Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av Lauri »

Av alt i denne verden så har jeg "også" konvertert og blitt en vespisti; m.a.o. eier av Vespa PX 125 med bagasjebærer foran og bak. Vindskjermen er på tur fra England - og snart venter langtur.

Men vepsen er batteriløs - og jeg vil gjerne ettermontere et lite batteri slik at jeg har "reservestrøm" og nok strøm til ditt og datt av lys når udyret går på tomgang (for ikke å snakke om dersom jeg skulle få stopp i en mørk tunnel).

Hvem vet! - hvordan kobler jeg opp et batteri til en batteriløs doning?

Takknemlig for utførlige svar!! :vs
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av FJZZR »

Skulle nå tro det det bare var å koble inn batteriet foran lys bryteren men dt er nok et par ting å sjekke først.
Siden den ikke har noe batteri så kan det hende at den kjøre vekselstrøm på anlgget, selv om det er lite sannsynlig. 6 v eller 12? Siden den ikke er beregnet for batteri, så er nok overskuddet til lading ganske fraværende.
Generelt kan vi si at et batteri svelger unna en tidel av kapasiteten uten at du trenger noen regulering. Altså 20 Ah svelger unna 2 A ladestrøm i all evighet uten noen regulering.
Men du har ikke plass til mere en 10 ah eller deromkring, så følg litt med på batterispenning så ikke den blir for høy.
Og, veldig viktig, sett en ei 10 A sikring + lederen til batteriet, for selv et bittelite batteri kan levere 100 A noen sekunder, altså mer enn nok til å sette fyr på hele Vepsen ved ei kortslutning.

Lykke til!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av Lauri »

Takk FJZZR: Da er det bare å prøve!

- tanken om batteri dukket opp i en tunnel!!!! En motorsyklist hadde stoppet opp, rullet doningen til siden og spratt rundt i sin fete, svarte skinndress. Han var norsk en reg.nr. å dømme!!! (Utlendinger her i området kjører alle som en med refleksvest!)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av pelsen »

Lauri skrev:Takk FJZZR: Da er det bare å prøve!

- tanken om batteri dukket opp i en tunnel!!!! En motorsyklist hadde stoppet opp, rullet doningen til siden og spratt rundt i sin fete, svarte skinndress. Han var norsk en reg.nr. å dømme!!! (Utlendinger her i området kjører alle som en med refleksvest!)
og du tenkte vel ikke på å stoppe, sette på varselblinken og hjelpe til som en riktig biker?

Brukeravatar
bamako-vespa
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2011, 08:37
Motorsykkelen din: '87 Vespa PX 200cc, '63 Vespa GL 230cc

Re: Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av bamako-vespa »

pelsen skrev:
Lauri skrev:Takk FJZZR: Da er det bare å prøve!

- tanken om batteri dukket opp i en tunnel!!!! En motorsyklist hadde stoppet opp, rullet doningen til siden og spratt rundt i sin fete, svarte skinndress. Han var norsk en reg.nr. å dømme!!! (Utlendinger her i området kjører alle som en med refleksvest!)
og du tenkte vel ikke på å stoppe, sette på varselblinken og hjelpe til som en riktig biker?
Vespaer har ikke varselblink..

Ellers så er det ikke noe poeng å sette på batteri på en batteriløs vespa PX. Alt av lys går på vekselstrøm uansett. Det kreves en ganske omfattende ombyggning for å kjøre all strømmen ut i systemet som likestrøm.. Du må vikle om spolene på tennplata, lodde en hel del og bytte ut regulatoren med en likeretter som ikke sløser bort halvparten av effekten. Statoren på en vespa produserer ikke mer enn mellom 90-120w avhengig av hva du har. Likeretterene som sitter i batteri-vespaene tar en del av dette og likerettere det, men da forsvinner også halvparten av effekten i varme. Den tar bare pluss-bølgene i sinuskurven fra AC-strømmen. Så ut av totalt 90w går kanskje 50-60w til AC, 15w blir DC+ og 15w "forsvinner i varme".


Batteriet er kun til å drive tuta og startmotoren. Har du ikke el-start drives tuta av vekselstrøm den også (høres ut som andekvekk)

Har du dårlig hovedlys bytter du ut det gammeldagse linse-glasset med en mer moderne klar plastiklykt med reflektor fra de nyere PX-modellene. Det gir kjempebra lys (bedre enn mange moderne mc). Så kan du jo vurdere om du vil sette inn en 55/60w pære i stedet for den standar 35/40w halogenpæra som er den "lovlige".

Det kan være at magnetene i svinghjulet er dårlige og gir lav effekt fra statoren. Da kan du sende det til "www.flobergshagen.com/" for å remagnetisere det.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ettermontere batteri på batteriløs Vespa 125 cc

Legg inn av Lauri »

Takk for svar bamako-vespa :vs
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar