Trans-Europa

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Trans-Europa

Legg inn av tagesk »

Bilde

I morgen (lørdag) drar jeg hjem.
Det blir et 2.500 km rykk.
Avreise lørdag og (planlagt) ankomst søndag kveld.
Så snart jeg starter vil turen kunne følges live her.

So long, and thanks for all the fish.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Trans-Europa

Legg inn av Relax »

Kjør pent,,,,,
Om ikke noe spes oppstår, så går det der.. men det blir mange timer og mange mil i salen..
Alene eller 2 på ?
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Trans-Europa

Legg inn av ArcticTiger »

God tur hjem :thumleft Fruen hilser og :D

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Trans-Europa

Legg inn av frodef »

tagesk skrev: So long, and thanks for all the fish.
De som følger med på spotwalla vil se at Tage tok tidlig kveld midt på bygda i Tyskland. Og de som har fulgt hans tidligere eventyr vet at han har et intimt men anstrengt forhold til R1150GS sitt bakhjulslager. Han ba meg videreformidle dette bildet, tatt for noen timer siden:

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trans-Europa

Legg inn av RuneMC »

Aha, tenkte han kanskje hadde planlagt en rundtur i Alpene i samme slengen og at det var neste søndag han skulle være hjemme... for han sa jo ikke hvilken søndag - men det rimet jo ikke helt med "rykk"...
Men siden det fortsatt er Tyskland blir det kanskje ikke så aller verst dyrt ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Trans-Europa

Legg inn av tagesk »

Efter 2.377 km, punktering 10 minutter efter avreise, nytt bakhjulslager uten Hannover, og mer regn enn jeg trodde var
mulig (jeg passerte gjennom det som ble nedbørsrekord i København), så kom jeg meg helskinnet hjem.
Avreise lørdad klokken 11, ankomst tirsdag 03:30.

Jeg har punktert tre ganger på mine 180.000 km.
Det er tilstrekkelig antall ganger til at jeg kan fixe det selv.
Mitt råd: Ikke tro at de pinglete kullsyrepatronene er tilstrekkelig til å fylle et dekk.
Basert på bitter erfaring har jeg en elektisk pumpe i en sidekopffert.
Pluggen jeg satte i 1 km fra utgangspunktet holdt 2.376 km og viser ingen tegn til å skulle løsne.

Jeg har fått en ny venn i Tyskland (som serverte en fantastisk aprikoskake med nypisket krem!).
BMW Hannover yter utmerket service, og presset lager på giret med den største selvfølgelighet.
Min nye venn hadde en flaske 80W90 GL-5 og jeg var raskt på veien igjen.
Ett døgn forsikelse må man tåle når ting ryker på en søndag formiddag.

Alt i alt en fin tur.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trans-Europa

Legg inn av RuneMC »

tagesk skrev:Mitt råd: Ikke tro at de pinglete kullsyrepatronene er tilstrekkelig til å fylle et dekk.
Basert på bitter erfaring har jeg en elektisk pumpe i en sidekopffert.
Pluggen jeg satte i 1 km fra utgangspunktet holdt 2.376 km og viser ingen tegn til å skulle løsne.
[TaSK]
Vet det, men det holder til nærmeste bensinstasjon med trykkluft om man ikke er for langt unna. Fikk punktering oppover til Trøndelag i pinsen, og fant ut at ihvertfall bakdekket på min tåler ganske lavt trykk (ca 10 PSI) i noen mil ihvertfall... Blir det krise kan man kanskje satse på å få hjelp av en bilist ? - de fleste nyere biler har jo ikke reservedekk, men lappeskum og elektrisk pumpe isteden. De to pluggingene jeg har gjort (bakdekk begge ggr) har også holdt fint til jeg har fått tatt et planlagt dekkbytte.

Så du traff på det våte København været :mk - så ut som om det var mye vær utifra videoene jeg har sett på nyhetene. Tørr i regndress eller bløt til skinnet?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Trans-Europa

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev:Tørr i regndress eller bløt til skinnet?
Tørr i regndress.

Men men blir veldig lei av å gjøre i regn.
Med unntak av noen timer i sørtyskland regnet det kontinuerlig fra Oslo til Pisa.
Fint med regndress, men det blir klamt efter noen timer.
For ikke å si efter ti timer.
Og efter 14 er man veldig klar for en varm dusj.

Heldigvis var det bare yr da jeg plugget dekket i Sanvika 10 minutter efter avreisen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

motorbike
Innlegg: 10
Registrert: 25 jun 2011, 18:23
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trans-Europa

Legg inn av motorbike »

Ellers kan man jo ta med et par ekstra patroner-er ikke mange kr da...
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/De ... tron-16-g/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Trans-Europa

Legg inn av Relax »

Man lever så lenge man lærer............. :scratch :-)
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Trans-Europa

Legg inn av ArcticTiger »

Hvor mye koster det å få årna et slikt lager-havari Tage? På verksted (planlagt :thumleft ) kontra "i felt" (scheisse :evil )?
Godt du kom deg vel hjem, alle vider-vær-digheter tatt i betraktning :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Trans-Europa

Legg inn av tagesk »

ArcticTiger skrev:Hvor mye koster det å få årna et slikt lager-havari Tage? På verksted (planlagt :thumleft ) kontra "i felt" (scheisse :evil )?
Lager + SIM-ring kostet 76 euro på BMW i Hannover.
I Spania måtte jeg betale en fyr 10 euro for å trekke av det gamle lageret og presse på det nye.
BMW i Hannover gjorde den jobben gratis som en del av servicen.
I tillegg trenger du 250 ml 80W90 GL-5 olje; oljen fikk jeg i gave av min nye venn fra Hannover.
Koster vel en 10 euro/liter vil jeg tro.

Å få ut det gamle lageret krever at du tar av kalipperen (to bolter, 8mm umbraco), bakhjulet (fire bolter) og så deler "final drive" i to (8 bolter, 7mm umbraco).
Det tar en halvtimes tid å stå med kron-giret og det gamle lageret i hånden.
Legg merke til at all bagasjen kan bli hengende på sykkelen; ingen grunn til engang å ta av sideveskene.

Så må det gamle lageret trekkes (eller presses) av, og det nye pressses på.
Fordi livet er mye lettere om du varmer litt, så tar det en halvtimes tid.

Så putter du inn kron-giret, banker på plass den nye SIM-ringen, skrur i de åtte boltene, dumper i oljen, monterer hjulet og setter i de fire hjulboltene, og på med kalipperen.
Det der tar nok en halvtime.

Så jeg vil tro at på et verksted må du betale for en to-tre timer.

Fra GSpot har vi lært at 1/3 av alle R-serie BMW'er, der varer lageret i sykkelens levetid.
Som man kan forvente.
Men 2/3 må skifte lager hver 50.000 km eller deromkring.
Jeg har hatt tre slike havari på 53, 70 og 51.000 km.

Med et lager og en SIM-ring i bagasjen finner du lett noen som kan hjelpe deg å trekke og presse.
I nøden er det mulig å bruke dekkspaker til å få av det gamle lageret, og så varme det nye lageret på muggene på BMW'en slik at det kan presses på for hånd.
Mange har gjort det i nøden.

Mitt råd: Nærmer du deg 50.000 på lageret ditt, skift det ut i ro og mak hjemme.
Se på det som vanlig vedlikehold, og lev lykkelig.

For de med konspirasjonsteoretiske sider kan vi nevne at å lage hjuloppheng med én fri side er enkelt.
Tusen millioner biler har det.
BMW lager ganske mange i løpet av året.
Og, belastningen på et MC-lager er null i forhold til en bil (som ikke legger seg ned i svingen).
Når skiftet du sist hjullager på en bil laget efter år 2000?
Designet av "final drive" på R-serien er rett og slett dårlig (eller riktigere: Designet krever en omhyggelig nøyaktig shimming. Så nøyaktig at BMW i 2/3 av tilfellene ikke får det helt rett. Da varer ikke lageret mer enn 50.000 km.)
Ikke mer å si om den saken.

For meg betyr det å skifte lager annet hvert år.
For de fleste (i Norge) betyr det en 80-euros jobb hvert fjerde eller femte år.
Sammenlign med vedlikeholdet et kjede krever er valget enkelt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Trans-Europa

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev: Så må det gamle lageret trekkes (eller presses) av, og det nye pressses på.
Fordi livet er mye lettere om du varmer litt, så tar det en halvtimes tid.
.....hvilket altså betyr ta om du har en "trekker" i verktøymappen din (med tynne klør, for det er lite plass) så
er du på veien igjen efter en drøy times tid.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Trans-Europa

Legg inn av ArcticTiger »

Dette hørtes da enkelt, greit og rimelig ut :thumleft Jeg todde det var katastofale saker :doh
Og fordelen med lager-havariene er jo at du blir kjennt med nye venner hver gang det skjer :D :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trans-Europa

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Når skiftet du sist hjullager på en bil laget efter år 2000?

[TaSK]
Ja, det er ikke lenge siden! Måtte bytte på høyre side foran for et par måneder siden på min grå, kjedelige og pregløse Nissan Almera 2003 modell med sånn ca. 158.000 på telleren.
Men så har jeg også byttet girkasse på denne ukarismatiske bilen - den omtalte eBay girkassen, som man kan lese om i annen tråd her på MCsiden.no...

Og tro det eller ei! - men verkstedet fant ingen grunn til å skjemmes ved å føre opp 2,5 timers jobb for å ta av det gamle og sette på et nytt :oh
Er'e mulig!? :doh ](*,)

Nåja... deilig med en liten utblåsning...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar