Deler til Kawasaki Ninja 250 R

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av ejs »

:thumleft
Står 4000 & 6000 i min instruksjonsbok fra 1984 også.Holder med mekkern jeg også.

Litt brutal innkjøring ,slik at sylindere får slitt seg til,uten å bli glaserte.
:bananas :bananas :bananas
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
geiroc
Innlegg: 5
Registrert: 03 mar 2012, 01:49
Motorsykkelen din: Kawasaki zx6r 98mod
Sted: Bergen

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av geiroc »

Merkelig den instruksjonen, sånn til moderne motor å være.

ved innkjøring er jo det aller viktigste at stempelringene blir slitt til så man får ned friksjonen og da varmgangen i sylinderen. Derav har man jo honespor i sylinderveggene som avhjelper dette.
I tillegg skal jo ventiler, kammer og alt annet som beveger seg, gå seg til.

På større motorer i maritimt bruk, får vi nå beskjed å gi full gass for å slite inn maskinene, for at man skal få ut alt potensialet i de.
Det samme gjør man og med moderne traktorer og diverse.
Friksjonen blir jo størst ved lave turtall og relativt kald motor.
Vet ikke helt med mcer, men eg ville nok ringt kawasaki forhandleren og bedt om å få høre om dette virkelig stemmer.
Ville egentlig tro at det viktigste er å få motoren varm først, variere turtallet, og ta det litt med ro med full gass.

Kjenner på meg selv at tålmodigheten er forsvunnet lenge før 800km med 4000 rpm :jada:
Nå: Kawasaki zx6r 1998
Suzuki Ls 650 Savage 1987
x-Tempo sprint 1967
x- Kawasaki z400 custom 1981
x- Kawasaki gpz600r 1986
x-Kawasaki z500 1983

'Oh Shit!' is usually the moment when your plan parts ways with reality!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

Tingen er jo at denne sykkelen er ubrukelig ved 4k rpm. En kan kanskje holde 50-60 ved det turtallet på høyeste gir, og da er det sånn rett før en må inn med klutsjen for motoren går på for lavt turtall... På motorvei ligger en i 6.5k rpm i høyeste gir, skal en liksom ikke kunne bruke sykkelen på norsk motorvei på mange måneder? Norsk motorvei som allerede har lav fartsgrense iforhold til resten av verden? :scratch

Jeg sier ikke at JEG vet bedre enn Kawasaki mekanikerne, men her sier det jo seg selv at noe må være feil, og på det største forumet for akkurat denne sykkelen er dette en rimelig samstemmig oppfatning.

Det mekkern sier her er jeg helt enig i. :thumleft[/quote]

Fra ulike, troverdige kilder, har jeg fått opplyst at sykkelen godt kan innkjøres med mer belastning og høyere turtall, dog etter at den har blitt skikkelig varm (etter kanskje 10 km kjøring). Hittil har jeg kjørt nær 10 mil, men ikke vært over 4000 omdr/min, eller 60 km/t i 6. gear.
Jeg kan godt ta meg tid tid til å kjøre 100 mil på naks 4000 omdr/min. 2.5 uker til/fra jobb og det er unnagjort.. Men: Håper jeg ikke risikerer
å skade motoren ved å kjøre så "forsiktig" (?). Ellers registrerer jeg at sykkelen innimellom havner i "fri" mellom 5. og 6. gear. Er det noe som burde bekymre?
Ellers er jeg meget begeistret over sittestilling og hvor lettkjørt og artig sykkelen virker. :-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:Som Mekkern sier: Noe som garantert kværker motorene er pressing på for lavt turtall...
Og ellers ikke gi bånn gass før sykkelen er kald. Følger du disse 2 reglene er det lite som kan ødelegge motoren. Det eneste er at mange hevder motoren blir endel slappere om motoren kjøres inn såpass rolig.

Når det gjelder giringen, så lurer jeg på om du har justert inn girpedalen slik at den passer deg, og med de skoene/støvlene du vanligvis kjører med? Hvis ikke, så gjør det :thumleft Er bare å løsne forsiktig på noe muttere med linkstangen til pedalen, og skru på den for å justere, slik som vist her, og etterpå stramme mutterne forsiktig. Hvis du fremdeles merker noe til dette etter å ha justert inn pedalen, så har jo oljen endel å si på dette også. Jeg prøvde Repsol delsyntetisk olje, og da syntes jeg at den var vanskeligere å få i gir. Nå har jeg byttet til Shell Advance helsyntetisk, og merker bra forskjell, skikkelig smooth girskift! Men du bør vente til etter innkjøringen med å bytte til helsyntetisk.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=R1jhZ_5wOSM[/video]
Takk for (diverse) tips. Justering av gearpedal kan nok også bli aktuelt, ja. Når det gjelder kjøringen så forsøker jeg å ikke presse motoren før den er god og varm, ved feks å geare ned og redusere farten i motbakker.
Jeg ser også at du har montert hugger. Tank pad, hugger, og evt høyere kåpeglass, står nok for tur. Blir mye dritt på demper, kjede osv på trønderske veger..
mvh

-gsx750_80

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av Pollti »

La motoren bli varm før du belaster den og ikke la den jobbe tungt i lave turtall på høyt gear så går det sikkert bra. Henter ny 250 i april og den blir kjørt varm ned til motorveien og derifra blir det å følge trafikken så turtallet blir nok høyere enn 4000 uten at det gir meg dårlig nattesøvn. En ny motor må jo kunne brukes. Noen som kjører inn bilmotorer slik det diskuteres her ? Ikke det. Nå ble jeg overrasket gitt :mk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

Pollti skrev:La motoren bli varm før du belaster den og ikke la den jobbe tungt i lave turtall på høyt gear så går det sikkert bra. Henter ny 250 i april og den blir kjørt varm ned til motorveien og derifra blir det å følge trafikken så turtallet blir nok høyere enn 4000 uten at det gir meg dårlig nattesøvn. En ny motor må jo kunne brukes. Noen som kjører inn bilmotorer slik det diskuteres her ? Ikke det. Nå ble jeg overrasket gitt :mk
Gratulerer med ny sykkel! Er denne 250'en også en Kawa?
mvh

-gsx750_80

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av Pollti »

Jeg er gal sies det men ikke så gal, det er en Hyosung 250 GT bare. Kjøpet satt innmari langt iinne forresten. Hadde gitt opp hele greia men så ordenet sjappa opp og kom med et greit tilbud. Litt mere enn hva jeg ville betale i utgangspunktet og litt mindre enn hva de ville ha fra deres ståsted. Vi ble vel forlikte tror jeg ? Ikke noe kjempekjøp økonomisk sett men greit nok. De får jo 2 nye Shinko dekk gratis siden jeg forlangte peden levert med Pirelli som vanlig. Kostet meg NOk 3000 men da vet jeg ihvertfall at KawaBæiben har greie dekk på sine ekspedisjoner på Kongerikets krøtterstier om ikke annet.
Jeg har prøvd Kawa 250 som en gubbe i Tønsberg har. Vi er sikkert like sedate begge to. utløste ikke eiertrang så det ble en Hysesang igjen. Ikke at det heller er så mye å hige mot forresten, men den er grei nok uten at den utløser jubelbrøl fra meg. Mizzuki bør tenke seg om mht prisene forresten. Dette kjøpet er på grensen til å være idiotisk men jeg lot det stå til for denne gangen. Og antagelig blir det siste gangen og. Jeg er nok på full fart tilbake til italienske produkt i SMK klassen. :prf

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

[quote="Absalon"]Hei!

Som tidligere nevnt i diverse tråder her inne så har jeg akkurat kjøpt meg en Kawasaki Ninja 250 R, og det er denne jeg nå lurer på om jeg skal pynte litt på!

Hei. Jeg har nettopp kjøpt 250R selv, og tenker bla å bruke den til pendling, inntil 8 mil hver dag. Jeg har nettopp bestilt en "fenda extenda" / "fender extender" / "splash guard" for framskjerm, fra http://www.jesterstrickbits.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; . Pris: 20 GBP. Det hadde vært ok å kunne montere denne med minst mulig permanent "skade" på framskjerm. Skruing, evt liming, eller kombinert skruing og liming er vanlige metoder for montering. Finnes det muligheter for montering uten nevneverdige varige endringer på den originale framskjermen?
Er det feks lim som kan fungere, men som kan la seg fjerne, for evt senere fjerning av denne forlengelsen av framskjermen?
Eller er det best å skru den fast, for evt tetting av hull og overlakkering av framskjermen, på et senere tidspunkt?
Uten "fenda extenda" blir det mye dritt kastet på radiator og motor, mm.

Vurderer "hugger" for bakjulet også. Noen som har en å anbefale?
På forhånd takk for svar.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Er det noen som har erfaringer med depotstøtte(r) fra Biltema?
http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksear ... t%c3%b8tte" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kjøpte forøvrig bobbins M10 x 1.50 mm, artikkelnummer 82-550 i dag,
og disse latet ikke til å passe 250R'en. Forhåpentligvis er M10 x 1.25 mm (fingjenget)
artikkelnummer 82-549 passe.

Biltema selger depotstøtte med dobbel funksjon, dvs for løft av front eller hekk
(82-712), og depotstøtte bak, 82-330.

Noen som vet hvordan depotstøtten med dobbel funksjon passer for 250R?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

TrondA skrev:...
Det som ikke berører sittestilling, men praktisk nytteverdi, er ettermontert hugger. Den får kontroll over spruten mot bakdemperen. Orginalt går skiten fra bakhjulet rett inn mot simmerringen på bakdemperen. (!) Dessuten holdes kjede og tannhjul mye renere og penere. Anbefales.
Slip-On eksos og nytt skiltfeste er etter min mening mindre viktig.
Jeg har bestilt fender extender fra Jesters Trick Bits; http://www.jesterstrickbits.co.uk/produ ... -2011.html" onclick="window.open(this.href);return false; ,
og tenker kjøpe en "hugger". En som synes relativt rimelig er Skidmarx sin ; http://www.skidmarx.co.uk/product.php?id_product=40463" onclick="window.open(this.href);return false; .
Riktignok passer den i følge en fra salgsavdelingen der ikke for dekk bredere enn 130mm, men det får jeg da leve med..

Noen som har erfaringer med montering av hugger og evt andre produkter å anbefale? Er det feks stor forskjell på komfort med standard kåpeglass
kontra et høyere? Ser at http://www.kawasaki.no" onclick="window.open(this.href);return false; tilbyr høyere kåpeglass..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:Hei Jeg vurderer å anskaffe en slik sykkel selv, da jeg pendler omkring 8 mil hver dag (tur/retur).
Er det noen spesielle erfaringer du kunne tenke deg å formidle? Kjøringen foregår på motorveg (bomveg), slik
at trafikken flyter i 85-100 km/t, stort sett. Kan man regne med å komme under 0.4 liter per mil?
Er en fin sykkel på motorveien, sammenlagt i år har jeg ligget på 0.28l/mil, dette med blanding av 10-15min småkjøring og halvtimes pendling hver vei. Har da kjørt med åpen slip-on. Har nå også montert KN filter, og da går det litt for magert, så de skulle ta en liten remap under vinterlagringen så regner med forbruket vil øke litt da.

En ... :thumleft
Jeg har kjørt ca 40 mil med ny 250R, og målte anslagsvis 0.36 - 0.37 liter / mil, med snitthastighet godt under 60 km/t, på pendling totalt 8 mil per dag.

Forhåpentligvis går forbruket ned etter innkjøring, og når motoren får gå på turtall der den trives bedre, dvs 6000 - 8000 omdr/min, heller enn 4000...
mvh

-gsx750_80

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av TrondA »

Dersom du kjører i by og i tettbygd strøk med gj.snittfart på mindre enn 60 km/t skal du være fornøyd med 0,36 - 0,37 l/mil. Når du er ferdig med innkjøring og tar vanlige turer på hovedvei med 80 - sone skal du forvente 0,28 l/mil eller noe sånt. Jeg har ofte vært nede i 0,25 l/mil på rolige strekk på E6.

Et forhøyet kåpeglass reduserer luftmotstand og gir roligere luft rundt hjelmen. Det skal også redusere støy, men kroppslengden din avgjør mengden turbulens. Jeg er 1,82 cm høy og bestilte høyt kåpeglass da sykkelen ble levert ny fra butikk. Derfor aldri prøvd annet.

Jeg kjøpte forøvrig Hugger av praktiske, vedlikeholdsmessige grunner. Noe løft for estetikken synes jeg en hugger fra skidmarx ikke var... Denne tråden har nå lært meg at det finnes skjermforlenger fra Jester Trickbits til forhjulet også. Bestilling vurderes seriøst!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

TrondA skrev:Dersom du kjører i by og i tettbygd strøk med gj.snittfart på mindre enn 60 km/t skal du være fornøyd med 0,36 - 0,37 l/mil. Når du er ferdig med innkjøring og tar vanlige turer på hovedvei med 80 - sone skal du forvente 0,28 l/mil eller noe sånt. Jeg har ofte vært nede i 0,25 l/mil på rolige strekk på E6.

Et forhøyet kåpeglass reduserer luftmotstand og gir roligere luft rundt hjelmen. Det skal også redusere støy, men kroppslengden din avgjør mengden turbulens. Jeg er 1,82 cm høy og bestilte høyt kåpeglass da sykkelen ble levert ny fra butikk. Derfor aldri prøvd annet.

Jeg kjøpte forøvrig Hugger av praktiske, vedlikeholdsmessige grunner. Noe løft for estetikken synes jeg en hugger fra skidmarx ikke var... Denne tråden har nå lært meg at det finnes skjermforlenger fra Jester Trickbits til forhjulet også. Bestilling vurderes seriøst!
Hei igjen!

Jeg har nå kjørt 2080 km med 250R'en og er veldig godt fornøyd med komfort, lettkjørthet og kjøreglede.
Ennå har jeg ikke somlet meg til å kjøpe hugger, men det er rett rundt hjørnet. ;-) Sykkelen har vært innkjørt
i henhold til manualen, til tross for at det muligens finnes bedre måter å gjøre det på (jfr diskusjoner på nettet).
Sykkelen har stort sett blitt benyttet til daglig pendling, på totalt 75-80 km, mellom Stjørdal og Trondheim.
Drivstofforbruket har variert mellom ca 0.345 og 0.38 liter per 10 km, som jo er mye høyere enn de 0.25 l/mil
- 0.28 l/mil som noen rapporterer. Håper det ikke kan bety at motoren min har dårlig kompresjon e.l..
Ezolz anbefalte å justere gearpedal for å unngå "false neutrals". Jeg erfarer et slikt "falsk frigear" mellom 5.og 6. gear ca hver 3. mil i gjennomsnitt (også etter oljeskift). Har ikke rukket å justere pedalen. . Noen som vet om slike falske frigear er skadelige for sykkelen, forutsatt at motoren ikke utsettes for svært høye turtall når dette inntreffer?
mvh

-gsx750_80

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av TrondA »

Jeg har knapt noen gang opplevd at sykkelen har brukt helt opp mot 0,38l på mila. Det framstår som totalt uakseptabler verdier. Sist jeg målte forbruk av drivstoff, fikk jeg verdier på 0,29 - 0,31 l/mil på blandet kjøring i bynære strøk. Jeg ville tatt en kjapp kompresjonstest på sykkelen samt vurdert kjørestilen din for på den måte finne årsak til dette drivstoff-forbruket.
Lykke til!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Legg inn av gsx750_80 »

TrondA skrev:Jeg har knapt noen gang opplevd at sykkelen har brukt helt opp mot 0,38l på mila. Det framstår som totalt uakseptabler verdier. Sist jeg målte forbruk av drivstoff, fikk jeg verdier på 0,29 - 0,31 l/mil på blandet kjøring i bynære strøk. Jeg ville tatt en kjapp kompresjonstest på sykkelen samt vurdert kjørestilen din for på den måte finne årsak til dette drivstoff-forbruket.
Lykke til!
Ut fra hva jeg leser på en del utenlandske nettsider virker ikke forbruket mitt på 0.345 - 0.39 liter / mil spesielt høyt. Du er muligens heldig og flink til å kjøre økonomisk om du kommer ned på ca 0.3 liter / mil.
I følge denne ( http://www.eforecourt.com/l_100km_mpg_c ... lkulatoren" onclick="window.open(this.href);return false; ) tilsvarer ditt oppgitte forbruk mellom ca 76 til 81 miles per (US) gallon, "mpg", mens jeg på en nylig tur t/r Trondheim - Kvenvær (Hitra) brukte ca 0.36 liter / mil, eller i overkant av 65 miles per gallon.
Vanligvis benytter jeg sykkelen til pendling, og kjører den pent, og har aldri hatt turtelleren i nærheten av rødfeltet. Jeg er snart et halvt århundre gammel, og føler ingen trang til å grisekjøre med 250'en.. Jeg har kjørt straks 3000 km i vår,
og den ser heller ikke ut til å bruke olje. Dårlig kompresjon burde vise seg i form av høyt oljeforbruk... Motoren går også fint, uten klirring eller ulyd.
Rent subjektivt har jeg inntrykk av at den går mindre "rykkete" når den er kald, og trekker bedre enn den gjorde for feks 1000 km siden. Det kan
imidlertid være innbilning. Minst 95 % av kjøringen har vært jobbkjøring, 78 km per dag, med antatt snitthastighet på rundt 60 km/t. Kjøringen kan bli litt ujevn, delvis pga køkjøring.
Kjører du mye i lav hastighet, eller på "flat" veg uten kø, der du kan holde veldig jevn gass? Hvordan kjørte du inn sykkelen? Jeg holdt meg i alle hovedsak til "boka". det er ikke sikkert det er det beste.
Ved anledning kan det godt hende jeg måler kompresjonen..

Her er en del amerikanske tall hva angår mpg for Ninja 250R. En del av disse kan antakelig holde høyere hastigheter enn hva mange av oss i Norge kan. Det kan gi høyere forbruk, men på den annen side har mange gode veger og kan kjøre jevnt.. :
http://www.2fiddy.com/2008/06/ninja-250 ... d-numbers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er få (om noen) som oppgir så lavt forbruk som du, på den siden. Uansett: Andre på mcsiden.no har oppgitt tall i nærheten av de du nevner, eller endog lavere. En forskjell på syklene i USA og de vi har her hjemme, er at vi har innsprøytningsmotor, mens de amerikanske har forgassere.
Kawasaki oppgir 61 mpg for 250R ( http://www.kawasaki.com/mpg/" onclick="window.open(this.href);return false; ), dvs rundt 0.386 liter / mil.
mvh

-gsx750_80

Svar