var.
Uansett var sideventilenes tid over, men hvilken sorti.
Det er sant at AMA tillot 750 side- mot 500 toppventil, og det var kun for at HD skulle kunne konkurrere. HD var med på å definere disse reglene.
Men Cal Rayborn vant ikke etter at reglene var endret: Det var i 68 og 69 med HD 750 mot de andres 500er. Altså før reglene ble endret til 1970. Etter å ha blitt grundig slått av Triumph 500 et par år hadde HD fått opp farten på sin 750 sideblåser til å kjøre fra femhundrene, det var slett ikke verst med en slik avlegs maskin.
Etter at vilkårene ble like og ikke lenger favoriserte HD var det noen andre som tok over :knegg
http://www.motorcyclistonline.com/featu ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

pelsen skrev:
norseXL skrev:Harley Davidson KRTT.
Denne drev på å slo Engelske sykler oppgjennom 50 og 60 tallet da sideventilsmotorer som denne fikk ha 750 ccm mot 500 ccm på toppventilerte.
Da reglene ble gjort om etter press fra bl.a. Triumph og Norton, tok like så godt Cal Rayborn å slo dem likevel på Daytona i 1970 tror jeg det var.
Uansett var sideventilenes tid over, men hvilken sorti.
Det er sant at AMA tillot 750 side- mot 500 toppventil, og det var kun for at HD skulle kunne konkurrere. HD var med på å definere disse reglene.
Men Cal Rayborn vant ikke etter at reglene var endret: Det var i 68 og 69 med HD 750 mot de andres 500er. Altså før reglene ble endret til 1970. Etter å ha blitt grundig slått av Triumph 500 et par år hadde HD fått opp farten på sin 750 sideblåser til å kjøre fra femhundrene, det var slett ikke verst med en slik avlegs maskin.
Etter at vilkårene ble like og ikke lenger favoriserte HD var det noen andre som tok over :knegg
http://www.motorcyclistonline.com/featu ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Poppulær å hevde at HD lagde regler som favoriserte dem selv, er vel ikke noe rarere med en formel som gir sideventilere annledning til å ha 50% ekstra ccm, enn en formel som ga 2-taktere annledning til det samme slagvolumet på tross av doble antall takter (er det det du kaller like vilkår) i GP inntil noen år siden.
Eller hva med 1200 twin mot 1000 firere, vedder på at hvis det var HD og ikke Ducati som hadde vunnet superbike så hadde det vel kommet oppgulp om egne regler.
Alle merkene hadde S.V. i sortimanget sitt da reglene ble laget, de valgte selv hva de ville satse på, vel hvitende om reglene.
Innrømmer dog at jeg tok feil anng. Cal, han slo bare 500 2-taktere og 4-taktere i 69, Fred Nix derimot slo 750 4-t i 70 i Nazareth, Pennzylvania.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Tysnes »

AJ skrev:Fant en artikkel på nettet som gjorde at jeg fikk idéen til å lage nettopp denne tråden - en egen tråd hvor vi kan legge ut linker til artikler om MC'er med spesielt særpreg, løsninger og innovasjoner. Som gjerne ofte kom - og forsvant. Men som like gjerne også var trendskapende og innførte nye og varige ting i MC-verdenen.

Motorsykler har jo blitt produsert i haugevis av år og mye har skjedd i løpet av denne tiden.
Kan være artig å trekke fram mye av dette og jeg er ganske sikker på at mange her inne har sine historiske favoritter.
Så da er det bare å hive seg rundt å finne fram materiale man har, scanne bilder, brosjyrer og hva det måtte være og legge ut bilder og info om "raritetene" :-).

Starter med artikkelen jeg fant, nemlig denne Guzzi'en med automatgir og det hele. Ikke veldig gammel, men på mange måter nyskapende i sin tid:

[img]http://www.motorcycleclassics.com/uploa ... Convt8.jpg[/img]
(klikk på bilde for å lese artikkelen)
Honda cb 750, kunne også fåes med automatgir(girkasse fra Civic)på samme tid som Guzzi`en. Ble vel ingen stor slager.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av pelsen »

norseXL skrev:Poppulær å hevde at HD lagde regler som favoriserte dem selv, er vel ikke noe rarere med en formel som gir sideventilere annledning til å ha 50% ekstra ccm, enn en formel som ga 2-taktere annledning til det samme slagvolumet på tross av doble antall takter (er det det du kaller like vilkår) i GP inntil noen år siden.
Det er allment kjent at HD påvirket AMA på 50 og 60 tallet mhp regelverk.
Når det gjelder GP ble det åpnet for 4-taktere i 2002 etter ca 30 år med 2-taktere. 1000cc 4t mot 500 2t, jeg var på 2 GP-løp den sesongen, du bør følge med eller lese litt før du slenger ut påstander.
norseXL skrev:Eller hva med 1200 twin mot 1000 firere, vedder på at hvis det var HD og ikke Ducati som hadde vunnet superbike så hadde det vel kommet oppgulp om egne regler.
det kommer stadig oppgulp om slike regler, det er bare å følge med eller lese litt.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av pelsen »

Bilde
tar med et bilde av Slippery Sam, en Triumph T150 produksjonsracer som er berømt for å ha vunnet Isle of Man TT fem år på rad 1971 til 75. Det er kanskje teamet som skulle hatt berømmelsen, det skal ikke gjøres mye feil før en slik sykkel ikke fullfører TT. :knegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_Sam" onclick="window.open(this.href);return false;

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

Det er allment kjent at HD påvirket AMA på 50 og 60 tallet mhp regelverk.
"Allment kjennt" er kun en floskel som ikke betyr noe som helst. HD gjorde vel det samme som japsene gjorde innen motoGP for å skvise 4-takterne. Honda prøvde å ta opp kampen med NR uten hell men satset vel fullt på 2-t til slutt. Samme kunne vel Britene gjort, laget en sideblåser heller enn å syte over en regel som varte i mange år
Når det gjelder GP ble det åpnet for 4-taktere i 2002 etter ca 30 år med 2-taktere. 1000cc 4t mot 500 2t, jeg var på 2 GP-løp den sesongen, du bør følge med eller lese litt før du slenger ut påstander.
Jeg sa vel at 2-t ble favorisert, de har doble antall takter, var bare for å vise at formler ikke er noe uvanlig i motorsport.
At du har vært på et par GP løp er jo morsomt for deg, om det gjør deg til expert er ingen selvfølge. Selv har jeg overnattet på en golf resort i Sør Afrika uten at jeg kan noe som helst om golf.

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av mekkern »

Konstruksjonsmessig hadde 750ccm 4t vært ytelsesmessig like som 500ccm 2t-men dette var for at fabrikkteamene (med 2taktshatende Honda i spissen) ville gå for 4 taktere og med 1000ccm 4takt fikk disse et overtak...

forresten tror jeg Pelsen er rimlig nær fasit her...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

mekkern skrev:Konstruksjonsmessig hadde 750ccm 4t vært ytelsesmessig like som 500ccm 2t-men dette var for at fabrikkteamene (med 2taktshatende Honda i spissen) ville gå for 4 taktere og med 1000ccm 4takt fikk disse et overtak...

forresten tror jeg Pelsen er rimlig nær fasit her...
Hvis det er en fasit her så kan du vel vise den du da...


Oops, så nå at det bare var noe du trodde.


Honda klarte aldri å konkurere 750 mot 2-t, om det er det du prøver å hevde, eller kanskje jeg misforstår?

Uansett, det eneste jeg prøver å si er at det alltid har vært formler i de fleste motorsporter, så ulike motortyper skal kunne konkurere mot hverandre, virker bare som om det var mere urettferdig da det gavnet HD, enn da det gavnet de japanske 2-t som Peter Williams kjempet mot.

Samma kan det være, gidder ikke kværulere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av pelsen »

norseXL skrev: Samma kan det være, gidder ikke kværulere.
det er du allerede veldig godt igang med :lol

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

pelsen skrev:
norseXL skrev: Samma kan det være, gidder ikke kværulere.
det er du allerede veldig godt igang med :lol
Konstruktivt...

Tror jeg bruker tiden en annen plass :vs

Svar