HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Hm...
En ikke helt uinteressant artikkel dette her...:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 4qZ8lKPZI8" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt egnet for myndighetene til å "frikjenne" seg selv fra et ansvar de bør og skal ha...?
En ikke helt uinteressant artikkel dette her...:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 4qZ8lKPZI8" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt egnet for myndighetene til å "frikjenne" seg selv fra et ansvar de bør og skal ha...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Norsk veistandar
Mange mener mye og alle mener litt. Norsk veistandard har vel på ingen måte imponert oss som har vokst opp sammen med bilene. De ble vel frigitt i starten på 60tallet. Bilstandarden har nok steget mange prosent mere en veistandarden. Virker som at dem som styrer pengesekken mener at asfalt på en vei løser alle problemer i mange år framover. I kommunen jeg jobber er det asfalt på enkelte veier som er 40 år gammel... Jeg kan opplyse om at holdbarheten på asfalt er 10-15 år. Det er limet..bettum...som ikke holder lenger.
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Så du har ikke fått med deg denne tråden da, rogg...
Synes det passer bra å plassere 'norsk veistandard' posten din her. Enig?
Artikkelen du har funnet er absolutt meget interessant lesning!
Derfor all grunn til å legge den ut i denne posten også:
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt" onclick="window.open(this.href);return false;
Synes det passer bra å plassere 'norsk veistandard' posten din her. Enig?
Artikkelen du har funnet er absolutt meget interessant lesning!
Derfor all grunn til å legge den ut i denne posten også:
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Elendig veistandard mange steder pga. beslutningsvegring?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10050440" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10050440" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7611
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
ikke noe problem....de skal jo sette opp gjennomsnittsmåling på strekningen etter den tragiske ulykken... da trenger de ikke gjøre noe mer for da har de BESLUTTET noe...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Ikke nok med at grusveien opp hit vi bor er i ferd med å bli noe som ikke ligner vei. Det samme skjer med den kommunale veien, som er i ferd med å gå i fullstendig oppløsning. Ingen ansvarlig i kommunen å få tak i da jeg tok kontakt i dag med noen spørsmål på blokka. Ble satt over til den ene etter den andre i en runddans som minner sterkt om ønske om ikke å bli konfrontert med de faktiske forhold, slik de viser i denne saken:
http://www.hadeland.net/ifarta/article6359027.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hadeland.net/ifarta/article6359027.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/ ... r-anbefalt" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror ikke det har noe for seg å sammenligne på denne måten, hvis man spør folk som bor i Kroatia eller Etiopa så har de nok mange andre ting de ville prioritert framfor motorveier tvers gjennom landet, som en brøkdel av befolkningen har kjøretøyer til å ferdes på.
Jeg tviler på at befolkningen synes det er god prioritering.
De har heller ikke telehiv og brøyting å tenke på
Som det nevnes i artikkelen, så er det bygget veier og bruer og tuneller ut i distriktene, som et distriktpolitisk virkemiddel, i stedet for å prioritere europaveiene.
Europaveiene og distriktene henger sammen. Hvis vi ikke har veier ut i distriktene der folk bor, og en stor del av verdiene skapes, ja da har vi ikke behov for en motorvei mellom Oslo og Kirkenes heller.
Hvis man leser reiseskildringer og snakker med utenlandske veifarere, så sier de at veistandarden er omtrent på høyde med fleste land i Europa. Man må selvfølgelig se bort fra Autobanen og andre motorveier som går mellom storbyer på kontinentet, og har en helt annen trafikktetthet enn det vi har her i landet.
Det hadde sikkert vært mulig å bygge fantastisk gode veier over hele landet, til en svimlende pris.
Hvordan skal man finansiere dette? Skal man bruke ubegrensede mengder oljepenger ved siden av statsbudsjettet, i tilfellet ja, er alle enig?
Eller skal det taes fra statsbudsjettet, hva skal da nedprioriteres? Er alle enig?
Eller skal det finansieres ved hjelp av bompenger? Hvor mange er enige i det?
Det er forholdsvis stor enighet om handelsregelen og størrelsen på statsbudsjettet, de midlene som i virkeligheten er tilgjengelige for omprioritering til storstilt veiutbedring er forsvinnende små.
Alle opposisjonspartier klager på veistandarden, men de har også vært i posisjon uten at det hjalp nevneverdig.
Hvis vi tør kan vi slippe Frp til makta, da får vi kanskje litt bedre veier enkelte steder, men ...
Nå kan jo 4-5 stykker av oss/dere her inne prøve å bli enige om hvordan veiene skal finansieres, så får vi se hvor lett det er.
Dette er bakdelen med et demokrati
Jeg begynner å bli litt lei av denne klaginga på veiene, som egentlig er litt ut av proposjoner.
Men jeg må tilføye at skader og åpenbare veifeller må utbedres, og vi må selvfølgelig ha et brukbart vedlikehold både sommer og vinter, men i alle slike diskusjoner så får man et inntrykk av at det kreves flerfelts motorvei overalt
Jeg tror ikke det har noe for seg å sammenligne på denne måten, hvis man spør folk som bor i Kroatia eller Etiopa så har de nok mange andre ting de ville prioritert framfor motorveier tvers gjennom landet, som en brøkdel av befolkningen har kjøretøyer til å ferdes på.
Jeg tviler på at befolkningen synes det er god prioritering.
De har heller ikke telehiv og brøyting å tenke på
Som det nevnes i artikkelen, så er det bygget veier og bruer og tuneller ut i distriktene, som et distriktpolitisk virkemiddel, i stedet for å prioritere europaveiene.
Europaveiene og distriktene henger sammen. Hvis vi ikke har veier ut i distriktene der folk bor, og en stor del av verdiene skapes, ja da har vi ikke behov for en motorvei mellom Oslo og Kirkenes heller.
Hvis man leser reiseskildringer og snakker med utenlandske veifarere, så sier de at veistandarden er omtrent på høyde med fleste land i Europa. Man må selvfølgelig se bort fra Autobanen og andre motorveier som går mellom storbyer på kontinentet, og har en helt annen trafikktetthet enn det vi har her i landet.
Det hadde sikkert vært mulig å bygge fantastisk gode veier over hele landet, til en svimlende pris.
Hvordan skal man finansiere dette? Skal man bruke ubegrensede mengder oljepenger ved siden av statsbudsjettet, i tilfellet ja, er alle enig?
Eller skal det taes fra statsbudsjettet, hva skal da nedprioriteres? Er alle enig?
Eller skal det finansieres ved hjelp av bompenger? Hvor mange er enige i det?
Det er forholdsvis stor enighet om handelsregelen og størrelsen på statsbudsjettet, de midlene som i virkeligheten er tilgjengelige for omprioritering til storstilt veiutbedring er forsvinnende små.
Alle opposisjonspartier klager på veistandarden, men de har også vært i posisjon uten at det hjalp nevneverdig.
Hvis vi tør kan vi slippe Frp til makta, da får vi kanskje litt bedre veier enkelte steder, men ...
Nå kan jo 4-5 stykker av oss/dere her inne prøve å bli enige om hvordan veiene skal finansieres, så får vi se hvor lett det er.
Dette er bakdelen med et demokrati
Jeg begynner å bli litt lei av denne klaginga på veiene, som egentlig er litt ut av proposjoner.
Men jeg må tilføye at skader og åpenbare veifeller må utbedres, og vi må selvfølgelig ha et brukbart vedlikehold både sommer og vinter, men i alle slike diskusjoner så får man et inntrykk av at det kreves flerfelts motorvei overalt
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
AJ skrev:Ikke nok med at grusveien opp hit vi bor er i ferd med å bli noe som ikke ligner vei. Det samme skjer med den kommunale veien, som er i ferd med å gå i fullstendig oppløsning. Ingen ansvarlig i kommunen å få tak i da jeg tok kontakt i dag med noen spørsmål på blokka. Ble satt over til den ene etter den andre i en runddans som minner sterkt om ønske om ikke å bli konfrontert med de faktiske forhold, slik de viser i denne saken:
http://www.hadeland.net/ifarta/article6359027.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal en snakke med ansvarlig person ang. veistandard skal en jommen være tålmodig,har mast i offentlige etater i lang tid uten respons...
Useriøst !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
jhn tror ikke jeg et eneste sted i Svergie eller Danmark har opplevd så dårlig kvalitet på veiene som man finner her i Norge. Selvsagt er det vanskeligere å vedlikeholde veier i Norge. Jeg har kjørt endel på landsbygda i Polen og der var kvalitet på toppdekke tilsvarende som man mange steder finner i Norge. Det gjalt selvsagt kun hvis man kjørte av hovedveiene.
Jeg har ikke så mye imot å betale bompenger hvis det finnes aternativ. Bygg ut 4 felts motorvei og krev bompenger. Men det må da være et alternativ. Kjør god vei og beta for det eller kjør dårligere vei gratis. Feksempel i Frankrike så er det vanlig.
Foresten så er det kun i norge at en 4 felts motorvei er en vei med 2 felt i hver retning. i alle andre land er det en 2 felts vei. Tenk og på hvor mye tid og drivstoff som brukes ekstra for at vi ikke har gode veier mellom de 4 største byene
Jeg har ikke så mye imot å betale bompenger hvis det finnes aternativ. Bygg ut 4 felts motorvei og krev bompenger. Men det må da være et alternativ. Kjør god vei og beta for det eller kjør dårligere vei gratis. Feksempel i Frankrike så er det vanlig.
Foresten så er det kun i norge at en 4 felts motorvei er en vei med 2 felt i hver retning. i alle andre land er det en 2 felts vei. Tenk og på hvor mye tid og drivstoff som brukes ekstra for at vi ikke har gode veier mellom de 4 største byene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Synes ikke det er sååå mye huller, men noe er det, og de er der som regel år etter år, mens andre strekker har fått ny asfalt. Det som irriterer meg mest er alt dieselsølet i Norge!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Jeg har kjørt en del i Sverige og kan ikke si jeg har lagt merke til noen nevneverdig forskjell i kvaliteten. Men de svenske veiene er gjerne litt bredere enn de norske, så er de kanskje også litt flinkere til å rydde vekk småkskog og annen dritt inntil veien, men kvaliteten er stort sett likJohnnyTh skrev:jhn tror ikke jeg et eneste sted i Svergie eller Danmark har opplevd så dårlig kvalitet på veiene som man finner her i Norge. Selvsagt er det vanskeligere å vedlikeholde veier i Norge. Jeg har kjørt endel på landsbygda i Polen og der var kvalitet på toppdekke tilsvarende som man mange steder finner i Norge. Det gjalt selvsagt kun hvis man kjørte av hovedveiene.
Danmark har jeg kjørt lite i, og det er lenge siden, så det husker jeg ikke godt nok til å si noe om.
Vil huske det var veldig mye smale veier når man beveget seg bort fra de store hovedveiene
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Mye dårlig vei...og mange veiarbeidere som ikke engang gidder gå ut av bilene og sette opp et varselskilt...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Löwe
- Innlegg: 42
- Registrert: 13 mar 2012, 08:51
- Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
- Sted: Siggerud, Akershus
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Så var det blitt ny og deilig smoooooooth asfalt på hele Gamle Mossevei fra Oppegårdgrensen og sydover!! Mmmmmm.
Jeg er vel den siste som oppdaget det, men det blir jo gøy til våren, da....hvis ikke den blir revet i stykker av telehiv..??
....den ble vel lagt samtidig med at Tyrigrava ble stengt
Jeg er vel den siste som oppdaget det, men det blir jo gøy til våren, da....hvis ikke den blir revet i stykker av telehiv..??
....den ble vel lagt samtidig med at Tyrigrava ble stengt
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Ja jeg kjørte en av mine siste turer der når de akkurat kommet seg forbi Tyrigrava. Var nydelig å kjøre der mot å kjøre på den gamleLöwe skrev:Så var det blitt ny og deilig smoooooooth asfalt på hele Gamle Mossevei fra Oppegårdgrensen og sydover!! Mmmmmm.
Jeg er vel den siste som oppdaget det, men det blir jo gøy til våren, da....hvis ikke den blir revet i stykker av telehiv..??
....den ble vel lagt samtidig med at Tyrigrava ble stengt
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HurraHumpiDump! MCsidens tråd om norsk veistandard!
Ikke akkurat betryggende...
http://www.oa.no/nyheter/article6594072.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oa.no/nyheter/article6594072.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering