Ny lettmc?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

Nå har jeg kjørt ca et halvt år på min -08 mod Hyosung GT125 Comet, og vil bytte sykkel til våren. Dette er fordi jeg innbiller meg at vennene mine har mye sprekere sykkler enn meg, og at jeg ikke liker når folk sier de ikke har hørt om sykkelen min :ills Synes at Comet'n er en flott og veldig stor sykkel til lettmc å være, men med størrelsen kommer også vekten :sk? lurer derfor på å bytte til enten YZF-R 125 eller KTM Duke 125 :\m/: noen som har noen annbefalninger til en fartsgal ungdom? :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny lettmc?

Legg inn av AJ »

JK95 skrev:Nå har jeg kjørt ca et halvt år på min -08 mod Hyosung GT125 Comet, og vil bytte sykkel til våren. Dette er fordi jeg innbiller meg at vennene mine har mye sprekere sykkler enn meg, og at jeg ikke liker når folk sier de ikke har hørt om sykkelen min :ills Synes at Comet'n er en flott og veldig stor sykkel til lettmc å være, men med størrelsen kommer også vekten :sk? lurer derfor på å bytte til enten YZF-R 125 eller KTM Duke 125 :\m/: noen som har noen annbefalninger til en fartsgal ungdom? :prop:
Hey! og velkommen med første post her på MCsiden.no :thumleft

Tror Pollti har noen bestemte og antakelig helt korrekte meninger om Hy(l)esangen... :-k
Ellers er det fledre her inne som har KTM 125, vet jeg. Fikse har til og med en egen blogg om en slik en :-) :
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=3339" onclick="window.open(this.href);return false;

Og sånn litt på siden:
Triumph har nettopp fått innpass i markeder som Brasil og India og det kan fort føre til at fabrikken 'lynutvikler' en 125, som også kan havne på markedet her i Norge.
En 125 kubikker fra Triumph tor jeg ville bli møtt med stor interesse :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

Takk for svar. joda, jeg har sett både Fikse's arbeidslogg og noen av meningene til Pollti ;-) Må si at dere er noen guder når det gjelder MC :notworthy: Skal Triumph lage lettmc?! :scratch hvis den blir naken/streetfighter kan det være et altenativ :bananas :bananas

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ny lettmc?

Legg inn av Snikkeren »

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det er så veldig stor forskjell på den du har no og f.eks. YZF-R 125 når det gjelder aks. Det er ikke store forskjellen i antall hk og i Nm. Jeg tror hovedforskjellen ligger i aerodynamikken.
På den du har no har du vel en forholdsvis oppreist sittestilling, og vil da få et stort vindfang. På en R sykkel ligger man mer fremoverlent, og kåpen skjærer bedre gjennom vinden.
Hvis du trives med en litt oppreist sittestilling, så er det ikke sikkert du vil trives like godt med en mer ekstrem sittestilling. Dette er noe du må prøve deg fram til selv.

Ta deg en runde neste sesong og se om du får prøvekjørt noen sykler, før du slår til og kjøper deg en R sykkel.

Angående KTM 125 Duke, så vil vel den få samme problemet når det kommer til aks, nemlig at du får en oppreist sittestilling, og dermed større vindmotstand.



PS: Du kan jo prøve å dreve om sykkelen, hvis det er aks du vil ha, men da går det på bekostning av toppfart.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

joa, ser den, men er også veldig lei av at jeg må forklare hvilken sykkel jeg har og hvor den kommer fra, før jeg får høre "kinavare" ](*,) utrolig irritabelt når venner av meg kjører f.eks. Husquarna SM og Honda CBR ;e

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny lettmc?

Legg inn av mekkern »

Trøst deg med at du har MYE bedre ramme enn CBR`n... samme ramme på hyssingen på 125-250-650...

faktisk en fullvoksen sykkel..ikke er lyden HELT gressklipper heller som de 1 sylindrede...
kan jo si du hadde råd til 2 sylindre.. :lol

Går sykkelen dårligere enn de andre da? eller "tror" du det bare?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

For øyeblikket tror jeg bare, men med tanke på ekstra vekt og større sykkel (mer luftmotstand) vil jeg tro at en kjøkkenkvern eller yzf drar fra :scratch har prøvd å sitte på en kjøkkenkvern, og når kompisen min dro på, så gikk den noe så inni ..... :\m/: "lillesøstra" mi har dessutn sagt at hun aldri vil kjøre sykkelen min fordi den er for stor, enda hun har kjørt mer enn meg og har lappen. hun kjører CBR, som er litt mindre, og sikkert litt sprekere den og, men det er bare noe jeg tror ;-)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

synes den er litt dyr + at den ser litt liten ut, noe slikt som CBR :mk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny lettmc?

Legg inn av ArcticTiger »

Det her med lettsykkel er vel egentlig bare en noe du har en kortere periode, om vel et år skal du vel ha deg noe større?
Så hvorfor ikke kose deg med den sykkern du har, om folk ikke har hørt om det merket er vel ikke ditt problem :-k
Det viktigste for deg er at du er ute på veien på to hjul :thumleft
Så kan du spare de penga du må ut med for det en dyrere lettsykkel koster, og heller legge de i en større sykkel?
Jeg skjønner godt det her med "Need for Speed", men nå som du er en fersk sjåffør er det vel viktigere at du tar det litt rolig å blir en god traffikant, og får mye kjøretrening.
Og frihetsfølelsen ved å kjøre Hyssing-jong, eller var det Hoia-song :scratch , er vel ikke noe mindre på den, enn på en hvilkensomhelst annen sykkel :D?
:gk :gk :knegg

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

Er nok heller 2 år til bil og større sykkel skal prioriteres, men det var nå så som så da :-J poenget mitt her er at jeg føler litt på at det er tøffere/morsommere å ha en sykkel som folk vet av, og som er sprekere :bananas Men for all del, Hyosungen er jo råkul, får jo alle andre lettsykkler til å virke som mopper :b_c:

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ny lettmc?

Legg inn av Geir »

JK95 skrev:Er nok heller 2 år til bil og større sykkel skal prioriteres, men det var nå så som så da :-J poenget mitt her er at jeg føler litt på at det er tøffere/morsommere å ha en sykkel som folk vet av, og som er sprekere :bananas Men for all del, Hyosungen er jo råkul, får jo alle andre lettsykkler til å virke som mopper :b_c:
Nemlig! Kompisene dine som ikke vet hva hysesangen er kan du jo bare sende et overbærende blikk samtidig som du ber dem ta seg en tur på google... :mk Er jo amatørmessig å ikke være såpass oppdatert i mc-verden at de ikke kjenner til hysesang?! Bedre å ha en sykkel som skiller seg litt fra mengden enn en standard overpriset greie som "alle" har vel? 8)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny lettmc?

Legg inn av mekkern »

hvis husquarna en gikk jævlig er det sikkert 2takt motor og plombene er tatt-ergo like lovlig som at du hadde smettet inn 650 motoren...
blir han huket er det 6 prikker i førerkortet+ bøter og avskilting...kjempefint som fersk bilfører å ryke 6 måneder uten førerkort for en filleting som mobilprat fks.....husk de første årene er det dobbelt m prikker-og 8 på 3 år så ryker du...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny lettmc?

Legg inn av JK95 »

mekkern skrev:hvis husquarna en gikk jævlig er det sikkert 2takt motor og plombene er tatt-ergo like lovlig som at du hadde smettet inn 650 motoren...
blir han huket er det 6 prikker i førerkortet+ bøter og avskilting...kjempefint som fersk bilfører å ryke 6 måneder uten førerkort for en filleting som mobilprat fks.....husk de første årene er det dobbelt m prikker-og 8 på 3 år så ryker du...
må kansje legges til at det var en spiller ny 2011 modell som var helt orginal :moi:

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny lettmc?

Legg inn av mekkern »

hvis den går jævlig bra i forhold til din er den ikke max 15 hk.... :-J

men det spiller ingen rolle egentlig hva andre gjør...du har en kurant sykkel som er en fin start på mc livet og føreren er viktigst. :janikk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ny lettmc?

Legg inn av Pollti »

Vask munnen din med saltsyre du AT ! Til trådstarteren er det det å si at kubikk er ikke jevnført hverken med kjøre eller eierglede. Jeg har jobbet meg opp i kubikk og nå er jeg bissi med å gå ned i kubikk. Endelig har jeg funnet hva som gleder meg og det er SMK. Hva hele forumet og verden syntes om mitt valg driter jeg i ! Jeg kjører det jeg trives med og bryr meg ikke om andres meninger i så måte. Vær stolt av Hysesangen din og tørr å skille deg ut !

Svar