Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av AJ »

Jeg tar sjansen på å gjengi en artikkel av ikke ukjente Svein Berli, som skriver for MC-Avisa. Han har skrevet en artikkel om kubikk og effekt som egner seg godt til ettertanke og refleksjon.
Den står på trykk i MC-Avisa nr. 8 for i år og her er et lite utsnitt av artikkelen...:

Bilde

Et av spørsmålene han stiller er:
"Gir det mindre glede å akse til hundre på 4,3 i stedet for 3,6?", pluss en del andre relevante spørsmål om fart og effekt.

Spørsmålet er: hvor opphengt er vi blitt i aks, kubikk og fart? Og hvor viktig er slike ting, egentlig...?
Temaet har ganske sikkert vært oppe til 'debatt' tidligere her på MCsiden.no, men det skader ikke å gjenopplive den... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av ArcticTiger »

Åhh, det er nå godt å ha Litt "Grunt" å ta av da :knegg ......

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Åhh, det er nå godt å ha Litt "Grunt" å ta av da :knegg ......
Er ikke helt uenig i det, nei... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Geir »

Tja, jernhesten min har 900 ccm motor med 89 hk og 84 Nm. Med denne komboen klarer jeg utmerket godt å kvitte meg med sertifikatet på et øyeblikk hvis det skulle stå på det og jeg ser ingen grunn til å bry meg noe mer om hvilken toppfart hesten byr på. Hvorfor skulle jeg det? På mine kanter av landet er det max 80 km/t på veiene og det klarer jeg med særdeles god margin - yepp, jeg har prøvd... ;e Jeg har aldri målt hvor lang tid jeg bruker på 0-100 - det går kjapt nok til at jeg er happy og forbikjøringer er unnagjort på et øyeblikk. Normalt er jeg ute av lyskryssene lenge før bilistene får hjulene på trill, og skulle det nå være en råtass på fire hjul som parkerer meg så lever jeg greit med det også. :mk Og hesten er komfortabel selv med originalsal - her i forrige uke kjørte jeg en dagsetappe på 47 mil uten egentlig å merke noe videre til det. De foregående tre dagene med 30 - 35 mil for dagen var også bare ren fornøyelse. Vekten av fullpakkede sidevesker + toppboks gav ikke nevneverdig utslag verken på kjørekomfort eller fart/akselerasjon.

Jeg jo en gang kjøpt denne hesten ut fra egenskapene som tursykkel kombinert med lavt vedlikeholdsbehov og rimelig pris både i innkjøp og forsikring. Da må jeg leve med at enkelte synes sykkelen er både stygg og kjedelig, at jeg ikke kan slå rundt meg med høye hk tall og flotte "hk pr. kilo" tall. Går det greit? Yepp, jeg er en happy camper med det jernet kan by på! :prf

MEN; klart at det hadde vært gråååådig gøy å hatt en ilsint liten ponny med hundreoghel*ete hester med design og lyd som folk snur seg etter! :yeyeye Jeg skjønner godt at det frister mange og hadde jeg hatt egen seddelpresse skulle jeg hatt en sykkel til tur, en til fart, moro og showoff og en til turer i skog og mark. Heldigvis er jeg såpass gammel at "kubikksyken" langt på vei har gitt seg men det frister jo alltid med noe nytt, og da kanskje.... :-J
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av tagesk »

85 HK som skal dra på nesten 500 kg sykkel.
Mer enn nok for meg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Desmo »

BossHoss er for mye. Men det er jo nesten ikke motorsykkel heller. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Intruder »

Jo større jo bedre.trudde jeg... :lol :lol Stemmer ikke sa kjerringa... :-k

Men er litt merkelig at en Harley 1200 er en liten sak,mens de på 1340 ccm er
mer godtatt.. :doh
For ikke å snakke om 883........ :mc2 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Kjellrf »

Jeg begynte å kjøre sykkel for over 30 år siden, og for 20 år siden stod den raskeste Honda'en (utenom RC30) i garagen, en ett år gammel CBR1000F. 135 hk og en rakett til å aksellerere når jeg ga den turtall. Og der kom aberet. Før CBR'en hadde jeg en VF1000F2, som jeg bygde opp fra ett vrak og var godt fornøyd med. Men CBR'en var lissom toppen, da. Fant etterhvert ut at jeg trivdes bedre med VF'en jeg hadde solgt, den gikk det an å ligge i 80 og gi på. Med CBR'en måtte jeg helst gire ned 2 hakk for å få tilsvarende opplevelse. Dessuten var CBR'en farlig i svinger som blei krappere enn beregnet. Den ville ikke bytte spor, jeg måtte sloss med den for å forandre til en krappere kurs i en sving. Spesielt med halveis slitte dekk eller mer. Sykkelen blei solgt etter ett år, da tok jeg i bruk studentmopeden min igjen (som jeg har "spart" på), en CX500. Trivdes vel så godt på den.

Så blei det en Z1000A2, som jeg har fortsatt. Den 4 og eldste 1000 kubikken jeg kjøpte, og den med minst hk. Men har gitt meg mest morro. Bra dreimoment, bra styregeometri men høyt tyngdepunkt. Det er styregeometrien som ofte gjør en sykkel morsom å kjøre. Derfor blir sykler som skal gå stødig i 250, ganske anonyme i 80-100 km. De vil ha mer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av JanK »

Det kommer jo helt an på hva man skal bruke sykkelen til. Til gatebruk, spesielt i Skandinavia er 110-120hk mer enn nok. På bane eller autobahn derimot er det aldri "for mye".... :\m/:
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Svolp »

200hk som skal dra på rundt 350kg med meg og bagasje er akkurat passe :prf
Og du verden så artig på autobahn :oh
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av MaxTron »

:-k Skjønne ittj spørsmålet :lol :rofl: *mas
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Hjernen »

Her er det noen; http://www.transportspecs.com/7-8-9-10- ... torcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;

et par bilder;

Bilde


Den største Boss har 8,3 :=D> LITER!! :oh slagvolum!!!
Bilde


Design by a Stallion.....
Bilde
http://www.duccutters.com/AmirGlinik-GlinikFerrari.tpl" onclick="window.open(this.href);return false;


ATV (BMW + V12 + BioEtanol)???
Bilde
http://www.autoblog.com/2009/08/11/laza ... d-w-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Hjernen den 08 aug 2011, 21:58, redigert 1 gang totalt.
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av MaxTron »

Åhhh, stjernemotor :yeyeye :notworthy:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Hjernen »

MaxTron skrev:Åhhh, stjernemotor :yeyeye :notworthy:
Jepp, 9 stk sylindre attpåte!!! :\m/:
Sikkert fet lyd i den, må vel nesten legge ut denne og da (pluss 3 syl).....



:offtopic
[video]http://www.youtube.com/watch?v=CUtMfwXAuB8[/video]
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye er for mye? En tråd om mulig kubikksyke...

Legg inn av Jompa »

Det er vel i overkant når en sykkel har så mange hester at den må ha antispinn og elektronisk fartsperre ?
Effekt og toppfart har uansett alltid vært salgbart, og kommer sikkert til og være det i all evighet.
Det sykeste er de som setter en V8-motor i ei motorsykkelramme og kaller byggverket for motorsykkel.
Skapergleden har tydeligvis mange rare retninger.

Men den her e Bærre lækker !!!
Z1300v12.jpg[1].jpg
Og den her :
hondav12[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar