Da har vi endelig fått vår mini-Duke på tunet
Har igrunnen bare fått kjørt den hjem, og en liten tur "på torget" (Bergen) i går kveld, så kun 11 mil på telleren så langt. Vanskelig å svi av mil etter mil når en har 2 bleieunger. Var rene maratonet bare å få hentet sykkelen
Så langt: Ja, vi visste jo ganske mye hva vi gikk til. Har kjørt endel en KTM Sting 125, som er mye samme sykkel, og har selvsagt trålet nettet etter ymse tester av mini-Duken.
Men duverden, dette er en positiv overraskelse av en lettsykkel! Sitter som på en typisk supermotard; langt framme, oppreist, så litt uvant om en er vant med touring/racer. Ganske ekstrem stabilitet. Selv ikke ekstrem-frest asfalt påvirker denne sykkelen i nevneverdig grad. 10 poeng der! Hadde det ikke vært for gass og brems, skulle jeg kunne kjørt leenge uten å tøtsje styret. Virkelig fornøyelig! Og trolig et resultat av solid ramme og ekstremt godt avstemte fjæringskomponenter. Noe slikt har jeg aldri opplevd på noen annen MC noensinne.
Positivt med moderne styring av motor/innsprøytning: Ikke tenk på choke, og forbruket skal fint kunne holdes meget lavt, for den som er opptatt av det.
Motoren er jo skamfersk, så har tatt det forholdsvis rolig, og uten å teste "kor godt an går". Men foreløpig virker den kvikk og fin, så både til "motorvei" (80-90KM/t) og lyskryss-kjøring i byen, er motor helt kurant. Vil tro den vil "løsne opp" litt mer etterhvert, ikke minst etter første service, hvor den skal remappes fra max 100KM/t til "ubegrenset" (hva beskjedne 15 HK makter)
Og ja, hovedlyset ser faktisk ut til å lyse ganske så brukbart. Skal visstnok være et ganske kraftig elektrisk på denne, og iallfall hovedlyset får den spenningen den vil ha. Alle andre lys er forøvrig LED, takk og lov
Lyden? Nå har jeg kjørt tung sykkel i noen år, både R4 og V2, så har nok blitt en anelse bortskjemt i så måte. En pitteliten 1-dunker med bøttevis av katalysatorgreier _kan_ bare ikke låte tøft. Så i mine ører er lyden ganske pinglete, men du hører iallfall at det ikke er noen moppe. Andre som har hørt den sier den høres tøff ut. Ikke vet jeg
Instrumentering og betjening er å bra som en hvilken som helst tungsykkel, og vel så det. Alt av betjening er slik en forventer det, bortsett fra at alle brytere har bakgrunnbelysning! Rene skjære pornoen i mine øyne Instrumentpanelet er fullspekket: Heldigitalt, og full i funksjoner (forbruk, snittfart, 2 x trip, klokke, temp/tank/RPM, serviceindikator + + +), noe av det er nok designet for 16-åringer; teksten er ganske liten på noen funksjoner
Så langt finner jeg vel egentlig ikke noe som er feil på den. Men en bråte med "ting som stemmer". Dette er "orntli" sykkel, i lettere innpakning.
Formålet vårt er at dette skal være vår hverdagssykkel, også til vinterbruk (har kjøpt inn piggdekk). Som et alternativ til en bil #2, for å holde nede reiseutgiftene. At det er sabla gøy samtidig er jo bare en bonus
KTM Duke 125
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
KTM Duke 125
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: KTM Duke 125
Grattis med nyervervelsen.
Den ser jo unektelig tøff ut også den nye "mini Duke'en".
Sleng gjerne inn et bilde eller 2, det er sånt vi liker.
Den ser jo unektelig tøff ut også den nye "mini Duke'en".
Sleng gjerne inn et bilde eller 2, det er sånt vi liker.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Steinkastar
- Innlegg: 315
- Registrert: 15 feb 2011, 20:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
- Sted: Oslo
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: KTM Duke 125
Gratulerer!
Har selvfølgelig med smak å gjøre, men jeg vil si at det uten tvil er det kuleste lettvekteren jeg noengang har sett!
Har selvfølgelig med smak å gjøre, men jeg vil si at det uten tvil er det kuleste lettvekteren jeg noengang har sett!
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125
jajajajaja. Nokke bilder fra ymse vinkler:
Den bakskjermen skal ikke bli gammel, før den er adskillig kortere...
Måtte ta med et bilde av "skatten vår", en 100% original PX50 fra 1987 med 5600KM på klokken, med en særs spesiell brukshistorie!
På nåde fikk jeg madammen til å posere
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125
Til vårt bruk, på veiene som er her i området (svinger, bakker, og kun beskjedent med rette strekker), om en ser vekk fra de noe beskjedne kreftene, så tror jeg ikke det er lett å finne noen sykkel som er "bedre". Tøff påstand kanskje, men dette er en sykkel som fint kunne hatt 30-40HK. Den er rett og slett litt kjedelig å kjøre rett fram med. Horna mine vokser rett ut av hjelmen På vått føre er jeg ikke helt husvarm ennå, stoler ikke helt på dekkene (laget i India, aldri hørt om merket), selv om de har gjort jobben greit nok, så langt. På tørt er det jeg og ikke sykkelen/dekkene som er begrensningen. På den KTM Sting-en jeg har kjørt litt tidligere (som nevnt mye samme sykkel, bare eldre og med 2t motor) sitter det noen Bridgestone BT090 dekk på (det nærmeste du kommer banedekk, med litt sånn pyntemønster på). Med den har jeg hatt noen avsindige nedbrekk med, helt til kanten på dekkene, langt mer enn hva jeg har våget med noe annen sykkel, og uten å sitte igjen med hjertebank Tipper miniDuke-en blir like heftig, med rette dekk påElolz skrev:Veldig fine bilder! Ikke verst med en så lett og samtidig stabil sykkel, må være som en drøm å kjøre aktivt med?
Foreløpig: God knall! Tenk å være 16 og starte med noe slikt. Jaggu noen hakk opp fra den stakkars ´76 Yamaha RS100 jeg kjørte da jeg var ung og dum!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)