Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

Hei. jeg har lett lenge for å finne ut hvordan jeg trimmer en daelim roadwin 125. Har enda ikke funnet ut noe særlig, vet jo at det koster litt å trimme en 4takter i forhold til en 2takter, men jeg vil ha litt ekstra krefter så jeg kan ligge i 110 på svenske motorveier uten at det er på så veldig høyt turtal pga. daelim roadwin vibrerer kraftig på 7000 omdreininger og oppover, noe som ikke er til å holde ut over lang tid. Noen med litt teknisk innsikt som kan hjelpe meg med hvilke deler jeg trenger, eventuelt hvor jeg kan skaffe dem og c.a hvor mye effekt det gir ?

er ny på forumet, så jeg setter pris på om noen forteller meg hvis jeg skriver for lite utfyllende eller lignende

ps. takk for alle svar på forhånd :-)
Sist redigert av dominguez94 den 04 aug 2011, 16:19, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av mekkern »

Eneste praktiske trimming på disse er større sylinder/stempel som gir mer moment for å dra tyngre gearing+porte innsug/eksoskanaler og større forgasser.
hvor du får sylinder/stempel aner jeg ikke-porting/tilpassing av forgasser er litt mer spesialarbeid.

ikke mye å hente på effekt i det store og hele..tror jeg hadde levd med dette til jeg fylte 18 og kan kjøre større-husk du får 6 prikker hvis du blir tatt også...dette drar du med deg til bil/tung mc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av Crinos »

Dreve om?
Høyere antall tenner fremme og lavere antall tenner bak
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

mekkern skrev:Eneste praktiske trimming på disse er større sylinder/stempel som gir mer moment for å dra tyngre gearing+porte innsug/eksoskanaler og større forgasser.
hvor du får sylinder/stempel aner jeg ikke-porting/tilpassing av forgasser er litt mer spesialarbeid.

ikke mye å hente på effekt i det store og hele..tror jeg hadde levd med dette til jeg fylte 18 og kan kjøre større-husk du får 6 prikker hvis du blir tatt også...dette drar du med deg til bil/tung mc.

takk for hjelpen, men noen ide om hvor jeg kan skaffe disse delene som passer til motoren min ? det sitter en honda motor i den btw..
har ikke hørt om noen lett mc som har blitt tatt for trim før, er vel ikke stor sjangs for å bli tatt ? :L

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

Crinos skrev:Dreve om?
Høyere antall tenner fremme og lavere antall tenner bak
Men da mister jeg jo en del aks eller ?

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av frodef »

dominguez94 skrev:
Crinos skrev:Dreve om?
Høyere antall tenner fremme og lavere antall tenner bak
Men da mister jeg jo en del aks eller ?
Du kan jo trimme motoren til 1000 hk, men hvis du ikke drever om så vil du jo uansett måtte ha nøyaktig samme turtall for å nå 110 km/t eller hva?

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

frodef skrev:
dominguez94 skrev:
Crinos skrev:Dreve om?
Høyere antall tenner fremme og lavere antall tenner bak
Men da mister jeg jo en del aks eller ?
Du kan jo trimme motoren til 1000 hk, men hvis du ikke drever om så vil du jo uansett måtte ha nøyaktig samme turtall for å nå 110 km/t eller hva?
det er godt mulig :L visste ikke det jeg, men takker ! ;)

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

er det noen som vet hvilken forgasser o.s.v som passer inn i sykkelen min, og hvor jeg kan få tak i dem ? :)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av pelsen »

dominguez94 skrev:er det noen som vet hvilken forgasser o.s.v som passer inn i sykkelen min, og hvor jeg kan få tak i dem ? :)
har dessverre ingen anelse om hva som passer..eller hvordan sykkelen ser ut.
Men hvis du leser på forgasseren som sitter på kan du finne ut hvilken type og modell/størrelse du har. En forgasser av samme fabrikat men ett eller to nummer større vil sannsynligvis passe rett på. Men dyseoppsettet på den større gasseren vil ikke være likt som på originalgasseren. Så dette er ikke rett fram bytteoperasjon.
Antakelig er originalforgasseren stor nok, behovet for større forgasser melder seg først når man porter toppen, setter inn vassere kammer, og/eller øker slagvolumet.

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

pelsen skrev:
dominguez94 skrev:er det noen som vet hvilken forgasser o.s.v som passer inn i sykkelen min, og hvor jeg kan få tak i dem ? :)
har dessverre ingen anelse om hva som passer..eller hvordan sykkelen ser ut.
Men hvis du leser på forgasseren som sitter på kan du finne ut hvilken type og modell/størrelse du har. En forgasser av samme fabrikat men ett eller to nummer større vil sannsynligvis passe rett på. Men dyseoppsettet på den større gasseren vil ikke være likt som på originalgasseren. Så dette er ikke rett fram bytteoperasjon.
Antakelig er originalforgasseren stor nok, behovet for større forgasser melder seg først når man porter toppen, setter inn vassere kammer, og/eller øker slagvolumet.
har lest på forgasseren for å finne ut hva slags forgasser det er, men står ingen steder.... må jeg skru det ut for så å lese på den ?

mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av mekkern »

Ikke vits i å skifte forgasser hvis du skal ha mer moment under 7000rpm.
da må du ha stempel/sylinder med mere kubikk.ellers er effekten på høyere turtall.
er nok ikke mere å hente på den motoren.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av MaxTron »

Her er noen sider som driver med moped og 125 deler og trimming: http://www.crash.no" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mc-deler.no" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mopedportalen.com/forum/index" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Google er din venn :thumleft

PS2: Vist det er plagsomme vibrasjoner på høyt turtall kan det være en mulighet å balansere deler i motoren, dette er en jobb for noen som vet hva de driver med. Usikker på hvor mye det hjelper på en 1-sylindra motor... Er sikkert lettere å få tak i en større sylinder (øke volumet)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

mekkern skrev:Ikke vits i å skifte forgasser hvis du skal ha mer moment under 7000rpm.
da må du ha stempel/sylinder med mere kubikk.ellers er effekten på høyere turtall.
er nok ikke mere å hente på den motoren.
der kan du se :P hadde ikke peiling på det jeg :L

dominguez94
Innlegg: 10
Registrert: 04 aug 2011, 12:48
Motorsykkelen din: Daelim Roadwin 125 2007

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av dominguez94 »

MaxTron skrev:Her er noen sider som driver med moped og 125 deler og trimming: http://www.crash.no" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mc-deler.no" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mopedportalen.com/forum/index" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Google er din venn :thumleft

PS2: Vist det er plagsomme vibrasjoner på høyt turtall kan det være en mulighet å balansere deler i motoren, dette er en jobb for noen som vet hva de driver med. Usikker på hvor mye det hjelper på en 1-sylindra motor... Er sikkert lettere å få tak i en større sylinder (øke volumet)
balansere motoren ? :scratch og jeg trur jeg skal gå for større sylinder, men hvor mye større bør jeg skaffe ? :P

mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trimming av Daelim Roadwin 125 (ikke FI)

Legg inn av mekkern »

slike "trimsylindre" pleier å ligge på rundt 170ccm.

men du kan jo tre inn en annen motor også-XR 650 fks... :knegg

fra spøk til alvor-
du kan jo liksågodt kjøre tungsykkel som å trimme lettsykkelen...straffen blir den samme-ved større ulykke er uansett ræva bar imot forsikringene/regress...for du kjører noe du ikke har førerrett for.. *mas :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar