Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Northman »

Irongirl skrev:Folk får såklart velge selv.... men selv vil jeg ikke bruke det. Liker ikke fargen :roll

Tror nok heller det blir påbud med skikkelig kjøredress før de skal dytte på oss slike refleksvester....
Er ikke så sikker på det... Lider nok av litt politikerforakt jeg også :(
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Irongirl »

Northman skrev:
Er ikke så sikker på det... Lider nok av litt politikerforakt jeg også :(
Nei... hadde ikke forundret meg om det ble påbudt :lol
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Irongirl skrev:
Tror nok heller det blir påbud med skikkelig kjøredress før de skal dytte på oss slike refleksvester....
Husk at det er politikere du snakker om... Det er ikke godt å si hva som kommer derifra.. :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jompa »

I siste Mc-bladet hadde en bussjåfør som heter Harry Karlsen en interresant artikkel om å se og bli sett.
Han refererte til ett tilfelle der en bilfører ikke så bussen, og resultatet ble kollisjon. Og spørsmålet ble da om folk som ikke klarer å se en 13 meter lang hvit buss med xenonlys i det hele tatt kan se en motorsykkel.
Han stilte også spørsmål ved bruk av gul vest utifra at man kan forveksle en motorsyklist med f. eks en veiarbeider og dermed tro
at personen i gul vest står stille eller beveger seg sakte.

Jeg bruker selv kjøredress med flere farger og reflekser, og selvsagt alltid lys på sykkelen. Prøver i tillegg å gjøre meg synlig når jeg kjører
ved å plassere meg godt ut i veien og ha god avstand til både store og små biler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:I siste Mc-bladet hadde en bussjåfør som heter Harry Karlsen en interresant artikkel om å se og bli sett.
Han refererte til ett tilfelle der en bilfører ikke så bussen, og resultatet ble kollisjon. Og spørsmålet ble da om folk som ikke klarer å se en 13 meter lang hvit buss med xenonlys i det hele tatt kan se en motorsykkel.
Han stilte også spørsmål ved bruk av gul vest utifra at man kan forveksle en motorsyklist med f. eks en veiarbeider og dermed tro
at personen i gul vest står stille eller beveger seg sakte.

Jeg bruker selv kjøredress med flere farger og reflekser, og selvsagt alltid lys på sykkelen. Prøver i tillegg å gjøre meg synlig når jeg kjører
ved å plassere meg godt ut i veien og ha god avstand til både store og små biler.
Leste selv artikkelen og synes den meget klart tok for seg problemet.Overdreven bruk er ikke bra,ikke gult varsellys men kanskje blått.. :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Opplever stadig å se motorsyklister med gul vest mye bedre forfra enn de som har sort jakke,selv
om de har vindskjerm på sykkelen.. :mk


De fleste vindskjermer er faktisk gjennomsiktige,tru det eller ei... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7613
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

Intruder skrev:Opplever stadig å se motorsyklister med gul vest mye bedre forfra enn de som har sort jakke,selv
om de har vindskjerm på sykkelen.. :mk


De fleste vindskjermer er faktisk gjennomsiktige,tru det eller ei... :prop:
det er ikke noe rart for du HAR fokus på dette...men fru johansen som ikke kjører mc og ikke har fokus på dette eller sitter og vurderer forskjeller på slikt ser ikke en dritt-ei heller ambulanse under utrykning med gul farge blålys og sirene-vilket skjedde sist år..
Men å ikle seg en vest kan jo i det minste gi en følelse av at det hjelper-DET skal en ikke kimse av.
men så du ikke frontlyset da???????? :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Crinos »

På vei til jobb i dag ble jeg innhentet av en touring sykkel hvor føreren hadde fluoriserende gul hjelm og vest/jakke.
Det at han hadde gul jakke, det så jeg ikke før han var på siden av meg... Men hjelmen.... DEN så jeg på LANG avstand!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Bygdetullingen fra Lier og hans våpenbror fra Vennesla er nok en gang ute etter å sette meg i knipa,men som så ofte før vil de havne i bakleksa og ikke se bjelken i sin egen splint... :-#
Om Sarah Louise Jones kom gående 300 meter unna meg i trang t-skjorte og lårkort ville jeg sett henne lenge før en liten tass med hengemaga fra Brumunddal om han hadde gulvest aldri så mye,men det er en helt annen sak...
Forresten har jeg nå Ryk & Reis MC , Norge,ælj og "MCsidenno-Endre " på ryggen på den sorte jakka :mc2 :grt
Med livet som innsats..kanskje blir jeg statistikk :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Crinos »

Intruder skrev:Bygdetullingen fra Lier og hans våpenbror fra Vennesla er nok en gang ute etter å sette meg i knipa
Tror ikke akkurat at noen er ute å sette deg i en knipe her! Men jeg kunne ikke unngå å kommentere da jeg senest i dag morges opplevde det slik jeg gjorde.. MEN.. Nå dominerte jo hjelmen veldig.. Om han/hun hadde kjørt med sort hjelm, ville jeg nok greit ha lagt merke til jakka/vesten.

Men jeg tror alt av dette "synlighets jaget" er betont på så mange forskjellige variabler.
I noen tilfeller er det utmerket, i andre, kanskje en ulempe. :scratch

Selv mener jeg at fluoriserende gul burde være forbeholdt ambulanse og fluoriserende orange for brannbil, slik at det er lettere å "brenne inn" i underbevistheten at denne fargen er forbundet med utrykning og "fare / vær aktsomt".
Var en ganske bra artikkel i forrige blad i fra NMCU om en busssåfjør (eller var det laste bil, husker ikke helt), som også var en avid MC sjåfør..
Han hadde oplevd å komme kjørende i sitt yrkeskjøretø (buss eller lastebil) som var god og gul i fargen, og en person med vikeplikt hadde ikke sett han komme kjørende og det uungåelige hadde skjedd... Essensen der var.. "Er gul blitt en så utvannet farge, at vi ikke lengre legger merke til den".

Jeg har kranglet opp og ned i mente med min søster om akkurat dette.. Hun er ansatt i Statens Vegvesen, og har hatt en del med undersøkelser om nettopp dette med fluoriserende farger.. Hun mener blindt at det hjelper, jeg mener at det fort kan ta vekk fokus fordi vi blir for vandt med å se fargen, og til slutt bryr vi oss ikke om den lengre.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Lamberghini »

Skal kjøpe en neste gang jeg er på Biltema, men føler ingen hast. På oppkjøringen løsnet faktisk refleksvesten, og det kunne fort blitt et irritasjonsmoment som lett overgikk den diskutable sikkerhetsbonusen. Med toppboksen på er det ingen som legger merke til den bakfra uansett, og forfra er det mye annet i veien, blant annet et lys som jeg håper gjør en bedre jobb enn bekledning. Det er nok fra siden den virker best, men man skal jo ikke regne med at folk sjekker blindsoner uansett.
Den signalgule hjelmen min, derimot, den tror jeg er godt synlig fra alle kanter. Spørs om ikke kontrasten mellom den og den svarte kjørejakka faktisk er bedre enn om jeg hadde hatt på meg vest.

mekkern
Innlegg: 7613
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

Intruder skrev:Bygdetullingen fra Lier
fikk ikke svar på om du la merke til om mc hadde lys på?eller fokuserer du på å se etter gule vester og snærtne damer? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Det var da et jæ%#¤ mas om den vesten, æ trudde vi for lenge siden var blitt enige om at det må bli påbud ...eeh :-k ... eller var det kanskje forbud?
Uansett, kanskje det skulle bli påbudt for alle snertne damer å bruke vest, så kan man ha et større fokus på veien og kun kikke på de damene som er verdt en nøyere kikk.
Bare en liten ide til NMCU's neste kampsak :vs

mekkern
Innlegg: 7613
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

jaggu rakk du redigere inn damene i vest før meg.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av lasse_hansen »

jhn skrev:Det var da et jæ%#¤ mas om den vesten, æ trudde vi for lenge siden var blitt enige om at det må bli påbud ...eeh :-k ... eller var det kanskje forbud?
Uansett, kanskje det skulle bli påbudt for alle snertne damer å bruke vest, så kan man ha et større fokus på veien og kun kikke på de damene som er verdt en nøyere kikk.
Bare en liten ide til NMCU's neste kampsak :vs
Denne får min stemme :thumleft

Svar