Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

Tar sjansen på å nevne mitt siste bilkjøp som et eksempel også.
Ganske uinteressert i bil, selv om jeg mislykket forsøkte å bli bilentusiast for noen år siden... :roll .

Bilen jeg har nå er en Hyundai Elantra 1.6 med 90HK, 2004 mod., som jeg ga 29000,- for, ferdig reg. i 2018 med 73K på telleren, hos forhandleren som solgte bilen som ny i 2004. Alle servicer fulgt. Samme med PKK pålagte utbedringer.
For øvrig 106K på tellerverket i dag.

I løpet av mitt eierskap har jeg måttet bytte et par (bytte)bremsekalipre, bremseklosser, håndbrekkvaiere og lyspærer.
I tillegg en frivillig "halv" service (høyeste kostnad så langt) da jeg fant det best å bytte reg.rein og girolje pga. kjørelengde og alder. Og en Fluid Film understellsbehandling til 2900,- kr. samme år som jeg kjøpte bilen.

Dette kostet jo noen tusenlapper, men jevnt fordel, knapt merkbart på lommeboka.

Totalt sett ikke spesielt avskrekkende i løpet av disse årene fra 2018 til 2023.
For meg, uinteressert i bil som jeg er, helt fint,
For andre med helt annet nivå på bilinteressen, ganske utålelig og helt uforståelig, ganske sikkert :knegg

Litt annerledes for egen del når det gjelder MC, skal innrømmes... :redface
Men for mange andre er det helt sikkert helt OK å tenke mer fornuftig budsjett når det gjelder MC.
Som å gå til innkjøp av en MC med høy km.stand, men hvor det samtidig er utført jevnlig service etter boka.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Annen kommentar enn nettopp dette kunne man selvfølgelig ikke vente fra en BMW entusiast.
Det er vel knapt noen der ute som har laget en raksekser bedre enn BMW :D .

Har selv hatt to Nissan Laurel 2.4 bensin automat med langsgående rekkesekser, som det ikke var tatt ut allverdens effekt av. Men du verden for et dreiemoment og en ikke helt avskyelig motorlyd disse bilene hadde :crazy: .

Men mer om det hører helt klart hjemme helt andre steder enn her ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Grom motor med flott lydbilde selv med standard eksos men Akrapovic eksos liker jeg hakket bedre både lyd og utseende :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 06:31
mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg
Enig med @mekkern utenom lydbilde, mest sannsynlig kjørt fortere med CB500 og det vil være slik med veldig mange :)

Da er jeg helt utelukket der @Bjerknez :lol
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 mai 2023, 08:35
Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 06:31
mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg
Da er jeg helt utelukket der @Bjerknez :lol
Her går det mest i Axe og rullings si... :lol

popeye
Innlegg: 47
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av popeye »

Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 06:31
mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg
Det var da en drøy påstand fra østfoldingen... :[-X Denne K1600-føreren bruker Axe og løssnus. :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

popeye skrev: 03 mai 2023, 08:52
Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 06:31
mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg
Det var da en drøy påstand fra østfoldingen... :[-X Denne K1600-føreren bruker Axe og løssnus. :prf
Ahh... jaja, jeg hadde LITT rett da vertfall :lol

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

popeye skrev: 03 mai 2023, 08:52
Bjerknez skrev: 03 mai 2023, 06:31
mekkern skrev: 03 mai 2023, 06:23
FredrikE24 skrev: 02 mai 2023, 22:43 For noe tøv, hva er det ikke å like med en raksekser? :crazy:

https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM
Sånn bortsett fra at han antagligvis hadde kjørt fortere med den gamle cb500 han hadde, så er motorkarakteren på en Drekkesekser ganske kjedlig-litt som en ELmotor.
Men dette er jo litt person til person.
Noen ønsker å kjøre og noen liker å BLI kjørt også. :D
Enig.

Ikke noe galt med lyden sånn sett. Den er jo ikke "fæl" liksom. Men Den blir litt for mainstream synes jeg.

K1600 er slik jeg ser det sykkelen for herrer som bruker Old Spice og røyker Cigar. :knegg
Det var da en drøy påstand fra østfoldingen... :[-X Denne K1600-føreren bruker Axe og løssnus. :prf
Så bra :thumleft Spesielt hyggelig når en K1600 pilot titter innom :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Har lest og kanskje nevnt tidligere i tråden at GTL modellen har begrenset toppfart på grunn av toppboksen. GT er ikke levert med toppboks fra fabrikken og derfor ikke hastighet begrenset. Sykkel’n (GTL) blir visstnok ustabil i fart over 180-200 km med den store toppboksen.

Hva slags hastighetsbegrenser er det på GTL og kan den deaktiveres og kjøres uten toppboks :-k
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

popeye
Innlegg: 47
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av popeye »

dypen skrev: 08 mai 2023, 23:54 Har lest og kanskje nevnt tidligere i tråden at GTL modellen har begrenset toppfart på grunn av toppboksen. GT er ikke levert med toppboks fra fabrikken og derfor ikke hastighet begrenset. Sykkel’n (GTL) blir visstnok ustabil i fart over 180-200 km med den store toppboksen.

Hva slags hastighetsbegrenser er det på GTL og kan den deaktiveres og kjøres uten toppboks :-k
Såvidt jeg vet er det bare K1600 B GA (Grand America) som har hastighetsbegrensning. Denne er styrt i ECU, men kan oppheves ved bruk av ymse tuningfirmaer. (f.eks. Brentuning).

Toppboks kan tas av på både GTL og GA, men da må en fikle litt med ledninger som går inn i boksen, det er vel bremselys, strømuttak og antenne i disse boksene.

Siden jeg har GA har jeg gjort mine undersøkelser og har funnet en fyr i US som 3D-printer ei plate som erstatning for hullet du får etter boksen. Denne har og bremselys som du kobler rett på ledningsnettet.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Har lest ett sted om GTL som er begrenset på toppfart til 230 km og GT 250 km, 180 - 200 km som nevnt over her var en påstand på ett amerikansk forum og lite troverdig. Uansett så er det ikke noe som påvirker bruk av sykkel her. Din info om K1600 B GA (Grand America) har jeg ikke fått med meg :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4928
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

At GTL er "farlig" ustabil i høy fart tar jeg med en stor spade salt. I de hastighetene(med toppboks) så sykkelen m/fører alt annet enn ustabil og stressa ut. Jeg har kjørt mye sammen med en slik sykkel, og vedkommende har ganske mange mil på Autobahn bak seg.

Det står vel på toppbokser og sidebokser på samtlige sykler hva maksfart er. Jeg har imidlertid aldri kjent forskjell verken med eller uten.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar