Utrykningskjøretøy, hva mener du?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av Baltazar »

Er av en oppfatning at folk mener at om et utrykningskjøretøy har blålys og sirene haster oppdraget de er på mer enn om de bare bruker blålyset alene.

Ønsker å høre deres tanker rundt dette..

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av TheBandit »

Sirenen er vel mest for å vekke oppmerksomhet til de som ikke vet hva speilene brukes til og på uoversiktlige plasser. Uansett når ett utrykningskjøretøy bruker blålys så haster det vel å komme frem uansett.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av Crinos »

Tror nok det er enkelte av meldemmene her som kjører utrykkningskjøretøy i arbeid, så de kan helt sikkert svare deg bedre enn meg.. Men her er mine tanker.

Jeg tror at det haster like mye om sirenene er på eller av, så lenge blålyset er tent.
Sirenen er kun til for å "bane vei" der det er behov.
En kammerat av meg som kjører ambulanse fortalte for lenge siden at de brukte sirenen så lite som mulig fordi det har en skremmende effekt på mange trafikanter, som ofte får dem til å gjøre dumme krumspring i trafikken.

Hva gjør jeg når jeg oppdager blålys...
Uansett om jeg har dem bak meg, eller fremfor meg. Setter jeg på blinklyset og kjører til siden... Stopper ikke om det ikke er nødvendig, men gir GOD plass til utrykningskjøretøyet.
Er det mørkt og bilen kommer meg i mot, setter jeg på blinklyset, kjører godt til siden, bytter over fra xenon til grøftlys om det er godt med plass, eller kjører inn til siden, stopper og skrur av lysene helt, men tenner cupe lyset om det er dårlig med plass.

På denne måten får du signalisert til sjåføren av utrykningskjøretøyet at "jeg har sett deg" som er veldig betryggende for dem.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av evike »

Det er helt korrekt. De har fargekoder på utrykningene og får angitt fra AMK/operasjonssentral hvilken kode den aktuelle turen har.
Rød tur skal kjøres "alt hva remmer og tøy kan holde", med sirener og da forventes det jo at andre trafikanter flytter seg fortere enn svint.
Akkurat nå husker jeg ikke fargekoden på neste alternativ, men neste kan kjøres med blålys. De skal da slippes frem, men hastegraden er bare "halvveis". Dvs. at de kan kjøre fortere enn øvrig trafikk og ved behov bruke sirene. Siste alternativ er rene transportoppdrag (eller med tom bil), hvor de må innrette seg etter samme regler som oss andre.

Geir kan sikkert enda bedre disse reglene, men jeg er ihvertfall "på sporet" her.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av Blackbird »

Visst det er midt på natta,med lite trafikk er jo sirener unødvendig.Ikke bra og vekke folk heller foresten.Er det politi kan det vel av og til være smart og komme stille til et åsted og.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Utrykningskjøretøy, hva mener du?

Legg inn av Svolp »

Jeg kjører utrykkningskjøretøy i mitt arbeid her i brannvesenet. Slik som mannskapsbil, tankbil og stigebil. Har også en dykkerbil og en fremskutt enhet som er på størrelse med vanlige kassebiler. Vi bruker lys uansett hva meldingen er, om det så er en direkte brannmelder som går i en privat bolig hvor det i 99% av tilfellene er falsk alarm. Eller en faktisk brann som er meldt inn via innringer. Det haster like mye selv om vi kun kommer med blålys og ikke sirene. Sirene er bare et ekstra sikkerhetstiltak man bruker for og gjøre kjøringen mer sikker for oss og de andre trafikkantene. Det er noe som heter at du skal skjerme omgivelsene for unødvendig bruk av lyd og lys. Mao så bruke vi ikke sirene på nattestid med mindre det er en situasjon hvor det kreves(har jeg aldri opplevd) Hvis vi beveger oss inn i et boligfelt på nattestid der vi ikke kan holde stort større fart en det fartsgrensen er hender det at vi også skrur av lysa på nattestid hvis vi nærmer oss adressen. De nye ledlysa er utrolig kraftige, spessielt på nattestid!!

På dagtid er det hele veien lys og sirenen etter behov. Det er ufattelig mange klovner i trafikken så det er greit og kunne benytte seg av sirene etter eget ønske. Her er det sjåføren som bestemmer og den kan brukes når du f.eks nærmer en rekker biler, beveger deg i tett trafikk, bykjernen eller andre plasser hvor det er dårlig sikt. f.eks inn mot kryss.

Som evike skrev så har ambulansen klassifiseringer på hvor alvorlig turen er, dette er et resultat av at dem kjører vanvitting mye. Dem har rød tur som er flat pedal med alt av hjelpemiddler. Dem har gul tur der dem bruker lys og lyd etter eget ønske ved f.eks kø, via radio kan fort en gul tur bli rød hvis en situasjon forverrer seg så det er mange som velger og kjøre rødt. Siste er grønn tur, som er taxi kjøring. Frakte en passient fra A-B. F.eks fra gamlehjemmet til en behandlig på sykehuset.

Om politet også har rød, gul og grønn tur tør jeg ikke og si. Brannvesenet i Norge har det i allefall ikke.

Uansett. Vik når du har mulighet. Stort mer kan en ikke gjøre. Jeg ser mange som ødelegger dekk og felger fordi dem vrenger bilen ut i grøfta eller opp på fortauet så fort dem ser eller hører et utrykkningskjøretøy.

Husk, følg alltid med i speilen når du kjører. Plutselig er vi der :vs
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar