Ny hjelm

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Ny hjelm

Legg inn av bm »

Trenger tips til ny hjelm. Er lei av trekkfulle hjelmer, visir er ikke tett, vindstøy, plystrelyder osv.
Har noen tips til den "perfekte" hjelmen som ikke koster mere enn sykkelen :-k :-k
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av hansraymond »

bm skrev:Trenger tips til ny hjelm. Er lei av trekkfulle hjelmer, visir er ikke tett, vindstøy, plystrelyder osv.
Har noen tips til den "perfekte" hjelmen som ikke koster mere enn sykkelen :-k :-k
BMW / Schubert er vel bra? har en kompis som er plaga med øreverk og han sier at problemet ble mye bedre når han bytta til Schubert sin helhjelm.
(Schubert produserer for Bmw)
for min del er det det samme. ;e (er medlem av Deaf Riders)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Ka hjelm har du fra før? og hvor mye kosta den?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Ny hjelm

Legg inn av bm »

Har hatt hjelmer som kostet fra ett par hundre til 3 store lapper, alltid ett minus med disse, husker ikke merke. ...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Har Shoei xr-1000 med whisper kit og pinlock dugg visir å ikke vært plaga av noge. Hjelmen ble kjøpt i 2006 . Neste hjelm blir nok Schubert SR-1 Pro rød med solbrille visir inni utenom hovedvisiret. Vil her ha silver hovedvisir og klart solbrille visir. evt den komunikasjonspakka der jeg får høytalere. Er en åpningshjelm, dvs mindre sikkerhet men kjappere å få på. + ambulansefolk liker bedre åpningshjelmer, letter å få av. Kan vær jeg kjøpe 1 hjelm til, hvorfor ikke ha 2?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av AJ »

Har ikke allverdens erfaring med med mange forskjellige hjelm-merker, men kan si at jeg har vært strålende fornøyd med Premier Monza og NZI Spyder III og Sportstouring (med solvisir).
Kommer nok ikke til å bytte ut noen av NZI hjelmene denne sesongen i hvertfall.

De jeg ikke var fornøyd med solgte jeg rimelig kjapt; SHARK og Caberg åpningshjelm.
Sistnevnte var håpløs på alle måter, mens SHARK'en ga et solid inntrykk, men hadde en form som ikke passet. Den klemte for mye rundt mitt (tjukke?) hode og slapp dessuten inn vindstøy nedenfra på en skikkelig plagsom måte med plystrelyd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Shark er heller ikke godkjent i EU i forhold til de krav de stille. Er en hjelm fra USA. Om EU eller USA har høyest sikkerhetsstandard på hjelmer vet jeg ikke.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ny hjelm

Legg inn av Snikkeren »

Shark har den vanlige ECE 22-05 godkjenningen som kreves i Norge. Kjøpte akkurat en Shark hjelm til min bedre halvde.

Edit: Jeg glemte å ta med en salutt med tanke på antall innlegg (1111) på oppfordring av jhn.
Så her kommer den: :bb_p: :vin :mc1 :cheers :mc2 :mc_p: :mc6
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
merce
Innlegg: 50
Registrert: 22 mar 2010, 22:19
Motorsykkelen din: honda vfr800 1998

Re: Ny hjelm

Legg inn av merce »

har shoei xr-1000 med pin lock og whisperkit og er kjempefornøyd med den , eneste minuset er at pinlock visiret noen ganger løfter seg i bunn slik at det dogger i mellom glassene , og at det er litt liten avstand mellom haka og hjelmen . :)

har akkurat fått en scorpion exo-1000 med innvendig sol visir fra usa i posten , men har ikke fått prøvekjørt den enda , passformen føles topp 8)
Kjørelengde MC 2010: 8800 km (oppdatert 15.08.10)

I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Hvis pinlock duggvisir tas av 1 gang ville jeg kjøpt nytt, sitte ikke like bra da. Koste ikke mye.

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Ny hjelm

Legg inn av RoJo »

Har to hjelmer, Schubert C3 åpningshjelm og Shoei X1000.
Schubert hjelmen har mest støy, har en del vindsus på min sykkel, er praktisk med innebygd solvisir, ikke trekk, pinlock og er uten duggproblem, har hurtiglås som av og til gnager litt på halsen om en ikke er nøyaktig med å få på plass polstringen. Bruker alltid propper i ørene med denne hjelmen. Shoei X1000 er roligere, har D-ring låsing, har pinlock og er uten duggproblem, har ikke whispersett på min så det blir litt trekk rundt haka, kjører ofte uten propper med denne.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ny hjelm

Legg inn av Banditmannen »

Cbr skrev:Neste hjelm blir nok Schubert SR-1 Pro rød med solbrille visir inni utenom hovedvisiret. Vil her ha silver hovedvisir og klart solbrille visir.
Blir ikke det fryktelig tungvindt? Når det blir mørk må du jo bytte visir da, eller kjøre med yttervisiret åpent... :eh
Er vel heller ikke så lett å få tak i yttervisir med "tint" og innervisir som er klart.
Er det ikke lettere å ha det som det er, med klart ytterst, og mørkt innerst? :-k

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Ny hjelm

Legg inn av Gliciouz »

Tinted visir har mange ulemper utenom look...så er det ikka mange jeg kommer på...jeg har det jo selv, og har alltid med klart selvfølgelig... Jeg må jo si at overgangen til tunnel fra sterkt sollys med tinted visir er egentlig ganske ubehagelig og kan være farlig...i værste fall går du fra sol--->tunnell-->til fjernlys på av en sosete bilist...da ser du ikke mye om disse kommer raskt etter hverandre...skjedde med meg flere ganger ifjor...

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Tom »

Snikkeren skrev:Shark har den vanlige ECE 22-05 godkjenningen som kreves i Norge. Kjøpte akkurat en Shark hjelm til min bedre halvde
Shark hjelmane som blir solgt i USA har DOT godkjenning og dei som blir solgt i Europa har ECE godkjenning, slik er det med dei aller fleste hjelmprodusenter. Strengt tatt så er ikkje en DOT hjelm "lov" å kjøre med i Europa sjølv om dei er klin identiske.

Har Shoei XR-1000 og neste hjelm blir sikkert Shoei, er strålandes fornøgd med XR-1000 og den passer mitt vanskapte haud bra, men har snakka med en som ikkje likte passformen på den så det varierer fra hode til hode når det gjelder passformen.
Er litt usikker på om eg skal gå for Shoei qwest eller XR-1100 som neste hjelm, dei er vist nok like men qwest har mindre støy mens XR-1100 har bedre lufting.

Bur i sogn & fjordane og her er det et par tunneler og kjem aldri til å kjøpe hjelm med anna en klart visir.
Shoei har ikkje innebyggde "solbriller" men har ingen problemer med small solbriller, er jo berre å åpne visiret såvidt og vippe ned brillene.

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Ny hjelm

Legg inn av Gliciouz »

Jeg er også på utkikk etter ny hjelm..jeg syns sprikene i pris er så latterlige.... Er det virkelig slik at de dyrere er så mye bedre?
Fra en fem hundre lapp til 5-6000kr....jeg betaler gjerne for SKIKKELIG kvalitet...men da vil jeg ha merkbar forskjell...og ikke bare et "merke" over panna som folk sier er bra... Er det noen som kan forklare disse enorme sprikene i pris?

Svar