Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Chanten »

Jeg kjøpte en ny slip-on potte fra USA, og måtte betale 200 kr i tillegg til moms. Ifølge Toll.no er det ikke toll på mc deler, så lurer på hva i all verden de 200 kr er for noe? Har kollega som har opplevd å måtte betale de t200 kr ekstra, og noen ganger sluppet unna.

Noen som har en formening om hva dette er for noe? :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av RuneMC »

Riktig som du sier at de fleste varer er tollfrie nåtildags. Elektronikk, CD/DVD og MC-deler er f.eks. tollfrie.

MEN alle varer som er over en grense på 200,- kr (inkl frakt!) vil bli iberegnet moms. Momsen beregnes også på fraktprisen.

I tillegg så skal Posten, DHL, UPS eller hvem-det-nå-er ha et gebyr for at de legger ut for momsen (nødvendig for at den skal komme videre inn i Norge fra toll-lager) Dette gebyret varierer fra 120 - 500 avhengig av hvem som varen er sendt med. (DHL og lign er vel av de dyrere).

Grensen på 200,- kr har stått stille i mange år. Mange mener den burdte vært 1000,- men det er selvfølgelig butikk-næringen i Norge uenig i...
Sist redigert av RuneMC den 22 jul 2012, 17:17, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av AJ »

Chanten skrev:Jeg kjøpte en ny slip-on potte fra USA, og måtte betale 200 kr i tillegg til moms. Ifølge Toll.no er det ikke toll på mc deler, så lurer på hva i all verden de 200 kr er for noe? Har kollega som har opplevd å måtte betale de t200 kr ekstra, og noen ganger sluppet unna.

Noen som har en formening om hva dette er for noe? :scratch
De 200 kronene er antakelig gebyr Tollen tar for å sjekke om innført vare er tollpliktig eller ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av RuneMC »

Postens prisliste for fortolling.
http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... ing-privat" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener 120,- er noe av de billigste. *Edit ser DHL tar ca 600 (fortollingsgebyr + ekspedisjons gebyr) :oh

Ellers er det mange nettbutikker i utlandet som evt trikser med verdien som angis på pakken og da kan man evt havne under 200,- grensen, eller få påført en verdi som er mindre slik at det blir lite moms - eller hvis man kjøper på Ebay så hender det at den som selger krysser av for gave.

Tollmyndighetene har forøvrig moro av å etterforske slike saker fordi de er så enkle å finne ut av (parallell til fartsbøter) - så kravet er at man skal ta vare på kvitteringen og fortollings-papirene i 3 år...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Chanten »

Takk for svar!

Tenkte meg det var noe så idiotisk som at JEG må betale for at tollen skal gjøre jobben sin...

Og ja...fikk beskjed om at det var mye triksing med tall på mc deler, så jeg måtte sende faktura til dem før de klarerte den... Lenge leve skatte og avgiftsregimet... ](*,)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av pelsen »

Chanten skrev:Og ja...fikk beskjed om at det var mye triksing med tall på mc deler, så jeg måtte sende faktura til dem før de klarerte den... Lenge leve skatte og avgiftsregimet... ](*,)
det har hendt at de har etterspurt faktura fra meg også, spesielt på ebaykjøp. Men det forekommer jo triksing med tall på fakturaer også :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Duville »

Chanten skrev:Takk for svar!

Tenkte meg det var noe så idiotisk som at JEG må betale for at tollen skal gjøre jobben sin...

Og ja...fikk beskjed om at det var mye triksing med tall på mc deler, så jeg måtte sende faktura til dem før de klarerte den... Lenge leve skatte og avgiftsregimet... ](*,)

Det er ikke tollen som tar dette gebyret. Fraktselskapet tar dette for å gjøre jobben i mot toll og avgifter. For øvrig er det jo litt spesiellt at du mener andre skal betale for import av dine varer. Selvfølgelig skal du betale kostnadene for import av dine varer.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Chanten »

Ehm...pakken lå en uke hos toll på alna... Måtte sende mail til toll med faktura før pakken gikk videre i posten.

Pakken ble forøvrlig sendt med USPS... sånn jeg ser det, så er det toll man betaler gebyr til... fraktselskapet har gjort lite og ingenting annet enn å sende pakken...

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Chanten »

Og en annen ting jeg synes er spesielt...

Hvorfor må man fortolle en tollfri vare...??

Er det slik at alle varer skal fortolles, selv om det er tollfri? Og at man dermed må ut med gebyr?

Veldig fersk på det her, så fornutige svar mottas med takk :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Duville »

Chanten skrev:Ehm...pakken lå en uke hos toll på alna... Måtte sende mail til toll med faktura før pakken gikk videre i posten.

Pakken ble forøvrlig sendt med USPS... sånn jeg ser det, så er det toll man betaler gebyr til... fraktselskapet har gjort lite og ingenting annet enn å sende pakken...
NIX. Ingen ting ligger "på lager hos Toll på Alna". Toll på Alna finnes ikke. Tollvesen finnes og Toll og avgiftsdirektorat fnnes. Tollvesenet er plassert på grensene og sjekker det som kommer inn til landet. Eneste lageret de har er tilbakeholds og beslagslager. Tollager betales av og administreres av fraktselskapene. De tar inn disse kostnadene fra kundene, deg og meg.

Du betaler for dokumentasjoen fraktselskapet utfører på vegne av deg, samt for innkreving og betaling av MVA.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Chanten »

Duville skrev:
Chanten skrev:Ehm...pakken lå en uke hos toll på alna... Måtte sende mail til toll med faktura før pakken gikk videre i posten.

Pakken ble forøvrlig sendt med USPS... sånn jeg ser det, så er det toll man betaler gebyr til... fraktselskapet har gjort lite og ingenting annet enn å sende pakken...
NIX. Ingen ting ligger "på lager hos Toll på Alna". Toll på Alna finnes ikke. Tollvesen finnes og Toll og avgiftsdirektorat fnnes. Tollvesenet er plassert på grensene og sjekker det som kommer inn til landet. Eneste lageret de har er tilbakeholds og beslagslager. Tollager betales av og administreres av fraktselskapene. De tar inn disse kostnadene fra kundene, deg og meg.

Du betaler for dokumentasjoen fraktselskapet utfører på vegne av deg, samt for innkreving og betaling av MVA.

Da har jeg lært noe nytt idag :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Duville »

:thumleft

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Bikeridr »

RuneMC skrev:MEN alle varer som er over en grense på 200,- kr (inkl frakt!) vil bli iberegnet moms. Momsen beregnes også på fraktprisen.
Det er *FEIL!!!!!!*
Det er så vanvittig mange som bommer her.
Grensen er for NOK 200,- VAREVERDI. Frakt kommer i tillegg.
Dersom en vare koster kroner 199,99 og frakt kr 6.000,- skal man betale kr 0,- i toll/moms og total verdi blir kr 6.199,99 ferdig levert på døra.

Koster varen derimot kr 200,01 så tilkommer 25% mva på varepris *PLUSS* frakt.
Så, har man da en vare til kr 200,01 og frakt kr 6.000,- betaler man 6200,01 + 25% mva pluss befrakters (blod)gebyr. (F.ex postens kr 193,-). Da blir plutselig totalpris kr 7.943,- etter å ha hentet varen på post-i-butikk.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av Onsløv »

Og husk at det skal fratrekkes moms fra utsender landet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Toll, moms og gebyr på mc utstyr kjøpt i utlandet

Legg inn av RuneMC »

@Bikeridr: OK, I stand corrected :-)

Uansett er hovedproblemet den lave satsen på 200,- kr før momsen slår til med full kraft på både pris og frakt. Derfor får man slike fiffige, men lite fornuftige ting som at folk bestiller 1 og 1 CD eller DVD fra play.com f.eks.

@onsløv: Det er det eventuelt butikken i utlandet som trekker fra i prisen sin før det sendes til Norge - og blir jo sånn sett med i det totale regnestykket. Mange oppgir vel også "ex VAT" (VAT=Value Added Tax = moms) prisen i og med at det er forskjellig moms-satser i de forskjellige statene i USA, så da er det prisen uten lokal moms som brukes ved salg til Norge.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar