Bilist vs syklist

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:46, redigert 1 gang totalt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AndreasB »

Den veien syklisten kom ned, er den klassifisert som vei?

Syklisten syklet vel, og er derfor et kjøretøy, som såvidt jeg vet har de da vikeplikt fra høyre. VTL gjelder jo for syklister også..?

Faktisk går det så langt at du ikke har plikt til å stoppe for en som sykler over gangfeltet, men du har heller ikke påkjørsrett.
Skal du ha vikeplikt for sykkel over gangfelt SKAL syklisten gå av sykkelen, og trille den over.

Edit:

Jeg vil tro at hun har brutt vikeplikten sin.. Noe utover dette blir ren spekulasjon.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AJ »

Yamazero skrev:Hei!

Jeg lurer på om noen har peiling her.

Situasjon:

Jeg legger ved et bilde av området ulykken skjedde.

http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=490107" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kommer kjørende fra venstre ( der bilen står på bildet), og skal svinge til venstre i svingen og oppover. Mens syklisten kommer fra nord og skal ned mot sykkelstien rett ved bussskuret. Det blir altså kollisjon i svingen.
Først: velkommen hit til MCsiden.no, Yamazero :vs
Kjørte du MC da uhellet skjedde, eller? Regner med det...

Så neste spørsmål: kom syklisten der jeg har tegnet rød pil og du fra der jeg har tegnet blå pil?
I så fall mener jeg at syklisten har vikeplikt for deg som kommer fra høyre for henne.
Yamazero.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:51, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AJ »

Ooops... :redface
La ikke merke til trådtittelen... "Bilist vs syklist"...
Beklager...

Samme det; mener fortsatt at syklisten har vikeplikt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AndreasB »

AJ skrev:Samme det; mener fortsatt at syklisten har vikeplikt.
Jeg er enig. Utifra det jeg vet av vikeplikt osv hvertfall :)

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

For å ta det siste først, så skal vel ikke noe havne på rullebladet uten at det er gjort noe straffbart - dvs at du har fått forelegg/bot eller dom.

Forenklet forelegg/prikkbelastning ellers kommer inn under trafikkforseelser som ikke havner på rullebladet.
Samme gjelder vel saker som blir henlagt - dvs ikke etterforsket videre pga problem med å bevise noe eller pga tvil om det i det hele tatt er noe straffbart.

At hun er blitt bedt om å anmelde av forsikringsselskapet kan være rutine - dvs forsikringsselskap vil ikke erstatte medmindre det vises til en anmeldelse.

Ellers synes jeg det var en dårlig designet veiløsning...
Her er det så uoversiktlig at begge parter bør ta det med ro - dvs gangfart.
Hvis syklisten har høy fart her, så bør det gå i din favør.

Oppfatter jeg deg riktig hvis syklisten skulle inn veien du kom fra?
- isåfall bør halvparten av veibanen (så langt det er mulig ) være ledig på veien du kom fra
- uansett bør syklisten ta høyde for at det kan komme bil, være lekende barn rundt hjørnet etc (dvs tilbake til momentet om farten til syklisten som vil være viktig)
- bildet tatt fra syklistens posisjon virker litt lavt, hun har nok litt bedre sikt sittende oppe på sykkelen
Eller skulle syklisten videre rett fram?
- isåfall vanlig høyreregel hvis veiene er likeverdige, dvs syklisten har vikeplikt
- hvis din vei regnes som utkjøring eller veien du svinger inn på regnes som gangvei/fortau er det derimot du som har vikeplikt

Jeg ser du har skrevet at hun skulle videre rett fram - MEN hva i allverden har det å si om du kuttet svingen eller ikke da? Det eneste som har betydning da er at du kommer fra høyre og med likeverdige veier så er det da hun som har vikeplikt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Crinos »

Slik jeg ser dette, UTEN Å VÆRE JURIST... Så ser dette ut som syklistens egen feil. Mangel opp å opprettholde vikeplikt.
Veien er også såpass smal som du også nevner, at det faktisk talt ikke er snakk om å kutte sving, siden oppmerkingen anviser til EN kjørebane og ikke to.
Dvs du har lov til å bruke hele veiene så lenge du ikke er til hinder for øvrig trafikk... (joda, kan jo diskuteres denne da)..

Det at hun har anmeldt deg er nok kun en ren rutine fra forsikringselskapet hennes.. Hun ønsker selvsagt å få dekket så mye som mulig av sine sykehus kostnader, og da må det fremlegge en anmeldelse for at forsikringselskapet skal kunne ha krav til å kreve tilbake sine utlegg for henne.

Vil ikke tro at noe kommer på rulleblad her... Men som sagt.. jeg er ingen jurist.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:48, redigert 1 gang totalt.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:51, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

"Likeverdige veier" så mener jeg samme type vei - dvs uten noen forskjeller.
Begge er samme type boligvei sier du, så da er de likeverdige og vanlig vikeplikt gjelder.
Hvis x er privat og y er kommunal så kan x regnes som utkjøring (fra privat område). Men når begge har veinavn så er det nok greit.
Ellers var det mest hvis x ble regnet som en bilvei som et kort stykke må kjøre langs y, dersom y regnes som gang/sykkelvei. Isåfall er det bilen som må ta alle hensyn. Samme gjelder forsåvidt for gatetun - der må kjørende rette seg etter gående og syklisten vil ha en fordel kontra bilist pga at den er en mykere trafikant.

På tegningen din har du laget bilen din litt for lite bred i forhold til skala på veien synes jeg... kan være litt til fordel for henne som det er tegnet. En som ikke har sett veien i praksis vil kunne vektlegge at du vil være synlig for henne brøkdelen av et sekund tidligere dersom du holder en mer "vinkelrett" sving (og hun får et par meter til å bremse på) - men i praksis er veien du kommer fra såpass smal at det ikke kan ha noe vesentlig å si.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Blindvei har ikke noe å si.

Slik det ser ut for meg så er det et kryss med vanlig høyreregel og vikeplikt. (Det er ingen gang/sykkelveier som har egne veinavn etter det jeg vet. Det er ingen vikepliktsskilt eller stiplet linje over veien der du kommer ut som kunne indikert at høyreregelen ikke gjelder.)
Vil tro y-veien går over i gang/sykkelvei rett etter der du kom kjørende ut - dvs forbi buss-skuret og videre nedover.

Slik veien er utformet er det jo nesten en sløyfe (x fortsetter sømløst i y-veien) og igjen er det evt syklisten som har vikeplikt når hun krysser ditt kjørefelt for å komme til gangveien forbi buss-skuret.

Bedre merking på asfalten av skillet mellom gangvei/sykkelvei/fortau og vanlig vei er nok lurt på dette stedet (og bør være innenfor kommunens budsjett :-) Et "radarspeil" i krysset kan evt også vurderes ettersom det er dårlig sikt - gir både syklist og bilist bedre sikt rundt hjørnet. Ulempen er at slike speil i nærheten av bussholdeplass ofte er utsatt for hærverk eller at noen har gøy av å vri på det. )

Mitt forbehold var mest ift om y-veien av en eller annen finurlig årsak har status som gang/sykkelvei, men isåfall bør det være skiltet et sted på nordsiden (der syklisten kom fra) med gang/sykkelvei skilt og underskilt om at kjøring til eiendommene er tillatt. (Finnes noen steder hvor gang/sykkelvei er eneste atkomstvei til boliger og da er det tillatt å kjøre på de - med vikeplikt for alle de myke trafikantene).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar