mc polish

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

mc polish

Legg inn av gbruaset »

Heisann. Etter å ha vasket sykkelen grundig en gang eller to gjnnom sesongene, blir den ganske matt i fargen. Plastikk delene bruker jeg "bumper shine " på, men rimelig bra resultat. Men metall delene, og da særlig motoren, hva kan en bruke der for å få frem fargene igjen? Har forsøkt ulike polisher, men synes ikke de har gitt veldig bra resultat. Noen som har noe godt forslag?

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: mc polish

Legg inn av Coach »

gbruaset skrev:Heisann. Etter å ha vasket sykkelen grundig en gang eller to gjnnom sesongene, blir den ganske matt i fargen. Plastikk delene bruker jeg "bumper shine " på, men rimelig bra resultat. Men metall delene, og da særlig motoren, hva kan en bruke der for å få frem fargene igjen? Har forsøkt ulike polisher, men synes ikke de har gitt veldig bra resultat. Noen som har noe godt forslag?
Halloen jeg bruker Swissvax både på bil og Mc. Det koster noen kroner i innkjøp men, varer veldig lenge.
http://www.swissvax.no/produkter/entry- ... hield-voks" onclick="window.open(this.href);return false;

Har hatt min startpakke i snart 3 år no og har bare brukt halve pakka.
En polering av bil og sykkel vår og høst. Nå har jeg to biler så denne er drøy i bruk.
Må annbefale denne på det sterkeste, da jeg er litt nøye med valg av voks for dette bruk.
Har vært igjennom alle merkene du får kjøpt over disk i butikk, og kan si med sikkerhet at denne ligger på topp for meg.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: mc polish

Legg inn av ojda »

StigRoar skrev:
Halloen jeg bruker Swissvax både på bil og Mc. Det koster noen kroner i innkjøp men, varer veldig lenge.
http://www.swissvax.no/produkter/entry- ... hield-voks" onclick="window.open(this.href);return false;

Har hatt min startpakke i snart 3 år no og har bare brukt halve pakka.
En polering av bil og sykkel vår og høst. Nå har jeg to biler så denne er drøy i bruk.
Må annbefale denne på det sterkeste, da jeg er litt nøye med valg av voks for dette bruk.
Har vært igjennom alle merkene du får kjøpt over disk i butikk, og kan si med sikkerhet at denne ligger på topp for meg.

Da regner jeg med at du spanderer på deg denne, under mottoet "Kun det beste er godt nok" :-)å


Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: mc polish

Legg inn av Coach »

ojda skrev:
StigRoar skrev:
Halloen jeg bruker Swissvax både på bil og Mc. Det koster noen kroner i innkjøp men, varer veldig lenge.
http://www.swissvax.no/produkter/entry- ... hield-voks" onclick="window.open(this.href);return false;

Har hatt min startpakke i snart 3 år no og har bare brukt halve pakka.
En polering av bil og sykkel vår og høst. Nå har jeg to biler så denne er drøy i bruk.
Må annbefale denne på det sterkeste, da jeg er litt nøye med valg av voks for dette bruk.
Har vært igjennom alle merkene du får kjøpt over disk i butikk, og kan si med sikkerhet at denne ligger på topp for meg.

Da regner jeg med at du spanderer på deg denne, under mottoet "Kun det beste er godt nok" :-)å


Bilde

Må være med en polerer og til den prisen.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: mc polish

Legg inn av Duville »

StigRoar skrev:
ojda skrev:
StigRoar skrev:
Halloen jeg bruker Swissvax både på bil og Mc. Det koster noen kroner i innkjøp men, varer veldig lenge.
http://www.swissvax.no/produkter/entry- ... hield-voks" onclick="window.open(this.href);return false;

Har hatt min startpakke i snart 3 år no og har bare brukt halve pakka.
En polering av bil og sykkel vår og høst. Nå har jeg to biler så denne er drøy i bruk.
Må annbefale denne på det sterkeste, da jeg er litt nøye med valg av voks for dette bruk.
Har vært igjennom alle merkene du får kjøpt over disk i butikk, og kan si med sikkerhet at denne ligger på topp for meg.

Da regner jeg med at du spanderer på deg denne, under mottoet "Kun det beste er godt nok" :-)å


Bilde

Må være med en polerer og til den prisen.

Det er bruksanvisningen som koster her. Den er skrevet av...... Kongen.... :scratch

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: mc polish

Legg inn av fikse »

Et alternativ er å se på et produkt som nok ikke kommer opp i samme glans som SwissWax, men som jeg vil tro har mer enn god nok glans for "vanlige dødelige", samt holder seg bra _lenge_ etter at andre vokser har gitt seg. Her er lenke til min blogg hvor jeg første gang brukte dette produktet. F.eks tok jeg en kjapp voksing av bilen for 1 år siden. Nå, 25.000KM og en haug med avfettingsvasker og mye saltsørpe, er den for det meste borte fra lakken. Men i April, før jeg tok en grundig vårvask men uten å gjøre noe mer, var det fremdeles god effekt i voksen. Billig er den også, sett i forhold til hvor drøy den er. 1 liter holder i så mange år at du trolig har glemt hvor du kjøpte det :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: mc polish

Legg inn av ojda »

Ja, nå skal ikke jeg ødelegge forslaget om Swissvax, det eksemple jeg kom med bilde på var det værste i handlekurven deres :[-X og om normalvoksene deres er så bra som det antydes her på forumet.
Er jo ikke de så ille priset :roll 3-500 kr for en stor boks med polervox er jo ikke så feil om den er bra :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: mc polish

Legg inn av gbruaset »

Takk for tips, folkens! Skal titte litt..

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: mc polish

Legg inn av Kwak »

Jeg har veldig god erfaring med S100 Fargefornyer på motorene. Dette er en spray så det er enkelt å få på. Behøver ikke gjøre annet enn å spraye på. Ser helt ny ut etterpå.
Kjøpte min på http://www.rsmotor.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
jtand
Innlegg: 30
Registrert: 23 okt 2012, 23:01
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N
Sted: Nordland

Re: mc polish

Legg inn av jtand »

Plastikkdelene kan du smøre med noe som heter Owatrol. Mye bedre enn de der bumber "shine" søppelet som selges på bensinstasjoner.

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: mc polish

Legg inn av ojda »

jtand skrev:Plastikkdelene kan du smøre med noe som heter Owatrol. Mye bedre enn de der bumber "shine" søppelet som selges på bensinstasjoner.

Bilde

Det er nok best å spørre etter Polytrol :[-X
Ovatrol er et merkenavn :thumleft
Går du i en butikk å spør etter Ovatrol
kommer du mest sansynlig hjem med
inpregneringsolje til treværk :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: mc polish

Legg inn av Intruder »

Brukte Autosol på blanke deler med meget god effekt,en stor sviskade på eksospotte gikk også greit... :notworthy: :b_c:
Lykke tell... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: mc polish

Legg inn av DrGreve »

Autosol er bra til mye. Har brukt det på matte glassflater også :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: mc polish

Legg inn av fikse »

Ypperlig til å fjerne matthet på harde plastflater, som lykter/lykteglass, visir, plastvinduer i campingvogner/kalesjer... :thumleft Så alltid kjekt å ha en boks Autosol i hyllen :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: mc polish

Legg inn av Bringisen »

Jeg bruker også Swissvax både på bil og MC , SW Shield er svært bra og inneholder en dasj med Teflon. Men på varme flater som motor og eksosanlegg kan faktisk voks skape trøbbel. Voks kan bli gult på varme deler, jeg dropper voksen der. For å få opp glansen der bruker jeg gjerne Meguiars NXT Metal Polish men også Autosol. Jeg mener det er svært viktig med regelmessig vask med god sjampo gjennom hele sesongen for å opprettholde glans. Har du litt matt glans holder det ikke med voks for å få opp glansen, da er behovet en god rens eller Polish . Liker du Swissvax kan du bruke Cleaner Fluid i forskjellige styrker , eller Meguiars Ultimat Compound. Husk voks etterpå på lakkerte flater.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar