Lufting av bremser.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Hallo alle.

Har overhalt calippere, og bytta klosser.
Dermed er hele anlegget tømt for bremsevæske.

Jeg fyller og lufter, fyller og lufter.

Klemmer inn bremsen, og hendelen siger innover. Må pumpe flere ganger for å få opp trykket, men selv da, siger hendelen innover.

Noen sa at man ikke kan lufte på vanlig måte på mc, men sette trykk på anlegget. Hvordan gjør men dette? :scratch

Har luftet mange biler gjennom årene. Er det annerledes på mc? :-k

Gi meg gjerne korrekt prosedyre, for hvordan akkurat du lufter bremser?

Takker for svar.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av TBI81 »

Var da akkurat samme prosedyre som på bil sist jeg luftet på min i alle fall? Tok dog litt lengre tid enn antatt å få ut alle luftboblene. Hvor mye pumpet du ut før du skrudde igjen? Er som oftes en runde mer enn man tror før man er ferdig å pumpe :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Har holdt på 3-4 timer. Både lufting manuelt, og med lufter/suger fra Biltema. Uten hell...
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

hvis hendelen siger er det lekkasje....tetningene på btemsepumpa?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av pelsen »

hehe, kjenner igjen problemet :knegg
sette trykk på systemet trodde jeg var for bil, funker utmerket på bil, kjapp og enkel måte å bytte bremsevæske.
På sykkel er det vel å fylle på og pumpe som gjelder, har aldri gjort det på noen annen måte.
Men det jeg har hatt problemer med er den siste jævla luftblæra i pumpa, kan være håpløs å få ut.
En gang var det så enkelt som å vri på styret.
Et tips er å pumpe trykk og sette på en strips e.l. på hendelen så den står med trykk over natta. Har ikke prøvd det selv, men han som gav meg tipset kan sakene.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Har nye kobbertetninger. Skal prøve å dra dem til litt..
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

gummitetningene på stemplet i pumpa jeg mente...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av JohnnyTh »

kjent problem for meg og dette. løsningen for meg ble å bruke en slik "gammeldags" oljekanne som var helt ren, på tuten satte jeg en slange som jeg så festet på lufteskruen. så pumpet jeg inn bremseveske ved å pumpe med oljekannen nedenifra. det fungerte. det var fremdeles litt luft i systemet etterpå men luftet et par ganger og så har resten forsvunnet under bruk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

mekkern: takk for korreksjonen.

JohnnyTh: Høres ut som noe som kan funke. Skal testes ut snarest. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av pelsen »

skrujern mellom klosser og skive presser bremsevæske med luftblærer opp i beholderen. Funker det ikke etter en slik behandling er det den tidligere omtalte blærefaen i pumpa. :knegg
Har en fake Brembo radialpumpe som er helt håpløs å lufte, brukte en kveld på å lufte forbrems med en skive. Hadde lyst til å kaste dritten tilbake til Bankok, men plutselig virket den :D Virket hele sesongen siden jeg ikke turde å røre lufteskruen igjen :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

2 gamle Brembo-calippere, men som sagt, nyoverhalte. Har et håp om at det "plutselig funker".
Vi får se i morgen. :-) Og takker for inkomne tips. Tar også i mot flere, om noen har flere gode ideer.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Om hendelen siger inn, da må enten væske lekke ut av systemet eller så siger den forbin (gummi) stemplet som Mekkern sier.

Eller med andre ord: Gjør alt rent. Press på hendelen og la det "sige". Let efter lekkasje. Ingen lekkasje: Ring Mekkern.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Kjellrf »

Jeg byttet bremseslanger en gang, og fikk ikke trykk på anlegget.

Løsning:

Parkerte sykkelen i nedoverbakke, og luftet. Kun et par-tre pump og alt var klart.
Vitsen er å få rettest mulig vei loddrett fra pumpe til calipper.

Ett annet triks er å pumpe, surr fast hendelen inne, og la det stå noen timer, gjerne over natta. Da kan det også bli bra

Men når hendelen siger, som du sier, er jeg usikker, kan tyde på at noe ikke er tett.
Luftenippelen står på høyeeste punkt på calipperen?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

Husk at du IKKE må bruke petroleumsbaserte rensemidler(bremserens)/fett/smøremidler på bremseinnmat(gummiringer/tetninger)-rengjøres i ren bremseveske eller rødsprit.

EDIT: sillikonfett kan benyttes ved montering.
Sist redigert av mekkern den 06 aug 2012, 22:55, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

pelsen skrev:Et tips er å pumpe trykk og sette på en strips e.l. på hendelen så den står med trykk over natta. Har ikke prøvd det selv, men han som gav meg tipset kan sakene.
Jeg gjorde dette på min... Fikk bare ikke ut den siste lille luft bobla.
Stripset fast bremsen. Riglet litt på styret/sykkelen, og lot den så over natta.
Vips, så var det nok av bremsekraft! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar