Ny gullgutt i familien

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Evike og Knut Morten skal på Europa-tur

Legg inn av Pollti »

Kan jo ta Øresundsbroa og ? Med litt innovativ tolking av fartsbegrensingene så tar det ikke så lang tid heller. Jeg pleier å holde 140 km/t i snitt fra Malmø til Svinesund og det har gått bra i flere år det. I Danmark så har HG skjønt etter hvert at jeg er hard på pedalen så der er jeg veldig forsiktig. Men sover hun så blir det gjerne 180 til 190.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Evike og Knut Morten skal på Europa-tur

Legg inn av evike »

Har funnet en Breva 750 i Kristiansand og skal ned og prøve. De vet det er en feil, som skal fikses, men det er bare i dag jeg har tid og anledning til å prøve, så da blir det tur til Kristiansand.

HVIS det oppstår en forelskelse her, så får vi bli enige om levering opp hit snarest mulig, i så fall.

Litt spent nå!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Evike og Knut Morten skal på Europa-tur

Legg inn av guzziman »

evike skrev:Har funnet en Breva 750 i Kristiansand og skal ned og prøve. De vet det er en feil, som skal fikses, men det er bare i dag jeg har tid og anledning til å prøve, så da blir det tur til Kristiansand.

HVIS det oppstår en forelskelse her, så får vi bli enige om levering opp hit snarest mulig, i så fall.

Litt spent nå!
Må si du har god smak :thumleft
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av AJ »

Spennende! Og lykke til :vs
Husk kamera!
Uansett utfallet av prøvekjøringen er det alltid artig med bilder sammen med vurderingen du gjør av sykker'n :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Desmo »

Håper du liker Breva'n. Jeg var med Jon A. Lystad og gjorde en MCtest for Vi Menn i 2005. Da prøvde vi blandt annet en Breva 1000. Førsteinntrykket var litt skuffende, for jeg forventet meg en fyrrig italiener slik som Velte-petter. I stedet fikk jeg oppleve en komfortabel og avslappet tursykkel. Eneste som ikke var bra var ei klonkete girkasse og rykkete kardang. Ellers var sykkelen helt topp. Legger ved et lite actionbilde av meg som testpilot. :redface
Bilde
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av evike »

Det øsregnet og kamera var ikke med, og ville neppe blitt husket om det hadde vært med heller.

Sitter med blandede følelser nå. Sykkelen var flott å se på, kjekt veskesett, deilig sal, kardang (som jeg har savnet) og relativt grei å kjøre. Det som var av litt rykk og napp er bare vanesak.

MEN: Den nåværende eieren som var tilstede da vi ankom samtidig som han leverte sykkelen fra seg hadde ikke bare lovord å si. Faktisk så var han så misfornøyd at han nå er i ferd med å heve kjøpet han hadde gjort.

Derfor spørsmål:
1. Er det en tilfeldighet eller en kjent sak med disse syklene at det er kluss med det elektriske? Denne eieren var anbefalt å sette inn en 15A sikring, istedet for den opprinnelige 10A for å unngå at sikringen gikk hver gang han startet opp. Hørtes ut som denne sikringen hadde litt for mye involvert, med både starter, støttebryter og ... eh.. nå svikter hukommelsen en smule, men et par punkter til..
2. Er det en tilfeldighet eller en kjent sak at clutchen har ulyd i 4. og 5. gir? (Dette skal forøvrig repareres før sykkelen selges igjen).

Og så et par andre småting:
Kun en bremseskive foran virket noe snaut.
Kun 41 hester, hvis jeg har lest info riktig. (Nåværende Diversion 600 har 61, altså en stor forskjell der, eller?)

Innspill - anyone?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Rottenikken »

Har prøvd en sånn en jeg, den er myk komfortabel men med dårlig vindbeskyttelse!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Geir »

evike skrev:Det øsregnet og kamera var ikke med, og ville neppe blitt husket om det hadde vært med heller.

Sitter med blandede følelser nå. Sykkelen var flott å se på, kjekt veskesett, deilig sal, kardang (som jeg har savnet) og relativt grei å kjøre. Det som var av litt rykk og napp er bare vanesak.

MEN: Den nåværende eieren som var tilstede da vi ankom samtidig som han leverte sykkelen fra seg hadde ikke bare lovord å si. Faktisk så var han så misfornøyd at han nå er i ferd med å heve kjøpet han hadde gjort.

Derfor spørsmål:
1. Er det en tilfeldighet eller en kjent sak med disse syklene at det er kluss med det elektriske? Denne eieren var anbefalt å sette inn en 15A sikring, istedet for den opprinnelige 10A for å unngå at sikringen gikk hver gang han startet opp. Hørtes ut som denne sikringen hadde litt for mye involvert, med både starter, støttebryter og ... eh.. nå svikter hukommelsen en smule, men et par punkter til..
2. Er det en tilfeldighet eller en kjent sak at clutchen har ulyd i 4. og 5. gir? (Dette skal forøvrig repareres før sykkelen selges igjen).

Og så et par andre småting:
Kun en bremseskive foran virket noe snaut.
Kun 41 hester, hvis jeg har lest info riktig. (Nåværende Diversion 600 har 61, altså en stor forskjell der, eller?)

Innspill - anyone?
Hadde en kollega tidligere som hadde en slik. Lite med hk og mye verkstedsopphold og stans langs veien, men han var blodfan og fant seg i alt fra den sykkelen. :knegg Skal ikke si at dette gjelder alle Brevaer - han var kanskje bare uheldig... :-k

Å bytte ut en 10A sikring med en 15A sånn uten videre høres ut som risikosport for meg. Ledningsnettet er sannsynligvis dimensjonert for 10A, og 5A ekstra belastning kan bli stygt... Ville i så fall fått det skriftlig fra forhandler/verksted og gjort oppmerksom å at de fikk ta støyten hvis det hele går opp i flammer.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Rottenikken »

Mao. hold deg til "japse" ;-)
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av AJ »

evike skrev:
Og så et par andre småting:
Kun en bremseskive foran virket noe snaut.
Kun 41 hester, hvis jeg har lest info riktig. (Nåværende Diversion 600 har 61, altså en stor forskjell der, eller?)

Innspill - anyone?
Høres ikke bra ut at eieren ønsker kjøpet hevet... :-k
Det jeg har hørt om Breva er at enkelte eiere har hatt oljelekkasjer fra slanger til og fra oljekjøler (mener det er oljekjøler på Brev også...).

Det elektriske har vært og vil for all tid antakelig være akilleshælen til et merke som Moto Guzzi. Mye pga. av forhistorien med langt hyppigere problemer med dette enn dagens modeller.
Prøvde selv en Stelvio over flere dager for litt siden uten el.feil eller andre problemer av noe slag. Eneste jeg reagedrte på var en clutch som tok lit langt ut og som var litt svampete og upresis og som mest sannsynlig kan tilskrives slitasje og nødvendig justering.

En skivebrems foran tror jeg du ikke skal bekymre deg for. Guzzi bremsene, om det er en eller to skiver, er mer enn gode nok.
41 HK?

Det høres lite ut...
Mener det skal være 48 i disse. Ikke mye det heller, men dreiemomentet skal være rimelig bra på disse syklene.
Moto Guzzi'ene er ikke de raskeste hva gjelder akselerasjon fra stillstand og henger nok noe etter i mellomakselerasjoner også. Med det tenker jeg på aks. fra f.eks. 40 - 90 i bestemte gir.
Her er nok Diversion 600 kjappere.
Men når først Guzzi'en har kommet opp i fart tror jeg nom den er den stødig og kjapp nok med godt drag. I tillegg mener jeg å ha hørt fra eiere at den tåler relativt sett mye bagasje uten at kjøreegenskapene endres vesentlig.
Selv opplevde jeg Stelvio'n slik. Like behagelgi å kjøre med om uten passasjer og litt bagasje.
Samtidig er jeg veldig klar over at det er rimelig stor forskjell på den med sine 105 HK og mer enn 113 Nm dreiemoment og lille Breva med sine snaue halvt hundre HK...

Ellers snakket jeg med en lokal kar som kjøpte seg en ny Bellagio 940 i vår og han hadde ingenting å klage på etter de første 4000 km.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Rottenikken »

Det viktigste er å kjenne følelsen når du er i salen, da er størrelsen på bremseskiver, motorstyrke osv., mindre viktig!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av AJ »

SoloTwin her inne, som dessverre ikke har vært pålogget på en god stund, har en Breva 750 som er kjørt rimelig langt både i antall km. og når det gjelder langturer.
Hun kan sikkert si en del om sykkelens fortrinn og evt. problemer på kort og lang sikt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Skal ut og prøvekjøre en MotoGuzzi Breva 750 i dag

Legg inn av Fidel »

Siden jeg bor med SoloTwin og skrur på hennes Breva (2004-modell), og har kjørt den en del selv, kan jeg gi noen innspill.

Breva 750 er veldig lettkjørt, og med mer puff i 48 hk-motoren enn man først skulle tro. Den er ganske lett med lavt tyngdepunkt, noe som gjør at den føles ekstremt lettmanøvrert. Det er riktig at sikringen til startreleet skal byttes fra 10A til 15A. Dette er ihht fabrikkens instruksjoner. Vi har gjort det på vår, og det fungerer helt utmerket. Vi har ikke hatt så mye som et eneste feilslag på den på de snart 70 000 den har gått. Den bare funker, punktum. Bremseskiva foran er stor, så den gir godt bett selv om den er alene. Ingen fare med bremsekraften der, altså.

Vi kjører bare Guzzi her i gården, etter å ha kjørt flere varianter av både Triumph, BMW, Yamaha, Honda, Laverda, Suzuki, Husaberg, og til og med Ural (ikke spør meg om den...). Det er gode grunner til dette valget. Kjørefølelsen på Guzzier er helt spesiell. De er råere i gangen, og selv på en 48 hk Breva kjenner du momentet i motoren. De er enkle å skru på, billige å vedlikeholde, og er generelt av god byggekvalitet. De tidligere utgavene av Breva'en var plaget av dårlig finish på noen av flatene. Det påvirker jo ikke driftssikkerheten, men ser ikke nødvendigvis pent ut. Om den du selv vurderer ser fint ut, er den sannsynligvis av de nyere utgavene med bedre finish.

El-problemene som AJ peker på, var særlig uttalt tidlig på åttitallet, da nye eiere absolutt ville spare penger i produksjonen og introduserte noen helt håpløse bakelittbrytere og tynt ledningsnett. Ryktet fra den gang hang igjen lenge, men i dag er dette definitivt ikke et problem. Det mekaniske på Guzziene er topp saker. I motsetning til f.eks. BMW'er, der kardangene synes å ryke i ett sett, er drivlinjekomponenter normalt ikke noe du bytter i tide og utide på en Guzzi. En klubbkompis av meg kvittet seg med 1200 GS'en sin etter kardanghavari på bare 20 000 km, kjøpte seg Stelvio, og er glad som ei lerke etter det, som han sier.

Girkassen på småguzziene (som Breva 750 er), er en femtrinns grovkalibrede sak. Dette er ikke finmekanikk a la japser - du *kjenner* at du girer - men til gjengjeld er de veldig slitesterke. Clutchene er også slitesterke saker. En av mine guzzier passerte 100 000 km på samme clutch - og den har gått med sidevogn hele tiden, sommer og vinter.

Jeg har ettermontert midtstøtte på Breva'n. Av og til, når kona kjører *ordentlig* aktivt, sier hun at hender det at midstøtta tar nedi på venstre side, dvs der "fotpedalen" til midstøtta stikker ut. Dette er ikke noe problem til vanlig, sier hun - bare i helt spesielle tilfeller. Jeg har ikke opplevd det selv, men så strammer jeg opp bakdemperne en del de gangene jeg har lånt den.

Som twinner flest, er akselerasjonen på Guzzi upåklagelig fra stillestående. Normalt flekker du helt greit firere i samme klasse ut fra lyskryssene. Og med Loxkel som importør og mer utbygd forhandlernett, er det greit å få service hvis du vil bruke verksted. Ellers er det svært enkelt å gjøre basisservice selv. Det kan du lære blant gode venner i guzzimiljøet gjennom Norsk Moto Guzzi Klubb - http://www.motoguzzi.no" onclick="window.open(this.href);return false;.

Se også http://www.de-foroverlenede.com" onclick="window.open(this.href);return false; for mer info om et knallgodt MC-miljø rett utenfor stuedøra di!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Tur til Vinstra og tror faktisk jeg skal bytte sykkel lø

Legg inn av evike »

Har fundert, snakket relativt fornuftig med noen, mer ufornuftig med meg selv, prøvekjørt og nå tror jeg at jeg har kommet til en konklusjon... tror jeg..

Har nå en avtale på gjestegården på Vinstra, hvor jeg skal hentes lørdag kl. 13.40, etter å ha tatt tog og buss for å komme dit. Forhåpentligvis er resultatet av dette at jeg skal kjøre Honda CBF 600 S hjemover. Været har vært meldt noe varierende (som vanlig), så for sikkerhets skyld har jeg lagt inn en mulig overnatting hos familie mellom Dokka og Biri. (Torpa for de lokalkjente).

Så hvis noen nå har en kraftig advarsel å komme med, så begynner det å haste. Prøveskiltene er allerede kjøpt da den har stått mer eller mindre parkert, ihvertfall uten skilter, i 2 år.
Den jeg fikk prøvd i går hadde setet stilt på høyeste posisjon kjentes det ut som. "Min" selger har lovet at deres står på laveste. Det vil forhåpentligvis medføre merkbar bedring. Forøvrig svært positiv, både med sittestilling, høyde, giring og det hele. Forøvrig ikke aktuelt å kjøpe den jeg prøvekjørte, litt for hardt brukt på relativt få kilometer, uten vesker osv. osv.

Detaljer: 2006-modell, 14.000 km, fullt utstyrt med GIVI-3 stk, vindskjerm m/ekstra luftspoiler, varmeholker. Har glemt å spørre om 12-V uttaket, men det ordner i så tilfelle KM. Pris 68.500,-

Edit: Hukommelsessvikt til min fordel: Prisen var kr. 65.000,-

14.000 km i løpet av 6 år er i grunnen nesten en morsom vits...
Sist redigert av evike den 15 jul 2012, 00:54, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Tur til Vinstra og tror faktisk jeg skal bytte sykkel lø

Legg inn av Banditmannen »

Høres jo veldig bra ut det der! :prf

Svar