Prosjekt Honda VT500C

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joppe skrev:Er det kjedelås på begge kjedene, eller måtte du "mekke" til noe selv?
Det er ikke kjedelås på kjedene, de kommer i hel utførelse. Bestilte ekstra "kjedelås" dvs. et ekstra løst ledd.
Det gamle ble splittet ved hjelp av hammer og en kile (dvs. flatt skruejern el.l.)
Det nye ble splittet på samme måte. Når det nye var kommet på plass ble det nye leddet satt på og pinnene ble klinket....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Er ennu ikke fornøyd, ulyder kommer ennu.Når noen lyder forsvinner dukker nye opp.......... Når motoren er kald maler den som katten, med når den er ruset ltt eller varm har jeg en klapprelyd som kommer og går. Gir ikke opp.
I morgen skal jeg kjøpe stetoskop for å lete etter rakkelet.......

Biltema 75,-

Bilde
Har forhørt meg med en som er "guru" på tohjulinger og han er like forvirret som meg..........

Etter å ha skifter reg. kjeder ble en opplevelse at ved enkelte høye turtall/belastninger mistet motoren krefter, virket som om den fikk for lite lake. Ble anbefalt å gi motoren rikere blanding. Men her er ikke justeringer for dette. Alternativet var å legge inn skiver slik at dysenålene kom høyere opp. Hadde ikke rette skiver så jeg monterte forgasserene igjen.
Kontrollerte alle klemmer rundt forgasserene og teite til alle en del. Resultatet ble at alle nykker forsvant og sykkel drar avgårde som et lite h...

Vedrørende rakklelyden mistenker jeg nu en kjede som driver oljepumpen, dette er en kort kjede, men har allikavell mye slark etter min mening, minst en cm.++

Noen erfaringer her .........................

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Nei, ingen erfaring fra meg. Har liksom kommet over den tiden der jeg skrur sabla mye. prøver heller å holde redskapen så pass ny at jeg slipper det. Tid og plass er vel et gode stikkord her.
Stå på "bm", dette er i alle fall lærerikt for meg. Kan vel komme til nytte en dag.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Jeg har også sparsoimme erfaringer, men jeg liker å skru. Bare jeg har tid til det..

Jeg følger også spent med bm. Indian er jo ganske habil på sånt som dette da. Tror ikke NoName er helt lost han heller :D
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Skopet er inkjøpt og kan bare ANBEFALES. Med stangen montert (proppen var ubrukelig) hører du ALT. Man må passe på at proppene sitter skikkelig i øret slik at all annen lyd utestenges. Man setter spissen på stangen mot det punktet man vil sjekke Med dette instrumentet og litt trening kan du ta ulyd etter ulyd. Trikset er at du må ha en viss "rett" ide om hvordan en rett/feil lyd høres ut..

Faren er her at med denne saken finner/hører du ulyder du ellers ikke vet om eller hører...

Etter en tur på sjøen i dag og fulgt QM2 ut fra Bergen ble det liten tid til eksprimenter, men til helgen fylles "kroken i garasjen opp" og jeg skal kose meg...
Sist redigert av bm den 24 jun 2005, 21:57, redigert 1 gang totalt.

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Bare en tanke
Når du skiftet et kjede som er såpass slitt som det ditt var og setter på et som er gjør at forholdet mellom kammen og veiven blir mer presis, skulle man tro at tennings-tidspunktet forandrer seg.
Feil tenning gir ulyder....tror jeg hadde sett på det først.

Lykke til

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joppe skrev:Bare en tanke
Når du skiftet et kjede som er såpass slitt som det ditt var og setter på et som er gjør at forholdet mellom kammen og veiven blir mer presis, skulle man tro at tennings-tidspunktet forandrer seg.
Feil tenning gir ulyder....tror jeg hadde sett på det først.

Lykke til
Har vurdert dette også, men her er ikke justering på tenningen. Spolene/giverene sitter fast samt at spetakkelet går for godt på alle turtall til at det kan være tenningsfeil....


Tro jeg har funnet svaret på de nye lydene.....
Kamakslingene eller setene for disse er utslitt. Dette medfører at ettersom oljen er kald/varm vil kammene slarke. Dette vil igjen gjøre det umuligt å justere ventilene. Ulydene vil komme og gå...
Her er det ikke snakk om kamaksling som er utstyrt med lagerskåler, men kammen ligger rett i alu. godset i toppen.

Har forhøt meg med en som kan dette i kveld og løsningen blir å maskinere ned overdelen av lagrenene/setene til vippetøyet for deretter å frese ut rett dimensjon til kamakslingen i disse. Dette vil bli MYE rimligere enn å kjøpe ny topp, kam osv..

Skal ta så mange bilder som muligt (dersom jeg husker det) og ligge de ut her.............

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Høres ut til at dette blir en stor operasjon "bm", gleder meg til å følge deg i jobben gjennom fotoserien din.....[/b]
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Så ha jeg rotet med motoren igjen. Planet innfesting for kamaksling for å ta bort slark, kjede for oljepumpe er byttet, justert ventiler med hjelp av en del six pack... og brente fingre. Kjørt motoren til "kokepunktet" før justeringer ble utført.
Men dog lell, ulyder er der. I kveld tok jeg meg tid til å sjekke vippetøyet grundigt. Her fant jeg "groper" i ventilene samt slitasje på vippearmene og akslinger til disse. Dette vil tilsammen tilsi at det vil bli umuligt å justere bort ulydene. Prisen på deler og arbeide tilsier at man må se ut i den vide verden. Har nå "hånden" på en motor i USA med lav km. og en foreløpig grei pris. Venter på tilslaget på mitt bud. Gambling - ok- men her hjemme er det "umuligt" å skaffe noe tilsvarende. Håper å komme i mål med 4' lapper...

Prøvde å kjøpe en motor fra Japan motor, men syntes de ble for dyr, kunne ikke gi status på den eller km..... Siden de ikke ville gå langt nok ned i pris ble den "gamblingen" - handelen- lukket

Kan også nevnes at jeg var innom den lokale merke phusheren i dag for å få han til å høre på spetakkelet.
Siden jeg selv er tekniker med leamikk som yrke aksepterer jeg ikke slikt skramel som sykkelen gir fra seg.
Pusheren så på meg og spurte hva jeg forventet av en så gammel sykkel.
Jeg svatrte at det er jo en årsak, lydbildet forteller en ting, men feilen kan være noe helt anet enn det du tror, beskrev alt som er byttet og fixet men de kunne ikke gi noe fasitsvar - hadde heller ikke forventet det... Men hadde håpet på at de hadde noen GODE tips.. Nope..
Mitt motto er: Alt som er skrudd sammen kan også demonteres for å bli reparert, det er kun spørsmål om tid og penger...

Satser nå på "ny" motor fra usa..............

Mangler bilder..Sorry.

Har i kveld bestilt ny serverplass med 300 mgb. slik at det blir litt mere romsligt til grafikk.....
Sist redigert av bm den 23 aug 2005, 17:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Bra du ikke gjorde en handel med Japan motor, det er en gambling du ikke kommer vinnende ut av, makan til kjeltringer skal du lete lenge etter.
Det er i hvertfall min mening im det firmaet.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Thor Arne skrev:Bra du ikke gjorde en handel med Japan motor, det er en gambling du ikke kommer vinnende ut av, makan til kjeltringer skal du lete lenge etter.
Det er i hvertfall min mening im det firmaet.
Takker for tipset..

Er det noen du vil anbefale..

Det er nu bare noen få timer igjen før budet mitt går ut på Ebay, er komt opp i 132,5 usd :)

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Har ikke handlet med så mange etter Japan motor, fikk på en måte skrekken for å handle over nettet, men det er nok flere seriøse aktører enn useriøse, bare man er prisbevisst.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

bm skrev:
Thor Arne skrev:Bra du ikke gjorde en handel med Japan motor, det er en gambling du ikke kommer vinnende ut av, makan til kjeltringer skal du lete lenge etter.
Det er i hvertfall min mening im det firmaet.
Takker for tipset..

Er det noen du vil anbefale..

Det er nu bare noen få timer igjen før budet mitt går ut på Ebay, er komt opp i 132,5 usd :)
Håy..
Fant noe i Sverige. har ikke kjennskap til disse, men det går jo å sende dem en forespørsel
http://www.biketrollhattan.se/demontering/
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Tapte budrunden med 2,5 usd. Budet var kommet til 202,5 usd. Varslingen fra Ebay kom mens lille meg var i drømmeland :(

Vil fortsette å lete, problemet er å finne en motor med lav km. eller et objekt som er så billig at det er forsvarligt å overhale det.
Syntes ikke at det er et alternativ å parkere sykkelen nu for å gå over motoren. Trosser vær og vind for tiden da jeg på to hjul kommer meg fort frem i trafiken. For tiden er der MYE køkjøring i Bergen i rushtiden, med fire hjul vil turen til/fra bli mangedoblet, defor tynes doningen videre....
:twisted:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Nu har jeg kjøpt plass på Web-Hotell 300Mb til en 10'er i mnd.:D
Så nå vil det bli plass til flere bilder....


Så kommer flere bilder, denne gangen fra bytte av kjede til oljepumpen.



Førs må der fylles drivstoff :D
Bilde


Eksosanlegget måtte av, det satt som bare f.. Ville ikke løsne. Dette måtte splittes for å få det av.
Bilde


I forsøket knakk høre demper i feste, det viste seg at det var nesten rustet helt av i skjøten.
Bilde

Dermed måtte sveiseapparatet frem, rotet i "kjekt å ha" kassen og fant en rørstump som stammet fra eksosanlegget til en Datsun Laurel som jeg hadde for mange år siden. Denne passet oppgaven perfekt. Ikke pent sveiset, men det ble tett.
Bilde


Så er rammesiden fjernet og motoren klar for å bli delt.
Bilde


Her er det nye kjedet kommet på plass og det er klart for monterin igjen.
Bilde

Det ble ikke flere bilder den kvelden da batteriet i kameraet tok slutt.

Svar