Forgasser flommer over

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Forgasser flommer over

Legg inn av Tvinitla »

På årets første tur oppdaget jeg at bensin flommet ut av overflow-slangen fra en av gasserne. Sykkelen har stått ca 1 uke og jeg prøvde en ny tur i går, det kom ikke dråper, men det nærmest rann ut av slangen.

Jeg fikk skiftet alle flottør nåleventilene våren 2008 og mener de ikke skal være utslitt etter så kort tid. Spørsmålet er om det kan være andre grunner enn nåleventilen som kan føre til slik lekkasje?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Twister »

Hei.
På min var det kun at det hadde kommet litt rusk og lagt seg i setet til nåleventilen.. så etter en liten rengjøring. var alt ok.. :-) ( så da monterte jeg filter også..) :-)

Men utslitt, det tror jeg ikke noe på!
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Tvinitla »

Takk for hurtig svar. Jeg har filter på bensinslangen ut fra tanken, men det kan jo ha ligget noe rusk inne i slangen. Skal sjekke i kveld.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av FJZZR »

Her kjenner jeg meg igjen!
Er ress tanken din ruster innvendig.
Min tank kunne ikke reddes, men det kan kanskje din. Finnes noe lurium stoff som binder rusten i tanken.

Det legger seg no dritt "på tuppen" av nålene på hver flottør ventil. Rens disse og blås samtidig ren forgassere. Dette grumset setter seg lett i tilførselen til start systemet (i karet til flottør kammeret)

Tror ikke på at dysene er utslitt! Mine har gått over 200 000 og er fortsatt ok!

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Tvinitla »

Da jeg kjøpte FJ'en i 2005 var det masse vann og rust på tanken. Den ble da behandlet med noe coating innvendig for å binde rusten og beskytte mot videre rust. Kan kanskje være at noe av rusten fortsatt er løs innvendig i tanken og fortsatt skaper problemer.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Dexter »

Jeg har opplevd at flottøren bare rett og slett har vært for treg til å stenge. En liten rengjøring og pussing har da vært nok.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av d.strand »

Dexter skrev:Jeg har opplevd at flottøren bare rett og slett har vært for treg til å stenge. En liten rengjøring og pussing har da vært nok.
Samme skjedde med meg som ungdom på min moped, plutselig rant det bensin som fra en åpen kran.. En liten puss og rengjøring og krana var stengt :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Tvinitla »

Har demontert gasseren, men kan ikke se noe som er galt. Ikke kunne jeg se rusk, nåla gikk lett og fint. Setet og tuppen på nåla som er av gummi ser helt fin ut.

Blåste med trykkluft og monterte det sammen igjen. Har ennå ikke prøvt å fylle på bensin.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Kawasaki »

Har vel ikke vært borti og bøyd den "leppa" på flottøren som nåla blir løftet av, slik at den ikke klarer å stenge?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Mc-Trollet
Innlegg: 13
Registrert: 23 mai 2011, 15:06
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Mc-Trollet »

Dette er et ganske vanlig problem på alle forgassermatede motorsykler.
Regner med at du som veldig mange, for ikke a si de fleste "glemte" å drenere florørhusene før du parkerte for vinteren. Det som skjer, er at den bensinen som da du parkerte, befant seg i flotorkammeret, vil fordampe gjennom vinteren. Det vil da bli liggende et lite belegg på nåleventilen (som du sier du akkurat hadde skiftet ut), og dette vil hindre den i å bevege seg slik den er tiltenk. Det kan i mange tilfeller vare nok og bruke en liten penhammer og knakke forsiktig på flotørhuset slik at den detter i riktig leie. Hvis ikke må flotørhuset av, og nåla reingjøres og siden monteres igjen. Ingen stor jobb hvis det er mulig å utmontere husene der de sitter uten a ta forgasserrekka ut.
Så til neste høst husker man kanskje å drenere flotørkammerene........ :scratch

Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Snikkeren »

Hei Mc-Trollet.
Velkommen til mcsiden.
Ser du hopper rett i det tekniske. :thumleft
Tipper du kommer til å trives godt her. :D
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Tysnes »

Mc-Trollet skrev:Dette er et ganske vanlig problem på alle forgassermatede motorsykler.
Regner med at du som veldig mange, for ikke a si de fleste "glemte" å drenere florørhusene før du parkerte for vinteren. Det som skjer, er at den bensinen som da du parkerte, befant seg i flotorkammeret, vil fordampe gjennom vinteren. Det vil da bli liggende et lite belegg på nåleventilen (som du sier du akkurat hadde skiftet ut), og dette vil hindre den i å bevege seg slik den er tiltenk. Det kan i mange tilfeller vare nok og bruke en liten penhammer og knakke forsiktig på flotørhuset slik at den detter i riktig leie. Hvis ikke må flotørhuset av, og nåla reingjøres og siden monteres igjen. Ingen stor jobb hvis det er mulig å utmontere husene der de sitter uten a ta forgasserrekka ut.
Så til neste høst husker man kanskje å drenere flotørkammerene........ :scratch

Knut
Godt svart , og velkommen på forumet . Også 80-Talls MC Supert :prf

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Forgasser flommer over

Legg inn av Tvinitla »

Mc-Trollet skrev:Dette er et ganske vanlig problem på alle forgassermatede motorsykler.
Regner med at du som veldig mange, for ikke a si de fleste "glemte" å drenere florørhusene før du parkerte for vinteren. Det som skjer, er at den bensinen som da du parkerte, befant seg i flotorkammeret, vil fordampe gjennom vinteren. Det vil da bli liggende et lite belegg på nåleventilen (som du sier du akkurat hadde skiftet ut), og dette vil hindre den i å bevege seg slik den er tiltenk. Det kan i mange tilfeller vare nok og bruke en liten penhammer og knakke forsiktig på flotørhuset slik at den detter i riktig leie. Hvis ikke må flotørhuset av, og nåla reingjøres og siden monteres igjen. Ingen stor jobb hvis det er mulig å utmontere husene der de sitter uten a ta forgasserrekka ut.
Så til neste høst husker man kanskje å drenere flotørkammerene........ :scratch

Knut
Velkommen "MC-Trollet".
Kan nok stemme veldig bra denne beskrivelsen. Jeg drenerte nok ikke forgasserne i høst p.g.a. at det er litt vanskelig tilkomst. Etter at jeg demonterte forgasserne og renset litt har de fungert perfekt.

Får ta jobben med drenering til høsten!
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Svar