Kokvarm BMW

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

Bilde

Så jeg har byttet ut Bamsefar (2000 model R1150GS) med Tryggve (2001 modell R1150GS).
Bortsett fra at Bamsefar har 169.000 på telleren og Tryggve bare 40.000 ser de identiske ut.
I særdeleshet: Begge har BMW-plugger.

Men, den nye er alt, alt for varm.
Mens Bamsefar har 4-5 "streker" på oljetermperaturmåleren har Tryggve 5-7.
Tryggve koker miun venstre legg, og om jeg må stoppe for rødt lys slår varmen mot meg.
Tryggve har allerede greid å brenne malingen av venstre sideveske; Bamsefar greide ikke det selv om han kjørte med de
samme veskene over 100.000 km.

Forslag?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av Gammelgutt »

Du må kanskje kjøre fortere slk at det blåser mer rundt sylindrene, eller komme deg nordover hvor det ikke er så varmt?. :eh

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:Du må kanskje kjøre fortere slk at det blåser mer rundt sylindrene, eller komme deg nordover hvor det ikke er så varmt?. :eh
Tror ikke jeg skal kjøre fortere enn jeg gjør 8)
Kjørte 520 km i går. Var ikke under 30°C. Blirr litt varm i hjelmen, men ellers OK.

Nei, det er nok noe annet galt.
For sen tenning? For rik blanding (som gir uforbrent bensin som så "brenner" i katalysatoren)?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av norseXL »

Ville ha startet med å sjekke ventilklaring, spesiellt eksosventiler. Deretter synkronisering, samtrekket på wirene, kan være at ene sylinderen henger etter.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av norseXL »

Og sjekk om oljekjøleren er varm, sitter en termostat oppe på blokka som åpner rundt ca. 90 gr.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

norseXL skrev:Ville ha startet med å sjekke ventilklaring, spesiellt eksosventiler. Deretter synkronisering, samtrekket på wirene, kan være at ene sylinderen henger etter.
Ventiilene er OK (0.15 and 0.30), og jeg har ingen vibrasjoner.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av norseXL »

Er det dobbelpluggmotor? Hvis det er kan det være den ene pluggen ikke er med på ene eller begge syl. blir da som å kjøre med for sen tenning, coilene kan ryke på disse, spesielt den som får minst kjøling av dem.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

norseXL skrev:Er det dobbelpluggmotor?
Nei.

Men når jeg tenker nøye efter så er det en annen ting: Den "popper".
Når jeg ruller av gassen, eller motorbremser, da "popper" den.
Slik som 12GS gjør.
Det gjorde ikke den forrige.

Jeg skal bytte om på "injectors" (innsprøytningsduppeditten som sitter i "throttle body" :eh ) og se om det
hjelper eller endrer noe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av Onsløv »

For lite bensin (kjøling til motor) ?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av norseXL »

Prøv med å ta ut dysa og kjør motoren på starteren, ta av kontakten på den andre. Hold en pappbit foran for å lettere se spruten. Det skal være fin forstøving og ingen drypping fra spissen. ;e
Sjekking av bensintrykk kan også anbefales, har skjedd at bensinfilteret inne tanken har revnet.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av pelsen »

er det bare venstre siden som er for varm, eller gjelder det begge sider?
Injectionmotorer har jo tenning- og injectionmap lagret i ECUen. Det er jo ikke gitt at de to syklene har det samme mappet.
Det går jo an å prøve og flytte over ECU'n fra Bamsefar.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

Først skal jeg sprute litt WD-40 på "throttle bodies" mens sykkelen går for å sikre at det ikke lekker inn luft.
Om alt er tett, da trekker jeg ut "sprutern" og sjekker at bensinen forstøver skikkelig.
Derefter demonterer jeg "throttle bodies" og sjekker at spjeldene lukker skikkelig.
Om alt er OK, da bytter jeg ECU (som er mer arbeid).

Det føles som om det bare er venstre side som er varmere, men eksosen er også varmere (og har
brent av malingen på kofferten ved eksosrøret).

Hold pusten mens jeg mekker.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

(teksten til bildene er hele tiden bildet)

Bilde

Begge spjeldene ser ut til å lukke perfekt. Her holder jeg en kraftig lommelykt bak spjeldet for å se at det er en hårtynn sprekk.

Bilde

Den "varme" siden.

Bilde

Den "kalde" siden.
Sjekk farveforskjellen!

Bilde

Eksosen har brendt av malingen; tenk deg hvordan det går med ting og tang som ligger inne i den sidevesken!

Noen som blir noe klokere?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av RuneMC »

Endel forslag i denne tråden
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/b ... robs-46185
O2 sensor kanskje også noe å sjekke?

Her er forresten noen glødende rør...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=enfId7m5bPU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av norseXL »

Jeg ville ha sjekket timinga på registeret på den varme siden hvis du da ikke kan utelukke at ingen har vært dær å skrudd.

Svar