kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av Twister »

Hei.
Jeg solgte i går den eneste sykklen jeg hadde med 2 seter... Så da fikk jeg fikset et behov for et nytt mc kjøp :D
Siden jeg ikke vasser i penger og ønsker meg en 2 seter til kjæresteturer osv. ser jeg på veteraner :-)

Så etter litt leting har jeg funnet 2 stk som kunne være av interesse...

Den ene er en -82 Honda VF 750 f som har gått 93`km og ser bra ut.
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_v ... ?ca=15&w=3
Den andre er en -82 CB 750 f som har gått kun 38`km, ser også veldig bra ut...
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_c ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Begge havner på ca 20000 registrert i norge.

Så er spørsmålet;
Noen erfaringer... ??? Tipper at Cbèn er det tryggeste valget, men det ser ut som VFèn er en mye mer moderne sykkel, med antidive, justerbare dempere, osv osv... lettere og sterkere..
Men: 93000km på en slik sykkel??? :-k

Hva tror dere??


Takker for innspill :D
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av joo »

Som en som aldri har hatt Honda kan jeg vel si noe?
Mekka en del på en sånn VFR som en kompis hadde i hin hårde dager. Var ikke mye galt med den. Men nesten 100.000km kjørt av andre eiere som du ikke vet noe om? Noen VFR-modeller hadde litt snag med olje og kammer, men tror det for det meste ramma 1100-modellene. Vel... skeptisk jeg pga kjørelengde, alder osv.
Den andre hadde jeg kanskje tort å anskaffe...

Antidive fra de dagene var ikke verdt noe som helst. Ikke så mye at det bør være avgjørende på noen måte.

PS; skal du importere så se på mobile.no og let etter saker nord i Tyskland. Ufattelig utvalg! (OBS; når du setter land du skal søke på er ikke Tyskland der man forventer, men rett under Frankrike i menyen)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av Jompa »

Jeg kjørte opp med en VF 750 S. Såvidt jeg husker var den både lettkjørt og med godt drag.
Ellers syns jeg CBen er stiligere, ikke ut ifra mitt vanlige argument, men den har fine linjer og er slankere enn VFen.
Nå er vel CBen også mye enklere å serve motoren på, men det er vel ikke du avhengig av ?
For kjæresteturer hadde vel en VF eller CB Custom egnet seg bedre ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg ville gått for CB 750 f. Det er den jeg har litt kunnskap om, hadde en -83 mod i ca 4 år. God, driftsikker motor som går brukbart. Min var det Konidempere og forkbrace på, den lå overraskende bra på veien. Jeg syns den sykkern faktisk er litt klassisk pen og :oh :knegg
Grunnen til at jeg solgte den var at jeg ikke satt godt på den, fikk låsninger/krampe i hofta. Det var for kort avstand fra setet og ned til fothvilerne for mine lange bein. Og så misslikte jeg at girkassa var så tettstega, jeg var i 5te gir med en gang, og satt og gira opp stadig vekk men det var ikke flere gir :knegg Syns det ble mye turtall når man kom over 100-110 kmt, det var litt irriterende. Men sånn er vel de fleste jappser fra den tida :-k
Det eneste trøbbelet jeg hadde med den var at det ble brudd i rotoren, så den slutta å lade. Fikk tak i en brukt en, og allt i orden. Ja, og så løsna kamkjede-strammern, måtte få satt i helicoil på strammeskruen. Hvordan er det å få deler til de idag?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av Kjellrf »

Si ifra til meg hvis du skal kikke på en av de. Disse syklene har jeg levd av i mange år....

CB750F er det tryggere (men kjedeligere) valget, mens VF750S hadde endel barnesykdommer, som jeg veit mye om.
Som f.eks. kamaksler, kamkjedestrammere, m.m.
Nydelig gange i en V4'er, da...

Personlig hadde jeg heller valgt CB900F Bol d'Or enn CB750F, antagelig pga barndomsminner...

Men det er morsommere å kjøre gammal Kawa.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:Jeg ville gått for CB 750 f. Hvordan er det å få deler til de idag?
Deler er null problem. Det er mange som leverer deler til gamle Hondaer, både innen og utenlands.
Og CB 750 ( 2.generasjon) må det være laget hundretusener av.
Enig med deg Arctic, det e en pen sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av ArcticTiger »

Åssen gikk det a Twister, har du fått brukt opp penga du fikk for Retriveren, før de svei høl i bukselommene dine :-k

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: kjøpe ny sykkel... VF 750f eller CB 750f

Legg inn av l-k-p »

Hei.Uten tvil cb 750F,men helst cb 900f, som andre har nevnt. Har selv en cb 900f -81 mod. Deler "no problem".

Svar