Finner ikke eksosventilen..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av powerfulglenn »

Har en sachs men motoren i den er en Yamaha Dt/Dtr 125cc.. Folk sier at hvis jeg tar av eksosen så finner man eksosventilen.. noen wirere som man kan juster for og åpne og lukke.. den er ikke der og hvor finner jeg den da?
Er det veldig lurt og ha den åpen hele tiden? Vet at bunndraget blir dårlig men..
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av Jompa »

På venstre side av cylinderet, under ett rundt deksel. Se at den beveger seg med gasshandtaket. Hvis du setter den på full åpning, får du kanskje ikke start, ihvertfall vil sykkelen gå veldig dårlig på lavere turtall.Eksosventilen er der for at motoren skal gå godt på alle turtall, så ikke juster på den hvis du ikke vet hva du gjør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av MaxTron »

Eksosventilen sitter under det runde lokket oppe til venstre på bildet.

Bilde

Det er ikke lurt å sette den fast i åpen stilling, da mister du nesten all kraft på lavt turtall.

Den er vanligvis styrt av en elektrisk servo som holder den stengt på lavt turtall, og åpner den på litt over halveies til max turtall.

Vist denne servo-motoren virker som den skal, skal den kjøre en selvtest når du slår på tenninga, dette skal det være lett å høre.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av SveinT »

Hmmm hæ?
Må vel ha en 4 takter for å finne en eksosventil ? ;e

hehe, bare bladde gjennom

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av SveinT »

- :D

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av MrPitlane »

SveinT skrev:Hmmm hæ?
Må vel ha en 4 takter for å finne en eksosventil ? ;e

hehe, bare bladde gjennom
Ofte er det slik, men noen 2t motorer har en ventil, som styres av en elektrisk servo.

Denne ventilen kan gi større motstand for eksosgassen, f.eks ved start.

Sachs motorer har denne, og den er viktig for grei start. Gir og litt mellomregister på 2t motoren.

Ingen ventil i toppen, som en 4t, men kun ved utblåsning til eksos. :bananas

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Finner ikke eksosventilen..

Legg inn av MaxTron »

Stemmer det er en "rulle" med en halvrunding utfrest. Når denne halvrundingen er vendt i samme retning som eksosrøret er det helt åpent, men når den vris så stenges nesten halve eksoskanalen.
Dette skal gi mere motstand på lavt og opp til ca halvt turtall, og føre til mere moment i bunn og mellomregister, og mere toppeffekt når den er helt åpen.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=PDi3xLlU ... re=related[/video]
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar