En bikerspires forsøk på blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Har noen av ungene begynt å sitte bakpå da?
Eldstemann har vært med på et par korte turer. Tenker vi må invistere litt i utstyr før det blir det helt store opplegget.

En Iron76 minutt for minutt blir aldri laget. Tror ikke verden er klar for den påkjenningen ennå...

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Mellom sjette og syvende klasse solgte min far virksomheten for å heller lære folk å kjøre den smale veien opp, helt OPP! :notworthy:

Å bli prestesønn var ikke så ille, det som var grusomt var at han kvittet seg med alle motorsyklene sammen med kjøreskolen. Den svei! Jeg hadde ikke en gang rukket å ta lettlappen. Da alderen kom, tilbøy en tidligere kollega av fatteren å låne meg en skolesykkel, sånn at fatteren kunne lære meg opp.

Mutteren satt foten ned. Min far har aldri sagt hva han mener om saken. Tror at det ikke ville være særlig populært om han gikk mot min mor, og å lyge gjør man ikke på den smale sti. Så han forble taus. Det gjorde ikke jeg.

Dette skjedde de samme dagene som det var kupp i Soviettunionen, så inspirert av det laget jeg protestplakater og gikk, som eneste deltager, i demonstrasjonstog i stuen. Krevde min mors avgang. Deretter hevdet jeg at hun var avsatt i et kupp, og kunne holde kj… eh klappe igjen brødhølet. :-#

Det hjalp lite. Vanskelig å avsette noen som besitter all økonomisk og militær makt i heimen. Tilgitt er hun ikke blitt ennå.
:ills

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Intruder »

Marsjerte du i solidaritet med de røde horder,kan jeg nok skjønne dette skapte litt oppstuss i prestegarden kanskje,men.. :-k =;
Men ser du har endt opp med Harley,en Ural i garasjen ville vært mer passende i tillegg til Che Guevaraskjorte... :terge
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av AJ »

Gode minner... Eller kanskje ikke ;e

Frydefull lesning iallfall :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Men ser du har endt opp med Harley,en Ural i garasjen ville vært mer passende i tillegg til Che Guevaraskjorte...
Kommer med historie som inneholder jernteppesykkler, men det blir et kapittel senere i tidslinjen. Adoperte nok mere metoder enn politisk syn fra overnevnte kupp...

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Resten av gruppen sto samlet litt lenger bortenfor meg. De diskuterte de vanskelige forholdene vi skulle leve og jobbe under i en måneds tid. Jeg var fornøyd, fint vær og god mat. At standarden var som i et u-land var ikke så overraskende på meg i og med at vi var i et u-land. I Moldova i 1994, før landet ble ordentlig oppdaget av resten av Europa. Da jeg sto der, litt bortenfor resten av gruppen og glodde på omgivelsene, kom det en ung herremann, litt under min egen alder. Han presenterte seg som tolk og spurte om jeg likte motorsykler. Vi ruslet ut av lokalet, uten at de andre så det.

På plassen utenfor sto det en rød motorsykkel av fremmed fabrikat. Han fortalte at det var en 125 kubikk. Så lurte han på om jeg ville prøve den en tur. Først satt jeg bakpå, så fikk jeg en solotur på ukjente veier. Dette var en «Planeta» motorsykkel. I følge eier var stort sett alle sovjetiske motorsykler bygd etter mønster fra WWII BMWer og utviklet på sin litt spesielle sovjetiske måte etter den.

Soloturen varte bare noen få minutter, men var faktisk første gang jeg kjørte motorsykkel som sjåfør. De var en verdig fortsettelse på min karriere som bikerspire, og som sjåfør. Noen vil nok mene at å hive seg på en «ukjent» motorsykkel, på nedslitte Moldovske grusveier, uten noen som helst erfaring bak et mc-styre, en fremmed plass hvor nesten ingen snakker et språk du forstår og med total mangel av sikkerhetsutstyr (som hjelm) ikke er et sjakktrekk. Jeg syntes det var genialt.

Da jeg kom tilbake til resten av gruppen sto de lainet opp ved siden av hverandre, noen så ut til å måpe av sjokk og forferdelse. :moi: :oh Andre sendte meg blikk som kunne drepe mens atter andre virket mere imponert. Sjefen for turen gliste og de lokale husmødrene som akkurat hadde kommet med mat jublet og klappet i hendene. :=D> :vs Jeg har aldri tidligere fortalt noen at dette var min første kjøretur på MC, regner med at jeg da hadde blitt avskrevet som totalt «insane». Etter dette fikk jeg et helt spesielt forhold til lokalbefolkningen og da avreisen kom, var jeg trolig eneste som ikke ønsket å dra hjem. Holdt på å kjøpe med meg en også, med orginalpapirer, som de da ville lage mot et lite tillegg i prisen. Da kunne jeg velge dato selv, slik at den ville gå som veteran… Ble ikke noe av det kjøpet.

Skal ikke dvele mer ved den turen der, men det ble ikke siste tur for å si det sånn. Ble litt familiær med noen av de for meg litt eksotiske merkene. Husker ikke navnet på så mange av dem, men Planeta og Ural husker jeg, mener det var flere merker som var oppkalt etter fjellkjeder der ifra. Håper noen av leserne her er autistisk nok til å kjenne dem samt er kjærlig nok til nevne noen i et svar, gjerne med bilder.
Disse er nyere og finere enn dem jeg var borti, menen viss gjennkjennelse er det...
planeta.jpg
Ural 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37911
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av AJ »

Du verden!
Jeg blir bare mer og mer betatt av historiene dine og ikke minst den lekende og levende måten du skriver på.
Rett og slett fantastisk trivelig og god lesning :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av ArcticTiger »

:vs :D :knegg :knegg :thumleft

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Banditmannen »

Veldig artig lesning! :=D>
Ser fram til neste episode!

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Det er lenge siden jeg har blogget noe nå. Det skyldes først og fremst at jeg har vært opptatt med å pugge fag, samt at et hissig virus har slått meg ut i et par uker.

Men i dag har jeg vært i slaget. Fruen hadde tidlig vakt i dag, så jeg hadde ansvar for tre unger til hun kom hjem klokken to i ettermiddag. Jeg har klart kunststykket å slite ut tre unger og å drive fruen til vanvidd. Blir nok lenge til jeg får mat igjen. Nok om det.

I skoleåret 94/95 da jeg var elev ved en internatskole med strikt reglement ved Tyrifjorden, var det en sivilarbeider som tok MC lappen. Han og en venn som også hadde tatt MC lappen feiret dette med å leie en sykkel for en helg. Det var en Suzuki, tror det var en 1000ccm, det var i hvert fall noe mellom 900 og 1200, hvilke modell eller type det var er jeg ikke autistisk nok til huske.

Det jeg imidlertid husker er at han kom kjørende ned til gutteinternatet på den. Alle tilgjengelige beboere ilte til for å ta doningen nærmere i øyesyn. Dem med et snev av mopederfaring fikk prøve den en liten runde på fotballbanen, de ukvalifiserte fikk sitte bakpå opp til hovedveien en bakke og ned en annen. Jeg sto og preiket dritt med ene leietakeren. Det ble aldri min tur å prøvekjøre denne ettermiddagen, for det var mange som ville prøve og begrenset med tid før kveldsmaten. Jeg var jo opptatt med å skravle.

Tidligere nevnte sivilarbeider syntes dette var litt dumt, så han ba meg møte ved loven ved midnatt, så skulle vi finne på noe. Dette var selvsagt overhodet ikke tillatt. På dette stedet opererte man med innetid. Om natten skulle man sove.

Ved midnatt møtte jeg opp ved låven. Turen gikk til Eggemoen, hvor han stoppet på en smal øde, veistubb ved en militærleir. No var det min tur. Jeg hadde aldri selv kjørt en så stor sykkel. Jeg husker ikke mye fra den turen, bare at jeg tok av med et tempo og en kraft jeg aldri hadde utsatt meg selv for før. Det siste jeg så til speedometeret var da jeg passerte 80, da var det på tide å utelukkende konsentrere seg om veien og en kommende sving. Det jeg erindrer best fra hele kjøreturen min var det enorme suget i magen og adrenalinet som nesten sprutet ut ørene mine.

Turen gikk bra. Gliste i flere uker etter dette. Denne episoden var selvfølgelig bundet av streng taushet og bare et par andre fikk vite om det.

Det skulle ta 13-14 år før jeg kjørte sykkel igjen.

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Iron76 »

Ble skilt for en håndfull år siden. (H)x-fruen tok turen. Jeg har aldri følt meg så fri, det var nokk det man kaller en lykkelig skillsmisse. Nok om det.

Et fyrverkeri av en jente jeg hadde blitt litt kjent med hadde akkurat avsluttet et begredelig forhold hun også. Vi fant ut for å feire friheten og for å få tankene vekk fra alt som hadde med (x)livsledsagere å gjøre, skulle vi ta mc-lappen sammen. Motorsykler var en felles entusiasme så vi meldte oss på trafikalt mc-kurs, kjøpte inn en teoribok og satt i gang.

Vi har vært gift i snart tre år. På grunn av tre litt heftige graviditeter har ikke hun rukket å fullføre mc-lappen enda, men det står høyt på to-do listen. Det er mulig at hadde vi kjøpt hver vår teoribok, så hadde det kanskje gått litt annerledes, men vi skulle spare penger, så vi kjøpte en og leste sammen. Så da gikk det som det gikk.

Av ulike grunner så fikk ikke jeg startet på kjøreopplæring før året etter.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av ArcticTiger »

Kanskje dere bare skulle holdt dere til LESINGEN :[-X

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av Jompa »

Du har en aldeles herlig måte å skrive på, jeg gleder meg som en unge på julaften til å "åpne" hver gang du har ett
nytt innlegg. Kjør på :thumleft

Får prøve å ta med meg pc,en i senga og lese mc-siden i lag med kjerringa. Kanskje det blir litt fart i sexlivet mitt ? :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Du har en aldeles herlig måte å skrive på, jeg gleder meg som en unge på julaften til å "åpne" hver gang du har ett
nytt innlegg. Kjør på :thumleft

Får prøve å ta med meg pc,en i senga og lese mc-siden i lag med kjerringa. Kanskje det blir litt fart i sexlivet mitt ? :eh
:-k Tviler vel vist du viser dette innlegget til henne... :[-(
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En bikerspires forsøk på blogg

Legg inn av mekkern »

"veien til førerkortet" funker visst som-veien til svangerskapet.. :lol :thumleft :thumleft :cheers
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar