Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Crinos »

pelsen skrev:jeg tok med holderen ut i bilen og koblet den på 12V DC.
1 er + og 4 er - stemmer, men holderen gir 5V DC.
Hvis den får 12V på de kontaktene tipper jeg at du må kjøpe Garmin ganske kjapt :knegg
Alltid kjekt med en unskyldning for å kjøpe noe raskt... :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Onsløv »

pelsen skrev:jeg tok med holderen ut i bilen og koblet den på 12V DC.
1 er + og 4 er - stemmer, men holderen gir 5V DC.
Hvis den får 12V på de kontaktene tipper jeg at du må kjøpe Garmin ganske kjapt :knegg
Kan vel såvidt stemme det, USB lader jo med 5V hvis jeg ikke tar helt feil.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

Humm, ja det er jo en kjekk liten detalj :)

Er løsningen så enkel som å sette på en motstand på +?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Twister »

Om jeg ikke husker feil, er det jo en inngang for lader (micro usb) under lokket bak??
Kan du ikke sette på en ladekabel i den inngangen og tette godt for regn... Så slipper en alt det med den dårlige holderen og de pinnene bak....??
Bare en tanke...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

Twister skrev:Om jeg ikke husker feil, er det jo en inngang for lader (micro usb) under lokket bak??
Kan du ikke sette på en ladekabel i den inngangen og tette godt for regn... Så slipper en alt det med den dårlige holderen og de pinnene bak....??
Bare en tanke...
Det har du rett i, og da kan jeg i tillegg bruke en "vanlig" bil-usb lader. Det skal vurderes.

Ellers fant jeg denne lille saken på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-15W-Conve ... 838wt_1166" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil tro denne er en god løsning på å få ned Volten, uten at jeg skal knote med noe jeg ikke er spesielt flink til, uansett hvor artig det er å prøve :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Crinos »

NB: microUSB er smått og vibrasjoner er ikke bestevenn... Er mer enn en som har knekt hovedkortet fordi microUSB pluggen har bøyd/ristet for mye.

Det du trenger er en resistor som tar ned spenningen fra 12V til 5V.. På normale 12V aplikasjoner er dette rett frem. En resistor til noen få øre så er man i boks.. Men i og med at spenninga på en motorsykkel fort kan svinge fra 7V til 15V så trenger man så mye mer.. Da er det lettere å kjøpe et ferdig produkt til "nada" penger.

I "automotive" sammenheng for å kunne justere ned strømmen trenger man en DC til DC strøm forsyning/adapter.
Denne tar den ustabile strømmen, og "stabiliserer" den for videre bruk på mer strøm sensetive aplikasjoner.
Jeg ville tro at et GPS produkt som er designet for MC bruk har dette allerede innebygget.

Jeg "forsket" litt på dette i forbindelse med en PC jeg heiv inn i bilen :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

Crinos skrev:NB: microUSB er smått og vibrasjoner er ikke bestevenn... Er mer enn en som har knekt hovedkortet fordi microUSB pluggen har bøyd/ristet for mye.

Det du trenger er en resistor som tar ned spenningen fra 12V til 5V.. På normale 12V aplikasjoner er dette rett frem. En resistor til noen få øre så er man i boks.. Men i og med at spenninga på en motorsykkel fort kan svinge fra 7V til 15V så trenger man så mye mer.. Da er det lettere å kjøpe et ferdig produkt til "nada" penger.

I "automotive" sammenheng for å kunne justere ned strømmen trenger man en DC til DC strøm forsyning/adapter.
Denne tar den ustabile strømmen, og "stabiliserer" den for videre bruk på mer strøm sensetive aplikasjoner.
Jeg ville tro at et GPS produkt som er designet for MC bruk har dette allerede innebygget.

Jeg "forsket" litt på dette i forbindelse med en PC jeg heiv inn i bilen :)
Hva tror du om den ebay greia der da?
It is better to exist unknown to the law.

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:Det du trenger er en resistor som tar ned spenningen fra 12V til 5V.. På normale 12V aplikasjoner er dette rett frem. En resistor til noen få øre så er man i boks.. Men i og med at spenninga på en motorsykkel fort kan svinge fra 7V til 15V så trenger man så mye mer.. Da er det lettere å kjøpe et ferdig produkt til "nada" penger.
Njaaaa.... :-k
spenningen(V) er et resultat av last(ampere) og motstand (ohm)-siden gps`n ikke har et stabilt forbruk(mA/A) og motstanden er fast vil spenningen (V)til apparatet øke når apparatet bruker mindre strøm-vise/versa... :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
Crinos skrev:Det du trenger er en resistor som tar ned spenningen fra 12V til 5V.. På normale 12V aplikasjoner er dette rett frem. En resistor til noen få øre så er man i boks.. Men i og med at spenninga på en motorsykkel fort kan svinge fra 7V til 15V så trenger man så mye mer.. Da er det lettere å kjøpe et ferdig produkt til "nada" penger.
Njaaaa.... :-k
spenningen(V) er et resultat av last(ampere) og motstand (ohm)-siden gps`n ikke har et stabilt forbruk(mA/A) og motstanden er fast vil spenningen (V)til apparatet øke når apparatet bruker mindre strøm-vise/versa... :-)å
Mmmmm.. Jeg tror selve GPS apparatet bruker samme mengde strøm og ampere, siden den har sin egen innebygde strømforsyning å trekke fra. En resistor er selvsagt avhenig av ampere og ohm, og det er derfor man er avhengig av en DC/DC omformer for å flate ned dette på strømmen fra batteriet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

Humm, må innrømme at jeg falt litt av her ja :)

Uansett tok jeg en råsjans og bestilte den 12v-to-5v fra ebay, hvor galt kan det bli? :)
It is better to exist unknown to the law.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Pollti »

Kjøpte TomTom i fjor. Den er jeg så misfornøyd med at den ikke blir brukt. Du kan få den,inkludert braketten hvis jeg finner den igjen. Etter noen anfall over TomTom så kjøpte jeg en billig Naviogn tror jeg den heter. Ikke mye bedre den heller, den er koblet opp til bompenge selskapene forresten. Uansett hva jeg ber den gjøre så sender den meg alltid via de dyreste alternativene og alltid via Oslofjordtunellen.Og damestemmene høres akkurat ut som HG. Sving til venstre NÅ ! Makan til møkk !
Blir Garmin på meg og. Der skjønte jeg ihvertfall menyen uten å ha instruksjonsboka å bla i. Men å oppdatere kartene klarer jeg ikke så da kjøper jeg ny istedet. Kanskje HG ikke er så tåkete i hodet som det virker når det kommer til navigasjon. Hun har kartbok og tar med seg et Norges atlas når hun legger ut i ukjent terreng :knegg Eneste mennesket som har kjørt seg fast i en skolegård i Kongsberg forresten med påfølgende utrykking av meg før jeg pekte frontlyktene hennes mot Voss(det var visst TomTom og min sin skyld)
:-)å

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

Pollti skrev:Kjøpte TomTom i fjor. Den er jeg så misfornøyd med at den ikke blir brukt. Du kan få den,inkludert braketten hvis jeg finner den igjen. Etter noen anfall over TomTom så kjøpte jeg en billig Naviogn tror jeg den heter. Ikke mye bedre den heller, den er koblet opp til bompenge selskapene forresten. Uansett hva jeg ber den gjøre så sender den meg alltid via de dyreste alternativene og alltid via Oslofjordtunellen.Og damestemmene høres akkurat ut som HG. Sving til venstre NÅ ! Makan til møkk !
Blir Garmin på meg og. Der skjønte jeg ihvertfall menyen uten å ha instruksjonsboka å bla i. Men å oppdatere kartene klarer jeg ikke så da kjøper jeg ny istedet. Kanskje HG ikke er så tåkete i hodet som det virker når det kommer til navigasjon. Hun har kartbok og tar med seg et Norges atlas når hun legger ut i ukjent terreng :knegg Eneste mennesket som har kjørt seg fast i en skolegård i Kongsberg forresten med påfølgende utrykking av meg før jeg pekte frontlyktene hennes mot Voss(det var visst TomTom og min sin skyld)
:-)å
Det er jo vanvittig snilt av deg! Er det i tillegg en rider med braket som matcher skylder jeg deg mye takk og tjenester :) Evt. la oss bli enig om en god pris for deg og meg :)

Har uansett bestilt den 12v-to-5v fra ebay siden jeg regner med å "knekke" neste feste også :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av JohnnyTh »

Bare for å skryte av det jeg har selv, så virker det som festet på min garmin 660 er veldig solid. Har hatt den et par år nå og like fast å fint enda. Ikke så slankt og smekkert når gps ikke er montert. Heller ganske stort feste som står igjen, men jeg har jo nesten altid gpsen med.

Føles nesten som å ta ladegrep på et våpen når jeg setter den i holderen. Solid klikk når den er på plass

Jt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av Northman »

JohnnyTh skrev:Bare for å skryte av det jeg har selv, så virker det som festet på min garmin 660 er veldig solid. Har hatt den et par år nå og like fast å fint enda. Ikke så slankt og smekkert når gps ikke er montert. Heller ganske stort feste som står igjen, men jeg har jo nesten altid gpsen med.

Føles nesten som å ta ladegrep på et våpen når jeg setter den i holderen. Solid klikk når den er på plass

Jt
Jepp, Garmin er nok å foretrekke etter hva jeg har erfart :)
It is better to exist unknown to the law.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Rep av TomTom Rider v2 feste? Strøm?

Legg inn av pelsen »

TomTommen er bra den også, jeg har hatt min Rider fra 2006 og den er like bra ennå. Den har aldri vært montert på sykkel, men det har sikkert ikke noe betydning. :D
Har brukt den endel i leiebil, ofte bruker den veldig lang tid på å finne satelitter når den blir slått på etter at flyet har landet. Det er ganske frustrerende å kjøre ut fra en flyplass med en gps som ikke har våknet. Før hadde jeg jo med kart og var litt forberedt, men nå har jeg jo gps...
Det blir ingen flere ridere her i huset.

Svar