"Ny" helårssykkel for vei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

"Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Er på jakt etter en sykkel for helårskjøring, og har trålet finn-dott-enno og diverse magaziner etter egnet rakkelverk. Jaggu ikke lett når man har litt krav:
* Maks 140KG, evt kan mer aksepteres om tyngdepunkt er lavt
* Sittehøyde som passer lille meg, på 1.73 (minimum 1 fot "trygt" plantet på moder jord uten å måtte strekke foten særlig langt)
* Vannkjølt 4takt, for å holde forbruket og støy lavest mulig og driftsikkerhet på topp. Minst 15, maks 40HK.
* Høy kvalitet på spesielt det elektriske, mannskiten skal virke også når det er 10 minus. Japse?
* Hjuldimensjon... Tja.. Noe som er egnet for veikjøring. Har kjørt med 17" nå i vinter, det funket men framdekket er kanskje litt bredt (110) for den tyngste snøen.
* Utseende/design er knekkende likegyldig, men det skal være en MC, ikke noe skutergreier. Motard-lignende?
* Prisnivå ikke satt, men f.eks opptil 30.000,-?

Ifølge finn-dott-enno finner jeg stort sett bare Honda NX250 "Dominator" som virker til å være forlokkende, men det er få av de. Ikke noen skjønnhet, men vekt, høyde og motor ser ut til å være brukbart til vinterkjøring? Ser ut til at det var mulig å få tak i 17" hjul til den også, så den virker litt sånn offroad-motard-hybrid? Aner meg at her er det god gammeldags japsekvalitet, altså god motor, svakt elektrisk men med lite feil, og noe puslete fjør/demping/bremser, men kanskje godt nok? Noen her med erfaring med denne? For og imot?

Forslag til alternativer?

Kjøyr debatt! :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av biker7 »

Du ville ha vannavkjølt.. Er vel ikke det Dominatorn.. Ellers har jeg bare erfaring med Dominator 650. God allround bruks-sykkel.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Du ville ha vannavkjølt.. Er vel ikke det Dominatorn.. Ellers har jeg bare erfaring med Dominator 650. God allround bruks-sykkel.
Jo..! Er visst vannavkjølt 250 fant jeg ut nå.. Hmmm snodig. Men 650 er ikke. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Banditmannen »

Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Banditmannen skrev:Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

biker7 skrev:
biker7 skrev:Du ville ha vannavkjølt.. Er vel ikke det Dominatorn.. Ellers har jeg bare erfaring med Dominator 650. God allround bruks-sykkel.
Jo..! Er visst vannavkjølt 250 fant jeg ut nå.. Hmmm snodig. Men 650 er ikke. :-)
Stemmer det. Det er blandt annet derfor den er aktuell. 650-en aner jeg er noe stor, og pittelitt tørst? Ellers ser den fin ut den og :thumleft Såvidt jeg har lurket meg fram til har 250-en 2 svakheter: CDI-boksen (visstnok samme som på 650-en, dårlige loddinger, men det lar seg fikse uten å måtte handle ny), samt kjedeføringen/strammingen til registerkjedet. Ellers skal den være temmelig idiotsikker og tåle endel juling. Typisk Honda fra den tiden? :-k :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Banditmannen »

fikse skrev:Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p
Er det værre en indisk kvalitet... :P :p

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Banditmannen skrev:
fikse skrev:Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p
Er det værre en indisk kvalitet... :P :p
Hehe! Neppe! Nettopp derfor er jeg ute etter noe tryggere :knegg
Duke-en er inne for fjerde gangs reklamasjon nå. Har satt "kniven på strupen". Enten fikser de alle feil 1 gang for alle, eller så parkerer jeg sykkelen i bakgården til forhandleren. De er visst ikke helt happy for min metode, men nå har jeg lagt fra meg silkehanskene hjemme :[-( Klarer de å fikse alt skikkelig, så selger jeg den til en som ikke skal kjøre om vinteren. Da kan det nok bli en fin sykkel for nestemann :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Geir »

fikse skrev:
Banditmannen skrev:Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p
Nja, skulle tro at en fabrikant som har holdt det gående i 85 år har lært noe underveis. Jeg havner borti mye spansk teknikk i jobbsammenheng - ikke mc riktignok men likevel - og de har tatt et betydelig steg fremover på teknikksiden de siste 10 årene vil jeg påstå. Om det gjelder for Derbi aner jeg ikke, men det er vel neppe verre enn det du sliter med nå... :-#
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

fikse skrev:
Banditmannen skrev:Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p

Sikkert ikke værre en greia du kjørte sist vinter ?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Snikkeren »

Hva med en Suzuki DRZ 400? Har sett greie eksemplarer rundt 30K på finn. Men det er spørst om den blir litt høy.
Kunne godt tenkt meg en sånn en selv som vintersykkel.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Geir skrev:
fikse skrev:
Banditmannen skrev:Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p
Nja, skulle tro at en fabrikant som har holdt det gående i 85 år har lært noe underveis. Jeg havner borti mye spansk teknikk i jobbsammenheng - ikke mc riktignok men likevel - og de har tatt et betydelig steg fremover på teknikksiden de siste 10 årene vil jeg påstå. Om det gjelder for Derbi aner jeg ikke, men det er vel neppe verre enn det du sliter med nå... :-#
Altså, Duken skal vekk, blant annet fordi jeg betviler at kvaliteten er god nok til vinterkjøring. Sikkert grei nok til å tutle frem og tilbake til skolen, fra vår til høst, men til vinterkjøring er det adskillige designfeil. Jeg kjenner ikke Derbi heller, ikke annet enn at jeg så en moppe/lettsykkel hos en forhandler for en tid siden, og noen minutter med kaffekoppen rundt den sykkelen avslørte ganske mye slurv og dårlig beskyttede elektriske kontakter, med mer.
Godt mulig jeg er forutintatt (for spanske, dels italienske og ikke minst kinesiske greier), men det jeg har sett av spansk arbeid (ytterst begrenset!) er rett og slett rævva dårlig. Hadde en `03 Honda Deauville tidligere. Teknikken kommer fra Japan, sammensatt/sveist/lakket i Spania. Motor, bremser og drivverk virket til å være "udødelig", nydelig kvalitet. Samtlige sveiser (ordinær firkantstål) var venstrehåndsarbeid, samtlige hadde tråd etter MIG-en tytende ut av lakken, og lakken boblet når den fikk kjølevæske på seg. De sveisene kan umulig ha vært rengjort før lakk. Lakken på felgene klarte jeg å skrubbe meg gjennom med en helt ordinær mikrofiberklut fra Jordan. Bjellands fiskebolleboks har bedre lakk :yeyeye En tjommi hadde en Seat Alahambra. I hel.... så den bilen datt fra hverandre. Fyren var på nippet til å bli forsikringssvindler, så dyr hadde den blitt for han.

Hadde meg en runde i garasjen i aften. Holder på å sette i stand en FZX700, som jeg tenker å bruke nå i sommer, før jeg finner en vintersykkel. FZX-en vil jeg tro er ganske typisk japse/Yamaha fra midten av 80-tallet. Denne er fra 1986, kjørt knappe 30.000 miles, uten annet stell enn ordinær service, meg bekjent. Har også vært kjørt tidvis på saltet vei uten noen spesielle forhåndsregler for det. Den har nå stått i garasjen vår siden 2007. Ser en vekk fra div mindre slagskader i lakk, og en langvarig bensinlekkasje og bremsevæskelekkasje (gammel gummi) som har fått endel av lakk på motor til å løsne, samt noen morkne O-ringer i gasserne og noe rust innvendig i tank, er denne sykkelen i henimot strøken stand. Her snakker vi om et kjøretøy som snart er veteran, og som har fått ytterst begrenset med stell (Duke-en min har fått mer stell siste halvåret enn FZX-en de siste 6-7 år). Og likevel er det bare overfladisk rust. Alle bolter og skruer lar seg greit løsne, når man bare er litt bestemt. Åpnet endel elektriske skjøtekontakter som garantert aldri har vært rørt på sykkelen siden den var ny: Her er det ren, pen og glatt messing. Null irr, enda det ligger relativt åpent til! Eneste virkelige svakheten jeg har funnet på denne sykkelen er at tennplugghetten har en gummihette som slipper fukt inn men ikke like mye ut, så når det regner kraftig så fusker sykkelen endel. Løsningen er nye hetter uten gummi, til en hundrings.
Vis meg 1 kjøretøy fra Spania (eller India, eller Kina, eller Korea) som tåler like mye juling :prop: At noen av disse landene kanskje 1 dag klarer å lage noe som er i nærheten av denne kvaliteten er godt mulig, men da skal jeg jaggu se det før jeg tror det. De klarer nok å lage ting som er "godt nok" til at majoriteten av kundene synes det er helt greit, men det er jaggu ikke det samme som at det er brukbart gjennom en norsk gjennomsaltet vinter :knegg
Så kall meg gjerne forutintatt og en grinete gubbe, men jeg er rett og slett møkkalei å se at samfunnet vårt blir overøst med søppel-produkter =; :yeyeye :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Snikkeren skrev:Hva med en Suzuki DRZ 400? Har sett greie eksemplarer rundt 30K på finn. Men det er spørst om den blir litt høy.
Kunne godt tenkt meg en sånn en selv som vintersykkel.
Ingen dårlig kandidat dette :D 89 cm setehøyde høres brutalt ut, og jeg ser at det er et par brukere som beklager seg over det. Men så finnes det kanskje noe lavere seter, lavere fjører, med mer?
Noen og treedve hester på en 400 burde tilsi en noenlunde langtlevende maskin også? :-k :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:
fikse skrev:
Banditmannen skrev:Hva med en Derbi Terra 125?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34209479" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33685244" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet? :P :p

Sikkert ikke værre en greia du kjørte sist vinter ?
Skal godt gjøres :knegg Snakk om frustrerende flott kjøretøy :redface :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Geir »

Jøsses for en tirade! :knegg Joda, kan være enig i at det selges mye rart, men jeg synes ikke det er så ille så lenge prisen står i stil til produktet. Jeg - eller rettere sagt guttungen - kjøpe en helårskjørt 2007 Hyosung GT125R her nå nettopp. Korrosjon så det rekker både her og der, el-plugger med irr & elendighet, rutne skruer, korroderte stad, sleider og wireinnfestinger osv, men det er OK til den prisen og det forventes ikke allverden. Merkelig nok er skruer og andre rustne/korroderte deler rimelig greie å jobbe med likevel og det elektriske forbedres fortløpende. Da er det verre med en splett ny KTM. Der hadde jeg nok blitt grinete hvis jeg hadde erfart det samme som du... Lykke til med jakten på ny vintersykkel - skal bli moro å se hva du ender opp med!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar