Utendørs oppbevaring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Utendørs oppbevaring

Legg inn av Lamberghini »

Må man, så må man. Jeg bor ikke i noe "møblert hjem" enda og har dermed ingen garasje. Sykkelen blir inntil videre oppbevart utendørs, og derfor lurer jeg på om det er noen spesielle forholdsregler jeg burde ta. Er det noen vidundermidler jeg burde sette inn saker og ting med? Skivelås er selvsagt på plass. Jeg har en presenning, men etter at doningen i fjor ble revet overende i en storm på grunn av denne er jeg blitt skeptisk til å bruke den. Lurer på om det egentlig gjør så stor forskjell med en vanlig presenning - fuktig blir det uansett, og når solen titter frem tørker jo ting mye fortere uten.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av MrPitlane »

Lamberghini skrev:Må man, så må man. Jeg bor ikke i noe "møblert hjem" enda og har dermed ingen garasje. Sykkelen blir inntil videre oppbevart utendørs, og derfor lurer jeg på om det er noen spesielle forholdsregler jeg burde ta. Er det noen vidundermidler jeg burde sette inn saker og ting med? Skivelås er selvsagt på plass. Jeg har en presenning, men etter at doningen i fjor ble revet overende i en storm på grunn av denne er jeg blitt skeptisk til å bruke den. Lurer på om det egentlig gjør så stor forskjell med en vanlig presenning - fuktig blir det uansett, og når solen titter frem tørker jo ting mye fortere uten.
Vask og poler jevnlig, sørg for å smøre deler som krever smøring. Jeg bruker alltid universalspray (CRC 5-56 osv) på motordeler og eksos etter hver vask. Sørg for å holde "snørrunger" med grusfingre unna. :[-X

Motorsykkelen er i utgangspunktet laget for å brukes utendørs, så den skal nok tåle å stå parkert ute. :prop:

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av rogg »

Har nok vært nevnt tidligere, men skader vel ikke å si det flere ganger. Når en lager vaskevann så ha et skvett med lampeolje. Denne løser f.eks asfalt bedre en noe annet vaskemiddel. i tillegg legger den som et beskyttende lag over lakken og en opplever at vannet perler seg på sykkelen etterpå. Dette er også bra og bruke på vindskjermen. Dette er et tips jeg fikk fra en gammel bikere.
Selv bruker jeg disel å vaske med. Men da som ren disel for å ta asfalt og drit, men den lukter noe så jævlig da.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av Dexter »

Jeg bruker ren lampeolje til å løse opp. Så bruker jeg en over norm blandet voksshampo etterpå for å behandle lakken litt godt igjen. Funker som snus! Har bruk dette i mange år. Funker like greit som diesel, men lukter mindre. Om nødvendig tar jeg en kjapp polish on top
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av Lamberghini »

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt lampeolje. Duger dette? http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og ... je-361541/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tviler på at det er aktuelt å ha en dunk med diesel stående inne på hybelen, men takk for tipset. :D

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av mekkern »

:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av Northman »

Noen som har tenkt noe på lampeolje på dekka? Etter å ha gnikket skikkelig på kjede+drev blir det jo som regel litt søl, har da smurt inn dekka med såpe ekstra etterpå for å få bort olja. Ser for meg at gummien blir veldig glatt.

Hvor hysterisk er jeg?
It is better to exist unknown to the law.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Utendørs oppbevaring

Legg inn av Grohl »

‹‹Bedre føre var enn etter snar››

Jeg, som den nybegynneren jeg er, hadde også vasket godt i redsel for å skli senere.

Svar