Konkurranse!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Min Motobi 750 Sei ble i dag godkjent uten anmerkninger, og registrert i Norge for første gang. :yahoo

Fikk også pratet til meg regnr. Z-7506. (Vestfold-750 kubikk-6 cyl) :yeyeye

Siden jeg er så hoppende glad, utlyser jeg herved en konkurranse.

Den som kan gi meg opplysninger om andre Motobi 750 Sei, andre steder i verden, vil motta en hyggelig overraskelse i posten fra meg.

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t= ... lit=Motobi

Til orientering har jeg lett mye, uten resultat. :-k :-k

LYKKE TIL!
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Konkurranse!

Legg inn av Kawasaki »

http://www.benelliclubgb.net/gallery/index.html#dm" onclick="window.open(this.href);return false; :mk

http://www.benellimotoclub.com/contenidos/isei.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Hei Kawasaki.

Det står en Motobi 750 Sei på side 2 i galleriet hos den engelske Benelliklubben. Den er min, og hadde dengang en annen norsk eier.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Konkurranse!

Legg inn av Kawasaki »

Betyr det at jeg ikke får noen premie? :sorry
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Kawasaki: Finn en Motobi 750 Sei som ikke er min, så vanker det premie. :prf

Som du skjønner, lurer jeg på om det finnes flere, siden jeg ikke har funnet noen...

Benelli-ekspertene sier at denne sykkelen ikke finnes, men i vognkortet står det ikke Benelli, men Motobi.
Også i Spania hvor den er førstegangsregistrert, er den registrert som en Motobi 750 Sei i september 1976.

Setter stor pris på om noen greier å finne en identisk sykkel. Det kan vel ikke være mulig at det finnes kun denne ene? :scratch
Sist redigert av tomsnes den 07 jul 2012, 12:08, redigert 1 gang totalt.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Konkurranse!

Legg inn av RuneMC »

Fant ikke noen identisk MC så langt, men ihvertfall litt historikk:
http://www.varano.it/Valxer/1095488/ASIPRESS%202UK.pdf
In 1949 Giuseppe Benelli left the family factory and founded MotoBi, being noticeably successful.
After his depart in 1957, his heirs made an agreement and MotoBi joined Benelli,
being however active as an indipendent brand. At the end of the Sixties, with
the Japanese brands’ invasion, things went worse and worse for the Company until 1972,
when it was sold to Alejandro de Tomaso. Benelli 750 Sei, an engine with 6 cylinders
in a row, was designed in this period, the first in the world on a road
motorbike. In 2005 the Enterprise has been acquired by the Chinese
Qinjiang Group Co.
Videre står det i flg oversikt at Benelli - Motobi 750 SEI ble produsert 1975-1978 - så da bør det jo være noen stk...
http://www.motoclubtrialcava.it/mctrial ... elenco.pdf
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

RuneMC: Historien kjenner jeg i store trekk. Arvingene etter de 6 opprinnelige Benellibrødrene ble på et tidspunkt enige om å samle familiebedriften igjen, etter at Guiseppe på 50-tallet trakk seg ut og formet Motobi. Merket skulle beholde begge navn, Benelli-Motobi, og produsere motorsykler under begge navn.
Alejandro De Tomaso kjøpte 85% av Benelli-Motobi i 1971, og han hadde et ønske om at Benelli skulle utvikle verdens første 6-sylindrede motor i en gatesykkel, for å utkonkurrere japsene, som dengang var på full fart inn i Europa og USA.

750 Sei er i utgangspunktet en Benelli. Det har blitt meg fortalt at det ble laget en liten serie Motobi 750 Sei, kun for det spanske markedet, da man i Spania på det tidspunktet ikke importerte fra Japan.
Dette er vanskelig å få verifisert, da den spanske importørens arkiver brant på 80-tallet.

Som sagt, ca 500 sykler ble importert til Spania. Et lite mindretall av disse var Motobi. Men hvor mange?
Og finnes noen av dem i dag?
En liten kuriositet til slutt:
Motoren på 750 Sei er produsert av Moto Guzzi, og det skal også ha blitt bygget et bittelite antall 750 Sei, merket Moto Guzzi.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Konkurranse!

Legg inn av RuneMC »

Virker jo som om du har skaffet deg en skikkelig sjeldenhet og "collector's item" :thumleft

Tipper at hvis du beholder denne ytterligere endel år, så er det ikke umulig at noen (f.eks. fra Kina) etterhvert vil by deg en liten formue for å få denne inn på museum eller i en privat samling.

Spørs om det ikke er størst sjanse for å finne flere eksemplarer på en italiensk eller spansk låve - hvis resten er rustet opp, hugget opp eller lign.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

RuneMC: Begynner å helle litt i retning av en ordentlig skjeldenhet, jeg også.
Men gøy er det ihvertfall..
Skal kontakte Benelli-Motobi i Italia, og se om de har noen opplysninger der.
Hadde vært moro, om jeg hadde funnet ihvertfall en eier til som hadde samme sykkel...
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Ref. innlegg øverst på siden. :roll

Her er vi på vei til biltilsynet for teknisk kontroll og førstegangsregistrering av mitt vinterprosjekt.
th_DSC00591[1].jpg
Da alt var i orden, ble det en liten tur innom MC-klubben
th_DSC00592[1].jpg
Og Motobi'en og jeg endte opp på brygga i Sandefjord, hvor undertegnede tok en softis i det fine været.
th_DSC00593[2].jpg
Blir vel en liten tur til, før den plasseres i garasjen til twister for nedplukking.

Så langt har den fått ny olje, coiler og plugger. Har en jobb å gjøre på kick'en. Ellers er det elektronisk tenning, ventiljustering, synking av gassere, og ombygging.
Godt å ha litt å gjøre på vinteren. :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Konkurranse!

Legg inn av Fidel »

tomsnes skrev:En liten kuriositet til slutt:
Motoren på 750 Sei er produsert av Moto Guzzi, og det skal også ha blitt bygget et bittelite antall 750 Sei, merket Moto Guzzi.
Er du heeelt sikker? Guzzi monterte mange av motorene til Benelli/Guzzi under De Tomaso-æraen (eller regimet er kanskje bedre). De laget bl.a. paralelle utgaver av Benelli/Guzzi med firesylindrede småttiser (a la Honda), betegnet hhv 350 og 400 GTS (i Guzzi-betegnelse). Totakteren 250 TS kom også i båe målføre. Men jeg har aldri hørt om noen Guzzi 750 Sei?
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Hei Fidel.
Helt sikker tør jeg ikke å være lenger. :scratch
Det jeg derimot kan si er at lederen for Benelliklubben i Spania, Enrique Martinez informerte meg om at det ble levert et veldig lite antall 750 Sei, med Guzzi-emblem, og at disse om mulig var enda mer skjeldne enn min Motobi. :-k
Han har restaurert over 100 Benelli, og jeg har intrykk av at han kan litt om denne materien.

http://www.benellimotoclub.com/contenidos/iclub1.htm

Det jeg ikke er 100% sikker på er om 750 Sei-motoren ble montert, eller både produsert og montert på Guzzi-fabrikken.
En av delene er korrekt. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Konkurranse!

Legg inn av pelsen »

hmm... ser ikke helt poenget med å bygge om denne - det er jo en fin sykkel. Og sjeldne greier er det nok bedre å restaurere, det kan jo fort bli en mye større utfordring enn å bygge om.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Konkurranse!

Legg inn av tomsnes »

Hei pelsen.
Som tidligere nevnt, muligens i en annen tråd, vil ombygging begrenses til en Dunstall-tank, og en cafe-racer bakende.
Ingen sveising eller kapping i ramma.
Alle orginaldeler blir tatt vare på, så den kan settes tilbake til orginal.

Håper jeg da er tilgitt.. :prf
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Konkurranse!

Legg inn av pelsen »

tomsnes skrev:Hei pelsen.
Som tidligere nevnt, muligens i en annen tråd, vil ombygging begrenses til en Dunstall-tank, og en cafe-racer bakende.
Ingen sveising eller kapping i ramma.
Alle orginaldeler blir tatt vare på, så den kan settes tilbake til orginal.

Håper jeg da er tilgitt.. :prf
jada, det går bra. :knegg
Jeg har jo bygget litt selv og synes at denne sykkelen er så tøff at ombygging er unødvendig.
Selv tygger jeg litt på å kjøpe en viagra, intruder etc. for å bygge noe kult av noe jeg ikke liker. Større utfordring :D

Svar