Lysbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kølla
Innlegg: 23
Registrert: 07 jan 2012, 18:19
Motorsykkelen din: Harley Davidson Nighttrain 2007
Sted: Oppegård

Lysbruk

Legg inn av Kølla »

Jeg har ved mange anledninger irritert meg over mc førere som kjører med fullt lys midt på dagen. Mange har såpass gode lys at man blir blendet. Flott vil sikkert mange si da har du sett meg ! Ja, men jeg synes det er mer profft og plassere seg riktig avpasse fart og slike ting for å bli sett. Ikke basere seg på å bli sett pga lysbruk. De værste fulltlyskjørerene er de som råkjører mellom køen med fulltlys ufint spør du meg. Selv kjører jeg allt fra det tyngste og største som lovlig kan kjøre på norsk vei til mc og jeg bruker ikke fjernlys annet enn da det er meningen at det skal brukes.
Håper på innspill fra dere andre !
2007 Harley Davidson Nighttrain
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lysbruk

Legg inn av AJ »

Langt på vei enig :thumleft
Viktig poeng du peker på, som jeg helt klart er 100 % enig i, er plasseringen i forhold til øvrig trafikk. Å gjøre seg godt synlig ved å plassere seg i spielposisjon til kjøretøyet foran har jeg opplevd som nyttig og viktig. Gjerne 'pendle' litt sidevei i kjørebanen (bruke hele kjørefeltet) slik at man kommer til synes i både sidespeil og sladrespeilet inne i bilen. Tror dette kan være med på å "vekke" bilføreren og gjøre vedkommende bevisst på at vi ligger bak.

Hvordan gjøre seg best mulig synlig for bakenforliggende biler er kanskje litt mer utfordrende... :-k Kanskje også overfor motgående trafikk? Kan nesten virke som at en del først blir oppmerksomme på oss når vi bruker fullt lys...? :scratch :dontknow

Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Lysbruk

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
Jeg tenker for de som kommer inn fra en sidevei...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Lysbruk

Legg inn av jhn »

Enig med begge to. Bruk av permanent langlys henger kanskje igjen fra "gamledager", da syklene hadde betydelig dårligere lys enn dagens sykler?
Tror ikke det alltid e like lurt å irritere sine medtrafikkanter. :[-X
Når man nærmer seg kryss og innkjøringer så kan det være lurt å vingle litt, som AJ e inne på, det vil jo oppfattes som blinkende lys, og det fanger oppmerksomheten til bilistene

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Lysbruk

Legg inn av NickNei »

Det ene behøver vel ikke utelukke det andre? Kan vel godt ha riktig plassering, og alt annet riktig fordi om man kjører med fullt lys om dagen?
Det er vel slått fast at man ikke blir blendet av fulltlys om dagen, mener å ha lest det på siden til NMCU. Om effekten av å kjøre med fulltlys om dagen faktisk er så bra er vel også et issue der.
Det er mye feil lysbruk, når det er mørkt, og da begynner vel ulovlig montert lysutstyr å gjøre seg gjeldende. Slik som ettermontert HID/xenon-lys. Det er mye verre enn en mc med fulltlys på dagen vel.

Det er lenge siden jeg slutta med å kjøre med fulltlys om dagen, ikke fordi jeg blender, men fordi jeg ikke tror noe særlig på at det virker. Men jeg blir ikke blendet av de som kjører med fulltlys, de irriterer meg heller ikke ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lysbruk

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev:
Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
Jeg tenker for de som kommer inn fra en sidevei...
Enig. Et viktig poeng siden det gang på gang viser seg at bilførere som kommer fra sideveier og skal ut på hovedveier gjerne legger seg ut rett for motorsyklene.
I tettbygde strøk med lav fart tror jeg det har mer for seg å søke blikkontakt med slike enn å bruke lys. Litt verre der hastigheten er 80...

En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Lysbruk

Legg inn av jhn »

AJ skrev: En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
Et godt poeng. Kanskje også et argument for å kjøre med nærlys, da har man jo et "ekstra" verktøy til gode

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lysbruk

Legg inn av RuneMC »

Jeg vil tro at mye har med hvor god man er til å "lese" og forutse trafikken. Det krever erfaring - dessverre ingen snarveier til erfaring.

Konsekvent bruk av fjernlys på dagen virker misforstått for meg. LED striper eller lignende må være bedre. Bruker fjernlyset aktivt i korte intervaller - f.eks. om jeg kjører av på Liertoppen retning fra Oslo og skal gamle Lierbakkene så kjører man under motorveien hvor det kommer en påkjøring fra høyresiden rett etter og akkurat der pleier jeg å sette på fjernlysene i noen sekunder utifra føre var prinsippet - siden jeg er ekstra dårlig synlig når jeg er i det mørke området under motorveien (her vist hvordan bilistene fra høyre ser i den retningen). Men det er omtrent eneste plassen jeg bruker fjernlyset på en 4 mils tur. Ellers er det kun ved behov - og aktivt ved mørkekjøring selvfølgelig.

Ved forbikjøring når jeg er ganske sikker på at bilen foran ikke har oppdaget meg - f.eks. at den stadig befinner seg over midtlinjen uten grunn, er det mer på sin plass med en liten bært av og til, men for all del forsøk gjerne lyshornet først - erfaringen er dog at ganske mange er blinde for ting som skjer i speilet... spesielt de som prater i mobil, har hatt, ser i sminkespeil, prater med passasjerne osv

Apropos forbikjøring: Saktner bilen foran deg gradvis eller plutselig farten er det som regel ikke en gylden mulighet til forbikjøring men et tidspunkt det er lurt å roe det helt ned... for å se hva som skjer. En god mulighet til å bygge erfaring.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Tom »

jhn skrev:
AJ skrev: En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
Et godt poeng. Kanskje også et argument for å kjøre med nærlys, da har man jo et "ekstra" verktøy til gode
Bruker lyshornet ved forbikjøring i tillegg til blinklyset både på MC og bil, dag og natt.
Nærmer eg meg et kryss der eg er usikker på om bilen med vikeplikt har sett meg bruker og lyshornet, ikkje voldsomt men et par korte blink, men det er sjølvsagt ingen garantier at du blir sett fordet.

En blir ikkje blendet av langlysa på dagtid, kansje vist en stirrer inni dei.

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lysbruk

Legg inn av mekkern »

Blinke med lysa mot et kryss KAN oppfattes som "værsegodogkjør"...... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Tom »

mekkern skrev:Blinke med lysa mot et kryss KAN oppfattes som "værsegodogkjør"...... :sk?
Må selfølgelig vurdere det oppimot situasjonen, en kan no og eventuelt bere holde lyshornet inne et par sek og.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Lysbruk

Legg inn av Mysterion »

kjører selv ofte med fjernlys på dagtid for å bli sett. gjør ikke dett når det heller mot kveld for ikke å blende. men nå har vel og alle lært man ikke skal se på møtende kjøretøy? så det kan da ikke blende så mye.. og er vel svært får sykkler som orginalt har så bra lys at man kan kalle det skikkelig blending? aldri brydd meg at en mc eller bil kjører fjernys på dagtid... men lastebiler derimot...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lysbruk

Legg inn av RuneMC »

Kommer jo selvfølgelig an på hvor kraftig fjernlyset er. Noen modeller har dårlig lys rett og slett og da kan det være fjernlyset ikke oppfattes særlig forskjellig fra et godt nærlys. Isåfall - greit nok.
De to lyktene på min er gode nok i standardutførelsen til at jeg ikke føler noe generelt behov for å bruke fjernlys på dag.

På natt bruker jeg fjernlys mest mulig (så lenge det ikke er møtende trafikk selvfølgelig) - for refleksene fra dyreøyne er gjerne eneste forvarselet man får om at det kan være dyr i veien.
Håper det blir et gjennombrudd på pris og størrelse på termiske kameraer. Termisk bilde projisert på innsiden av visiret hadde vært gull http://www.flir.com/cvs/americas/en/transportation/" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Lysbruk

Legg inn av Mysterion »

termiske kamera er nok fint, men syns det nye på Audi er fint, som blender ut møende kjøretøy så man kan kjøre med fjernlysene på hele tiden.... samt lys som vrir seg inn i kurven tror jeg kan bli bra...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Lysbruk

Legg inn av TFJ »

Jeg hadde en nesten ulykke i 2011 da jeg skulle kjøre forbi en bil med henger, som igjen lå bak en annen bil med campingvogn, da jeg var kommet opp på siden av den første svingte han ut for å kjøre forbi den han hadde foran seg, og jeg havnet nesten i autovernet. Jeg fulgte etter bilen som nesten tok meg til han kom frem dit han skulle, han var selvølgelig veldig lei seg for det som holdt på å skje, men sa at han ikke hadde sett meg da han ville kjøre forbi den bilen han hadde foran seg, han hadde tidligere sett meg men tenkte ikke på det da han skulle kjøre forbi. Jeg hadde ikke fjernlys på i denne situasjonen, noe også bilføreren hadde observert.
Jeg har kjørt bil i godt over 20 år, og mc i tre, i bil har det noen ganger irritert meg at mc kjører med fjernlys på dagen, men det har aldri vært sikkerhetsmessig til sjenans for meg som bilfører, jeg har blitt informert om at man lærer i dag at mc skal kjøre med fjernlys på dagtid siden vi er definert som myke trafikkanter. Er det noen som vet hvor på nettet man kan finne disse reglene?
Etter denne hendelsen har jeg alltid på høylys dag kjørt med fjernlys, skal jeg forbi en bil prøver jeg også å lage litt lyd før jeg er på tur forbi.
Jeg kjører endel i Lofoten, der er det mye trafikk med campingvogn og bobil som kjører langt under fartsgrensen at man fra tid til annen må kjøre forbi, men man vil jo helst at dette skal foregå sikkrest mulig.
Ser noen erfaringer over, er det noen flere :bandana
Håper sommeren blir lang.

Svar