TDM 850 Vind problemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kaiove
Innlegg: 2
Registrert: 19 jun 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 2000

TDM 850 Vind problemer

Legg inn av Kaiove »

Tips til hvordan få litt mindre turbulens i hjelmen på min tdm?? det er nesten så hjelmen blir skrelt av hodet på motorveien når det er lastebiler foran. finnes det løse spoilere eller skjermer?? T :prop: ips mottas med stående ovasjoner og trampeklapp.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37885
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av AJ »

Heisan Kaiove og velkommen som medlem her på MCsiden.no.

Vindstøy problemet med TDM 900, som jeg hadde tidligere, handlet også min første post på MCsiden også om, da jeg registrerte meg her i 2006... ;-)

Prøvde forskjellige løsninger på den, bla. MRA Varioscreen uten at dette hjalp noe særlig, dessverre.
Men det kan hende andre er mer heldige enn meg og at TDM 850 er litt annerledes og gir bedre resultat enn det jeg opplevde.

Er ikke sikkert du trenger å kjøpe hele skjermen heller siden tyske MRA har begynt å selge den øverste skjermdelen, den som har gitt skjermen navnet "Vario".
Ta en kikk her:
http://www.mrashop.de/erp/catalog/navig ... 0%29&spr=D" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her ;-) :
http://www.bikehps.com/mra/variotouringscreens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av omaas »

Jeg har brukt laminarlip med godt resultat på min Stelvio.
De har også en for 850 tdm.

http://www.laminarlip.com/tdm.php
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Sted: Horten
Kontakt:

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av Galilee »

Jeg hadde høy orginal skjerm en stund, og syntes det ble masse turbulens rundt hodet.
Etter å ha byttet til LAVERE skjerm ble alt mye bedre. Turbulens flyttet litt lengre ned så den ikke var plagsom lengre.

Prøv å flytte hodet litt opp og ned bak vindskjermen for å finne ut hva som fungerer best (hode i forhold til vindskjerm) så vet du litt mer om hvor mye justering det er snakk om (høyden det bør være mellom vindskjerm og spesielt underkanten av hjelmen).

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av ArcticTiger »

OMAAS skrev:Jeg har brukt laminarlip med godt resultat på min Stelvio.
De har også en for 850 tdm.

http://www.laminarlip.com/tdm.php
:thumleft Supert tips OMAAS, de hadde jo til Moto Guzzi California og, jeg var plaget med turbulens rundt hjelmen på den. Takk skal du ha!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av jhn »

Æ har samme problemet på min V-strom. Har lest en del på forskjellige V-strom forum, og der finnes det mange forslag. Et e jo MRA som AJ nevnte, for noen var det løsningen mens det for andre ikke hjalp det spøtt, uten at noen forstår hvorfor/hvorfor ikke. Andre har overraskende nok sagt at løsninga var å bytte jakke, det var flere stk som nevnte det med jakka. Noen (flere) har også sagt at det hjalp å bytte speil. Og en kar hadde teipet noen små "finner" fast på sidekåpene, små plastbiter (ca 2x4 cm) som skulle styre vinden som kom bak og opp langs kåpa foran kroppen. Han påstod det også hjalp.
Så etter alle disse gode rådene har min løsning vært og ikke gjøre noe som helst, det hjalp ikke :scratch
De fleste som har løst dette har kjøpt justerbart feste for vindskjermen fra Madstad og MRA varioscreen

Kaiove
Innlegg: 2
Registrert: 19 jun 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 2000

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av Kaiove »

Takk for tips folkens. Tror jeg ryker på en vario skjerm.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av Kjellrf »

Min erfaring er at man enten må ha så høy skjerm at lufta går over hjelmen, eller så lavt at lufta treffer under hjelmen.
Alt annet er det turbulens i. Det kan hjelpe med skinnjakke istedenfor tekstiljakke, og en stor tankveske lager også mindre turbulens bak kåpeglasset. Man kan også prøve å punktere lufttrykket bak skjermen, men det ser ofte ikke bra ut...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:Min erfaring er at man enten må ha så høy skjerm at lufta går over hjelmen, eller så lavt at lufta treffer under hjelmen.
...
Det e min erfaring også, men æ har kjørt sykler med vindskjerm som virker, altså ingen vind eller turbulens rundt hodet overhodet. En skjerm for å styre vinden i brystet e vel ikke så stor vits, da kan man nesten like gjerne kjøre sykkel uten skjerm

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av RoJo »

Jeg har byttet til MRA Touring Vario skjerm på min TDM 850 2000 mod. pga turbulensproblemene som disse TDMene er plaget med og det meste av den plagsomme turbulensen blei borte, så det var en klar forbedring for min del men det er fortsatt en del vindstøy, men dette vil oppleves indivduellt alt etter høyde etc.

SverreTDM
Innlegg: 1
Registrert: 02 aug 2012, 18:18
Motorsykkelen din: TDM 850

Re: TDM 850 Vind problemer

Legg inn av SverreTDM »

Hei,
Jeg har hatt TDM tidligere med masse turbulens.
Etter noen års pause kjøpte jeg maken nå i sommer - helt uten turbulens.

Forrige eier monterte MRA skjerm som han kuttet til, sånn at den nå rekker ca 6 cm over øverste kåpedel.
Det er i tillegg laget en liten luftespalte i underkant av skjermen for å hindre turbulens.
Jeg er 187 cm og får vinden i skulderhøyde.
Har vært 170 mil på Vestlandstur i MYE møkkavær - det fingerte perfekt!

Hilsen Sverre
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar