Konkurranse!
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Konkurranse!
Min Motobi 750 Sei ble i dag godkjent uten anmerkninger, og registrert i Norge for første gang.
Fikk også pratet til meg regnr. Z-7506. (Vestfold-750 kubikk-6 cyl)
Siden jeg er så hoppende glad, utlyser jeg herved en konkurranse.
Den som kan gi meg opplysninger om andre Motobi 750 Sei, andre steder i verden, vil motta en hyggelig overraskelse i posten fra meg.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t= ... lit=Motobi
Til orientering har jeg lett mye, uten resultat.
LYKKE TIL!
Fikk også pratet til meg regnr. Z-7506. (Vestfold-750 kubikk-6 cyl)
Siden jeg er så hoppende glad, utlyser jeg herved en konkurranse.
Den som kan gi meg opplysninger om andre Motobi 750 Sei, andre steder i verden, vil motta en hyggelig overraskelse i posten fra meg.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t= ... lit=Motobi
Til orientering har jeg lett mye, uten resultat.
LYKKE TIL!
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Re: Konkurranse!
http://www.benelliclubgb.net/gallery/index.html#dm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benellimotoclub.com/contenidos/isei.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benellimotoclub.com/contenidos/isei.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ikkebike.norwegianforum.net
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
Hei Kawasaki.
Det står en Motobi 750 Sei på side 2 i galleriet hos den engelske Benelliklubben. Den er min, og hadde dengang en annen norsk eier.
Det står en Motobi 750 Sei på side 2 i galleriet hos den engelske Benelliklubben. Den er min, og hadde dengang en annen norsk eier.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
Kawasaki: Finn en Motobi 750 Sei som ikke er min, så vanker det premie.
Som du skjønner, lurer jeg på om det finnes flere, siden jeg ikke har funnet noen...
Benelli-ekspertene sier at denne sykkelen ikke finnes, men i vognkortet står det ikke Benelli, men Motobi.
Også i Spania hvor den er førstegangsregistrert, er den registrert som en Motobi 750 Sei i september 1976.
Setter stor pris på om noen greier å finne en identisk sykkel. Det kan vel ikke være mulig at det finnes kun denne ene?
Som du skjønner, lurer jeg på om det finnes flere, siden jeg ikke har funnet noen...
Benelli-ekspertene sier at denne sykkelen ikke finnes, men i vognkortet står det ikke Benelli, men Motobi.
Også i Spania hvor den er førstegangsregistrert, er den registrert som en Motobi 750 Sei i september 1976.
Setter stor pris på om noen greier å finne en identisk sykkel. Det kan vel ikke være mulig at det finnes kun denne ene?
Sist redigert av tomsnes den 07 jul 2012, 12:08, redigert 1 gang totalt.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Re: Konkurranse!
Fant ikke noen identisk MC så langt, men ihvertfall litt historikk:
http://www.varano.it/Valxer/1095488/ASIPRESS%202UK.pdf
http://www.motoclubtrialcava.it/mctrial ... elenco.pdf
http://www.varano.it/Valxer/1095488/ASIPRESS%202UK.pdf
Videre står det i flg oversikt at Benelli - Motobi 750 SEI ble produsert 1975-1978 - så da bør det jo være noen stk...In 1949 Giuseppe Benelli left the family factory and founded MotoBi, being noticeably successful.
After his depart in 1957, his heirs made an agreement and MotoBi joined Benelli,
being however active as an indipendent brand. At the end of the Sixties, with
the Japanese brands’ invasion, things went worse and worse for the Company until 1972,
when it was sold to Alejandro de Tomaso. Benelli 750 Sei, an engine with 6 cylinders
in a row, was designed in this period, the first in the world on a road
motorbike. In 2005 the Enterprise has been acquired by the Chinese
Qinjiang Group Co.
http://www.motoclubtrialcava.it/mctrial ... elenco.pdf
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
RuneMC: Historien kjenner jeg i store trekk. Arvingene etter de 6 opprinnelige Benellibrødrene ble på et tidspunkt enige om å samle familiebedriften igjen, etter at Guiseppe på 50-tallet trakk seg ut og formet Motobi. Merket skulle beholde begge navn, Benelli-Motobi, og produsere motorsykler under begge navn.
Alejandro De Tomaso kjøpte 85% av Benelli-Motobi i 1971, og han hadde et ønske om at Benelli skulle utvikle verdens første 6-sylindrede motor i en gatesykkel, for å utkonkurrere japsene, som dengang var på full fart inn i Europa og USA.
750 Sei er i utgangspunktet en Benelli. Det har blitt meg fortalt at det ble laget en liten serie Motobi 750 Sei, kun for det spanske markedet, da man i Spania på det tidspunktet ikke importerte fra Japan.
Dette er vanskelig å få verifisert, da den spanske importørens arkiver brant på 80-tallet.
Som sagt, ca 500 sykler ble importert til Spania. Et lite mindretall av disse var Motobi. Men hvor mange?
Og finnes noen av dem i dag?
En liten kuriositet til slutt:
Motoren på 750 Sei er produsert av Moto Guzzi, og det skal også ha blitt bygget et bittelite antall 750 Sei, merket Moto Guzzi.
Alejandro De Tomaso kjøpte 85% av Benelli-Motobi i 1971, og han hadde et ønske om at Benelli skulle utvikle verdens første 6-sylindrede motor i en gatesykkel, for å utkonkurrere japsene, som dengang var på full fart inn i Europa og USA.
750 Sei er i utgangspunktet en Benelli. Det har blitt meg fortalt at det ble laget en liten serie Motobi 750 Sei, kun for det spanske markedet, da man i Spania på det tidspunktet ikke importerte fra Japan.
Dette er vanskelig å få verifisert, da den spanske importørens arkiver brant på 80-tallet.
Som sagt, ca 500 sykler ble importert til Spania. Et lite mindretall av disse var Motobi. Men hvor mange?
Og finnes noen av dem i dag?
En liten kuriositet til slutt:
Motoren på 750 Sei er produsert av Moto Guzzi, og det skal også ha blitt bygget et bittelite antall 750 Sei, merket Moto Guzzi.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Re: Konkurranse!
Virker jo som om du har skaffet deg en skikkelig sjeldenhet og "collector's item"
Tipper at hvis du beholder denne ytterligere endel år, så er det ikke umulig at noen (f.eks. fra Kina) etterhvert vil by deg en liten formue for å få denne inn på museum eller i en privat samling.
Spørs om det ikke er størst sjanse for å finne flere eksemplarer på en italiensk eller spansk låve - hvis resten er rustet opp, hugget opp eller lign.
Tipper at hvis du beholder denne ytterligere endel år, så er det ikke umulig at noen (f.eks. fra Kina) etterhvert vil by deg en liten formue for å få denne inn på museum eller i en privat samling.
Spørs om det ikke er størst sjanse for å finne flere eksemplarer på en italiensk eller spansk låve - hvis resten er rustet opp, hugget opp eller lign.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
RuneMC: Begynner å helle litt i retning av en ordentlig skjeldenhet, jeg også.
Men gøy er det ihvertfall..
Skal kontakte Benelli-Motobi i Italia, og se om de har noen opplysninger der.
Hadde vært moro, om jeg hadde funnet ihvertfall en eier til som hadde samme sykkel...
Men gøy er det ihvertfall..
Skal kontakte Benelli-Motobi i Italia, og se om de har noen opplysninger der.
Hadde vært moro, om jeg hadde funnet ihvertfall en eier til som hadde samme sykkel...
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
Ref. innlegg øverst på siden.
Her er vi på vei til biltilsynet for teknisk kontroll og førstegangsregistrering av mitt vinterprosjekt. Da alt var i orden, ble det en liten tur innom MC-klubben Og Motobi'en og jeg endte opp på brygga i Sandefjord, hvor undertegnede tok en softis i det fine været. Blir vel en liten tur til, før den plasseres i garasjen til twister for nedplukking.
Så langt har den fått ny olje, coiler og plugger. Har en jobb å gjøre på kick'en. Ellers er det elektronisk tenning, ventiljustering, synking av gassere, og ombygging.
Godt å ha litt å gjøre på vinteren.
Her er vi på vei til biltilsynet for teknisk kontroll og førstegangsregistrering av mitt vinterprosjekt. Da alt var i orden, ble det en liten tur innom MC-klubben Og Motobi'en og jeg endte opp på brygga i Sandefjord, hvor undertegnede tok en softis i det fine været. Blir vel en liten tur til, før den plasseres i garasjen til twister for nedplukking.
Så langt har den fått ny olje, coiler og plugger. Har en jobb å gjøre på kick'en. Ellers er det elektronisk tenning, ventiljustering, synking av gassere, og ombygging.
Godt å ha litt å gjøre på vinteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Konkurranse!
Er du heeelt sikker? Guzzi monterte mange av motorene til Benelli/Guzzi under De Tomaso-æraen (eller regimet er kanskje bedre). De laget bl.a. paralelle utgaver av Benelli/Guzzi med firesylindrede småttiser (a la Honda), betegnet hhv 350 og 400 GTS (i Guzzi-betegnelse). Totakteren 250 TS kom også i båe målføre. Men jeg har aldri hørt om noen Guzzi 750 Sei?tomsnes skrev:En liten kuriositet til slutt:
Motoren på 750 Sei er produsert av Moto Guzzi, og det skal også ha blitt bygget et bittelite antall 750 Sei, merket Moto Guzzi.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
Hei Fidel.
Helt sikker tør jeg ikke å være lenger.
Det jeg derimot kan si er at lederen for Benelliklubben i Spania, Enrique Martinez informerte meg om at det ble levert et veldig lite antall 750 Sei, med Guzzi-emblem, og at disse om mulig var enda mer skjeldne enn min Motobi.
Han har restaurert over 100 Benelli, og jeg har intrykk av at han kan litt om denne materien.
http://www.benellimotoclub.com/contenidos/iclub1.htm
Det jeg ikke er 100% sikker på er om 750 Sei-motoren ble montert, eller både produsert og montert på Guzzi-fabrikken.
En av delene er korrekt. :-)
Helt sikker tør jeg ikke å være lenger.
Det jeg derimot kan si er at lederen for Benelliklubben i Spania, Enrique Martinez informerte meg om at det ble levert et veldig lite antall 750 Sei, med Guzzi-emblem, og at disse om mulig var enda mer skjeldne enn min Motobi.
Han har restaurert over 100 Benelli, og jeg har intrykk av at han kan litt om denne materien.
http://www.benellimotoclub.com/contenidos/iclub1.htm
Det jeg ikke er 100% sikker på er om 750 Sei-motoren ble montert, eller både produsert og montert på Guzzi-fabrikken.
En av delene er korrekt. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Re: Konkurranse!
hmm... ser ikke helt poenget med å bygge om denne - det er jo en fin sykkel. Og så sjeldne greier er det nok bedre å restaurere, det kan jo fort bli en mye større utfordring enn å bygge om.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Konkurranse!
Hei pelsen.
Som tidligere nevnt, muligens i en annen tråd, vil ombygging begrenses til en Dunstall-tank, og en cafe-racer bakende.
Ingen sveising eller kapping i ramma.
Alle orginaldeler blir tatt vare på, så den kan settes tilbake til orginal.
Håper jeg da er tilgitt..
Som tidligere nevnt, muligens i en annen tråd, vil ombygging begrenses til en Dunstall-tank, og en cafe-racer bakende.
Ingen sveising eller kapping i ramma.
Alle orginaldeler blir tatt vare på, så den kan settes tilbake til orginal.
Håper jeg da er tilgitt..
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Re: Konkurranse!
jada, det går bra.tomsnes skrev:Hei pelsen.
Som tidligere nevnt, muligens i en annen tråd, vil ombygging begrenses til en Dunstall-tank, og en cafe-racer bakende.
Ingen sveising eller kapping i ramma.
Alle orginaldeler blir tatt vare på, så den kan settes tilbake til orginal.
Håper jeg da er tilgitt..
Jeg har jo bygget litt selv og synes at denne sykkelen er så tøff at ombygging er unødvendig.
Selv tygger jeg litt på å kjøpe en viagra, intruder etc. for å bygge noe kult av noe jeg ikke liker. Større utfordring