Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av mekkern »

Spyl sykkelen du... men ikke hard stråle inn i tenningslås dashbord og hjullager.

ikke nødvendig å tørke den tørr hvis du skal polere/vokse bare la den tørke.

Polish inneholder slipemiddel som sliper ned riper og det er ikke heldig å bruke for ofte da det fjærner lakken på sikt.
Voks derimot beskytter lakken slik at den er lettere å vaske og det setter seg ikke like fast.

Les også bruksanvisningen for korrekt bruk-vanligvis skal voks/polish tørke etter at den er innarbeidet i lakken,for så å fjærnes med ren fille/polergarn -så etterpoleres med ny klut..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av RuneMC »

Har tidligere brukt AutoSmart Wash&Wax - som har rikelig Carnuba voks, eneste produktet jeg har testet som faktisk gjør svampen ren også :thumleft :thumleft :thumleft

Dessverre virker det som om det har gått ut av sortimentet til Clas Ohlson, har kun sett poleringen og den for høyttrykksspylere (ikke like god, mangler Carnubavoks) i det siste. Jeg vasker alltid med svamp og hageslange for å spyle av. Høyttrykksspyling vil bl.a. skade de tynne ribbene som er på kjøleren på de fleste sykler.

Kjøpte også en sprayboks fra Motul med Wash&Wax for MC på Thorshov bilrekv. som virker grei nok, tok ihvertfall insektene greit, og holder om man skal ta en kvikk "shine" av de blanke flatene på en sykkel. Dette er type spray på og tørk av.
Sist redigert av RuneMC den 31 mai 2011, 08:41, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Jompa »

Bruker samme metode som deg, Elolz, og det fungerer kjempefint.
Bruker aldri høytrykksvasker på sykkelen, da det e lett å få vann inn i hjullagere, kontakter, mm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis sykkern er årntli møkkete gir jeg den først en dusj med mildt alkalisk vaskemiddel, motor og felger maseres litt med en radiatorpensel, så skylles med vann.
Jeg vasker så med Superwash (blå flaske) på våt svamp, og skyller av.
Tilslutt blåses sykkern tørr med trykkluft, Superwashen gjør at vannet preller lett av, og så står den der skinnende blank :D Ingen "gniing" på lakken for å få den tørr. Polering er egentlig ikke nødvendig.
Aldri høytrykksspyling :oh!
På bakfelgen kan det bli litt gjenstridige rester av kjedespray som alkali-vasken ikke tar, dette fjernes med litt whitespirit.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av mekkern »

med kjedet på venstresiden er det fortere og fortere i ei rundkjøring til hele flata er ren... :knegg
Kan ikke anbefales i alle rundkjøringer da de kan være glatte... :-J

Eller vaske det bort med rødsprit... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

RoteEddie
Innlegg: 19
Registrert: 03 jan 2011, 17:52
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R, 1190 Adv

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av RoteEddie »

Jeg bruker diverse produkter fra Meguiars, http://www.meguiars.com/. Kan anbefale siden da den har mye bra info om vask og stell :mk

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svein2 »

Lønner det seg å polere/behandle sykkelen med noe når den er ny?
Lurte på om jeg kanskje skulle legge på ett lag polish og ett eller annet på eksospotta og vindskjermen. :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av RuneMC »

Fikse skrev om et CarLack middel han brukte på KTM'en - det gjorde visst susen i forhold til vinterkjøringen hans
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=84423#p84423" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Intruder »

Svein2 skrev:Lønner det seg å polere/behandle sykkelen med noe når den er ny?
Lurte på om jeg kanskje skulle legge på ett lag polish og ett eller annet på eksospotta og vindskjermen. :-k
Selvsagt skal den nye sykkelen stelles før sesongen,og etter at du er ferdig vil vi ha bilde av den og 40-åringen ihop,gjerne med deg og Kawa Sonja ..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svolp »

Swissvax all the way! :yeyeye

Bruker denne til biken min, av såpe så bruker jeg Chemical guys sin Citrus was and gloss som også brukes til bil.
http://www.swissvax.no/produkter/motors ... orbike-kit
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svein2 »

Intruder skrev:
Svein2 skrev:Lønner det seg å polere/behandle sykkelen med noe når den er ny?
Lurte på om jeg kanskje skulle legge på ett lag polish og ett eller annet på eksospotta og vindskjermen. :-k
Selvsagt skal den nye sykkelen stelles før sesongen,og etter at du er ferdig vil vi ha bilde av den og 40-åringen ihop,gjerne med deg og Kawa Sonja ..
Hehe, familiebilde. :redface

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svein2 »

Svolp skrev:Swissvax all the way! :yeyeye

Bruker denne til biken min, av såpe så bruker jeg Chemical guys sin Citrus was and gloss som også brukes til bil.
http://www.swissvax.no/produkter/motors ... orbike-kit
Den Swisswax`n vil jeg tro er meget bra, men får nok ikke tak i den i Elverum i dag.
Må gjøre det da jeg har gløden, vet jeg har noe Meguiars produkter i kjeller`n som jeg bruker på
Bolinder`n (XC60), denne har jeg god erfaring med.

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Coach »

Når det gjelder anbefalinger til behandling av chrom,skinn,lakk,plast etc... Er det uten tvil produkter fra
http://www.swissvax.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Som er det beste. Har brukt de i mange år på bil, og er veldig fornøyd. Ja de er litt dyre men, er veldig drøy i bruk.
Har ikke funnet noe som er bedre en dette.

:thumleft
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svolp »

Niks, må jo bestilles med mindre du tar en tur te butikken dems på lillehammer(trur jeg det var)
Har også brukt Meguiars og er fornøyd med det men liker Swissvax veldig godt, både til bil og mc :prf

Drøy i bruk er det også så prisen er faktisk ikke så aller værst totalt sett!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av MrPitlane »

Jeg må innrømme at jeg har desverre brukt altfor mange penger på fancy polish produkter til min mc, og etter mange år funnet ut at det gir akkurat lika bra resultat å benytte billigere alternativer fra Biltema. :scratch

Vet at mange ikke liker Biltemaprodukter, men jeg har tillit til mange av deres produkter.

Til vasking bruker jeg en hageslange med lunkent vann, spyler forsiktig rent all løs møkk, før jeg vasker med svamp og Superwash. Den tar kjedeoljesøl på bakhjul/kåpedeler, og er behagelig å arbeide med. Europris hadde den til -50% i fjor, så et lite lager ble hamstret inn. :roll

Etter vasken sprayer jeg på Biltemas wet-polish, bruker et rent pusseskinn og tørker av. Turtle har samme produkt, men til over dobbelt pris, uten at jeg har oppdaget noen forskjell.

Innimellom bruker jeg Biltemas kremvoks på blikkboks, og polerer opp tank og andre steder som blir utsatt for mekanisk slitasje. Denne polishen er langt billigere ann andre produkter jeg har testet, og varer like lenge, med samme glans. Tester har og gitt denne polishen godt omdømme.

Når alle deler er tørket, sprayer jeg 5-56 eller universalspray på alle motordeler og eksosanlegget. Når jeg skal ut å kjøre vil det ryke litt av delene til å begynne med, men det vil etterlate en hinne som gjør det lettere å holde motor ren. Slipper stygge rør som ellers vil skjemme ut en blank sykkel. :yeyeye

Svar