hvilken bensin bruker du.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Ja, det er ting som tyder på at 98 oktan bensin i flere tilfeller inneholder mindre
etanol enn 95 oktan. Etanol i drivstoff gir dårligere drivstofføkonomi enn bensin uten etanol,
og kan ha en rekke andre skadevirkninger pga korrosive egenskaper og det at en del
pakninger og plastdeler ikke har godt av etanol.
Har stått en del om dette i tidligere tråd(er), Siterer:

"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.

For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel."

I feks USA, der etanol har vært tilsatt bensin i større grad, og lengre enn i Norge, hevder folk å ha fått økte verkstedutgifter som følge av etanolen. Forbrukeren betaler, til syvende og sist.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Blackbird skrev:Hva er bedre med vinterlagring med 98 oktan? Når man fyller opp tanken,hvordan kan 98 oksydere mindre enn 95 oktan?
Dersom 95 oktan bensin inneholder mer etanol enn 98 oktan, vil det kunne føre til økt
oksydering / korrosjon. Feks står det i en annen tråd på MC-siden at Statoil sin 95 oktan bensin
inneholdt 5 % etanol, mens 98 oktan ikke inneholdt etanol i det hele tatt.
Trenden ser ut til å gå i retning økt innhold av etanol i bensin og diesel, muligens inntil 10 %
i løpet av relativt kort tid, dersom det ikke er en realitet allerede.

Etanol gir korrosjon, dårligere drivstofføkonomi, og en haug med andre problemer.
Spør man en bensinforhandler er de muligens instruert til å si at skadevirkninger
er sludder eller overdrevet, eller så vet de ikke..
En kjemiker eller fysiker, feks, vil antakelig VITE at etanol er uheldig for motoren
og gir dårligere drivstofføkonomi, og kunne argumentere vitenskapelig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Crinos »

gsx750_80 skrev:
Blackbird skrev:Hva er bedre med vinterlagring med 98 oktan? Når man fyller opp tanken,hvordan kan 98 oksydere mindre enn 95 oktan?
Dersom 95 oktan bensin inneholder mer etanol enn 98 oktan, vil det kunne føre til økt
oksydering / korrosjon. Feks står det i en annen tråd på MC-siden at Statoil sin 95 oktan bensin
inneholdt 5 % etanol, mens 98 oktan ikke inneholdt etanol i det hele tatt.
Trenden ser ut til å gå i retning økt innhold av etanol i bensin og diesel, muligens inntil 10 %
i løpet av relativt kort tid, dersom det ikke er en realitet allerede.

Etanol gir korrosjon, dårligere drivstofføkonomi, og en haug med andre problemer.
Spør man en bensinforhandler er de muligens instruert til å si at skadevirkninger
er sludder eller overdrevet, eller så vet de ikke..
En kjemiker eller fysiker, feks, vil antakelig VITE at etanol er uheldig for motoren
og gir dårligere drivstofføkonomi, og kunne argumentere vitenskapelig.
BMW Norge har prøvd å pisse i motvind.. Det vil si, de har prøvd å si at motorene demmes er så finjusterte at å blande inn etanol kan få dem til å gå varme, i verstefall skjære seg... Svaret dem fikk var at da måtte dem lage motorer som var tilpasset norske forhold... Go kommuniststaten Norge! ](*,) :ills
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av FJZZR »

Dette er vel å rette baker for smed!
De fleste andre land har mer etanol i bensin enn oss. Australia har vel 10% i mange tilfeller. I Usa er velidig mange biler i klargjort for E85, selv om drivstoffet ikke er tilgjengelig overalt ennå.
Når resten av verden lager motorer som går greit på E85, så må vel BMW etterhvert klare dette også :)
Er det ingen fordeler med Etanol?

Joda! Selv om energi innholdet i Etanol er lavere enn bensin, så kan motoren gå på en feitere blanding og vi vil, under ellers like forhold, få noen prosent mer effekt.
Og det sier vi vel ikke nei takk til!

Bike kjørte en Yamaha Fjr1300 en stund oå E85 og demonterte motoren etterpå.
Absolutt ingen negative konsekvenser av E85 kunne påvises.

Det gikk med en del mere drivstoff, Men motor effekt ble litt høyere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

FJZZR skrev:Dette er vel å rette baker for smed!
De fleste andre land har mer etanol i bensin enn oss. Australia har vel 10% i mange tilfeller. I Usa er velidig mange biler i klargjort for E85, selv om drivstoffet ikke er tilgjengelig overalt ennå.
Når resten av verden lager motorer som går greit på E85, så må vel BMW etterhvert klare dette også :)
Er det ingen fordeler med Etanol?

Joda! Selv om energi innholdet i Etanol er lavere enn bensin, så kan motoren gå på en feitere blanding og vi vil, under ellers like forhold, få noen prosent mer effekt.
Og det sier vi vel ikke nei takk til!

Bike kjørte en Yamaha Fjr1300 en stund oå E85 og demonterte motoren etterpå.
Absolutt ingen negative konsekvenser av E85 kunne påvises.

Det gikk med en del mere drivstoff, Men motor effekt ble litt høyere.
At andre land muligens har mer etanol i drivstoff enn oss gjør vel ikke saken bedre?

Det er mengder av dokumentasjon på skadevirkninger av etanol i drivstoff, og det
varierer i hvilken grad etanol er skadelig for motoren, avhengig av konstruksjon.
Om Bike ikke har påvist negative konsekvenser kan man lure på hvordan eksperimentet
foregikk, og om det i det hele tatt var egnet for å påvise evt skader.

Jeg skulle likt å vite hvordan Bike angivelig har grepet saken an. Jeg tviler på
at deres eksperimenter er egnet til å si noe generelt om evt skadevirkninger av
etanol i drivstoff. Til det er det for mange argumenter "mot" etanol til at jeg
tar dine påstander for god fisk. Noen eksempler:
http://www.msnbc.msn.com/id/25936782/ns ... l-engines/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.popularmechanics.com/cars/al ... age-engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, bevares, man får tro hva man vil. Lenge mente man at røyking var ufarlig også..
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av mekkern »

De fleste sykler er ikke satt opp for slik bruk verken slanger eller tetninger.
dessuten må syklene dyses om/reprogrameres ecu.E-5 går nok men E-85 er uaktuellt
samtidig blir også rekkevidden mindre..
Alle kostnader ved dette er kjøretøyeiers.

dette gjelder også biler.

myndighetene skrur opp andelen med etanol sakte men sikkert slik at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"..
dette er ikke noe jeg har tatt ut av lufta men fra departement/vegvesen/regjerings dokumenter:
"Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av FJZZR »

Jeg må finne igjen testen! :) Sikkert ikke lett i alt rotet.

Nå gikk de veldig grundig til verks og kjørte land og strand rundt med denne FJR'n, og den ble fullestendig demontert etterpå for å finne spor etter uhumskheter (noe de ikke fant, tvert i mot)!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:De fleste sykler er ikke satt opp for slik bruk verken slanger eller tetninger.
dessuten må syklene dyses om/reprogrameres ecu.E-5 går nok men E-85 er uaktuellt
samtidig blir også rekkevidden mindre..
Alle kostnader ved dette er kjøretøyeiers.

dette gjelder også biler.

myndighetene skrur opp andelen med etanol sakte men sikkert slik at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"..
dette er ikke noe jeg har tatt ut av lufta men fra departement/vegvesen/regjerings dokumenter:
"Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
Dette er jo interessant. Kan du gi nøyaktig henvisning til hvilket dokument det dreier seg om?
Kjapp googling avslørte det ikke..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Kawa'n liker 98. Blir alltid tenningsbank med 95. Skjønner egentlig ikke hvorfor, må være feil med tenningsmerkene?
Jeg har fått bekreftet fra Statoil i dag, at de per tiden ikke har etanol i 98 oktan:
"Statoil Bensin BF95 tilfredsstiller den norske/europeiske standarden NS-EN228:2008,
som tillater innblanding av inntil 5% bioetanol (produktet kalles E5). På grunn av
begrensninger lagringsmessig på enkelte anlegg vil bensin BF95 som blir levert fra
disse anlegg være E0 (dvs. vil ikke inneholde etanol), dette gjelder vest- og
nord-Norge i dag.

Statoil Bensin BF98 inneholder ikke bioetanol."

Jeg pendler 7.5 mil daglig, i en Corolla 1.3. Den har brukt 0.61 l/mil, 0.55 l/mil og 0.545l/mil,
på de tre målingene (kjørt på 95 oktan) jeg har gjort siden kjøp av bilen. Sist gang jeg tanket benyttet jeg 98 oktan
fra Statoil, slik at tanken inneholdt noe mer 98 oktan enn 95 oktan (mix). Jeg skal fortsette å
måle, og se om jeg registrerer forskjeller i forbruk, på 98 vs 95.

Jeg er skeptisk til etanol i drivstoff, og bruker for tida kun 98 oktan på mc, båtmotor og gressklipper.
mvh

-gsx750_80

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Lego »

Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.

Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste. ;e

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Svolp »

Heimkok tilsatt Aceton! Good Shit :punch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Duville »

Lego skrev:Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.

Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste. ;e

:-k - hørte rykter om at du hadde parkert for en periode - nå må du ikke finne på noe tull :-#

Godtvoksen

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev: "Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
Jeg har ikke lest dokumentet du viser til, men tolker du virkelig setningen over som at myndighetene bevist tenker på at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"? Med andre ord at de bevist jukser og bedrar folk flest?

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av mekkern »

Husker ikke vilket dokument jeg fant dette i-ca et år siden...men det var noe departement greier..om det var samferdseldepartementet/energidep. eller KLIF er usikkert.er innom de mest utrolige sider når jeg ikke får sove og trenger noe kjedelig. :sleepy. hopper via henvisninger til andre dokument ol. og da misser jeg ofte hvor det ligger.

De hadde samme runden når de gikk fra 220Volt til 230volt for noen år siden.tok spenningen opp over en tid slik at ikke allt litt eldre utstyr poffet samtidig. :sk?

Men vurderer å konvertere XL motoren til E-85 når jeg har den i biter,da jeg mistenker jeg har noe tenningsbank pga høykompstempel. Aberet er at jeg får rundt 30% kortere kjørelengde pr tank.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Lauri »

Lego skrev:Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.

Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste. ;e

:bananas The best for my bike, it deserves it!

Jeg husker 98 super ...., men det finnes vel ikke "det-beste-bensin" nå lenger." Alt er vel bare uttynna squip" som han sa nord-svensken jeg møtte med sin gamle Volvo PV ?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar