Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Intruder »

Dette er ikke bare en motorsykkelaffære,men gjelder hele året...
Store issvuller som dukker opp på vegene,sprekker,hull og telehiv er til stor fare for
trafikken når de dukker opp....Når man kommer til slike potensielle farer,kan litt av hvert skje,
ofte med katastrofale følger for de vegfarende.
Gang på gang opplever man at slikt ikke blir advart mot ved advarsler i form av
trafikkskilt eller andre markeringer.De potensielle farene kan være tilstede i lange tider---ingenting skjer. Min påstand er at dette er ansvarsfraskrivelse fra
de som er ansatt for å ivareta sikkerheten langs våre veier....
Få ut fingeren !! :skriver :ills
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av RuneMC »

Telehiv - no problem, om man har sykkel til å stå oppreist med, så lenge Vegvesenet ikke "fikser" det med grus
Sprekker - no problem, ser farligere ut enn det er, er min erfaring - men avhengig av bredde og dybde
Issvuller - ja, men det hører jo til årstidens risiko

Hull - skummelt
Grus - skummelt i sving spesielt

Snabelbil - veldig skummel... og en fare som er skapt av Vegvesenet selv, der den ødsler oljegrus på sprekker som burdte vært asfaltert isteden. Blir av Vegvesenet betraktet som bevegelig arbeid og dermed skiltes det ikke. Snabelbilen skal også fjerne overflødig grus før den beveger seg videre, men der har visst ikke operatørene fått god nok opplæring iflg Vegvesenet selv. Siden jobben utføres av underleverandører så vet folkene på 175 heller ikke hvor den er. Ser også - nå som fjorårets "lappede" sprekker dukker opp igjen - at det er helt bortkastet. Eneste forskjellen er at sprekkene nå har et mørkt omriss pga oljen som ble sprayet på. Vinteren har fjernet mesteparten av oljegrusen. ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Intruder »

Forebyggende tiltak,som f.eks. skilting av trafikkfeller,er nødvendig og forebyggende. :thumleft
Ikke for mye forlangt at inspektørene som inspiserer veiene letter på ræva og gjør dette,skilt og
annet utstyr kan de ha på/i bilene.. :[-X
Kan kalles en vaksine for å forebygge ! :sorry :\m/:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av NickNei »

Godt å vite at de hadde en milliard som var bevilget til vei i fjor som de ikke klarte å bruke opp da, evneveike folka. Narresete begynner å irritere. Det er ikke med glede jeg betaler over 6000.- i veiavgift i år, men det har det aldri vært heller :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Snikkeren »

Jeremy Clarkson slakter norske veier:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10091075" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Svolp »

Dem burde skamme seg, det gjør dem sikkert også.. :[-X
Tenk hva dette landet har av kunnskap og midler så er det verken "penger", folk eller nok pågangsmot til og ordne noe av det viktigste vi har i den norske infrastrukuren..

Nemlig VEI

Kanskje jeg er litt kort men jeg forstår faktisk ikke hvor problemet ligger med og gjennomføre skikkelig vedlikehold, nybygg eller utbedringer av veisystemet i Norge... :-k
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Duville »

Svolp skrev:Dem burde skamme seg, det gjør dem sikkert også.. :[-X
Tenk hva dette landet har av kunnskap og midler så er det verken "penger", folk eller nok pågangsmot til og ordne noe av det viktigste vi har i den norske infrastrukuren..

Nemlig VEI

Kanskje jeg er litt kort men jeg forstår faktisk ikke hvor problemet ligger med og gjennomføre skikkelig vedlikehold, nybygg eller utbedringer av veisystemet i Norge... :-k

Det er penger i massevis, folk i tusentalls både til utførelse og planlegging men det mangler politikere med vilje og evne til å iverksette alle de nødvendige tiltakene

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Svolp »

Duville skrev:
Svolp skrev:Dem burde skamme seg, det gjør dem sikkert også.. :[-X
Tenk hva dette landet har av kunnskap og midler så er det verken "penger", folk eller nok pågangsmot til og ordne noe av det viktigste vi har i den norske infrastrukuren..

Nemlig VEI

Kanskje jeg er litt kort men jeg forstår faktisk ikke hvor problemet ligger med og gjennomføre skikkelig vedlikehold, nybygg eller utbedringer av veisystemet i Norge... :-k

Det er penger i massevis, folk i tusentalls både til utførelse og planlegging men det mangler politikere med vilje og evne til å iverksette alle de nødvendige tiltakene
:prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Fidel »

Bruk denne hvis dere støter på farlig vei (som ikke må forveksles med dårlig vei):

http://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av AJ »

Fidel skrev:Bruk denne hvis dere støter på farlig vei (som ikke må forveksles med dårlig vei):

http://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes! Særlig viktig nå når snøen slipper taket og vi kommer til å kjenne til gangs alle telehivskadene på biler, sykler og ikke minst på kroppen der vi kjenner støt og slag forplanter seg gjennom kroppen...

Leste om Clarksom lenger opp i tråden her...
Og kom til å tenke på en ting jeg husker fra den tiden det var stas å lese (og samle på... ;-);) ) bilbrosjyrer. Husker at mange av disse brosjyrene viste bilder fra fabrikkenes testbaner med fartshumper og andre krevende utfordringer hvor nye modeller angivelig ble tester for god robusthet.
Ingen slike bilder i dagens bilbrosjyrer...
Kanskje ikke så rart siden alle fabrikkene trolig har kvittet seg med slike testbaner og skiper heller bilene til Norge hvor det er atskillig bedre testløyper enn hva kreative ingeniører greide å lage der bilen produseres...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av kuleberg »

Merker flere plasser i kr.sand distriktet at skiltingen i år kommer opp alt for seint! Har heldigvis en passe høy mercedes men synest synn på dem som kjører biler med sportsunderstell. Disse slår garantert nedi på mange av disse dumpene. Telehiv burde vært en mye større prioritet på denne tiden av året enn det egentlig er!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Crinos »

Jeg bodde tidligere på Justvik i Kristiansand og jobbet i Lillesand, så jeg måtte selvsagt kjøre mye til og fra da den nye E18 ble bygget.

På den tiden hadde jeg en BMW Z3 som jeg brukte flittig. Jeg holdt nok litt for nære avstand bilen fremfor meg som var en SUV type. For plutselig ser jeg en stor stein midt i veibanen som SUV'en går klar av, rett i hekken har jeg en annen bil så en nødbrems kunne fort ha blitt synonym med nakkesleng.

Det uungåelige skjer.. Steinen treffer (heldigvis) x-brace'n som tar av mesteparten av støtet. Men det er fremdeles kraftig nok til å løfte hele fronten på bilen slik at forhjulene mister grepet for et lite sekkund, og slå et digert hull i bunnpanna på motoren.

Long story short... Statens vegvesen avkrefter ansvar fordi jeg "burde vite at det kan ligge objekter i veibanen når de jobber".
Det er sant, men mine påstander var at de arbeidene har en viss overhengende ansvar i å holde en traffikert veistrekning ren for skadelige objekter. Totalt avslag og kostnadene måtte jeg stå for selv.

X-brace er en slik sak:
Bilde
Som stiver opp bilen.

Som kuleberg sier.. Her i Kristiansand er det ALT for trege med å skilte farlig vei.
En veistrekning jeg kjører mye er Justvik til Ålefjær, og de som er kjent kan garantert stemme i med at veien fra butikken og frem til Ryenkrysset burde vert fornyet. Her snakker vi ikke om telehiv, vi snakker om teleSØKK.
Her for leden en dag så jeg reter av et eksosanlegg ligge igjen fra en eller annen uheldig bil som hadde slått nedi et av søkkene.

Men det finnes ingen skiltning what so ever..... ](*,)
Og det har vert slik i mange år nå... :orefk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av mekkern »

De skriver i vegtrafikkloven alle FORVENTEDE hindringer i veibanen..Hva skal vi forvente befinner seg i vegbanen?eller hva vegbanen skal ha for forventet beskaffenhet?

Dette skulle vært artig å få en definasjon på..eller er det bare fantasien som setter begrensning?????? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av kuleberg »

mekkern skrev:De skriver i vegtrafikkloven alle FORVENTEDE hindringer i veibanen..Hva skal vi forvente befinner seg i vegbanen?eller hva vegbanen skal ha for forventet beskaffenhet?

Dette skulle vært artig å få en definasjon på..eller er det bare fantasien som setter begrensning?????? :scratch
Vi skal i allefall ikke trenge å forvente at en normal høy bil slår nedi på ei lang slette der det er 70-sone. Slik det er på Tveit, rett vet Kjevik lufthavn. (eller luftbakgård er vel heller tilpasset størrelsen, men det er en annen diskusjon)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Æres den som æres bør------Statens veguvesen ?

Legg inn av Svein2 »

Her er løsningen, da kan veiene være som de er. ](*,)
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 601634.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar