Eksoswrapping = mer volum (dB)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Crinos »

Her i vinter hadde jeg av eksosen på trekseverket mitt... Fjernet kromma varmeskjold, lakket alt sort og i stedet for varmeskjolda satte jeg på eksoswrapping.
Nå virker det som om at sykkelen støyer mer. Fikk ikke målt den i fjor, og har ikke lyst til å ta av bandasjen for å måle heller.

Eneste jeg kan tenke meg er at med eksoswrapsa på, så holder eksosen en høyere temperatur frem til 2-1 overgangen og lydpotta. I lydpotta blir lyden høyere enn tidligere pga høyere hastighet på eksosen. Mer varme = raskere eksos.

Noen som kan bekrefte / avkrefte at det er dette som er syndebukken min?

Jeg som til og med fikk watta innmaten i eksosen min på høsten i fjor, fordi jeg synes den bråkte for mye... :notlistening
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av mekkern »

stemmer-høyere temp =høyere hastighet på lyden og større volum. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Crinos »

Testet just et såkaldt db målings program på mobilen... Sykkelen skulle angivelig gi fra seg ca 80dB på 2.000 RPM... Er ikke helt sikker på om det stemmer, føles mye høyere ut når jeg kjører.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Duville »

Du har nok endret de delene som vibrerer og demper støyen på veien ut, når du vrapper så endrer du tyngden på potta slik at den viderefører all lyd... helt ut.... men i prinsippet skal lyd som kommer inn i en rund kanal / rør komme ut med samme lydtrykk i andre enden.... ingen demping / endring i lydtrykk i rundt rør....

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Kwak »

Interessant problemstilling. Jeg støtter teorien din. Uisolerte eksosrør vil kjøle ned eksosen og ta ut noe av energien. Med wrapping vil dette isolere rørene og energien i eksosen beholdes.
Det som kan tale litt imot er at rørene er relativt korte og varmeskjoldene du hadde på tidligere vil også gi en isolerende effekt på rørene.
Hvis teorien skal stemme så skal sykkelen støye mindre rett etter start fordi rørene er kalde for så å øke når rørene varmes opp. Kan ikke si at jeg har registrert lavere støynivå når min HD er kald, men det skal jeg prøve
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Duville »

Kan det være så enkelt at lyd er luftvibrasjoner som bruker energi på vibrasjoner i potta og når du vrapper den så beholder du hele energien helt ut av potta som støy ut i enden. Du hadde riktig nok ett varmeskjold mor omgivelser (sko og bukser) men det jo jo også hende at varmeskjoldet ledet kjøleluft inn mot potta på innsiden av skjoldet. Tenker det er en kombinasjon av flere saker her.....

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Crinos »

Varmeskjoldet var de klassiske som står på "alle" eldre modeller av Vance&Hines for at dem skal se litt mer beefy ut en hva dem egentlig er.
Måten dem var formet på gjør at dem klart kunne sugd inn luft som en membran mellom eksosrør og varmeskjold.
Så det er godt mulig at det er mer enn en faktor som spiller inn her ja.

EDIT:
Her er forøvrig det anlegget som jeg har på min: http://www.vanceandhines.com/products/s ... ipebp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pro Pipe BP (dog min ble blå i krommen den, så derfor jeg lakket megafonen og da så det rart ut med kromma varmeskjold så de fikk en dose med wrappings).
Sist redigert av Crinos den 01 mai 2011, 08:58, redigert 1 gang totalt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av mekkern »

eller at du rett og slett begynner å bli lei av bråket slik at du SYNES at det bråker mer.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Eksoswrapping = mer volum (dB)

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:eller at du rett og slett begynner å bli lei av bråket slik at du SYNES at det bråker mer.. :-k
Det kan jo tenkes... men er flere enn meg som har synsinger om at den bråker mer i år enn i fjor...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar