Martins lille MCeventyr

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Fikk sykkelen min på torsdag kveld. Siden da har det blitt i overkant av 50 mil i Oslo, Akershus og Buskerud.

Jeg var redd for at det skulle vise seg at jeg ikke likte å kjøre tohjuling. Jeg har jo egentlig aldri gjort det, sånn ordentlig, bare bykjøring under opplæringa i Polen.

Jeg kan med stolthet si at MC-kjøring på landevei er MORO! Jeg har masse igjen å lære, lærekurven har vært tilnærma loddrett, men jaggu er det gøy!

Har dessverre ikke tid til å si så mye mer nå, men ville få denne bloggen startet, så kan jeg kanskje oppdatere den litt oftere i sommer.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Snikkeren »

Høres bra ut. Det er godt at det er flere som ser lyset. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsiden.no Blogger, Birostris :thumleft

Vi kommer garantert til å følge med på kjøreaktivitetene dine :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Svolp »

Velkommen :vs
Biler liker vi kjempegodt!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Ikke mye jeg har skrevet her, så hvorfor ikke begynne nå.

I går kom sesongstarten for meg. Jeg er hjemme i Oslo for påska, så må få gjort så mye kjøring som mulig mens jeg er her. Har dessverre ikke sykkel i Kraków.

Litt spent på om sykkelen ville starte etter en hel vinter i garasjen, men det var ikke noe problem. Bittelitt hosting helt til å begynne med, men kom seg fint opp i turtall etter noen sekunder. Flinke, lille sykkelen min, det. Kan ikke klage, de fleste, meg selv inkludert, er vel litt smårustne når man våkner etter en lang søvn.

Kjørte en runde til Biltema, Clas Ohlson og andre steder i søken etter en haketang/lagertang, men fånyttes. Etter hvert ble det for seint, alle steder stengte, så jeg dro hjem. Ad omveier, selvsagt. Alltid omveier, det er morsomst. :)

I dag ble det nye runder rundt omkring i Oslo. Utover mot Lørenskog, så lengst inn i Maridalen, en tur så langt innover Sørkedalsveien man kommer lovlig, og så en burger på Statoil Bogstad, mens jeg så utover Bogstadvannet og tenkte at livet egentlig er ganske herlig.

Dramatikken kom etter at jeg vaska sykkelen med høyttrykkspyler på en Shellstasjon. Etter at jeg tenkte sykkelen var så ren jeg klarte å få den uten bruk av børste, tok jeg sykkelen ut, var nervøs for at jeg skulle ha fått vann et eller annet sted det ikke burde være vann, og prøvde å starte. Den hosta litt, kvaltes. Starter igjen, hoster igjen, men kom seg fort. Jeg setter sykkelen i gir, slipper kløtsjen og motoren kveles. Pokker. Hva har jeg gjort nå... Jeg prøver igjen. Starter, ruser litt, alt virker bra. I gir, slipper kløtsjen. Død.

Jeg kikker på motoren, ledninger, pakninger. Alt ser fint ut, bortsett fra en sprekk øverst i blokka, der det er noe jeg mistenker er toppakning. Det ser ut som det er noe som mangler, liksom.

Helvete.

Men veldig rart at det ser identisk ut på andre siden. Jeg klarer vel ikke å ødelegge ei pakning med høyttrykkspyler identisk på begge sider? Nei, det bør ikke være det som er grunnen.

Tidligere på turen har jeg tenkt på at det er rart det ikke er bryter som kutter hvis støtta er nede. Jeg testa det til og med, ingen problemer å kjøre med støtta nede. Jaja, den er kanskje kobla fra av tidligere eier eller noe.
Men "symptomene" ligner da forferdelig på støttebryter... Jeg sjekker. Og joda, der er det en ledning av noe slag som går ned til en klump av gammel olje og asfalt og drit ved støtta. Jeg innser at denne sykkelen nok trenger en mer grundig vask, med tannbørste og fettløser. Men kanskje det er her problemet er. Heldigvis står jeg på en bensinstasjon så jeg får kjøpt fettløsespray og går til verks med papir og spray. Etter noen minutter med vasking dukker det opp en bryter. Med et veldig tregt stempel. Jeg vasker og smører det så godt jeg kan.

Hey presto! Ett stykk fungerende motorsykkel.

Og dagen ble likevel flott. :D

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Et lite eventyr til Hønefoss

Legg inn av Birostris »

I går ble det en lengre tur. Møtte ei venninne ved Aker Brygge som også kjører og sammen kjørte vi utover mot Sandvika. Der tok vi av mot Hønefoss og Bergen. Jeg på min 15 år gamle ER5, hun på sin knapt innkjørte Yamaha FZ6. Kjenner jeg er veldig, veldig lysten på å ha en sykkel hvor alt er ordentlig tight og ingenting rasler og kan være rimelig sikker på at alt virker. Jaja, når jeg begynner å jobbe etter endt studie så er jeg redd de første lønningene kan gå til ny sykkel...

Veien opp til Sollihøgda er jo en underholdende vei å kjøre på. Skulle bare fått den sperra for motgående trafikk. Merka allerede på Sollihøgda at mine sommerhansker kanskje ikke var helt tilstrekkelig påkledning i går. Den som hadde hatt en ny FZ6 med harmeholker... En liten varmepause måtte til på toppen.

Etter Sollihøgda tok vi av så fort vi kunne inn på gamleveien, og fortsatte så helt ned og fulgte Tyrifjorden. Vi stoppa også ved Utøya og hadde en liten minnestund ved en steinblokk som fungerte som et slags minnealter. Mange som hadde lagt igjen blomster, lys, minnebok og flere nasjonalitetsklistremerker fra hele Europa. Ingen av oss kjente noen direkte fra Utøya, men det var likevel sterkt.

Nok sentimentalitet, så vi kjørte videre, uten stopp til Hønefoss. Der fant vi en åpen Shellstasjon hvor vi kunne få varm kaffe, ei pølse og så spiste vi Kvikk Lunsj. Kalde hender, Kvikk Lunsj og pølse. Jammen ble det ikke tradisjonell påsketur på meg likevel i år! Hadde egentlig tenkt å stikke innom en kamerat der, men han var visst på skitur og svarte ikke på telefon, så vi snudde hjemover.

På turen tilbake hadde vi tenkt å ta den lange veien på Åseveien rundt Steinsfjorden, men kjørte visst forbi avkjøringa og var plutselig på Sundvollen. Jaja, neste gang. Videre så mye gammelvei vi klarte å finne, først og fremst fordi det er mer å se på og morsommere veier å kjøre, men ikke minst fordi lavere snitthastighet betyr varmere fingre...

Alt i alt var det en fin og hyggelig tur. Sånt må jeg gjøre oftere. Veiene var fine og bare, ingen grus, og ikke på langt nær så mye telehiv og hull som jeg fryktet.
Når varmen har kommet litt ordentlig i gang, tror jeg at jeg vil prøve meg på en tur rundt Tyrifjorden. Det ser fint ut på kartet, men er det noen som har erfaring med den runden?

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av mekkern »

Birostris skrev:Når varmen har kommet litt ordentlig i gang, tror jeg at jeg vil prøve meg på en tur rundt Tyrifjorden. Det ser fint ut på kartet, men er det noen som har erfaring med den runden?
hvis du tenker på Vikersund/Sylling er dette en fin tur litt utpå når tælan og grusen har forlatt veien-asfalten er heller ikke gammel på deler av veien. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Akkurat det jeg tenkte på, ja. Takk for anbefaling, gleder meg til å prøve ved neste mulighet. Blir dessverre ikke før i juli, er nok student i utlendighet fram til det. :-)å

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Hurra! Første litt ordentlige distanse tilbakelagt. Oslo-Trondheim. Var moro, men litt kaldt og vått en stund, og jeg ønsker meg sykkel med vindskjerm hvis langturer er noe jeg begynner å ta ofte. Regndressen fra BMW var fin og tett, samme med Jofama Newmanhanskene, og bra var det.

En annen ting jeg plagdes med var at jeg plutselig ikke hadde lys. Instrumentene og lys foran og bak ble plutselig mørke. Hvis jeg holdt inne lyshornet, fikk jeg langlys, og blinklys og bremselys virker. Jeg sjekka sikringene, ingen brente der.

Noen forslag til hvor jeg skal lete?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av TBI81 »

Jordingsfeil i et rele kanskje?

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av mekkern »

lysbryter eller tenningslås.hvis du ikke har mulighet til å slå lysene helt av med bryter er det nok tenningslåsen-dårlig kontakt på kontaktplaten under låsen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Takk for tips! Skal se hva jeg finner ut av i morgen. Et verksted skifta tenningslås i fjor, og jeg har lagt merke til flere tegn på dårlig håndverk, så skulle ikke forundre meg om de har rota litt med en ledning der også.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Hei, Martin! Artig å lese bloggen din. Synes absolutt du skal ta deg en runde rundt Tyrifjorden. Veldig fin vei. Kjører du rundt ved Sylling, får du litt trening i og kjører svinger også!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av SuperMorten »

Birostris skrev:
En annen ting jeg plagdes med var at jeg plutselig ikke hadde lys. Instrumentene og lys foran og bak ble plutselig mørke. Hvis jeg holdt inne lyshornet, fikk jeg langlys, og blinklys og bremselys virker. Jeg sjekka sikringene, ingen brente der.

Noen forslag til hvor jeg skal lete?
Jeg hadde det samme problemet på Yamahaen (når det regnet) Det viste seg å være fjæren i startknappen som var litt for svak. Startknappen slapp ikke helt ut etter start, spesielt når det var vått. Den var så langt ut at starteren kuttet, men fortsatt ikke lys. Gjetter på at all strøm går til starter når knappen trykkes inn.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Jeg har funnet svaret. Dette blir litt pinlig, men det var en treg lysbryter... Jeg trodde bryteren sto i riktig posisjon, helt til venstre, men det var noe drit i veien, så bryteren sto fremdeles i av-posisjon.

Dette er spesielt pinlig fordi jeg fikk hjelp av en bekjent til å gå gjennom det meste av ledningsnettet, uten hell. På vei derfra reagerte jeg på at knappen ikke sto der jeg var vant med.

Enkle løsninger på enkle problem for enkle mennesker.

Svar