Reisebeskrivelser fra følgende tur ligger allerede i bloggen min, men der "drukner" de i mylderet av andre bilder og hyggelige kommentarer. Derfor har jeg valgt å samle følgende tur i egen tråd.
LYSEBOTN, RØLDALSFJELLET, BARONIET i ROSENDAL, MÅGELIBANEN OG MYLLARGUTVEGEN 2011
Torsdag 2. juni kom Håkon og jeg oss endelig avgårde på mc-tur, etter at vi hadde avlyst den planlagte turen til Hardanger helgen før pga. elendige værmeldinger. Denne helga så været brukbart ut, og vi gledet oss til fire dager på to hjul. Vi valgte et annet reisemål enn Hardanger, og la ruta litt lenger sør. Utgangspunktet for turen var Drammen.
Rundturen vi endte opp med ble i grove trekk seende sånn ut:
Denne runden anbefales, den er på totalt ca.1120 km. Masse tid til hyggelige stopp underveis og korte dagsetapper
LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
Sist redigert av Bimma den 16 jan 2012, 18:09, redigert 2 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
DAG 1:
DRAMMEN - VRÅDAL - SULESKARVEGEN - LYSEBOTN
Rundt kl. 10.30 var vi reiseklare og kjørte sørover i retning Siljan og Skien. Derfra gikk turen til Dalen langs Fv 38 via Drangedal og videre over til Valle. Her dukket det plutselig opp kjentfok fra Drammen som skulle videre samme vei som oss.
Kort tid etter avreise fra Valle møtte vi dårligere vær, og det ble en fuktig tur over Suleskard og videre til Lysebotn. Da vi tok en kort stopp ved Øygardstøl kunne vi så vidt skimte omrisset av bygningen bare noen få meter unna. Ned bakkene til Lysebotn var sikten lik null, og det ble en risikabel ferd ned alle de trange svingene mot fjorden Nå hadde vi fullt utbytte av kommunikasjonsutstyret, og Håkon varslet meg om alle svinger og møtende trafikk. Veldig kjekt! Vi kom trygt ned og tok inn på Hauane Bed & Breakfast for natta. Der fyrte vi opp i eldhuset og koste oss med godt drikke på saueskinn foran peisen før vi krøp under dynene. Vi måtte tidlig opp neste morgen for å nå hurtigbåten til Forsand kl. 07.20.
Turens første etappe endte på ca. 40 mil og turen gikk langs flotte mc-veier
I Drangedal hadde vi en liten stopp og fikk litt mat i magen
Her er litt av ruta mellom Skien og Vrådal (den gule streken)
Det er fint her langs Fv 38 (og mange fine svinger, hehe)
I Tokke tok vi en liten avstikker til Åmdals verk Gruver. Det var dessverre stengt i dag, men en stopp her anbefales!
Åmdals verk Gruver er et museum for arbeiderkultur og gruvedrift i vest-telemark. Museet ligger i Skafså i Tokke kommune, ved veien mellom Vrådal og Dalen
Klar til å kjøre videre mot Valle
Utsikt over Bandak. Vi overså skiltet til Valle i første omgang, det var bleket av sola og den gule skiltfargen hadde skiftet farge til hvit. På tide å fornye skiltet!
Vi nærmer oss Setesdalen
Mens vi tok oss en matbit i Valle trillet denne blide Drammensgjengen inn på bensinstasjonen for å tanke. Det viste seg at Jan Arild, Marianne, Thom Inge og Gunstein også var på vei i retning Lysefjorden
Fint over fjellet mellom Brokke og Suleskard
Tåka ga oss stadig dårligere sikt
Vi nærmer oss Lysefjorden
Trygt framme på Hauane Bed & Breakfast nede i Lysebotn. Fjordingen kom i fullt trav for å hilse på de nye gjestene som kom til gårds
Vi fyrte opp i grua i eldhuset og hygget oss her utover kvelden
Det fuktige været ville ikke helt slippe taket
Villsauene utafor døra brydde seg ikke noe særlig om det dårlige været
Vi tok tidlig kvelden , vi måtte tidlig på beina neste morgen for å rekke hurtigbåten kl. 07.20
Fant vi veien til sengene?
Rakk vi båten neste morgen?
Lettet tåka?
Fortsettelse følger…………..
DRAMMEN - VRÅDAL - SULESKARVEGEN - LYSEBOTN
Rundt kl. 10.30 var vi reiseklare og kjørte sørover i retning Siljan og Skien. Derfra gikk turen til Dalen langs Fv 38 via Drangedal og videre over til Valle. Her dukket det plutselig opp kjentfok fra Drammen som skulle videre samme vei som oss.
Kort tid etter avreise fra Valle møtte vi dårligere vær, og det ble en fuktig tur over Suleskard og videre til Lysebotn. Da vi tok en kort stopp ved Øygardstøl kunne vi så vidt skimte omrisset av bygningen bare noen få meter unna. Ned bakkene til Lysebotn var sikten lik null, og det ble en risikabel ferd ned alle de trange svingene mot fjorden Nå hadde vi fullt utbytte av kommunikasjonsutstyret, og Håkon varslet meg om alle svinger og møtende trafikk. Veldig kjekt! Vi kom trygt ned og tok inn på Hauane Bed & Breakfast for natta. Der fyrte vi opp i eldhuset og koste oss med godt drikke på saueskinn foran peisen før vi krøp under dynene. Vi måtte tidlig opp neste morgen for å nå hurtigbåten til Forsand kl. 07.20.
Turens første etappe endte på ca. 40 mil og turen gikk langs flotte mc-veier
I Drangedal hadde vi en liten stopp og fikk litt mat i magen
Her er litt av ruta mellom Skien og Vrådal (den gule streken)
Det er fint her langs Fv 38 (og mange fine svinger, hehe)
I Tokke tok vi en liten avstikker til Åmdals verk Gruver. Det var dessverre stengt i dag, men en stopp her anbefales!
Åmdals verk Gruver er et museum for arbeiderkultur og gruvedrift i vest-telemark. Museet ligger i Skafså i Tokke kommune, ved veien mellom Vrådal og Dalen
Klar til å kjøre videre mot Valle
Utsikt over Bandak. Vi overså skiltet til Valle i første omgang, det var bleket av sola og den gule skiltfargen hadde skiftet farge til hvit. På tide å fornye skiltet!
Vi nærmer oss Setesdalen
Mens vi tok oss en matbit i Valle trillet denne blide Drammensgjengen inn på bensinstasjonen for å tanke. Det viste seg at Jan Arild, Marianne, Thom Inge og Gunstein også var på vei i retning Lysefjorden
Fint over fjellet mellom Brokke og Suleskard
Tåka ga oss stadig dårligere sikt
Vi nærmer oss Lysefjorden
Trygt framme på Hauane Bed & Breakfast nede i Lysebotn. Fjordingen kom i fullt trav for å hilse på de nye gjestene som kom til gårds
Vi fyrte opp i grua i eldhuset og hygget oss her utover kvelden
Det fuktige været ville ikke helt slippe taket
Villsauene utafor døra brydde seg ikke noe særlig om det dårlige været
Vi tok tidlig kvelden , vi måtte tidlig på beina neste morgen for å rekke hurtigbåten kl. 07.20
Fant vi veien til sengene?
Rakk vi båten neste morgen?
Lettet tåka?
Fortsettelse følger…………..
Sist redigert av Bimma den 16 jan 2012, 17:54, redigert 2 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
DAG 2:
LYSEBOTN - SAUDA - RØLDALSFJELLET - RØLDAL
Etter ei alt for kort natt var vi grytidlig på beina fredag morgen. Skydekket hang lavt og det var tåke og yr i lufta. Vi tok med ferdigsmurte frokostpakker fra kjølerommet på Hauane og la i vei nedover mot ferjeleiet, hurtigbåten hadde avgang allerede kl. 07.20 . Synd at dagen startet med så dårlig vær
Været lettet heldigvis tidlig på formiddagen, og vi fikk en nydelig dag nordover. Det var utrolig fint langs hele veistrekningen, og den kan trygt anbefales!
Ruta er ikke lenger enn ca. 20 mil og det er god tid til mange stopp underveis
Hurtigbåten kom sigende ut av tåkehavet på vei inn til Lysebotn . Et flott syn en tidlig morgentime
Det nærmer seg ombordkjøring
Syklene er ferdig stroppet. Dersom du ikke har med deg stropper selv, finnes det stropper om bord og mannskapet er svært hjelpsomme. Det er ikke mye plass, og alle må forhåndsbestille billetter!
Tid for frokost. De ferdigsmurte frokostpakkene manglet ingen ting. Her var det både egg, røykelaks, yoghurt og juice. Nam-nam
En flott tur ut fjorden. Tåka letta sakte, men sikkert
Vi forlot hurtigbåten på Forsand
Bjørheimsvatnet langs Rv 13
En stopp langs Tysdalsvatnet
Det manglet ikke på sauer langs veien - mye god fårikål her
Vi passerte to fergestrekninger på vei mot Sauda. Her Hjelmeland-Nesheim
Og her, Sand – Ropeid
Kjekt å stå først i køen, hehe
Langs Fv 520. Den fulgte vi helt fram til Røldal
I Sauda ble det en stopp og en matbit
Gode og mette kjørte vi videre fra Sauda og fortsatte langs Fv 520 over fjellet. Denne veistrekningen er planlagt som framtidig Nasjonal Turistveg.
Barsk vei og vill natur. Megafint!
Det lå en del snø igjen over fjellet
Vakkert og vilt
Her kom vi nedover
Plutselig åpnet det seg et fantastisk landskap foran oss
Nedstigningen mot Røldalsvatnet
Vi overnattet to netter på Hordatun i Røldal, og Håkon var godt fornøyd med utsikten fra hotellrommet :=D>
Dagen som begynte med tåkete og disig vær, endte opp med strålende solskinn og vi hadde en super tur oppover til Røldal. Overnatting på Hordatun anbefales. Pass på å bestille rom mot Røldasvatnet, utsikten er fantastisk!
Skinte sola neste morgen?
Hvor gikk morgendagens tur?
Ble noen flere fergestrekninger utforsket?
Sist redigert av Bimma den 16 jan 2012, 17:45, redigert 3 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
DAG 3:
RØLDAL - SKÅNEVIK - ROSENDAL - MÅGELIBANEN - RØLDAL
Lørdag 4. juni våknet vi til nydelig vær og dro ut på dagstur på 240 km. Turen gikk innom Baroniet i Rosendal og Mågelibanen i Skjeggedal, og vi hadde god tid til å kose oss i det flotte været
Vi fulgte E 134 i retning Haugesund, og langs Åkrafjorden passerte vi Langfossen, som av mange regnes som en av verdens 10 vakreste fosser. Den renner fritt hele året
Vi svingte etter hvert av fra E 134 og fant veien ned svingene til Skånevik
Skånevik er en liten perle, men her hadde vi ikke tid til å bli. Så turen gikk videre med ferge. Flere motorsyklister slo følge over fjorden
Da vi trillet av ferga i Utåker var vi veldig klare for en is, men den gang ei. Den lille butikken som en gang hadde ligget ved fergeleiet var nedlagt og ingen umiddelbar iskrem var i sikte
Men i Uskedal smilte lykken til oss og is ble det. Været var upåklagelig og vi hadde en laaaang pause på kaikanten . Men et av dagens delmål var Baroniet i Rosendal, så vi cruiset etter hvert videre oppover langs kysten
Her vanket det både nybakt rabarbrakake og omvisning på slottet
Slottet sto ferdig i 1665, og et besøk her er ei vandring gjennom ulike stilepoker. Rom og saler er formet av ulike eiere gjennom 250 år, og slottet er fremdeles bevart som et hjem slik de siste eierne forlot det i 1927
Rosene sto ennå ikke i blomst, men rhododenron og valmuer blomstret villig
Denne vakre blåregnen er enorm og dekker store deler av den ene veggen
Men vi ble til slutt nødt til å rive oss løs og kjøre videre nordover langs Hardangerfjorden
Her har vi nådd fram til Sørfjorden og Tyssedal, etter å ha passert Odda
Fra Tyssedal kjørte vi oppover en trang dal til Skjeggedal og Mågelibanen.
Mågelibanen er en to-spors pendelbane med to vogner og ligger like ved Vetlavatnet og Mågeli kraftverk. Jeg fant tilfeldig veien hit i fjor da jeg var alene på mc-tur, og turen opp hit anbefales på det varmeste for den som ikke har vært her
Mågelibanen ble bygget i 1911-1912 av Tyssefaldene AS for transport av anleggsfolk og utstyr til fjells i forbindelse med kraftutbyggingen i Tyssedalsfjellene. Kabelbanen er 960 meter lang og har en høydedifferanse på 430 meter
Wow.......
Den smale svingete veien opp fra Tyssedal er ca 7 km lang og klorer seg fast i fjellsiden i det barske landskapet og er en opplevelse i seg selv
Tyssedal sett fra oven
Rørgatene på vei ned mot Tyssedal
Sørfjorden bader seg i sola
På vei tilbake til Røldal ble middagen inntatt i Odda
En dekksjekk avslørte at det ikke sto så bra til med bakdekket til Håkon. Kanskje på tide å skifte det ut snart…??
Låtefossen er en tvillingfoss og er et kjent syn langs Rv 13 syd for Odda
Trygt tilbake på Hordatun smakte det aldeles utmerket med Irish coffee og øl etter en flott dag. Landet vårt er ekstra flott når værgudene slår til slik som i dag :=D>
Natta er i ferd med å senke seg over Røldalsvatnet
En flott dag er over
Våkner vi til sol neste morgen også tro?
Følg med i neste kapittel………
RØLDAL - SKÅNEVIK - ROSENDAL - MÅGELIBANEN - RØLDAL
Lørdag 4. juni våknet vi til nydelig vær og dro ut på dagstur på 240 km. Turen gikk innom Baroniet i Rosendal og Mågelibanen i Skjeggedal, og vi hadde god tid til å kose oss i det flotte været
Vi fulgte E 134 i retning Haugesund, og langs Åkrafjorden passerte vi Langfossen, som av mange regnes som en av verdens 10 vakreste fosser. Den renner fritt hele året
Vi svingte etter hvert av fra E 134 og fant veien ned svingene til Skånevik
Skånevik er en liten perle, men her hadde vi ikke tid til å bli. Så turen gikk videre med ferge. Flere motorsyklister slo følge over fjorden
Da vi trillet av ferga i Utåker var vi veldig klare for en is, men den gang ei. Den lille butikken som en gang hadde ligget ved fergeleiet var nedlagt og ingen umiddelbar iskrem var i sikte
Men i Uskedal smilte lykken til oss og is ble det. Været var upåklagelig og vi hadde en laaaang pause på kaikanten . Men et av dagens delmål var Baroniet i Rosendal, så vi cruiset etter hvert videre oppover langs kysten
Her vanket det både nybakt rabarbrakake og omvisning på slottet
Slottet sto ferdig i 1665, og et besøk her er ei vandring gjennom ulike stilepoker. Rom og saler er formet av ulike eiere gjennom 250 år, og slottet er fremdeles bevart som et hjem slik de siste eierne forlot det i 1927
Rosene sto ennå ikke i blomst, men rhododenron og valmuer blomstret villig
Denne vakre blåregnen er enorm og dekker store deler av den ene veggen
Men vi ble til slutt nødt til å rive oss løs og kjøre videre nordover langs Hardangerfjorden
Her har vi nådd fram til Sørfjorden og Tyssedal, etter å ha passert Odda
Fra Tyssedal kjørte vi oppover en trang dal til Skjeggedal og Mågelibanen.
Mågelibanen er en to-spors pendelbane med to vogner og ligger like ved Vetlavatnet og Mågeli kraftverk. Jeg fant tilfeldig veien hit i fjor da jeg var alene på mc-tur, og turen opp hit anbefales på det varmeste for den som ikke har vært her
Mågelibanen ble bygget i 1911-1912 av Tyssefaldene AS for transport av anleggsfolk og utstyr til fjells i forbindelse med kraftutbyggingen i Tyssedalsfjellene. Kabelbanen er 960 meter lang og har en høydedifferanse på 430 meter
Wow.......
Den smale svingete veien opp fra Tyssedal er ca 7 km lang og klorer seg fast i fjellsiden i det barske landskapet og er en opplevelse i seg selv
Tyssedal sett fra oven
Rørgatene på vei ned mot Tyssedal
Sørfjorden bader seg i sola
På vei tilbake til Røldal ble middagen inntatt i Odda
En dekksjekk avslørte at det ikke sto så bra til med bakdekket til Håkon. Kanskje på tide å skifte det ut snart…??
Låtefossen er en tvillingfoss og er et kjent syn langs Rv 13 syd for Odda
Trygt tilbake på Hordatun smakte det aldeles utmerket med Irish coffee og øl etter en flott dag. Landet vårt er ekstra flott når værgudene slår til slik som i dag :=D>
Natta er i ferd med å senke seg over Røldalsvatnet
En flott dag er over
Våkner vi til sol neste morgen også tro?
Følg med i neste kapittel………
Sist redigert av Bimma den 16 jan 2012, 17:39, redigert 2 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
DAG 4:
RØLDAL - HAUKELI - MYLLARGUTVEGEN - DRAMMEN
Søndag våknet vi opp til det samme fantastiske været vi hadde hatt dagen før. Det var synd vi måtte vende nesa østover igjen, men både jobb og hund ventet hjemme i Oslo/Drammen.Vi la i vei langs E134 over Haukeli, og fra Haukeligrend valgte vi å kjøre Myllargutvegen fram til Nutheim i Flatdal. Ved å kjøre denne veien kortet vi inn ruta med 24 km, men i tid er det ingenting å spare ved å kjøre her. Bonusen er imidlertid nydelig natur og fin svingete bilfri vei med stort sett bra asfalt. ANBEFALES! Ved Nutheim kom vi igjen inn på E134.
Turen fra Røldal til Drammen er ikke på mer enn 25 mil. Men det er mye storslått natur å ta med seg på veien
På tide å pakke snippesken og forlate den fantastiske utsikten for denne gang
Håkon i det seriøse hjørnet under frokosten
Vi forlot Hordatun i Røldal etter en bedre frokost
På vei oppover mot Haukeli fant vi en liten bit av den gamle veien og kjørte denne så langt vi kunne
Her måtte vi derimot gi opp å kjøre over en av de lange tunnelene, her lå det igjen alt for mye snø og vi kom ikke igjennom
På Haukeliseter Fjellstue ble det tid til en kaffestopp
Det er utrolig fint her oppe på fjellet
Det var flere motorsyklister som hadde lyst på kaffe denne dagen
Myllargutvegen går fra Haukeligrend (Rv362), gjennom Arabygdi og videre langs Totak til Rauland. Derfra kjører man Fv 801 videre til Straume bru i Øyfjell og Fv 503 fram til Nutheim i Flatdal. Strekningen er ca. 80 km lang. Denne veien er vakker for dem som kommer med bil, men helt spesiell for dem på to hjul
Arabygdi. Her har jeg krøpet opp i fanget til Myllarguten, Torgeir Augundsson (1801-1872)
Tanken om å lage Myllargutvegen var at mye av Myllargutens liv var knyttet til bygdene veien går igjennom
Det ble dårlig med fotostopp her denne gangen, jeg har masse bilder fra tidligere turer langs denne idylliske veien. Er grenser for hvor mange ganger man kan stoppe og knipse i vei på de samme plassene – hehe
Sørøst for Rauland koste vi oss med matpakka ved Lognvikvatn
Her var det deilig nede ved vannkanten……
……og det er bare å ta med fiskestanga neste gang
Fv 503 mellom Rauland og Nutheim. Artig MC-vei med bra asfalt!
Etter 1120 km på veien fordelt på korte dagsetapper, ble en fantastisk flott tur avsluttet i strålende vær etter å ha startet i tåke og regn tre dager tidligere. Denne runden kjører jeg gjerne flere ganger!
RØLDAL - HAUKELI - MYLLARGUTVEGEN - DRAMMEN
Søndag våknet vi opp til det samme fantastiske været vi hadde hatt dagen før. Det var synd vi måtte vende nesa østover igjen, men både jobb og hund ventet hjemme i Oslo/Drammen.Vi la i vei langs E134 over Haukeli, og fra Haukeligrend valgte vi å kjøre Myllargutvegen fram til Nutheim i Flatdal. Ved å kjøre denne veien kortet vi inn ruta med 24 km, men i tid er det ingenting å spare ved å kjøre her. Bonusen er imidlertid nydelig natur og fin svingete bilfri vei med stort sett bra asfalt. ANBEFALES! Ved Nutheim kom vi igjen inn på E134.
Turen fra Røldal til Drammen er ikke på mer enn 25 mil. Men det er mye storslått natur å ta med seg på veien
På tide å pakke snippesken og forlate den fantastiske utsikten for denne gang
Håkon i det seriøse hjørnet under frokosten
Vi forlot Hordatun i Røldal etter en bedre frokost
På vei oppover mot Haukeli fant vi en liten bit av den gamle veien og kjørte denne så langt vi kunne
Her måtte vi derimot gi opp å kjøre over en av de lange tunnelene, her lå det igjen alt for mye snø og vi kom ikke igjennom
På Haukeliseter Fjellstue ble det tid til en kaffestopp
Det er utrolig fint her oppe på fjellet
Det var flere motorsyklister som hadde lyst på kaffe denne dagen
Myllargutvegen går fra Haukeligrend (Rv362), gjennom Arabygdi og videre langs Totak til Rauland. Derfra kjører man Fv 801 videre til Straume bru i Øyfjell og Fv 503 fram til Nutheim i Flatdal. Strekningen er ca. 80 km lang. Denne veien er vakker for dem som kommer med bil, men helt spesiell for dem på to hjul
Arabygdi. Her har jeg krøpet opp i fanget til Myllarguten, Torgeir Augundsson (1801-1872)
Tanken om å lage Myllargutvegen var at mye av Myllargutens liv var knyttet til bygdene veien går igjennom
Det ble dårlig med fotostopp her denne gangen, jeg har masse bilder fra tidligere turer langs denne idylliske veien. Er grenser for hvor mange ganger man kan stoppe og knipse i vei på de samme plassene – hehe
Sørøst for Rauland koste vi oss med matpakka ved Lognvikvatn
Her var det deilig nede ved vannkanten……
……og det er bare å ta med fiskestanga neste gang
Fv 503 mellom Rauland og Nutheim. Artig MC-vei med bra asfalt!
Etter 1120 km på veien fordelt på korte dagsetapper, ble en fantastisk flott tur avsluttet i strålende vær etter å ha startet i tåke og regn tre dager tidligere. Denne runden kjører jeg gjerne flere ganger!
Sist redigert av Bimma den 16 jan 2012, 17:41, redigert 3 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
Dette ser unektelig svært spennende ut,å se slikt gir en virkelig lyst til å komme igang.For meg som stort sett har fartet i
et utvidet Mjøsområde ser en her hvilke muligheter som finnes...
Når en fyller 60 er det best å få ut fingeren skal en få med seg en del..
Takk !
et utvidet Mjøsområde ser en her hvilke muligheter som finnes...
Når en fyller 60 er det best å få ut fingeren skal en få med seg en del..
Takk !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: LYSEBOTN-RØLDALSFJELLET-ROSENDAL-MYLLARGUTVEGEN
Du og da......
Har kjørt samtlige ruter opptil flere ganger og det er som du skriver. Vilt, rått og vakker natur!
Liker spessielt strekket langs RV13 til fra Stavanger til Odda, gud så jeg gleder meg til og få kjørt igjen!
Har kjørt samtlige ruter opptil flere ganger og det er som du skriver. Vilt, rått og vakker natur!
Liker spessielt strekket langs RV13 til fra Stavanger til Odda, gud så jeg gleder meg til og få kjørt igjen!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell