Yamaha xj 900 Strider

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bille
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 20:42
Motorsykkelen din: Yamaha xj900 1983 model
Sted: Hadeland

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av Bille »

Kjellrf skrev:
Ja, det er noen år siden, så feil kan jeg ta. Han byttet stempelringene i samme slengen, og sykkelen gikk merkbart bedre, omtrent som da den var ny. Fikk også tilbake den velkjente hvininga i motoren.

Ja, den Yamaha hvininga er i den jeg har.
Sykkelen skal bare ha gått 30000 km. ?. Dette er jeg selvfølgelig ikke sikker på,men er helt sikkerpå att den ikke har gått 130000 km.
Det att disse syklene har tendenser til wobling er mulig,men mye er gjort med gode dekk og riktig lufttrykk. Den er meget kresen på det. Tror vel ikke styrekåpe er verre enn stor vindskjerm på styret?? :-k Men det var jo bare i 83 de ble levert med det.Fra 84 er de levert med rammemont.kåpe. :prf
Bæssfar på gammal motorsykkel.

Yamaha XJ 900. 1983 model
Yamaha XS 750. 1977 model
Honda Deuville NT 650. 2003 model
Honda CB 750 Seven Fifty. 1994 model

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av omaas »

Kjellrf skrev:En kompis kjøpte ny XJ900 i 83, han fikk ny sykkel pga problemer med wobbling. Den nye var bedre, men ikke 100% den heller. Han monterte Pichlerkåpe, og problemet forsvant. Problemet skal visstnok være med syklene med styremontert originalkåpe, som jeg ser din har. Det blei anbefalt å kjøpe koniske styrelager (som de fleste har gjort med årene), jeg så også dengang en anbefaling om 25ccm mer olje i hvert gaffelbein for bedre stabilitet og fjæring.

En annen i mc-klubben min, måtte bytte strammer på hy-wokjeden (kjeden mellom veiv og gearkasse) etter ca 150', da den gikk i oppløsning. Den sykkelen har gått over 200' i dag.

En grei sykkel når den virker, men den blei fort litt gammel, som alt på 80-tallet.
Xj 900 er kjent for dekk wobbling, derfor er det viktig med nok trykk i dekket.

Jeg har skiftet til Wilbers fjærer framme og sykkelen ble mye mere stabil, spesielt ved nedbremsing.

http://maartensimport.no/ kan levere disse. Prisen er heller ikke avskrekkende.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Bille
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 20:42
Motorsykkelen din: Yamaha xj900 1983 model
Sted: Hadeland

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av Bille »

OMAAS skrev:
Xj 900 er kjent for dekk wobbling, derfor er det viktig med nok trykk i dekket.

Jeg har skiftet til Wilbers fjærer framme og sykkelen ble mye mere stabil, spesielt ved nedbremsing.

http://maartensimport.no/ kan levere disse. Prisen er heller ikke avskrekkende.
Hvor mye luftrykk kjører du i dekkene?
Bæssfar på gammal motorsykkel.

Yamaha XJ 900. 1983 model
Yamaha XS 750. 1977 model
Honda Deuville NT 650. 2003 model
Honda CB 750 Seven Fifty. 1994 model

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av omaas »

Anbefalt trykk er 32psi - 36psi framme, jeg har brukt 36 psi, noe som har fungert godt.
Anbefalt trykk er 36psi - 42psi, her har jeg jeg justert etter vekt, passasjer, bagasje osv.

Wobbelen i framdekket er merkes kunn viss du har en hånd på styret, og har ellers ingen innvirkning på kjøreegenskapene.
Jeg har brukt forskjellige dekkmerker/mønster, men alle har hatt tendensen til å gi wobbel når de blir litt slitt.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Bille
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 20:42
Motorsykkelen din: Yamaha xj900 1983 model
Sted: Hadeland

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av Bille »

OMAAS skrev:Anbefalt trykk er 32psi - 36psi framme, jeg har brukt 36 psi, noe som har fungert godt.
Anbefalt trykk er 36psi - 42psi, her har jeg jeg justert etter vekt, passasjer, bagasje osv.

Wobbelen i framdekket er merkes kunn viss du har en hånd på styret, og har ellers ingen innvirkning på kjøreegenskapene.
Jeg har brukt forskjellige dekkmerker/mønster, men alle har hatt tendensen til å gi wobbel når de blir litt slitt.

Takk for tips! :thumleft
Jeg har satt på nye Continental dekk forran og bak for en uke siden.
Det ble helt noe annet. Men har litt mindre lufttrykk en det du har.
Skal prøve med det du bruker nå. :P :D
Bæssfar på gammal motorsykkel.

Yamaha XJ 900. 1983 model
Yamaha XS 750. 1977 model
Honda Deuville NT 650. 2003 model
Honda CB 750 Seven Fifty. 1994 model

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha xj 900 Strider

Legg inn av Kjellrf »

Etter tips fra Pirelli-importøren for noen og tyve år siden, bruker jeg 35 foran og 40-42 bak, på alle sykler 500 eller større.
Lavere lufttrykk gir større slitasje, spesielt på midten av bakdekket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar