Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
En sabla dårlig overskrift, men hør fortsettelsen ....
Jeg vurderer en SRX-6 med 70k på telleren. Og ettersom jeg bare har kjennskap til 4-sylindringer, så undres jeg på om 70k på en "thumper" er så mye at det venter skruing i nærmeste framtid.
- og: motoren er som en jomfru: urørt av menneskehender (kun bytte av sylinder med thørende honing, mens veiv, råde og desslike er urørt).
Hvem kan komme med kvalifisert synsing i vårsola?
Jeg vurderer en SRX-6 med 70k på telleren. Og ettersom jeg bare har kjennskap til 4-sylindringer, så undres jeg på om 70k på en "thumper" er så mye at det venter skruing i nærmeste framtid.
- og: motoren er som en jomfru: urørt av menneskehender (kun bytte av sylinder med thørende honing, mens veiv, råde og desslike er urørt).
Hvem kan komme med kvalifisert synsing i vårsola?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
kommer vel an på vedlikehold/bruk/oljeskift....egentlig skulle vel ingenting vært byttet ennå...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Hadde en SRX i 1987, som jeg kjøpte ny. Min erfaring på den tiden jeg hadde den er at membranene i forgasseren sprekker ofte, og da mener jeg alt for ofte.
Når den har sprukket, da drar den ikke i det hele tatt. Jeg begynte å vulke den istedenfor å bytte. Og da holdt det, og gikk like gått (dårlig)
Når den har sprukket, da drar den ikke i det hele tatt. Jeg begynte å vulke den istedenfor å bytte. Og da holdt det, og gikk like gått (dårlig)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Og De har rett: her er membranen lekk i en sprekk :-) Men takket være http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false; und das deutsche Volksmarked så kjøpes dette til en relativt billig euro-penge.Storm skrev:Hadde en SRX i 1987, som jeg kjøpte ny. Min erfaring på den tiden jeg hadde den er at membranene i forgasseren sprekker ofte, og da mener jeg alt for ofte.
Når den har sprukket, da drar den ikke i det hele tatt. Jeg begynte å vulke den istedenfor å bytte. Og da holdt det, og gikk like gått (dårlig)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Ja - langt på veg har du rett; men manns minne er like kort som ku .... og med flere eiere bak i historien så er det ikke godt å vite hvordan vedlikeholdet faktisk har vært. Min umiddelbare tanke er at 70k på trip'n på en en-dunker er relativt mye sammenliknet med de som kan skilte med ytterligere tre sylindre. Men kanskje tar jeg feil?mekkern skrev:kommer vel an på vedlikehold/bruk/oljeskift....egentlig skulle vel ingenting vært byttet ennå...
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Jeg hadde en 85 modell XT 600 som hadde gått 66k da jeg kjøpte den. Gikk som en klokke så lenge jeg hadde den. Kjørte vel ca 25k med den.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
ta en kompresjonstest.
denne sykkelen bygger på xt 600 motor og gir. da er 5 giret et typisk problem, da dreiemomentet er så høyt at sykkelen kan kjøres på 5 gir som en dieselbil fra 50 kmt til toppfart. lave hastigheter på 5 gir fører til ødeleggelse av tannhjulet. om man hører uling på 5 gir er visstnok dette et symptom. (google xt600 5 gear osv så får du bedre forklaring)
denne sykkelen bygger på xt 600 motor og gir. da er 5 giret et typisk problem, da dreiemomentet er så høyt at sykkelen kan kjøres på 5 gir som en dieselbil fra 50 kmt til toppfart. lave hastigheter på 5 gir fører til ødeleggelse av tannhjulet. om man hører uling på 5 gir er visstnok dette et symptom. (google xt600 5 gear osv så får du bedre forklaring)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
To gode tips: komp'en og 5. - takker!bergenser83 skrev:ta en kompresjonstest.
denne sykkelen bygger på xt 600 motor og gir. da er 5 giret et typisk problem, da dreiemomentet er så høyt at sykkelen kan kjøres på 5 gir som en dieselbil fra 50 kmt til toppfart. lave hastigheter på 5 gir fører til ødeleggelse av tannhjulet. om man hører uling på 5 gir er visstnok dette et symptom. (google xt600 5 gear osv så får du bedre forklaring)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Her mimrer mc-avisas Victor Øvregaard om XT 600'n http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... fe108604f8" onclick="window.open(this.href);return false;
- bl.a. skriver han: Under 30.000 km bør motoren være problemfri, men den lever et kort og hektisk liv: Allerede ved 50.000 km kan det være nødvendig med omfattende reparasjoner.
- bl.a. skriver han: Under 30.000 km bør motoren være problemfri, men den lever et kort og hektisk liv: Allerede ved 50.000 km kan det være nødvendig med omfattende reparasjoner.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Kjellrf
- Innlegg: 1598
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Har hørt at gearkassene blir slitt, ja, tror Yamaha generelt har hatt forholdsvis mye synlig slitasje på de gearkassene som har vært oppe i forbindelse med langtester i div. publikasjoner.
Var vel den godeste Arne Paulsen som hadde en ny sånn, og da han så en makan sykkels gearkasse etter 50', solgte han den fort. Leste det i Mc-avisa, der han var fast spaltist.
Men det er en morsom sykkel!
Var vel den godeste Arne Paulsen som hadde en ny sånn, og da han så en makan sykkels gearkasse etter 50', solgte han den fort. Leste det i Mc-avisa, der han var fast spaltist.
Men det er en morsom sykkel!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Hvis det er den som står på FINN du vurderer så kan forgasseren i tillegg til ny membran, trenge en omdysing i og med høykomp stempel.
I tilleg trenger den nye dekk og nye simmeringer i gaffelen. Her trengs det kraftig pruting
I tilleg trenger den nye dekk og nye simmeringer i gaffelen. Her trengs det kraftig pruting
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Det har allerede tatt fyr i tampenHaavar skrev:Hvis det er den som står på FINN du vurderer .......
- og hvordan kommer man fram til riktige dysestørrelser?Haavar skrev:.........trenge en omdysing i og med høykomp stempel.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Er ikke sikkert du trenger å dyse om men mange mc med forgassere går ofte med litt mager blandig fra fabrikk.Lauri skrev:
- og hvordan kommer man fram til riktige dysestørrelser?Haavar skrev:.........trenge en omdysing i og med høykomp stempel.
over 20 år, 70k og endringer i motor kan fort medføre omdysing.
Å finne rette dyse er prøve å feile metoden. Heldigvis finnes det firmaer som allerede har gjort den grøvste utprøvingen for oss og laget dysekit som gjør jobben mye lettere. DYNOJET og SIGMA lager slike kit.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er (for) høy km-stand på en én-dunker?
Flotters, takk takk
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!