Kjedet kilte bakhjulet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av FroD »

I morrest i en våt usving feilgirte jeg og løste ut kløtsjen i lav hastighet i 3-4 gir. motoren holdt på å hakke kraftig og kjettingen spratt såpass at den hoppet av bakdrevet på utsiden å låste hjulet. Dette sjedde i den siste 1/3 delen av svingen og det ble tidenes brakesladd. :oh

Kjedet er ødelagt, dreva ser bra ut, kan girkssen ha tatt skade av en slik bråstopp?
kan jeg rekne med at nytt kjede OG ikkje minst stille slakken ( :redface ) korrekt, være nokk??
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Kwak »

Godt det gikk bra med deg og at ikke du og sykkelen gikk i asfalten.

Girkassa har nok klart seg. Du bør sjekke at bakdrevet ikke har blitt skjevt eller fått kast. Når du har tatt av kjedet så kan du snurre litt på framdrevet for hånd for å kjenne at det gåt lett og jevnt (i fri vel og merke). Hvis det går ujevnt eller henger på visse områder kan akselen være bøyd og må skiftes.

Forhåpentligvis klarer du deg med skifte av kjedet.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Svolp »

Du har jo tydligvis hatt alt for slakt kjede så obs obs...
Har gjort det samme før, som 16åring på min lett mc, hadde alt for slakt kjede og glemte og stramme det.. På vei til skolen lå jeg godt i svingen, girte ned og slapp clutchen fort.. Det resulterte i at kjedet hoppet av i mens jeg holdt 70km/t. Bakhjulet låste seg helt og jeg hadde side sladd rundt hele svingen. Av en eller annen grunn holdt jeg meg på begge hjula. Stoppen var så kraftig at kjedet hadde krøllet seg 1x rundt seg selv på langs hvis du forstår.

Jeg måtte selvsagt bytte kjede men noen av tennene på drevet var også bøyd, sjekk dette nøye. Gira klarte seg bra!

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av RuneMC »

Nei, nei, nei... dere må ikke skrive om sånne erfaringer nå som jeg nettopp har anskaffet meg sykkel med kjede.... :8-[ :8-[ :8-[

Men bra at det ikke ble noen personskade ihvertfall :thumleft - en sånn situasjon høres ikke gøy ut... :[-(
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Bubbu »

RuneMC skrev:Nei, nei, nei... dere må ikke skrive om sånne erfaringer nå som jeg nettopp har anskaffet meg sykkel med kjede.... :8-[ :8-[ :8-[

Men bra at det ikke ble noen personskade ihvertfall :thumleft - en sånn situasjon høres ikke gøy ut... :[-(
Det er bare å passe på kjedet. Stramme det og smøre det og passe på. Om det blir veldig slitt så bytt det.
(The Beast )

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av MaxTron »

Bubbu skrev:
RuneMC skrev:Nei, nei, nei... dere må ikke skrive om sånne erfaringer nå som jeg nettopp har anskaffet meg sykkel med kjede.... :8-[ :8-[ :8-[

Men bra at det ikke ble noen personskade ihvertfall :thumleft - en sånn situasjon høres ikke gøy ut... :[-(
Det er bare å passe på kjedet. Stramme det og smøre det og passe på. Om det blir veldig slitt så bytt det.
Kardang, kardang,.. Kardang-kardang-kardang-kardaa-ang...

Synges som pinkPanter sangen
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av FroD »

Godt å høre at girkassa sikkert holder. kjedet hadde seg en 90pr vridning og var ikke mye tess, en bolt til drevet fikk litt medfart. ellers alt ok sånn som jeg kan se.

tror faktisk at det hjalp at det var glatt, da kom det en vid sladd i steddet for å vippe rett ut til venstre.
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Onsløv »

RuneMC skrev:Nei, nei, nei... dere må ikke skrive om sånne erfaringer nå som jeg nettopp har anskaffet meg sykkel med kjede.... :8-[ :8-[ :8-[

Men bra at det ikke ble noen personskade ihvertfall :thumleft - en sånn situasjon høres ikke gøy ut... :[-(
HOHO, tenkte akkurat det samme som deg :D
Har jeg kjøpt katta i sekken nuh? :(
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av FJZZR »

NEI, du/dere har IKKE kjøpt katta i sekken!

Forutsatt at kjedet er noenlunde "i stand" er det vidundelig bekymringsfritt.

En liten dusj spray i ny og ne, og passe stramt (en stramming i året!!!! holder som regel) så hopper det ikke av eller finner på annet tøys.

Gammelgutt

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Gammelgutt »

FJZZR skrev: En liten dusj spray i ny og ne, og passe stramt (en stramming i året!!!! holder som regel) så hopper det ikke av eller finner på annet tøys.
En stramning i året??. Jeg må stramme kjedet flere ganger i sesongen. :scratch

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Onsløv »

Men du kjører jo MINST tre ganger så langt som oss andre :D

Er det ikke noe som heter "det som kommer først av km / tid"?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av FJZZR »

Gammelgutt skrev:
FJZZR skrev: En liten dusj spray i ny og ne, og passe stramt (en stramming i året!!!! holder som regel) så hopper det ikke av eller finner på annet tøys.
En stramning i året??. Jeg må stramme kjedet flere ganger i sesongen. :scratch
Hvis sykkelen har opgitt "slakk" på 25 - 45 mm på hovedstøtta, så tar det 15 - 20 000 km fra Min (25) til max (45).
Dette avhenger selvfølgelig av type kjede, hvor tung sykkelen er, vedlikehold o.s.v.

Men stramming i "tide og utide" har jeg aldri vært plaget av. Ikke engang i perioder med mye hard kjøring (bane)

Kjedene mine har vært D.I.D 50 ZL eller Regina. Veldig bra begge deler!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Kawasaki »

Og så må vi ikke glemme hoved-fordelen med kjede kontra kardang, ihvertfall for de av oss som liker å dra moppen opp på bakhjulet av og til. Da er det verdt litt ekstra vedlikehold og stell :janikk
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Geir »

Kawasaki skrev:Og så må vi ikke glemme hoved-fordelen med kjede kontra kardang, ihvertfall for de av oss som liker å dra moppen opp på bakhjulet av og til. Da er det verdt litt ekstra vedlikehold og stell :janikk
Hæ? Har da endelig fått Yamahylen min på bakhjulet selv om den har kardang..? Komboen bomgear og litt mye gasspådrag fixet den biffen... :redface Men det er gjerne på lengre strekninger på ett hjul kjedet har fordeler fremfor kardang? :scratch
Men dog; *host* hovedfordel? Er ikke det å dra det litt langt...? ;e
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjedet kilte bakhjulet

Legg inn av Kawasaki »

Geir skrev:Hæ? Har da endelig fått Yamahylen min på bakhjulet selv om den har kardang..?

Ja jøss, og Yankeen har vært på månen :sk?
ikkebike.norwegianforum.net

Svar