få strøm i gammel hytte

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

få strøm i gammel hytte

Legg inn av bergenser83 »

vi fortsetter hyttejakten og har vært på en vising i dag.

gammel hytte på ca 45 m2 uten strøm, men det har blitt lagt inn strøm i området siste år. begge nabohyttene har strøm og masten/ledningen går 50-60m bak hytten vi så på.

Hva sånn ca koster det vanligvis å strekke støm og få laget sikringsskap osv.?

håper noen kan gi en kjapp antydning

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av Svein2 »

Nesten umulig å si, det må du høre med Nettselskapet i området om. Det er forskjell på
selskapene. Elverum gjør dette gratis, på hytta i Eidsivaområdet betalte jeg 12000,- for ti år siden.
Da holder de kortslutningssikringer ved stolpe/skap, kabel til hytteveggen og inntaksskap ved hytteveggen.

Resten tar elektriker seg av og med enkel installasjon og få sikringskurser, tja kanskje 20000-25000,-,
men lager du en enkel tegning av hytta, ser installatøren dette ganske fort. Men be om tilbud flere plasser.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av bergenser83 »

takk for tips svein

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av Intruder »

Solsellepanel lager jo strøm,uten at jeg har anelse om priser m.m.
Håper bare det ikke er dyrere enn at det blir både hytte og MC,kos deg med begge deler.. :yeyeye :hallo
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av bergenser83 »

snakket med netteier i dag. de var veldig behelpelig og skulle lage et overslag i morgen. i løpet av samtalen var det alt fra gratis til at det kom til å koste endel så vi får se ;)

så kommer elektriker i tillegg ja, men der kan jeg kanskje bare få selve skapet og strekke ledninger og montere kontakter selv...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av RuneMC »

Tru'kke det...
Autorisert elektriker må ihvertfall gå over og inspisere, godkjenne og dokumentere alt.
Minimalt som privatpersoner har lov til å gjøre. Du må også ha dokumentasjon fra autorisert installatør på alt som er gjort av elektrikerarbeide.
(Unntak for installasjoner gjort før 2000)

Jeg hadde besøk av el-inspektør ifjor og det var en flisespikkende affære der selv 2 LED lys a 10 Watt hver ikke var tillatt å koble til en singel stikk-kontakt via dobbelt-uttak. Det må nemlig være et stikk per fast installasjon (som disse LED lysene ble regnet som) - dvs må få elektriker til å legge opp dobbelt stikk-kontakt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: få strøm i gammel hytte

Legg inn av SuperMorten »

Fordelen kan være hvis du kjenner en elektriker som stoler på deg. Legge opp stikk og brytere er ikke vanskelig hvis du vet hva du gjør. Jeg la opp helt nytt anlegg i huset jeg bodde i for en tid tilbake. Er egentlig utdannet snekker, men jobbet i et foretak som hadde alle bransjer, også elektriker. Han visste hva jeg kunne, og lot meg gjøre alt selv. Han koblet skapet, og satte signaturen sin der, og dermed kom jeg veldig billig unna, mer eller mindre gratis, bortsett fra at jeg var hjemme hos han og snekret litt.. :-)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar