Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltilsynet
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltilsynet
Jeg må vise sykkelen til full kontroll og tenkte jeg kunne forberede meg litt..
Noen som har en sjekk liste, eller lignende om hva som blir gått igjennom?
Det eneste jeg ser kan bli et problem er eksos støy. Jeg paddet potta i fjor, og det hjalp litt men er nok fremdeles godt over 85dB eller hva enn nå grensa er. Så jeg må finne på noe greit her for å få den godkjent.
Dog, kan være kjekt å være forberedet på andre ting.
Noen som har en sjekk liste, eller lignende om hva som blir gått igjennom?
Det eneste jeg ser kan bli et problem er eksos støy. Jeg paddet potta i fjor, og det hjalp litt men er nok fremdeles godt over 85dB eller hva enn nå grensa er. Så jeg må finne på noe greit her for å få den godkjent.
Dog, kan være kjekt å være forberedet på andre ting.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
db-kravet er vel litt ulikt målt fra sykkel til sykkel.
På TDM'n står det til 87db ved 3.750 RPM. På en Yamaha R6 står kravet på 92db men da på 6.500 RPM.
Dette står på en "stickers" på ramma, på de syklene ihvertfall.
På TDM'n står det til 87db ved 3.750 RPM. På en Yamaha R6 står kravet på 92db men da på 6.500 RPM.
Dette står på en "stickers" på ramma, på de syklene ihvertfall.
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
På 'stickeren' på ramma mi står det ingenting under støy - men det hjelper vel ikke nå det står 'not for road use' på potta
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Ingenting slikt står i vognkort eller på noen form for klistremerke/oblat på sykkelen. Håper det betyr "fri eksos"
Jeg har et Vance&Hines 2-1 anlegg, som jeg har planer om å "Supertrapp-ifisere". Dvs legge på skiver bak på endestussen for å justere mottrykk/lyd.
(For ukjente så fungerer Supertrapp slik)
Jeg har et Vance&Hines 2-1 anlegg, som jeg har planer om å "Supertrapp-ifisere". Dvs legge på skiver bak på endestussen for å justere mottrykk/lyd.
(For ukjente så fungerer Supertrapp slik)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Fiffig system! Skulle hatt noe slikt på min. Misstenker potta mi å være helt uten ull og gi liten motstand (bør vel åpnes å fylles) - har en tendens til å poppe litt når jeg slår av gassen (var helt ekstremt ned alpene ved motorbrems, men det kommer vel mer av høyden).
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Jeg har en del ull inni potta også.. tenkte å ha supertrapp systemet på utsiden slik at jeg får "både og".
Jeg var helt uten innmat en periode i fjor, og det både bråkte og ga veldig liten dreiemoment i maskinen.
Bakkene opp hjemme ble plutselig slitsomt for den, mens med en gang jeg fikk inn vatt/ull så ble den mye "sprekere" igjen. :)
Jeg var helt uten innmat en periode i fjor, og det både bråkte og ga veldig liten dreiemoment i maskinen.
Bakkene opp hjemme ble plutselig slitsomt for den, mens med en gang jeg fikk inn vatt/ull så ble den mye "sprekere" igjen. :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Sted: Sarpsborg
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Om du har byttet blinklys eller lignende, bør du evt sjekke om glassene på blinklysa er E merket, mener det er E, det skal stå på den. Hvis de ikke har dette merket godkjenner ikke statens vegvesen det.. Fikk jeg ihvertfall trøkka inn i hode av kjørelæreren min. Det samme med eksos anlegget, eksos potta skulle være E-merket...
Det sa ihvertfall kjørelæreren, men om det sjekker det, det tørr jeg ikke svare på.
Det sa ihvertfall kjørelæreren, men om det sjekker det, det tørr jeg ikke svare på.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Har ikke blinklys på sykkelen.. Det er jo fremdeles valgfritt om man ønsker lystegn eller håndtegn på MClasse_hansen skrev:Om du har byttet blinklys eller lignende, bør du evt sjekke om glassene på blinklysa er E merket, mener det er E, det skal stå på den. Hvis de ikke har dette merket godkjenner ikke statens vegvesen det.. Fikk jeg ihvertfall trøkka inn i hode av kjørelæreren min. Det samme med eksos anlegget, eksos potta skulle være E-merket...
Det sa ihvertfall kjørelæreren, men om det sjekker det, det tørr jeg ikke svare på.
Eksosen har jeg lakket med en ekstremt tykk varmebestandig lakk som også "rettet ut" noen riper i chromen som en gang var der... Om det er E-merket... (noe jeg betviler) så er merket long gone.
Har noen blinklys med ekstra bremselys innebygget, men tenkte jeg skulle vente med å montere disse til etter visning. For da kommer de sikkert til å kreve blinklys fremme også. (Hadde ikke planer om å bruke blinklys delen... Bare bremselys delen for å tydligere vise at her bremses det! (og muligens, kjøre med orange lys hele tiden som markeringslys, men de må egentlig være røde så lenge det er bakovervendt).
Får håpe på at de ikke forstår bæret når de skal skru på tenninga (har ikke nøkkel, bare en liten chip i hansken).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Er du helt sikker på dette? Er ikke dette kun på sykler som ikke er levert med blinklys? Litt som gamle biler uten sikkerhetsbelte - er det noengang montert så må det være der .. ?Crinos skrev: Har ikke blinklys på sykkelen.. Det er jo fremdeles valgfritt om man ønsker lystegn eller håndtegn på MC
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Urk, nå ble jeg i tvil ja... Får lage noen provesoriske blinklys som åpenbart ser ut som de blir fjernet etter kontrollTBI81 skrev:Er du helt sikker på dette? Er ikke dette kun på sykler som ikke er levert med blinklys? Litt som gamle biler uten sikkerhetsbelte - er det noengang montert så må det være der .. ?Crinos skrev: Har ikke blinklys på sykkelen.. Det er jo fremdeles valgfritt om man ønsker lystegn eller håndtegn på MC
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6979
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Har du navnet på lakken, og har du brukt den før ? Det meste av varmebestandig lakk er ikke rare greiene.Crinos skrev: Har ikke blinklys på sykkelen.. Det er jo fremdeles valgfritt om man ønsker lystegn eller håndtegn på MC
Eksosen har jeg lakket med en ekstremt tykk varmebestandig lakk som også "rettet ut" noen riper i chromen som en gang var der... Om det er E-merket... (noe jeg betviler) så er merket long gone.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7606
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Supertrapp er bare skitt-demper det nok, har du ikke nok plater til at den går skikkelig.
internt INNI potta kan prinsippet delvis fungere.
med 3-4 plater KUN for visning kan det funke.
internt INNI potta kan prinsippet delvis fungere.
med 3-4 plater KUN for visning kan det funke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Noen som har en sjekkliste for full kontroll hos Biltils
Husker ikke. Var en sprayboks jeg kjøpte på Torshov i Kristisansand. Det står ikke at den er varmebestandig, men selgeren hadde brukt den på sin egen eksos og anbefalte denne, så jeg tenkte "what the heck" jeg prøver, og til nå har det holdt bra. Eneste er at lakken trenger laaaaang tid på seg til å herde ordentlig. (3-4 dager, før det er den myk som gummi og flasser av om du tar tak i den).Jompa skrev:Har du navnet på lakken, og har du brukt den før ? Det meste av varmebestandig lakk er ikke rare greiene.Crinos skrev: Har ikke blinklys på sykkelen.. Det er jo fremdeles valgfritt om man ønsker lystegn eller håndtegn på MC
Eksosen har jeg lakket med en ekstremt tykk varmebestandig lakk som også "rettet ut" noen riper i chromen som en gang var der... Om det er E-merket... (noe jeg betviler) så er merket long gone.
Skal se om jeg er så heldig at sprayboksen står i kjelleren fremdeles eller om den har blitt kastet av fruen da hun ryddet (for flytting).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom