Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Crinos »

Jada... Da fikk jeg innkalling til kontroll på sykkelen min...

Jeg har innen 15 november med å bestille time, og sykkelen skal være godkjent innen 12 desember.. Ellers blir den begjært avskiltet...
Ingen argumenter til hvorfor den skal vises..

Lurer virkelig på hva dem tenker med...
1. Kjøre sykkel om vinteren er uaktuelt.
2. For da å kunne frakte sykkelen til og fra, er jeg avhengig av tilhenger og helst med skap for å beskytte den mot vær og vind.
3. Jeg har ikke lov til å kjøre tung nok tilhenger.
4. Jeg må enten ty til viking til og fra, eller få en kammerat til å ta fri fra jobb og betale han for dette.. I tillegg til leie av bil med hengerfeste og nevnt tilhenger...

Er dette i det hele tatt lovlig å kreve så store utegg for en kontroll ? Som i tillegg er ubegrunnet....

Kjenner jeg er ganske så varm i trøya nå ja..... :evil :evil :evil
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av AJ »

Må da være en viss romslighet i systemet slik at fristen kan forskyves til et godt stykke inn i 2012 :eh
Selv ansiktsløse byråkratisystemer må jo kunne se hva som er den faktiske virkeligheten, får vi håpe. Skjønt jeg tviler siden uangripelighetsgumentasjonen "vi følger bare reglene", brukes i stor utstrekning og skyver muligheten for fleksible løsninger utenfor fornuftsrekkevidde...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av MaxTron »

Kjenner du ingen med varebil (kassabil) da???
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 727
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av JanK »

MaxTron skrev:Kjenner du ingen med varebil (kassabil) da???
Ja eller i verste fall lei en kassebil fra Kjevik Lufthavn.
http://www.avis.no/Biler/Biloversikt/3- ... lastebiler

Men er helt latterlig å bli kalt inn nå! Vet at det ikke hjelper deg stor men her er det ingen sammenheng mellom kontroll og avskilting, de gangene mine sykler må kontrolleres om vinteren, parkerer jeg de som oftest i garasjen og gjør kontrollen om våren, ingen konsekvenser. Iallefall en ting man kan være fornøyd med her nede... :sorry

EDIT: unnskyld meg, men er det "EU kontroll" på to-hjulinger i Norge, eller hva slags kontroll er dette?? :scratch
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av MT-03 »

Noen spesiell grunn til at du er blitt kallt inn? Stoppet i kontroll eller noe? :8-[

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Crinos »

JanK: Nei, det er forløpig ikke EU-kontroll på MC i Norge... Men det jobbes for å inføre dette, noe NMCU jobber hardt imot.

Jeg kjenner flere som har varebil som er stor nok, og sykkelen kan jekkes fast i. MEN de er alle på jobb MED bilene på denne tiden av døgnet...

Jeg redd for at de som AJ sier, drar en "men vi følger bare reglene"..

Det verste av alt... Jeg har ikke blitt stoppet i kontroll eller noe...
Dog, jeg misstenker at det kan ha sammenheng med at det var en inkalling på forrige eier, som ble slettet da jeg kjøpte sykkelen. De må vell ha funnet en gammel inkalling og kalt den inn på nytt...

Det er alltid stress med custom harleyer, for det er jo så vidt de går igjennom i orginal tilstand.. Langt mindre når ting er byttet...
Men tror kun eksosen er synebukken... Må få lånt meg noen orginale rør som passer på sykkel med fremflyttersett....
Er jeg heldig kan jeg kanskje få vist den i neste uke i Arendal... Om været tillater det.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Kjelvis »

Crinos skrev:JanK: Nei, det er forløpig ikke EU-kontroll på MC i Norge... Men det jobbes for å inføre dette, noe NMCU jobber hardt imot.

Jeg kjenner flere som har varebil som er stor nok, og sykkelen kan jekkes fast i. MEN de er alle på jobb MED bilene på denne tiden av døgnet...

Jeg redd for at de som AJ sier, drar en "men vi følger bare reglene"..

Det verste av alt... Jeg har ikke blitt stoppet i kontroll eller noe...
Dog, jeg misstenker at det kan ha sammenheng med at det var en inkalling på forrige eier, som ble slettet da jeg kjøpte sykkelen. De må vell ha funnet en gammel inkalling og kalt den inn på nytt...

Det er alltid stress med custom harleyer, for det er jo så vidt de går igjennom i orginal tilstand.. Langt mindre når ting er byttet...
Men tror kun eksosen er synebukken... Må få lånt meg noen orginale rør som passer på sykkel med fremflyttersett....
Er jeg heldig kan jeg kanskje få vist den i neste uke i Arendal... Om været tillater det.
...Og hvis ikke så får du helt sikkert flyttet kontrollen fram til våren. At de kaller deg inn nå må være en glipp. Nekter å tro at biltilsynet ikke kan bruke innsiden av hodet... Har fremdeles en liten rest av troen på at det finnes noe fornuft i statlige organer... Men hold oss orientert om utviklingen i denne saken da. Er alltid interessant å se hva som skjer i folks kontakt med byråkratiet.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Svein2 »

Minner meg litt om tidsfrister sønnen min fikk da han ble tatt, Men da vi etter ei uke
hadde ordnet alt, hadde de ikke engang fått det inn det på data`n på tilsynet. ](*,)

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... ruksforbud" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av ArcticTiger »

Dette er jo helt dust. Jeg har hørt denne historien før etpar ganger, og det har da ordnet seg greit med ny time i "mc-sesongen". Så du må bare kontakte de før fristen går ut, og få ny time. Fortelle dem at det ikke er kjørbart med mc nå, så kontrollen er umulig å få gjennomført.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Pollti »

Du behøver ikke å vise den med HD orginal potter hvis de pottene du har nå ikke er E merket. Finn noe som er E merket og som du får montert. Det går så bra atte. Er pottene du har nå E merket ville jeg prøvd å vise den selv om de støyer mere enn hva som er godkjent.

Brukeravatar
ZZR-Thom
Innlegg: 28
Registrert: 01 nov 2011, 01:25
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400 2006

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av ZZR-Thom »

var en her heime som importerte en HD sportser eldre en 2003, men Han fikk svære problemer med. Visninga av den PGA pottene. Var ikkje bere å få tak I HD potter, dei måtte stemme med serie nr Eller noke slikt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av RuneMC »

Regelen om E-nr på pottene kommer an på om sykkelen er før/etter 2003. Det er fra juni 2003 den regelen ble innført. Er sykkelen eldre er det ikke krav - kun krav om at decibel målt skal stemme overens med vognkort. Også grunnen til at bruktimporterte stort sett bare går opp til dette årstallet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Intruder »

Du bør få ny time til våren , men God knows hva de folka der kan finne på... :redface =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Duville »

Se det nå er snart de fleste bekymringer tatt og alt satt på plass...

Hadde det ikke vært en ide å ta en telefon til Bilsakkyndige og spørre litt greit om ikke det er mulig å gjøre noe med dette? Det er vel også mulig å spørre litt om grunnlaget for innkallingen, du har ikke hørt om slike litt vilkårlige innkallinger før, er dette noe nytt? MCen er vinterlagret og du syter med å ta den ut nå på vinteren???

Hvis du ikke har lagt deg ut med dem tidligere og treffer de samme folka igjen så går vel det greit? De skjønner jo at det har liten hensikt å kalle inn en MC som ligger i biter for vinteroverhaling??

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Innkalling til kontrol... I DESEMBER....

Legg inn av Crinos »

Jeg har heldigvis alltid vert sakelig ovenfor biltilsynet/vegvesenet, og ikke på den ufine måten.
Men blir litt oppgitt over hvor lite gjennomtenkt ting er til tider...

Sykkelen min er en 1984 modell som er tatt inn i Norge i 2001 Så jeg slipper heldigvis E-merket seksos.

Har gjort flere forsøk på å dempe eksosen med det anlegget som står på nå...
1. 8 stykk gryteskrubber... Hjalp ikke på lyd, men sykkelen ble vanskeligere å starte.. Thats it.
2. Prøve å "supertrappe" anlegget, med å sette på skiver bak på endestussen... Selv med en skive og endeplata var lyden like høy som uten...

Så det tredje jeg skal prøve, som jeg vet har effekt, er å ta ut innmaten, vatte den om på nytt, pluss legge 2-3 ekstra lag med vatting... Det kan være nok til å dempe den til det som trengs. som er 98 desibel på 2.500 rpm
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar