Utstyrsvurdering etter tur

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Utstyrsvurdering etter tur

Legg inn av JohnnyTh »

Inspirert av andre her på forumet tenkte jeg jeg skulle skrive litt om utstyret jeg brukte på den eneste langturen jeg fikk i sommer.
Er vel ikke alle som synes det kvalifiserer som langtur men det ble nesten 2000km. Målet var Røros og turen nordover gikk til skien-Notodden-Kongsberg-Rødberg-Nesbyen-Gol-Dombås-Røros. Returen Gikk via Sverige og bortsett fra Noen Reisndyr og Samer så vet jeg egentlig ikke hvor vi var. Men folk så vi lite til. Tilbake i Norge ved Trysil og så ble det Eidsvold-Moss-Svinesund-Strømstad-Sandefjord-Lista

Stort sett tempraturer på ca 10-14 grader. Siste dagen 20 grader og beste dagen men sånn er det jo altid. Fra Gol til Røros var det regn og tempraturer på 6-7 grader. Over Valdresflya var vi nede i 4,3grader og turens kaldeste kombinert med yr.

Jeg brukte mine Held Rainstar Hansker, disse fungerte utmerket og selv om de var litt kalde i 4 grader så ble det ikke noe stort problem. Fra 8-10 grader var de helt topp og hele turen holt de hendene mine tørre.
Jeg har en Rukka Unit bukse og En Rukka jakke som jeg ikke vet navnet på. Den er kun merket Orginal Rukka og ble kjøpt på salg i tyskland for det var en eldre modell. Både Jakken og buksen har uttagbart for og det ble brukt helt til tempraturen paserte 15 grader. da ble jakken for varm men i buksen hadde jeg foret hele veien. Kun tskjorte og bokser under, bortset over valdresflye der en tynn HH superundertøy genser ble brukt i tillegg. Dette var nok til å holde meg varm og tørr hele veien. Hjelmen er en Schubert C3 og også denne leverte. ingen dugging. Ikke engang når det ble skikkelig kaldt og jeg lukket alle ventiler.
Støvlene er Daytona Roadstar og disse er helt suverene, behaglige å gå i vanntette og varme i kaldt vær og ikke for varme i varmt vær. Lurer egentlig på hvordan det går ann.

Jeg har en Garmin Zump 660 som er koplet opp mot et Autocom superpro intercom system og første gangen jeg brukte dette nye superpro systemet. Og kan bare skryte. headsettet har en liten mikrofon som "hører" bakgrunnsstøyen i hjelmen og justerer følsomheten på mikrofonen automatisk. dette gjør at jeg til og med kan kjøre med åpen hjelm uten at vindstøy slår inn på mikrofonen. Jentungen hørte på sin musikk fra ipaden via autocomen og jeg hadde min musikk på GPS'en. Vi har ikke helt samme musikksmak så det var ganske deilig.

Teltet som vi hadde med var mitt trofaste Vango Tempest og igjen beviste det at man trenger ikke store plassen for å sove. Det holt oss tørre selv i ganske kraftig regnvær. Det har litt bagasjeplass men kun det mest nødvendige. Det jeg liker best er at det blir så lite. Det går lett ned i sideveskene i lengden og fremdeles er det masse plass oppider.
Jeg kjøpte og en ny primus fra xxl dette er en Optimus Nova. Og må si jeg likte den kompakte størrelsen. Brukte en 1 liters fuel flaske. og da har jeg jo og en ekstra liter med bensin om det blir langt mellom bensinstasjonene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyrsvurdering etter tur

Legg inn av AJ »

Spennende og interessant tråd :drg

Er inne på noe av det samme selv i dette blogg-innlegget:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=123759#p123759" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen grunn til å legge inn samme innlegg her. Men all grunn til å oppfordre andre til å gjøre som trådstarter; å gjøre en vurdering - på godt og vondt - av tur-utstyret man har brukt på korte og lange turer.

Kan være mange nyttige tips i slike erfaringer ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyrsvurdering etter tur

Legg inn av AJ »

Ikke mange som har hivd seg på denne tråden enda...

Mens folket sitter 'på gjerdet' slenger jeg ut et par bilder av vårt nye nylig ankomne campingbord - akkurat passe stort til to, tror vi... ;-)
Veier "ingenting" og tar meget liten plass. Får plass i teltposen, faktisk.

Lerretsbordplaten er avstivet og presset på plass i bordstativet tåler dette lille bordet en del vekt. Monteres på få sekunder.
Lite, men veldig praktisk og vi ser fram til å teste det nærmere på årntli' :P :p på tur senere i sommer. Lav høyde, kun 37 cm, men nok til at det passer bra sammen med campingstolene.

Var for øvrig tilfeldigvis innom Europris på Roa i dag og så at de fortsatt hadde igjen campingstoler på 50,- kroners salg. Dermed sikret jeg meg et par slike selv om jeg har et par fra før.
De jeg kjøpte i dag er litt større. Blant annet høyere rygg.
En god pris på disse stolene, som det er praktisk for MC-folk å ha med på tur.

Bilde

Bilde

Med godt utstyr kan campingturer bli riktig så kozelige... :P :p
Det ække sjelden at det enkle ofte er det beste... :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar