Oljeskift..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Oljeskift..

Legg inn av bm »

Etter 45 dager har sykkelen gått 7000 km. I sitt tidligere liv i gjennomsnitt 3000 pr. år :!:

Bruker sykkelen så mye som muligt, gratis eller billigere bompenger osv... :wink:

Siden jeg ikke har noen brukermanual og verkstedshåndboken min ikke sier noe om dette..

Hvor ofte bør en skifte olje/oljefilter :?: :?:

Honda VT500C.................

GSXR

Legg inn av GSXR »

Tidligere var det vanlig å skifte olje to ganger i året,
men med dagens gode standard på både motorer og olje så holder det å bytte olje 1 gang per år.
Når det gjelder filteret er det greit og bytte dette ved hvert andre oljeskift.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Jag byter olja och filter var 5000 km och innan vinterlagring.

GSXR

Legg inn av GSXR »

rerell skrev:Jag byter olja och filter var 5000 km och innan vinterlagring.
Det får man vel kalle hyppige skift.
Litt for ofte etter min smak, det holder lenge å skifte olje etter 10-20000 km ved "vanlig" kjøring. Ved røffere behandling skifter man oftere :wink: .
Men når det er sagt så er det utrolig viktig med regelmessige oljeskift, trenger ikke tenke lenger enn på hvilke oppgaver oljen/oljefilteret har.
Men som sagt, dette er min mening.

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Hvilke olje bruker dere?....hvilke priser snakker vi om?

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Jeg bruker 20W-50 olje. Det er for jeg har luftkjølt motor. Samme går også på primæren.
Bilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Håy..
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

rogg skrev:
bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Håy..
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Biltemas oljer er fra et større oljeselskap og har kommet MEGET bra ut i tester.
Som en del artikkler som man kan finne i andre butikker med samme produkt inni esken forekommer det ofte at Biltema har samme produkt til en rimligere pris..

Bruker Biltema olje på bilene og Forden i båten. Sistnevnte er på 180 hk. og går med en belastning som tilsvarer en fullastet lastebil som hele tiden går i motbakke. Med andre ord: nesten full pinne hele tiden....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Kvaliteten på oljen er uten tvil viktig, og det gjelder også på tempraturen. Ved over 70gr. reduseres levetiden på oljen drastisk. Levetiden på olje halveres for hver 10gr. den stiger over 70gr.
Hvis levetiden er 4000t. ved 70gr. Oljens levetid er 2000t. ved 80gr. og bare 1000t. ved 90gr.

Med tanke på hva et motorhavari vil koste, er det billig å kjøpe dyr olje..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

rogg skrev:Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Oljekurs?
Gikk de gjennom API-spesifikasjoner og hva de forskjellige klassene betyr?

Jeg kan se en grunn til at en oljeleverandør advarer mot Biltemaolje, og det er redsel for å miste eget salg.
En gang som jeg sjekket fant jeg ut at Biltemaoljen holdt en høyere API-klasse enn den Castrol-oljen som jeg brukte på min sykkel.

radeon
Innlegg: 7
Registrert: 15 jun 2004, 20:56
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Grimstad

Legg inn av radeon »

Hei, hei!

Olje er noe man kan diskutere til krampa tar en.
Jeg vil anbefale alle å prøve et søk på "API SG" eller "JASO MA" på internet. Det er lett å finne mye interresant info om olje og dens egenskaper....

God sommer, kjør forsiktig!

Tore

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg ser ingen grunn til å stole på det oljeselskapene sier on Biltema sin olje. Det hele går på profitt.
Castrol bruker resirkulert olje i sine produkter men de opplyser aldri om det.
I USA selges det Shell Rotella som er beregnet på lasterbiler. Prisen er ca 100 kroner/4 liter.
I Norge selges samme oljen som Shell Helix til 600 kroner/4 liter.
Kjøper du samme olje direkte fra Shell så koster den 200 kroner.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

radeon skrev:Hei, hei!

Olje er noe man kan diskutere til krampa tar en.
Jeg vil anbefale alle å prøve et søk på "API SG" eller "JASO MA" på internet. Det er lett å finne mye interresant info om olje og dens egenskaper....

God sommer, kjør forsiktig!

Tore
Velkommen til oss "radeon"!

Jeg har også hørt det med API klassen på Biltemas oljer, og at den skal være like god. Men av en eller annen grunn så ender jeg alltid opp med en dyr "merkeolje" allikevel...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg husker som 16-åring, på tur med en Honda 90 da jeg gikk tom for olje og nærmeste bensin stasjon var 50 km unna.....jeg gikk inn i nærmeste butikk i landsbyen og kjøpte en flaske med Sultan kokos olje.
Trenger jeg å si mer om resultatet?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Svar