Olje bruk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
stavsjø
Innlegg: 50
Registrert: 10 mai 2009, 10:13
Motorsykkelen din: Gsx 1100 Ef

Olje bruk

Legg inn av stavsjø »

Lurte på om noen som har noen god grund på hvorfor min gsx1100ef plutselig begynye å bruke mye olje? Å om det er noen som vet hvor jeg kan søke på nettet får å finne motor deler til gammel Suzuki (1987mod).
På fohånd takk

Mvh Kenneth
Mvh
Kenneth
91533014

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Olje bruk

Legg inn av ArcticTiger »

Har motorn gått langt?
Oljeforbruk (unormalt høyt) kan skyldes slitte stempelringer eller gamle, harde (sprukne) ventiltetninger.

stavsjø
Innlegg: 50
Registrert: 10 mai 2009, 10:13
Motorsykkelen din: Gsx 1100 Ef

Re: Olje bruk

Legg inn av stavsjø »

Den har gått ca 70000km. Men stort olje forbruk kom brått,siste turen jeg brukte den kjørte jeg ca 20 mil. Da gikk det ca 1,5l olje
Mvh
Kenneth
91533014

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Olje bruk

Legg inn av ArcticTiger »

70000 km er vel ikke så mye på en sånn motor, og når forbruket kom plutselig er det neppe stempelringa. Hadde den stått lenge før siste tur? Oljerøyk i eksosen?
Ventiltetningene sitter på ventilstammen, de eldes, blir harde og sprø over tid, og mister da evnen til å tette. De kan og sprekke. Men det virker litt rart at det høye ålljeforbruket, på bare 20 mil, skulle skyldes dårlige ventiltetninger :-k
Peila du ållja på samme måten før og etter turen, det skal ikke mye variasjon i hellninga på sykkern før avlesninga blir unøyaktig.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Olje bruk

Legg inn av ejs »

:thumleft

Røykla du omgivelsene bak deg på siste turen ??

Eller så er det en lekkasje..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Olje bruk

Legg inn av Jompa »

Deler får du hos http://www.cmsnl.com" onclick="window.open(this.href);return false;, og mange andre plasser.
Er du ute etter brukte deler http://www.krangnesmotor.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjekk luftfilteret.
Er det olje i filteret, kommer det av lekkasje inne i motoren. det kan være stempelring, eller lekkasje i toppakninga,
og ventiltetningene, som Arctic Tiger allerede nevnte.
I alle tilfellene får du overtrykk i veivhus og gearkasse, så det blir pressa olje opp i luftfilterboksen gjennom slangen fra gearkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1600
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Olje bruk

Legg inn av Kjellrf »

Det må ha røyklagt omegn!
Jeg tipper stempelring/stempelproblem.
Ta en sylinderlekkasjetest før du åpner, så du veit hvor problemet er.
Du kan også skru av eksosanlegget, og se hvilken sylinder som har problem, evt skru opp tennpluggene og se hvem som er oljete.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

stavsjø
Innlegg: 50
Registrert: 10 mai 2009, 10:13
Motorsykkelen din: Gsx 1100 Ef

Re: Olje bruk

Legg inn av stavsjø »

Takk for svar,prøver og se på ventitettinger før jeg skrur av for mye. men er det noen som vet hvor mye trykk jeg skal kjøre på i plugg hullet så jeg ikke trenger å plukke av toppen?
Mvh
Kenneth
91533014

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Olje bruk

Legg inn av Kawasaki »

Gjør som Jompa foreslår først,sjekk om du har olje i luftfilter. Sjekk også kompresjon.
Bruker den såpass mye olje,og den kommer fra dårlige ventiltettninger,så bør du vel se det på eksosen.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Olje bruk

Legg inn av MaxTron »

Har du kjørt med mineralsk olje i alle år, og så byttet til syntetisk ved siste skift kan du få store oljeforbruk
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Olje bruk

Legg inn av Jompa »

stavsjø skrev:Takk for svar,prøver og se på ventitettinger før jeg skrur av for mye. men er det noen som vet hvor mye trykk jeg skal kjøre på i plugg hullet så jeg ikke trenger å plukke av toppen?
Å sjekke ventiltettingene er ikke gjort på en time. Du må av med toppen, kamakslene, ventiler og fjærer for å komme til tettingene.
Hvis du først gjør såpass mye, kan du like godt overhale hele toppen,når du først er i gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Olje bruk

Legg inn av Kwak »

Ikke begynn på de tunge tiltakene som å ta av topp osv før du har undersøkt symptomene litt bedre.
1,5 liter olje på 20 mil er veldig mye. Det fine med olje er at den blir ikke bare sporløst borte.
Først og fremst råder jeg deg til å ta en ny tur. La sykkelen stå på hovedstøtta (hvis du har det) og gjør en nøyaktig avlesning av oljenivået. Kjør så en god tur (10-20 mil). Se etter blårøyk fra eksosen og se etter dryppende olje. Få gjerne en kamerat til å kjøre bak for å se på eksosen. Avles oljenivå på nytt. Pass på at sykkelen står rett ved begge avlesningene. Etterfyll olje og merk deg menden. Husk at det kan ta litt tid før oljenivået jevner seg ut hvis motoren er kald. Også en fordel om motoren er enten varm eller kald ved begge målingene.

Hvis du kommer til samme høye forbruk er det egentlig bare to muligheter;
1. Oljen lekker ut av motoren. Dette vil være lett å oppdage, særlig med de mengdene. Jeg har flere gamle engelske sykler så dette er velkjent.
2. Oljen forbrennes i motoren. Her har det kommet flere gode tips om mulige årsaker, som ventiltetninger og stempelfjærer. Det er også en mulighet for at oljen samles opp i eksospottene, men uansett vil sykkelen avgi kraftig blårøyk. Med et forbruk på 1,5 liter olje på 20 mil, med la oss si 0,5 liter bensin pr mil, så tilsvarer dette en oljeinnblanding på 15% (ref to-takt). Jeg garanterer at det gir synlig røyk.
Du kan også ta ut pluggene etter kjøreturen og sjekke om de er kraftig sotet. Ta ut alle pluggene og sammenlign dem.

Så hvis forbruket virkelig er høyt og sykkelen avgir blårøyk og pluggene blir kokset, da må du vurdere mer omfattende tiltak. Men begynn med det enkleste.
Kjedelig å ta av toppen bare for ikke å finne noen feil i alle fall.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

stavsjø
Innlegg: 50
Registrert: 10 mai 2009, 10:13
Motorsykkelen din: Gsx 1100 Ef

Re: Olje bruk

Legg inn av stavsjø »

Har funnet feilen. Det er ventil tettinger som slipper igjennom olje + en av låse ringene på stempel 4 som har løsnet, så sylinder 4 har en ripe på nesten 1mm. Ikke morro!!
Mvh
Kenneth
91533014

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Olje bruk

Legg inn av pelsen »

stavsjø skrev:Har funnet feilen. Det er ventil tettinger som slipper igjennom olje + en av låse ringene på stempel 4 som har løsnet, så sylinder 4 har en ripe på nesten 1mm. Ikke morro!!
huff, en kryssbolt på avveier gjør jobben skikkelig.
Jeg fikk reparert en slik skade med ny sylinderforing en gang, dette er ikke billig.

Svar